برترین های کسب و کارفرهنگ و هنر

بهترین متد رسم الگو در خیاطی کدام است؟

خیاطی هنر تولید لباس است همچنین بسیاری از هنر های دیگر از جمله بافتنی،  قلاب بافی،  تکه دوزی و رودوزی با این حرفه در ارتباط هستند. افراد مشغول در این زمینه گزینه های بسیاری را برای انتخاب زیر شاخه و حرفه خود پیش رو دارند. داشتن تجربه در حرفه خیاطی اهمیت بسیاری دارد زیرا این هنر عملی به حساب می آید و تمرین و کسب تجربه باعث افزایش مهارت خیاطی می گردد. لازم به ذکر است که پشتکار و سخت کوشی نیز نقش کلیدی را در موفقیت خیاط ایفا می کند.

رسم الگو یکی از روش هایی است که خیاط ها و طراحان لباس از آن، برای تولید نمونه اولیه لباس بهره می برند،  همچنین این روش یکی از رایج ترین متد های مورد استفاده در خیاطی به شمار می آید به طوری حدود ۸۹  درصد از لباس های موجود در بازار با کمک گرفتن از این روش تهیه و تولید شده اند.در این مقاله توضیحاتی درباره خیاطی و متد های مختلف رسم الگو خیاطی در این حرفه ارائه می دهیم و بهترین روش را معرفی کرده و شرح می دهیم.

آموزشگاه خیاطی در جنوب تهران | آموزشگاه خیاطی در غرب تهران | آموزشگاه خیاطی فنی حرفه ای تهران

خیاطی چیست؟

خیاطی به صورت دوخت لباس و تولید محصولات متنوع با استفاده از پارچه تعریف می شود. در واقع یک خیاط می تواند با استفاده از پارچه و متد های دوخت متفاوت، محصولات متنوعی را تولید کند که این محصولات در زندگی روزمره انسان ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.  یک خیاط با وصل کردن تکه های پارچه و الیاف به یکدیگر محصولی کاربردی و نو آورانه را تولید می کند و از جمله این محصولات می توان به پوشاک،  پرده،  رومیزی،  مبلمان و کالای خواب اشاره کرد.

این حرفه یکی از رایج ترین و کاربردی ترین هنر های مورد استفاده در جهان است و در بسیاری از موسسات و دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود. به طوری که در سال های اخیر جزء 10 تا از پرطرفدار ترین رشته های هنری در دنیا طبقه بندی شده است.
موسسه فنان کلاس های را در زمینه خیاطی ارائه می دهد که علاقمندان می توانند با شرکت در کلاس خیاطی در تهران این حرفه را به صورت اصولی آموزش ببینند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس ها:
۰۲۱۹۱۰۰۷۵۱۰
۰۹۱۹۹۷۸۸۱۳۹
۰۹۱۹۰۹۷۸۱۳۶

مهارت های لازمه خیاطی

یک خیاط باید مهارت هایی داشته باشد تا با کمک گرفتن از آن ها بتواند محصول خلاقانه و کاربردی تر تولید نماید و به بازار عرضه کند. از جمله این مهارت ها می توان به مهارت دوخت، خلاقیت، تجسم ذهنی، آشنایی با انوع پارچه و همچنین مهارت اندازه گیری اشاره کرد.

مهارت دوخت

توانایی دوختن از جمله مهارت های کلیدی این حرفه به شمار می آید یعنی خیاط باید با انواع متد های دوخت آشنا باشد و بتواند از آن ها استفاده کند. تقویت این مهارت تمرین بسیار را می طلبد.

خلاقیت

خلاقیت لازمه پیشرفت در انواع رشته های هنری از جمله خیاطی به شمار می رود. خلاقیت به این معناست که خیاط بتواند طرح نو آورانه و جدید از پوشاک را در ذهن خود ترسیم نماید و با توجه به نیاز مشتری و مردم کشور خود محصولات جدیدی را تولید کرده و به بازار عرضه کند.

