انواع برج نوری روشنایی

انواع برج نوری امروزه در میادین، اتوبان ها و ورزشگاه ها دیده می شود. گروه ما با بیش از 10 سال سابقه تولید کننده انواع برج نوری در سراسر کشور می باشد. با توجه به پرسش های بسیار شما عزیزان تصمیم بر آن شد تا در این مقاله به بررسی و ارائه توضیح در مورد این موضوع بپردازیم؟در مورد  قیمت پایه چراغ لوله ای شما را اگاه کنیم.

انواع برج روشنایی از نظر دامنه حرکت

برج روشنایی ثابت

در برج روشنایی ثابت، سبد به هد برج متصل شده و قابلیت تحرک ندارد. در صورت خرابی این برج ها می بایست تعمیرات آنها در ارتفاع انجام گیرد. برخی از برج های روشنایی ثابت دارای نردبان بوده و برخی دیگر بدون نردبان تولید می شوند. از مزایایی برج های روشنایی ثابت قیمت پائین آنها نسبت به سایر انواع آنهاست.

برج روشنایی متحرک

تحرک این نوع برج ها در حرکت سبد است که در راستای عمودی موازی با پایه برج قابلیت حرکت دارد. از این رو زمان تعمیر و سرویس این نوع برج ها سبد به پائین منتقل شده و عملیات سرویس صورت میگیرد. از جمله مزایای این نوع برج هزینه های پائین نگهداری آنهاست. برج روشنایی متحرک نیز در دو نوع هندلی (وینچی) و گیربکسی (الکتروموتور) تولید میگردند. شما عزیزان می توانید اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی دکل روشنایی، چگونگی نصب این سازه و هر آنچه در مورد آن باید بدانید را در مشاهده نمایید.

Types of light towers

انواع برج روشنایی از نظر ارتفاع

  • برج نوری 6متری
  • برج نوری 9 متری
  • برج نوری 12 متری
  • برج نوری 15 متری

راهنمای پایه چراغ قیمت

امروزه استفاده از انواع چراغ حیاطی و پارکی سرلوله برای نورپردازی بهتر فضای باز یا حیاط ساختمان‌های مختلف مثل باغ، خانه، ویلا، رستوران و مراکز تفریحی افزایش قابل توجهی داشته است. درواقع تاثیری که نورپردازی این چراغ‌های پارکی، حیاطی یا باغی برروی دلبازتر شدن محیط بیرونی ساختمان می‌گذارند، غیر قابل انکار است. معمولاً چراغ‌های سرلوله توسط تولیدکنندگان بدون لوله نگهدارنده تولید می‌شوند و مصرف کننده برای نصب و استفاده از آنها نیاز به خرید انواع پایه چراغ دارد. این محصولات در مدل‌های مختلف با ابعاد، جنس بدنه و رنگ بندی متنوعی تولید می‌شوند که خریدار باید با توجه به طراحی چراغ سرلوله و طراحی محیط بیرونی ساختمان خود بهترین نمونه را انتخاب کند

انواع برج نوری از نظر کاربرد

دکل روشنایی انتشار نور نامتقارن استادیومی

دکل روشنایی استادیومی معمولا به صورتی ساخته می شود که نور در یک جهت مشخص تابانده می شود. از این رو به دلیل نامتقارن بودن لازم است پایه های آن جهت استحکام و تعادل قوی تر ساخته شود.  همین امر سبب افزایش قیمت این محصول می گردد. این نوع دکل معمولا برای مکان های ورزشگاه ها، کارخانجات، استادیوم ورزشی، زمین های مسابقه و ورزش، اسکله های واقع در بنادر، پالایشگاه ها استفاده می شود.

انواع برج نوری

برج روشنایی به سه دسته تقسیم می شود. انتخاب هر یک از این سه دسته متناسب با نیاز کاربران می باشد. در ادامه این سه دسته را نام برده و توضیح مختصری درباره هر یک خواهیم داد.

  1. برج نوری سبد ثابت (با نردبان و بی نردبان)
  2. برج نوری سبد متحرک (دستی با وینچ و هندل – موتور برقی گیربکسی)
  3. برج نوری سیار با قابلیت جابه جایی محل نصب به مکان مورد نیاز

برج نوری سبد ثابت و برج نوری سبد متحرک

این مدل قابلیت جابه جایی محل نصب را ندارد و کاربرد زیادی دارد. این برج روشنایی در دو نمونه سبد ثابت و متحرک می باشد. کاربرد برج روشنایی سبد ثابت در ارتفاعات پایین می باشد و در دو نوع با نردبان و بدون نردبان تولید می شود. برای عملیات های تعمیر و نگهداری می توان از نردبان کمک گرفت و یا با استفاده از جرثقیل به انجام عملیات ادامه داد. اصولا برج نوری سبد ثابت وسعت نور کمتری را پوشش می دهد و معمولا برای محوطه های شهری مانند پارکینگ رو باز و محوطه هتل ها و… استفاده می شود.

نمونه دیگر این برج روشنایی مدل سبد متحرک می باشد که به نسبت نمونه ثابت آن مدرن تر بوده و در دو نوع دستی و برقی موجود می باشد. در مدل متحرک سبد برج روشنایی و فریم پروژکتورها در محور عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می کنند .در مدل دستی به وسیله وینچ و هندل دستی ،به وسیله نیروی انسانی تغییرات صورت میگرد ولی در مدل برقی به کمک الکتروموتور و گیربکس حرکت سبد صورت می گیرد. در اینجا عکس برج نوری سبد متحرک را مشاهده می کنید.

