نحوه استفاده از NLP برای افزایش قد

ان ال پی(nlp) چیست؟

 ان ال پی (Neuro Linguistic Programming) مخفف سه واژه ی نورو (Neuro): یعنی عصب ،لینگوئستیک (Linguistic)  :یعنی زبانی و زبان شناختی پروگرامینگ (Programming) : یعنی برنامه ریزی است. در ایران ان ال پی (NLP) رو به برنامه عصبی زبانی، ترجمه کردند و ما باید بگیم که هر چند این ترجمه بسیار علمی هست ، اما من هم به شخصه یه ترجمه براتون ارائه می کنم که میتونه به شدت کارتون رو راحت کنه. پس میتونیم از این به بعد این توافق رو داشته باشیم که در جای جای مقاله به جای برنامه عصبی زبانی بگیم ، برنامه ی هدایت ذهن و زبان. خب بعد از پاسخ به سوال ان ال پی چیست؟ حالا میریم سراغ اینکه هر کدوم از اجزای عبارت ان ال پی ، دقیقا به چه معنا هستند و چه کاردبردی دارند؟

Nlp چیست و چه کاربردی دارد | ال پی جی چیست | بیماری nlp چیست

ان (N) :

اولین حرفی که توی کلمه ی ان ال پی می بینم ، حرف N هست . حرف ان یا N در واژه ی NLP دقیقا به معنای نورو یا همون ( Neuro) در زبان انگلیسی هست که به معنای عصب هست.

اشتباهی که بسیاری از افراد در ترجمه واژه ی عصب می کنن اینه که این واژه رو به اعصاب و علوم و مغزی ارتباط می دن .

در علم روان شناسی ، وقتی ما از عصب صحبت می کنیم ، به طور کلی در مورد سه چیز صحبت می کنیم .

اگر ما به این سه مبحث تسلط کافی داشته باشیم ، اونوقت خیلی راحت میتونیم به این درک برسیم که عصب در واژه ی ان ال پی به چه معناست.

از سمت دیگه بزارید این رو هم بگم که اگر به ترجمه ی من ، از ان ال پی و دوره های یودمی نگاه کرده باشید ، میتونید به یک واژه ی بهتر به نام ذهن برسید . عصب ، همان ذهنی هست که ما در فارسی بهش اشاره فراوان داریم .

خب این ذهن یا همون بحث عصب های آگاهی شناختی ، در درون ما چه کار می کنند؟

خیلی خلاصه بخایم به شما بگیم ، باید توضیح بدیم که متاسفانه و یا خوشبختانه تمامی تصمیماتی که انسان ها می گیرند ، چه در بصورت احساسی ، چه بصورت منطقی ، چه آگاهانه ، چه غیر آگاهانه و از اون مهم تر چه درست ، چه غلط ، همگی توسط همین قوه در درون ما شکل می گیره و معنا پیدا می کنه . در واقع این ذهن انسانه که به همه ی حرکات ، تصمیمات ، احساسات تسلط داره و درست مثل یک جعبه سیاه ، که این بار قدرت فرمان دهی هم داره ، عمل می کنه و ساختار رفتارها و اعمال ما روشکل می ده .

پس ما نیاز داریم که روی این مسئله تمرکز کنیم و تمرکز ما روی این مسئله ، به هیچ وجه امکان پذیر نیست ، مگر اینکه ما روش یک برنامه ریزی داشته باشیم . برنامه ریزی ای که ما رو بر روی همه جوانب ذهن و عصب مسلط کنه . خب این برنامه ریزی دقیقا چیزیه که ما در آخرین کلمه ی ان ال پی ، یعنی پروگرامینگ یا همون برنامه ریزی داریم و در ادامه کامل توضیح میدیم .

