برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا

سبزی پلو با ماهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا برای شب عید نوروز تهیه می شود، برای مشاهده اموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی به همراه نکات خرید میگو و ماهی در ادامه با الوگوشت همراه باشید. همانطور که گفتیم، سبزی پلو با ماهی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ما ایرانی ها می باشد که مرسوم است.

این غذا را در شب عید می پزند اما چرا باید در عید و ایام نوروز این غذا را بپزیم؟ تاریخچه جالب این غذا بر می گردد به دوران حضرت سلیمان در آن زمان ایشان انگشتری داشتند که به کمک آن دیو و اجنه را به خدمت می گرفتند از قضا روزی دیوی خود را شبیه حضرت سلیمان در آورد و انگشتر را برداشت و بر تخت پادشاهی نشست.

دیو انگشتر را در دریا انداخت و حضرت سلیمان از این رو به صحرا و کنار دریا رفت تا ماهیگیری کند. مدتی بعد در شکم ماهی انگشتر خود را یافت. پس از آن در سیزده نوروز دیو را از تخت پایین کشیدن و حضرت سلیمان را به تخت بازگردانند و عده ای بر این باور هستند که خوردن تجدید خاطره ای از حضرت سلیمان و یافتن نگین خود در شکم ماهی می باشد. ما قبلا طرز تهیه ماهی قزل آلا و نحوه سفارش انواع گوشت را به شما آموزش دادیم و امروز سبزی پلو با ماهی را با هم یاد می گیریم.

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی | طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای 4 نفر | طرز تهیه سبزی پلو با ماهی تصویری

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی

ماهی قزل آلا ۱ عدد
سرکه سفید ۳ ق غذا خوری
سیر ۲ حبه
پیاز ۱ عدد
برنج ۲ پیمانه
سبزی پلویی ۴۰۰ گرم
آبلیمو ترش به مقدار لازم
پودر سوخاری به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه ماهی، تخم گشنیر، زعفران به مقدار لازم

مرحله اول ( مرینت کردن ماهی )

ابتدا ماهی را در سرکه سفید و آب و مقداری نمک بمدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا بوی زهم ماهی گرفته شود. با این روش ماهی ترد و لذیذ تر می شود. سپس ماهی را با نمک و ادویه ها خوب ماساژ می دهیم. سپس داخل یک ظرف گذاشته و پیاز خلالی و سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم و مقداری زعفران و آبلیموی ترش روی ماهی ریخته سپس روی ظرف را سلفون کشیده و بمدت نیم ساعت در یخچال قرار بدید تا مزه دار شود.

مرحله دوم ( دم گذاشتن سبزی پلو )

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاید، سبزی پلویی که شامل جعفری، گشنیز، شوید، برگ سیر تازه، کمی تره می شود را خوب شسته و ریز کنید. در حین جوشیدن مدام کف روی برنج را بگیرید سپس برنج را آبکش کرده و ته قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ سیب زمینی را کف قابلمه می چینیم سپس یک لایه برنج ریخته و سبز پلویی را با برنج مخلوط کنید این کار را ادامه داده تا برنج تمام شود. سپس برنج را دم می گذاریم و در انتهای پخت مقداری کره روی برنج می گذاریم.

مرحله سوم ( سرخ کردن ماهی )

داخل بشقابی پودر سوخاری ریخته و ماهی را کاملا آغشته به پودر سوخاری کنید، سپس تابه را از قبل با مقداری روغن گرم کرده و هر دو طرف ماهی را خوب سرخ می کنیم و در کنار سبزی پلو و کوکو سبزی سرو کنید.

نکات و فوت و فن های سبزی پلو با ماهی

  • از هر نوع ماهی می توانید استفاده کنید.
  • برای تهیه ماهی در سولاردم ابتدا ماهی را روی سینی فلزی به روی سه پایه بلند قرار می دهیم سپس از برنامه کوک گزینه ماهی را انتخاب کنید و مقدار ماهی را تقریبی زده سپس استارت کنید در حین پخت با شنیدن صدای بوق ماهی را برگردانید.
  • مرحله مرینت کردن ماهی نباید زیاد باشد زیرا باعث از بین رفتن بافت ماهی می شود.

