برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

به دکمه های سیاه و سفید پیانو

نام کلید های پیانو

آشنایی با کلیدهای سیاه پیانو

کلاویه های سیاه در بهترین پیانو تحت عنوان کلیدهای flat و sharp شناخته می شوند که نت های نواخته شده با آن ها اصطلاحاً نیم پرده بالاتر یا پایین تر از دکمۀ سفید مجاور است. بدین معنی که فاصلۀ موسیقیایی دو کلید سفید یک پرده و فاصلۀ بین کلید سفید و مشکی را نیم پرده گویند. در تمام پیانوها کلیدهای مشکی در دو گروه دوتایی و سه تایی قرار گرفته اند که با یادگیری آن ها می توانید نام کلیدهای سفید را هم راحت تر به خاطر بسپارید.

کلید Flat فلت:

به کلیدهای سیاه قرار گرفته در سمت چپ کلیدهای سفید فلت گفته می شود. از دکمه C  که در تصویر با علامت ستاره مشخص شده، یک اکتاو پایین تر شامل کلیدهای Bb, Ab, Gb, Eb و Db است.

Sharps شارپ:

هر کلید سیاهی که بعد از کلیدهای سفید قرار گرفته، شارپ نام دارد. از Middle C یک اکتاو بالاتر به ترتیب از چپ کلیدهای #C#, D#, F#, G و #A قرار دارند.

بهترین پیانو آکوستیک | بهترین پیانو جهان | بهترین پیانو دیجیتال برای شروع

آشنایی با کلیدهای سفید پیانو

به کلیدها (کلاویه های) سفید در پیانو آلمانی، اصطلاحاً natural keys یا کلیدهای طبیعی گفته می شود چرا که برخلاف صدای تیز و صاف نت های سیاه، صدایی طبیعی تولید می کنند.

اولین قدم در نواختن آهنگ با پیانو سی بکشتاین، یافتن نتِ دُو میانی یا Middle C است. چرا این نت دو میانی نامگذاری شده؟ چون وقتی جلوی پیانو می نشینید درست روبروی شما قرار دارد. در واقع وسط پیانو سه کلید سفید وجود دارد که دو کلید سیاه را محصور کرده اند. بین این سه کلید اولین آنها از سمت چپ Middle C است. افراد مبتدی در ابتدا باید انگشت اشاره (سبابه) دست راست را روی این کلید قرار دهند.

پیانو ۷ نت طبیعی یا اصلی دارد: C, D, E, F, G, A, B که نامگذاری فرانسوی آن ها دو، ر، می، فا، سل، لا و سی خواهد بود. با کمی دقت می توانید الگوی قرارگیری این کلیدها را درک کنید.

مزیت استفاده از کلیدهای سیاه و سفید پیانو

مزیت وجود کلیدهای سیاه پیانو، این است که میتوانیم به راحتی با چشم ها و انگشتانمان نت ها را بر روی پیانو تشخیص دهیم. و اینکه کلیدهای سیاه کمک می کنند تا ما را هدایت کنند به طوری که ما به راحتی می توانیم الگوهای نیمه گام را که در موسیقی به طور مرتب پخش می شوند نیز پیدا کنیم. و مزیت وجود کلیدهای سفید پیانو، این است که هر وقت نام کلیدها یادتان رفت آن سه کلید سفیدی که دو کلاویۀ سیاه را محصور کرده اند به خاطر آورید: C و D وE. با دانستن نام این سه کلید، اسم بقیۀ کلیدها به ترتیب F و G و A و B خواهد بود که از آنجا نام کلیدهای مشکی را هم به خاطر خواهید آورد.

تفاوت کلاویه های پیانو دیجیتال:

قبل از اینکه تفاوت کلاویه های پیانو دیجیتال را بگوییم بهتر است کمی درباره ی تاریخچه ی انواع کلاویه های پیانو دیجیتال آگاهی پیدا کنید. بعد از اینکه موضوع حساسیت به ضربه در کلاویه پیانو ایجاد شد، تولیدکنندگان به این فکر افتادند تا تغییراتی در کلید این ساز به وجود بیاورند تا بتوانند پیانو دیجیتالی که بیشترین شباهت را از نظر تاچ و صدا به پیانو آکوستیک دارد را شبیه سازی کنند. بنابراین در دورانهای مختلف این تغییرات را با نام ها و قابلیت های مختلف ارائه کردند که عبارتند از:

کلیدهای ساز سنگین نشده:

عمل سنگین شدن به عملیاتی گفته میشود که وزن کلاویه پیانو را افزایش میدهند تا حرکتی آرامتر پیدا کند.