خب مسئله ی بعدی مبحث زبان هست. اما اگر بحث زبان شناسی رو از دیدگاه روان شناختی نگاه کنیم می بینیم که زبان ، عاملی قدرتمند برای اصلاح ساختار فکریه . چرا که ما برای فکر کردن نیاز به زبان داریم . برای بوجود آوردن تغییر ، نیاز به ارائه زبانی داریم و از اون مهم تر اینکه افکار ما از زبان ما تاثیر می گیرند و وقتی که زبان ما بر روی افکار ما تاثیر مثبت بگذاره ، طبیعتا ما هم اعمال خوبی خواهیم داشت و هم ارتباط اجتماعی و میان فردی عالی.

فکر می کنم این آرزوی هر شخصی باشه که به این صورت بتونه زندگی خودش رو متحول کنه .

هنگامی که ما یک برنامه ریزی برای سیستم اتصال ذهن و زبان داشته باشیم . طبیعتا میتونیم علیه تمامی اتفاقات زندگی با داشتن برنامه ای مشخص ، به سوی یک هدف مشخص حرکت کنیم و جلوی تمام انرژی های منفی تمام قد بایستیم خب حالا که با ان ال پی کاملا آشنا شدید ، نوبتش رسیده که بریم سراغ روش تاثیر گذاری ان ال پی بر روی زندگی ما.

ان ال پی چگونه روی زندگی و ذهن ما تاثیر می گذارد؟

میزان تاثیر گذاری ان ال پی بر روی زندگی ما ، کاملا بسته به هدفی داره که ما در مواجهه با ان ال پی در سرمون داریم .خیلی ها دوست دارند با استفاده از ان ال پی ، به ازدواج خوب برسند .خیلی ها دوست دارند با ان ال پی وزن کم کنند ، خیلی ها با ان ال پی به دنبال اعتماد به نفس هستند و هزاران موضوع دیگه که ان ال پی به اون ها پاسخی جامع و روشی قدرتمند هدیه می کنه .

اما وقتی در مورد تاثیرگذاری ان ال پی صحبت می کنیم باید به طور مستقیم به این اشاره کنیم که ان ال پی علاوه بر نتایج تخصصی ای که در حوزه های مختلف داره ، یک سری نتایج عمومی رو هم به دنبال داره که ما در اینجا به سه مورد اشاره می کنیم اولین نتیجه ای که میتونیم برای ان ال پی و استفاده ی اون در زندگی متصور بشیم ، بحث افزایش اعتماد به نفس هستش . اگر دقت کرده باشید ، وقتی که تعریف ان ال پی رو به شما ارائه میدادیم به یک نکته بسیار اشاره کردیم و اون هماهنگی و وجود یک برنامه ریزی در مسیر رسیدن به اهداف در روش ان ال پی بود .

اگر یک بار دیگه بیاید و سه رکن اساسی ان ال پی رو مرور کنید ، می بیند که ذهن ، زبان و برنامه ریزی در کنار هم قرار گرفتند و این سه عامل دقیقا چیزی هستند که اضلاع مثلث اعتماد به نفس رو در زندگی انسان تشکیل میدن.

وقتی ما بتونیم ذهن مون رو کنترل کنیم و از هر تفکر بدی رهایی پیدا کنیم و بجاش تفکرات خوب رو جایگزین کنیم ، طبیعتا درونمون به این باور میرسه که ما چقدر انسان مهمی در این دنیا هستیم ، به این باور میرسیم که چه اهداف بزرگی در این دنیا داریم و این باعث میشه که در یک نتیجه ی کلی ما به ارزش خودمون پی ببریم .

خب وقتی که به ارزش خودمون پی ببریم ، آیا دیگه مشکل اعتماد به نفس داریم ؟ یقینا نه .پس اولین نتیجه ای که باید برای ان ال پی متصور باشیم اینه که ما میتونیم با استفاده از این شیوه اعتماد به نفس رو به خودمون هدیه بدیم اما مسئله ی بعدی که میتونیم در قالب نتایج اون رو بیان کنیم و ازش صحبت کنیم ، مسئله ی رضایت از زندگیه .