سبزی پلو با ماهی را می‌توان هر وقتی از سال نوش جان کرد، ولی حتما شما هم با ما هم نظر هستید که سبزی پلو ماهی شب عید مزه‌ی دیگری دارد. خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید مدت‌هاست که در کنار خانه‌تکانی و پهن کردن به یکی از تبدیل شده است. برای همین فرصت را از دست ندادیم و در این مطلب دیجی‌کالا مگ، طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مجلسی را برای شما آماده کردیم. بسیاری از افراد برای شب عید سبزی پلو با ماهی قزل آلا را ترجیح می‌دهند ولی شما می‌توانید از هر ماهی دیگری که دوست داشتید در این دستور پخت استفاده کنید.

مواد لازم

  • ماهی
  • سبزی پلویی: ۳۰۰ گرم
    (شامل شوید، جعفری، گشنیز، برگ سیر تازه و تره)
  • برنج: ۴ پیمانه
  • سیر رنده شده: ۶ حبه
  • پیاز رنده شده: ۱ عدد بزرگ
    (آب پیاز را جدا می‌کنیم)
  • آب ۱ عدد پیاز بزرگ
  • کره: ۲۰ گرم
  • آرد: ۵ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • لیمو ترش: ۱ عدد
  • تخم گشنیز کوبیده‌شده، نمک، زیره، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل، دارچین، جوز هندی، آویشن و پودر سیر به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید

۱.
در یک ظرف، آب پیاز، نیمی از سیر رنده شده، آب نصف لیمو ترش تازه، ۳ قاشق زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کنید.

۲.
تکه‌های ماهی را در مایه‌ای که آماده کردید بخوابانید و چندین بار زیر و رو کنید. سپس روی ماهی‌ها را بپوشانید و برای ۱ تا ۳ ساعت به آن‌ها در یخچال استراحت دهید.

۳.
در مدتی که ماهی در حال مزه‌دار شدن است، ۴ پیمانه‌ی ۱۵۰ میلی‌لیتری برنج خیسانده شده را در آب بجوشانید. زمانی که برنج آماده‌ی آبکش شدن شد، سبزی را به آن اضافه و سریع آبکش کنید.

۴.
پیاز رنده شده را، که آب آن گرفته شده است، همراه با مابقی سیر به برنج و سبزی آبکش شده اضافه و با آن‌ها مخلوط کنید.

۵.
ته‌دیگی را که در نظر دارید در کف قابلمه قرار دهید و سپس لایه لایه برنج را همراه با دارچین روی آن بریزید. در آخر مابقی زعفران دم کرده را روی برنج بدهید و برنج را دم بگذارید.

۶.
درفاصله‌ای که برنج دم می‌کشد، آرد و ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید و تکه‌های ماهی را به آرامی در آن بغلتانید.

۷.
ماهی‌ها را طوری که پوست آن‌ها رو به بالا باشد در تابه با حرارت متوسط رو به بالا سرخ کنید تا گوشت آن‌ها منسجم شود. سپس حرارت را کم کنید تا وسط ماهی‌ها هم خوب بپزد.

۸.
در انتها ماهی‌ها را بگردانید، کره را روی آن‌ها قرار دهید و با حرارت ملایم طرف دیگر را هم سرخ کنید.

نکات پخت سبزی پلو با ماهی

ماهی سرخ شده رستورانی

اگر تمایل دارید ماهی ها را به صورت سفره شده درون روغن سرخ کنید، می توانید از روش زیر استفاده کنید. در این روش بدن ماهی به صورت کامل باز شده و پس از طعم دار شدن درون روغن فراوان سرخ می شود.

ماهی شکم پر

یکی دیگر از روش های پخت ماهی به صورت مجلسی در کنار سبزی پلو ماهی شکم پر می باشد. ماهی شکم در کنار سبزی پلو می تواند یک گزینه لاکچری برای مهمانی های شما باشد.

خوراک ماهی قزل آلا

در صورتی که می خواهید سبزی پلو را به صورت مجلسی تر تهیه کنید می توانید از خوراک ماهی قزل آلا در کنار سبزی پلو استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید آموزش مرحله به مرحله این خوراک خوشمزه و لاکچری را در ادامه مطالعه نمایید.

منبع:

youtube.com

آریو صفدریان

متخصص محصولات پروتئینی شامل انواع گوشت دام، پرندگان، ماهی، گوشت های فرآوری شده و... دارنده بهترین نشان قصابی و سال ها در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به گوشتی که تهیه و طبخ می کنند، تولید محتوای حرفه ای انجام می دهم چون بر این باورم محصولات پروتئنی بطور مستقیم بر سلامتی تأثیرگذار هستند. پس چه خوب است که افراد با تصمیمی درست بهترین گوشت را میل نمایند.