چگونه امنیت کیف پول ارز دیجیتال را بالا ببریم؟

یکی از دلایلی که بسیاری از مردم برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مردد هستند، خطرات امنیتی آنهاست، به خصوص که در حال حاضر مسئولیت محافظت از ارزهای دیجیتال بر عهده سرمایه‌گذار است. برخلاف حساب‌های بانکی بیمه‌شده، ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری شده نیستند، بنابراین امکان مراجعه است به مراجع قانونی وجود ندارد.

به منظور افزایش امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود، باید از روش‌های مشابه ایمن نگه داشتن بانکداری آنلاین خود استفاده کنید. با این حال، چند کار اضافی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش ایمنی والت خود انجام دهید که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

پیگیری کیف پول هک شده | خالی شدن کیف پول ارز دیجیتال | ردیابی کیف پول ارز دیجیتال

ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول سرد ذخیره کنید

اولین قدم برای افزایش امنیت رمزارزهای شما، ذخیره آنها در یک کیف پول سرد یا والت سخت‌افزاری است. در حالی که ممکن است مقداری از آن را به صورت آنلاین برای تراکنش‌ها نیاز داشته باشید، فقط آنچه را که نیاز دارید در کوتاه‌مدت نگه دارید و بیشتر آن را به صورت آفلاین ذخیره کنید. یک کیف پول سرد، که از نظر اندازه شبیه به یک دستگاه USB است، دارای یک کلید خصوصی است که می‌تواند برای دسترسی به وجوه شما استفاده شود.

 شما می‌توانید کلید خصوصی خود را تنظیم کنید، اما از دست دادن آن می‌تواند به معنای از دست دادن دسترسی به رمزارزهای شما باشد.

یکی از خطرات ذخیره ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های آنلاین این است که در بیشتر موارد آنها به کلید خصوصی شما دسترسی دارند و اگر هک شوند و کلید خصوصی شما به خطر بیفتد، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین، بهتر است چندین کیف پول داشته باشد تا اگر یک کلید خصوصی به سرقت رفت، بقیه همچنان ایمن باشند. با این حال، این به معنای حفظ بیش از یک کلید خصوصی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

علاوه بر کیف پول‌های سرد و کیف پول‌های آنلاین، گزینه دیگر کیف پول‌های نرم‌افزاری است. با این حال، برخی از برنامه‌های مخرب هنوز هم می‌توانند کیف پول برنامه شما را که در رایانه شخصی یا تلفن هوشمند شما قرار دارد به خطر بیندازند.

بیشتر بخوانید: آموزش فعالسازی تأیید هویت دومرحله‌ای گوگل

برای خرید و فروش از یک صرافی معتبر استفاده کنید

قبل از انجام هر معامله ای، بدانید که برخی از صرافی‌ها از سایرین امن‌تر هستند. تحقیقات خود را انجام دهید تا بدانید کدام صرافی‌های ارز دیجیتال در گذشته به خطر افتاده‌اند، زیرا اگر صرافی هک شده باشد، نشان دهنده عملکردهای امنیتی ضعیف یا آسیب‌پذیری‌های آن است، بنابراین سرمایه شما ممکن است در خطر باشد.

اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال از نظر قانونی ارزهای دیجیتال شما را در صورت حمله سایبری تضمین نمی‌کنند، بنابراین اگر به خطر بیفتد، ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهید. به همین دلیل مهم است که صرافی را انتخاب کنید که از بهترین تدابیر امنیتی مانند نیاز به احراز هویت چند عاملی (MFA) و رمزگذاری TLS/SSL استفاده می‌کند. در نهایت، ببینید که آیا آنها معیارهای ایمنی مانند محدودیت‌ها و نوتیفیکیشن‌های انتقال موجودی یا گزینه مسدود کردن حساب برای کاهش آسیب‌ها را دارند یا خیر.

رمز عبور خود را مرتباً تغییر دهید

کلید محافظت از رمز عبور خود این است که یک رمز عبور پیچیده تنظیم کنید، آن را ایمن ذخیره کنید و اغلب آن را تغییر دهید. هنگام انتخاب رمز عبور برای کیف پول خود یا هر سایت حساس دیگری، از هیچ رمز عبوری که از قبل داشتید مجدداً استفاده نکنید. علاوه بر این، رمز عبور شما نباید حاوی اطلاعات شخصی باشد. به جای ذخیره رمز عبورها در مرورگر خود، ذخیره آنها در مدیریت رمز عبور مانند LastPass یا 1Password ایمن‌تر است. در نهایت هر شش ماه یکبار رمز عبور خود را تغییر دهید.

از MFA استفاده کنید

MFA یک دفاع لایه‌ای بر روی حساب شما با بر اساس رمز عبور، رمز امنیتی و یا بیومتریک ایجاد می‌کند.