تجسم ذهنی

تجسم ذهنی به صورت توانایی ترسیم شکل در ذهن انسان تعریف می شود. به صورتی که خیاط ها یا طراحان لباس در ذهن خود تصور ذهنی از طرح اولیه لباس ترسیم می کنند و همه جزئیات آن اعمم از اندازه،  جنس پارچه،  رنگ و طرح لباس را مشخص می نمایند. خیاط ها با مرجع قرار دادن تصور ذهنی خود شروع به پیاده کردن طرح اولیه خود بر روی پارچه یا کاغذ می کنند.

آشنایی با انواع پارچه

این مهارت بیشتر در زمینه طراحی لباس مورد استفاده قرار می‌ گیرد و نیاز به جمع آوری اطلاعات دارد. به طوری که افراد علاقمند باید انواع پارچه را بشناسند و تفاوت های آن ها را تشخیص دهند تا بتوانند نوع پارچه مناسب پوشاک مورد نظر خود را انتخاب کرده و در تولید نمونه اولیه از آن استفاده نمایند.

مهارت اندازه گیری

می توان گفت که این مهارت نیز یکی از ضروری ترین مهارت های یک خیاط به شمار می آید. منظور از شناخت انواع واحد های اندازه گیری،  ترسیم اندازه ها در ذهن،  توانایی استفاده از ابزار آلات اندازه گیری و همچنین توانایی استفاده از نرم افزار های اندازه گیری مربوط به طراحی لباس است.  این افراد باید بتوانند با اندازه گیری دقیق و اصولی خطا را به حداقل مقدار ممکن برسانند و از هدر رفت پارچه جلوگیری نمایند.

رسم الگو چیست؟

الگو در واقع نوعی راهنما برای تولید لباس و برش پارچه به شمار می رود به نوعی دیگر الگو تعدادی کاغذ است که بر روی پارچه قرار می دهیم و مطابق با آن برش می زنیم. این متد برای اولین بار در سال ۱۸۵۹  در فنلاند مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در سراسر دنیا رواج یافت.

 

با شرکت در دوره های آموزشی موسسه فنان مهارت های خیاطی خود را تقویت کنید و مدرک بین المللی دریافت کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کلاس ها با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس ها:
۰۲۱۹۱۰۰۷۵۱۰
۰۹۱۹۹۷۸۸۱۳۹
۰۹۱۹۰۹۷۸۱۳۶

متد های رسم الگو

از جمله متد های رسم الگو می توان به گرلاوین، مولر و متریک اشاره کرد که در ادامه تمامی این موراد را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهیم.

گرلاوین

در متد گرلاوین، رسم الگو با استفاده از سایز لباس مشتری انجام می شود. به طوری که ابتدا اندازه گیری هایی در این زمینه انجام شده و سپس با استفاده از اندازه های گرفته شده طرح اولیه بر روی پارچه ترسیم می شود و برش داده می شود.  این روش صرفا مختص مشتری های ارجاع داده شده به کارگاه است و در تولید انبود مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مولر

متد مولر همان رسم الگو بر روی کاغذ و سپس برش دادن آن است به طوری که کاغذ برش داده شده بر روی پارچه قرار می گیرد و با مرجع قرار دادن آن تکه کاغذ پارچه را برش زده می شود.

متریک

متد متریک به این صورت است که با استفاده از الگو های استاندارد منتشر شده به تولید لباس گداخته می شود.  این الگو ها با توجه به سایز های رایج و استاندارد لباس طراحی شده و در فروشگاه های لوازم خیاطی فروخته می شود و خیاط می تواند با توجه به نیاز خود اندازه مورد نظر را تهیه کند. با مرجع قرار دادن این الگو ها به تولید انبود لباس بپردازد.  این متد پر کاربرد ترین و بهترین متد خیاطی و رسم الگو به شمار می رود.

آموزشگاه خیاطی در جنوب تهران | آموزشگاه خیاطی در غرب تهران | آموزشگاه خیاطی فنی حرفه ای تهران

با شرکت در دوره های آموزشی موسسه فنان می توانید مدرک بین المللی معتبر دریافت کنید و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید .با شرکت در دوره های آموزشی موسسه فنان مهارت های خیاطی خود را تقویت کنید و مدرک بین المللی دریافت کنید.