تفاوت دیوار داخلی و خارجی در زلزله + ضرورت تقویت دیوارها

ارزانترین قیمت میلگرد بستر | خرید میلگرد بستر کرج | فروش میلگرد بستر در تهران

دیوارها اجزای مهمی از سازه هستند که کاربرد متفاوتی دارند .

دیوارهای داخلی: این دیوارها فضای داخلی ساختمان را از هم جدا می‌سازند .

دیوارهای خارجی : این دیوارها در خارج از بنا قرار دارند که در کوچه و خیابان اشراف دارند، اغلب برای جلوگیری از ورود سرما و صدا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت دیوار داخلی و خارجی چیست؟

ضخامت دیوارهای داخلی و خارجی متفاوت است. همچنین دیوارهای داخلی یک لایه نازک‌کاری در هر طرف خود دارند در حالی که دیوارهای پیرامونی در یک سمت خود نمای ساختمان را تحمل می‌کنند.به طور کلی نیروی جانبی ناشی از زلزله که به این دو نوع دیوار وارد می‌شود متفاوت است. بنابراین برای مقایسه دیوار داخلی و خارجی در برابر زلزله می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت دیوار داخلی و خارجی در زلزله، میزان نیروی جانبی وارد بر آن‌ها است.

زلزله نیروهای جانبی قوی ایجاد می کند که به دیوارهای داخلی و خارجی منتقل می شود. بند 1-7 نشریه شماره 819 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز بیان می کند که دیوارهای غیر سازه ای به نیروهای اینرسی ناشی از شتاب و جابجایی نسبی حساس هستند. دیوارهای تقویت شده در هنگام وقوع زلزله رفتار انعطاف پذیری از خود نشان می دهند و به استحکام کافی برای مقاومت در برابر نیروهای زلزله دست می یابند.

دیوارهای غیر سازه ای باید در مقابل لنگر خمشی حاصل از نیروهای برون صفحه مهار شوند مهار شوند تا در هنگام زلزله فرو نریزند. ریزش دیوارهای ساختمان در هنگام زلزله، علاوه بر ایجاد خسارات جانی و مالی فراوان، امکان ساخت سازه پس از زلزله را کاهش می دهد. همچنین دیوارهای آسیب دیده پس از حادثه مانع کار امدادگران شده است.

همچنین تقویت دیوارها باعث کاهش ترک ها و سایر آسیب های وارده به دیوارها می شود. ترک ها می توانند به یکپارچگی دیوارها آسیب وارد کنند، باعث نفوذ آب و کاهش دوام طولانی مدت آنها شوند. آنها همچنین بر ظاهر ساختمان تأثیر می گذارند.

راهکار تقویت دیوارهای ساختمان چیست؟

راه حل های مختلفی برای مقاوم سازی دیوارهای داخلی و خارجی و کنترل لرزه ای آنها وجود دارد. روش های متداول تقویت دیوارها شامل میلگرد بستر، تقویت دیوار با مش فلزی، شاتکریت، ملات سیمانی، پوشش FRP و غیره می باشد. در روش میلگرد بستر استفاده از ناودانی منقطع هم مکمل این کار است. استفاده از میلگرد بستر در پیوست ششم الزامی خوانده شده است. برای دیدن قیمت میلگرد بستر می‌توانید به  (https://milgerdbastarir.ir/product/bed-rebar/)   مراجعه کنید. امروزه فناوری‌ دیگری در این زمینه پدیدار شده ‌است که نسبت به سایر روش‌های سنتی مزایای زیادی دارند.

بهترین راه حل برای مقاوم سازی دیوارهای ساختمان ها و محدودیت های لرزه ای آنها استفاده از فناوری جدید کامپوزیت تقویت شده با الیاف است که در بسیاری از پروژه های ایران با برند والمش مورد استفاده قرار می گیرد. Wallmesh تکنولوژی جدیدی برای نگهداشت دیوار بار است که روش های سنتی را به عنوان یک راه حل جدید و خلاقانه تغییر داده است. در این روش تکه های شیشه به دیوار چسبانده می شود و سپس بتن یا گچ روی آن قرار می گیرد.

ترکیب حاصل ساختاری سنگین و مستحکم ایجاد می کند که از دیوارها در برابر نیروهای جانبی محافظت می کند. علاوه بر این، نبشی گالوانیزه بر روی دیوار و در زیر ستون قرار می گیرد تا دیوار از صفحه خارج نشود. امروزه استفاده از وال مش در پروژه های ساختمانی در ایران رو به گسترش است و توری وال مش بهترین راه حل برای مقاوم سازی دیوارها و جلوگیری از لرزه خیزی می باشد.

مسلح نکردن دیوارها چه مشکلاتی به بار می آورد؟

طی سال های اخیر شاهد زلزله هایی بوده ایم که خسارات فراوانی به بار آورده اند مانند زلزله کرمانشاه که تصاویر دردناکی از آنها مخابره شد و دل ما را لرزاند. در بعضی از مناطق مانند شهرهایی که در آنها مسکن مهر ساخته شده بود دیدیم که بعد از زلزله اسکلت اصلی ساختمان سالم است اما دیوارهای آن فرو ریخته است. این مسئله نشان دهنده همین موضوع بود که تمرکز سازندگان عمدتاً بر روی اجزای سازه ای است و اهمیت آن چنانی به اجزای غیرسازه ای نمی دهند. اگر با استفاده از تمهیداتی اجزای غیرسازه ای مانند همین دیوارها نیز به درستی تقویت می شدند میزان خسارات وارده بسیار کمتر می بودند.

آیا الزاماتی برای مقاوم سازی دیوارها صورت گرفته است؟

بله، سازمان راه و شهرسازی و چند سازمان دیگر اقدام به وضع قوانینی کردند که سازندگان را ملزم به تمهیداتی می کند که استفاده از میلگرد بستر و استفاده از وال پست را طبق پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان راه و شهرسازی، الزامی می کند. این دفترچه توضیحاتی کامل و جامع را شامل می باشد که تمام سوالات شما در داخل آن موجود می باشد.

برای خرید میلگرد بستر می توانید به لینک خرید میلگرد بستر مراجعه کنید.به امید روزی که در برابر زلزله ایمن باشیم و شاهد صحنه های دلخراش نباشیم.