هنگام تنظیم MFA، معمولاً می‌توانید پیامک یا تأیید هویت دو مرحله‌ای (2FA) را انتخاب کنید. به طور کلی، 2FA بهتر است زیرا اگر مهاجمی سیم کارت شما را بگیرد، می‌تواند نوتیفیکیشن ارسال شده را دریافت کند. تعویض سیم‌کارت روشی متداول است که مهاجمان برای دسترسی به حساب‌ها از آن استفاده می‌کنند. اگر تلفن شما به سرقت رفت، بلافاصله با اپراتور خود تماس بگیرید تا سیم کارت قدیمی خود را لغو کنید. علاوه بر این، اگر به طور ناگهانی دسترسی به داده‌ها و پیامک/تماس با تلفن خود را از دست دادید، ممکن است قربانی تعویض سیم کارت شده باشید. برای جلوگیری از تعویض سیم کارت، از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید سیم کارت شما را قفل کند.

مراقب فیشینگ باشید

فیشینگ یک حمله سایبری است که در آن یک مهاجم ممکن است به عنوان یک نهاد قانونی برای به دست آوردن اطلاعات حساس شما ظاهر شود. برای جلوگیری از فیشینگ، هرگز وارد صرافی ارز دیجیتال خود نشوید، مگر اینکه مطمئن باشید وارد لینک صحیح شدید. لینک صرافی را در بوکمارک خود ذخیره کنید یا به جای کلیک بر روی لینکی که شخص دیگری به طور تصادفی برای شما ارسال شده است، URL را تایپ کنید. علاوه بر این، به متن‌ها، ایمیل‌ها یا چت‌هایی که اطلاعات شخصی شما را می‌خواهند اعتماد نکنید.

ارز دیجیتال و شخصی/کار را جدا کنید

ترید ارز دیجیتال خود را از دستگاه‌ها و حساب‌های شخصی و کاری خود جدا کنید. شما باید به جای استفاده از ایمیل شخصی، تحصیلی یا کاری که ممکن است دسترسی به آن را از دست بدهید، یک ایمیل اختصاصی برای کیف پول خود ایجاد کنید. هرگز به کیف پول خود در یک رایانه کاری یا عمومی دسترسی ندهید و در نظر داشته باشید که از یک دستگاه جداگانه برای معاملات ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کارمزد واریز و برداشت ارز دیجیتال

از وای فای عمومی خودداری کنید

از وای فای عمومی برای دسترسی به صرافی یا حساب‌های ارز دیجیتال آنلاین خود استفاده نکنید. علاوه بر این، در صورت امکان از VPN برای مخفی کردن آدرس IP و مکان خود استفاده کنید. VPN ها می‌توانند در هر دستگاهی برای حفظ حریم خصوصی داده‌های شما و جلوگیری از استراق سمع یا ردیابی فعالیت‌های شما استفاده شوند. یک VPN اساساً یک تونل ایجاد می‌کند که فعالیت آنلاین شما را خصوصی و ایمن نگه می‌دارد و به شما امکان کنترل داده‌های خود را می‌دهد.

به روز رسانی‌ها را به صورت خودکار نصب کنید

هر دستگاهی که تصمیم به استفاده از آن دارید، آن را با جدیدترین نرم افزار به روز نگه دارید. می‌توانید به‌روزرسانی‌ها را روی نصب خودکار تنظیم کنید. مطمئن شوید که دستگاه شما، از جمله برنامه‌های نصب شده در آن دستگاه، به روز هستند.

هیچ اطلاعاتی را در مورد کیف پول خود فاش نکنید

در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که موفقیت‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، لاف زدن در مورد دستاوردهای خود به صورت آنلاین اساساً باعث جذب مهاجمان می‌شود. بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال را به صورت ناشناس معامله می‌کنند. شما نباید اطلاعاتی در مورد فعالیت معاملاتی خود، صرافی که استفاده می‌کنید یا سود یا زیان خود را در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید.

خلاصه مطلب

در حالی که باید برای حفظ امنیت ارز دیجیتال خود کارهای زیادی انجام دهید، اما ارزش آن را دارد که از سرمایه خود در برابر هکرها محافظت کنید. هرچه ورود و دسترسی شما به کیف پولتان آسان‌تر باشد، برای مهاجم نیز آسان‌تر است. به علاوه، هر تراکنش آنلاین می‌تواند آسیب‌پذیر باشد، بنابراین استفاده از این شیوه‌ها نه تنها به شما کمک می‌کند از کیف پول خود محافظت کنید، بلکه از تعاملات آنلاین روزانه‌تان نیز محافظت می‌کند. علاوه بر این، اگر ارز دیجیتال شما گم یا دزدیده شود، احتمال بازگرداندن آن عملاً وجود ندارد، بنابراین ارزش ‌آن را دارد.