برج نوری سیار و قابل حمل

ویژگی منحصر به فردی که این برج روشنایی دارد قابلیت جا به جایی آن می باشد.این مدل دارای ژنراتور قابل حمل که برای تولید برق استفاده می شود می باشد. عموما ارتفاع آنها از 9 متر بیشتر نمی شود.از دیگر خصوصیات این برج ها توانایی تحمل شدت باد تا 70 کیلومتر بر ساعت است. کاربردهای این نوع برج در محل هایی که به صورت اضطراری به روشنایی نیاز داریم است. برای مثال بعد از حادثه هایی مانند سیل و زلزله که نیاز به روشنایی برای امداد رسانی دارند کاربرد دارد و هم چنین در پروژه های سینمایی و ساخت و سازهایی که به صورت موقتی می باشند و… استفاده می شود.

برج نوری تلسکوپی و برج نوری استادیومی

برج های روشنایی بر اساس سیستم پخش نور در دو گروه تلسکوپی و استادیومی دسته بندی می شوند. برج های نوری تلسکوپی دارای سبد گرد است پس انتشار روشنایی آن در تمام زوایای اطرافش می باشد. اما برج نوری استادیومی ظاهری کاملا متفاوت با برج نوری تلسکوپی دارد و انتشار نور این برج به صورت متمرکز می باشد.

کاربرد برج نوری

اگر بخواهیم بدانیم برج نوری چیست باید کاربرد آن هم بدانیم، همانطور که گفتیم برج های نوری برای روشنایی محیط های بزرگ مانند پالایشگاه، محوطه خارجی بیمارستان ها، پل ها، کارخانه ها، پارکینگ های سر باز و بزرگ، محوطه خارجی فرودگاه ها، پارک های جنگلی، بندرگاه ها، ایستگاه های قطار، استادیوم ها، اتوبان ها، ترمینال ها، پادگان ها و دیگر محیط های پهناور مانند این مکان ها جهت تامین نور بدون ایجاد سایه و خیرگی استفاده می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده برج روشنایی در پروژه های بزرگ ساخت و ساز که کارگران شبانه روز به صورت شیفتی مشغول کار می باشند و کارگران شیفت شب برای کار به نور و روشنایی نیاز دارند، نیز استفاده می شود. برج روشنایی برای محوطه های پروژه هایی که به این سبک هستند بسیار کارآمد می باشد. از طرف دیگر طول روز در شش ماه دوم سال کوتاه بوده و زمان روشنایی خورشید در این زمان از سال کم می باشد. در حالی که بسیاری از کسب و کارها و سازمان ها تا 10شب به فعالیت خود ادامه می دهند. برای این سازمانها در صورتی که دارای محوطه بزرگ باشند استفاده از برج نور توصیه می شود.

همچنین نصب برج های نوری در محیط های عمومی که روشنایی مناسبی ندارند از لحاظ ایجاد امنیت بسیار ضروری است. زیرا همانطور که می دانید روشنایی با ایجاد امنیت دارای رابطه ی مستقیم است و می تواند تا حد زیادی باعث کاهش جنایت و دزدی شود. پس رایج ترین کاربرد برج نور در این مکان ها می باشد.

پروژکتور برج نوری

ﺗﻌﺪاد ﭘﺮوژﮐﺘﻮرﻫﺎی ﻗﺎﺑﻞ ﻧﺼﺐ روی ﺑﺮﺟﻬﺎ از 2 تا 36 دﺳﺘﮕﺎه متغیر ﺑﻮده و ﻣﯽ ﺗﻮان از اﻧﻮاع ﭘﺮوژﮐﺘﻮرﻫﺎ روی آنها استفاده نمود.

در برج نور از دو نوع پرژکتور استفاده می شود.

  • پروژکتور خیاری
  • پروژکتور ال ای دی

پروژکتورهای خیاری در سه دسته پروژکتور بخار سدیم، پروژکتور بخار جیوه و پروژکتور بخار هلیم گروه بندی می شوند. و پروژکتورهای کم مصرف یا پروژکتور ال ای دی در دو مدل SMD و COB در توان های 50 الی 500 وات تولید می شوند.در پروژه های گروه صنعتی شایان برق از پروژکتورهای ال ای دی استفاده می شود و در مورد پرتاب نور پروژکتورهای LED در برج های با ارتفاع زیاد (بیش از 15 متر) جای نگرانی نیست زیرا می توان با استفاده از لنز پرتاب نور پروژکتورها را تنظیم کرد و به یک روشنایی مطلوب در محیط دست یافت.

طراح روشنایی پروژه با توجه به فضای موجود و روشنایی مورد نیاز، نوع لنز را انتخاب می کند. مثلا برای روشن کردن فضای کمتر از لنز 90 درجه استفاده می شود ولی در صورتی که روشنایی در دوردست از سازه مدنظر باشد از لنزهای 15 یا 30 درجه استفاده می شود.

نکته:جهت اگاهی از قیمت پایه چراغ چند وجهی میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.