سازهایی که سنگین نشده اند، سازهای کلاسیک و کیبوردها هستند چون برای نوازندگان مبتدی طراحی شده اند. همچنین شامل اکثر سازهای الکترونیکی خانگی و ارگ های بادی که معمولا در کلیساها و محل های سخنرانی استفاده می شوند، میباشد.

وزن نیمه سنگین کلاویه پیانو:

این اکشن معمولا برای کیبورد هایی استفاده میشود که از نظر قیمت در سطح پایینی هستند و یا برای حمل آسان جهت استفاده در مکان های خاص، مورد استفاده قرار میگیرد. یک کلاویه پر حرکت و پر شده با پر کننده های سنگین، مقاومت بیشتری به ضربه های نوازنده، نسبت به کلیدهای معمولی دارد.

تفاوت اکشن کلاویه پیانو دیجیتال:

در کلاویه یک عملکرد ضربه و حرکت به نوعی است که در مدل آکوستیک ان هم رخ میدهد. در این مدل مقاومت در برابر حرکت، به وسیله یک چکش کوچک که توسط یک اهرم در نزدیکی کلید قرار داده شده است انجام می پذیرد.

تولید کنندگان نیز تلاش میکنند تا با شبیه سازی انواع مختلف اکشن چکشی مدلهای بالاتر را به واقعیت نزدیک کنند.

برای مثال، برخی از مدل های دارای حالت بازگشت واقعی میباشند، تا احساس پیانو آکوستیک را در زمان نواختن قطعات آرام برای نوازنده ایجاد کنند.

نکته:

GH و GHE هر دو یک معنی دارند. GH و GH3 (اثر چکش درجه بندی شده ۳) هر دو از یک نوع اکشن بهره میبرند، تنها تفاوتشان در این است که GH3 دارای سگرهای تقویت شده ای میباشد که به آن امکان اجرای نت های تکراری سریع مثل تریل ها را به نوازنده میدهد، درست مثل یک ساز آکوستیک واقعی.

برای مثال میتوان اثر چکش درجه بندی شده GH، مدل پیانو یاماها را نام برد که یک اکشن مرغوب سنگین شده است و برای پیانیست های متوسط و پیشرفته بسیار مناسب میباشد. زیرا که این مکانیزم دقت بیشتری را فراهم میکند و نواختن های تکراری را سریعتر و آسانتر اجرا میکند که برای نوازندگان با تجربه بسیار مورد نیاز است.

تفاوت وزن در نت ها:

در سازهای آکوستیک، کلیدها در محدوده فرکانس پایین، نسبت به محدوده ی بالایی، مقاومت بیشتری در حین نواختن دارند.

کلیدهایی با وزن ( چکش درجه بندی شده و یا اکشن چکش پیشرفته ) لمس سنگینتر بر روی نت های پایین تر ساز و لمس سبک تر بر روی نت های بالاتر ساز را ایجاد میکند.

تفاوت کلاویه ها از نظر قیمت:

در حال حاضر تفاوت کلاویه های پیانو دیجیتال در مدل های پایین ( از نظر قیمت و امکانات ) چندان زیاد نم یباشد و همگی شان دارای GHS میباشند. هر چه بین مدل های موجود، به سمت بالاتر و مدل های گران قیمت تر حرکت کنیم، سیستم اکشن GH3 و در بالاترین مدل ها NW ( چوب واقعی ) به چشم می خورد. همچنین برخی از تولید کنندگان در مدل های با کیفیت بالا و گران قیمت، کلاویه ها را از چوب واقعی بجای پلاستیک ارائه میدهند، آن هم برای افزایش احساس تشابه با یک هنگام نواختن.

کلام آخر اینکه توصیه میشود این ایده را به کار بگیرید و به فروشگاه های محلی سر بزنید و اکشن های مختلف را امتحان کنید زیرا این بهترین راه برای قضاوت درباره ی آنچه در تبلیغات و پست ها گذاشته می شود، میباشد. که آیا مطالب خوانده شده صحت دارد یا نه؟

ممکن است پس از خواندن خیلی از مقالات در مورد لمس صفحه کلید موجود بر روی یک مارک یا مدل خاص، با احساس و تجربه ای کاملا متفاوت، از آن فروشگاه بیرون بیایید. مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلب جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. سعی ما تولیدکنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته در این مطلب برای شما مفید واقع شود.