شاید هممون کم و بیش با این مسئله روبرو باشیم که از یه جای زندگیمون شاکی هستیم و احساس می کنیم که زندگیمون به قول گفتنی میلنگه . اما باید بگیم که بخش عظیمی از این درد و رنجی که در خودمون حس می کنیم به اعتماد نفس ما بر می گرده و بخش عظیم دیگرش به این مربوط میشه که ما هیچ هماهنگی و هارمونی ای در زندگیمون نداریم .

 اینجاست که باید بگیم کار ان ال پی اینه که ما به این هارمونی و هماهنگی در خودمون و زندگیمون برسیم .فکر می کنم این خواسته ی همه ی ما باشه که با یک روش جامع زندگیمون رو با یک تحول روبرو کنیم و از زندگیمون احساس لذت و رضایتمندی داشته باشیم .

اما سومین تاثیری که میتونیم برای ان ال پی بگیم ، گام برداشتن به سوی جلو هست .خیلی از ما وقتی اعتماد به نفس پیدا می کنیم و به آرامش از زندگی می رسیم ، دچار سکون و رکود میشیم ، چرا که آرامش رو تجربه کردیم ، اما باید بگیم که نباید گول این آرامش رو بخوریم .

 شاید ما دیگه در درونمون خبری از چالش ها و موج های سخت مشکلات نباشه ، اما آیا به این فکر کردید که اگر روزی دریایی ساکن باشه ، چه اتفاقی می افته؟ اتفاقی که میفته فقط یه چیزه . اونم اینه که اسیر سکون میشیم . این سکون برای ما حاصلی نداره جز شکست .

پس ما باید به دنبال یه راهی باشیم که ما رو با رشد مواجه کنه و این رشد زمانی اتفاق میفته که ما به سمت جلو حرکت کنیم. ال ان پی ، این قدرت رو به ما میده که بدون هیچ دغدغه ای ، راه رسیدن به موفقیت رو باهماهنگی ذهن و زبان یاد بگیریم.

خب حالا سوال بعدی ای که ممکنه از ما پرسیده بشه اینه که ما ان ال پی رو کجاها و در چه بخش هایی از زندگیمون میتونیم استفاده کنیم ؟

خب باید بگم که تقریبا در همه موارد زندگی ، ان ال پی برای ما راه حل داره. چون ما هیچ کاری رو در این دنیا بدون فکر کردن نمیتونیم انجام بدیم ، یعنی ذهنمون همیشه در کارهامون دخیل هست و از سمت دیگه هم هیچ ارتباطی رو نمیتونیم به روشی جز روش زبانی بیان کنیم .  حتی وقتی ما با یکی تو تلگرام هم صحبت می کنیم ، داریم از زبانی استفاده می کنیم که پیام هایی رو به ذهن میفرسته و واکنش هایی رو نشون میدیم که ذهن ما به زبان ما ارسال می کنه .

پس باید گفت که تقریبا در همه ی بخش های زندگیمون با ان ال پی ما کار داریم و میتونیم ازش استفاده کنیم. اما برای اینکه یه اشاره به چند مورد از این مسائل داشته باشیم . یک فهرستی براتون آماده می کنیم که میتونه به شما سرنخ هایی برای استفاده از ان ال پی بده .

از ان ال پی استفاده خواهم کرد چون که  :

و باور کنید هزاران مورد دیگه هست که در این دنیا میشه با روش ان ال پی اون ها رو حل کرد. در یک نگاه کلی باید بگیم که ان ال پی مثل یک روش درمانی میمونه. روش درمانی ای که موجب میشه شما از بدی ها ، یعنی عادات بد ، رفتارهای بد، گفتارهای بد ، به سمت خوبی ها و موفقیت کشیده بشین. این رو در ذهنتون تعمیم بدید و خیلی راحت متوجه میشید که چطور بخش بخش زندگیتون میتونه با ان ال پی در مسیر رشد قرار بگیره.

منبع: وان قد