تفاوت نان جو و نان سبوس دار

به طور کلی می توان گفت نان جو نسبت به نان سبوس دار، فیبر، کالری و میزان سیر کنندگی بیشتری دارد. با مصرف نان جو نسبت به نان سبوس دار، انرژی بیشتری دریافت کرده و دیرتر احساس گرسنگی خواهید داشت. بنابراین؛ اگر می خواهید سریع تر وزن کم کنید و در مدت کوتاه تری به وزن ایده آل خود برسید، مصرف نان جو، اولویت بیشتری دارد.

انواع نان:

  • نان سفید: مغز گندم حاوی سه ماده استفیبر، ماده مغذی و نشاسته است . در تهیه نان سفید فیبر و ماده مغذی حذف شده و تنها نشاسته باقی می‌ماند نتیجه این است که مواد مغذی کمتری در این نان وجود دارد.
  • نان گندم: نان گندم را نباید با نان سبوس‌دار اشتباه گرفت. این نان از آرد گندم تهیه می‌شود.
  • نان گندم سفید کامل: این نان از نوعی گندم تهیه می‌شود که روشن‌تر از گندم‌های معمولی (که قرمز هستند) است.
  • نان سبوس‌دار: مانند نان گندم این نان نیز از دانه‌های کامل و سالم گندم تهیه می‌شود. علاوه بر گندم نان سبوس‌دار می‌تواند حاوی جو دو سر، برنج قهوه‌ای و دیگر مواد حاوی فیبر، ویتامین و مواد مغذی باشد.
  • نان چند دانه‌ای (از چند نوع غلات تشکیل شود): اگر چه از اسمش نانی سالم به نظر می‌رسد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این نان از گندم خالص درست شده باشد. فقط به معنی این است که از چند نوع گندم (غلات) مثل گندم، جو و کوینولا تشکیل شده‌است.
  • نان جوانه گندم: این نان از آرد جوانه گندم ساخته می‌شود.

نان جو نوعی نان سبوس دار دربرگیرنده تمام ویژگی های نان سبوس دار است.

سبوس چیست؟

یک دانه گندم یا جو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. سبوس، آندوسپرم و جوانه، که سبوس خارجی ترین لايه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائماً در معرض آفتاب و هوا بوده و از تشعشع خورشيد استفاده مي کند.

خواص نان سبوس دار:

مصرف نان سبوس دار برای سلامت چشم‌ها و کاهش وزن و بهبود دستگاه گوارش و کاهش جذب کلسترول خون و پیشگیری از بروز بيماري هاي قلبي و عروقي و مهار سكته هاي قلبي و دیابت نوع 2 و براي رشـد کـودکان و افزایش استحکام استخوان ها و دندان ها و درمان  یبوست مفید است.

نکاتی راجب نان سبوس دار:

زیاده روی در مصرف نان سبوس دار به دلیل بالا بودن میزان اسید فایتیک موجود در آن میتواند در جذب برخی املاح دو ظرفیتی مانند کلسیم، آهن و روی توسط سلولهای بدن اختلال ایجاد کرده و باعث سوء تغذیه شود.

به دلیل گلوتن موجود در این نان، مصرف آن به افرادی که دچار بیمنان جو یا نان گندم سبوس دار هر دو از نان های مفید و با ارزش غذایی بالا هستند. استفاده از نان سبوس دار و نان جو برای بدن انسان مفید است با این وجود می توان گفت تفاوت هایی در ارزش غذایی این دو نان وجود دارد. در ادامه سعی می کنیم تفاوت نان جو و نان سبوس دار را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

نان و غلات، بخش مهمی از رژیم غذایی هر انسان را تشکیل می دهند. بخش عمده ای از انرژی بدن انسان از طریق مصرف نان و سایر کربوهیدرات ها تامین می شود.

در بین انواع نان موجود در بازار، نان جو نسبت به نان های سفید و تصفیه شده، ارزش غذایی بهتری دارد. این نان به نان قهوه ای نیز معروف است و منبع خوبی برای تامین فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن به شمار میرود. ویتامین B در حفظ شادابی و زیبایی پوست تاثیر زیادی دارد. مصرف نان جو می تواند تضمین کننده شادابی و جوانی پوست شما باشد.

از این نان برای کاهش سطح کلسترول و درمان یبوست نیز استفاده می شود. نان جو نسبت به سایر نان ها، کربوهیدرات های پیچیده تری دارد که باعث می شود دیرتر احساس گرسنگی داشته باشید. بنابراین اگر رژیم لاغری و تناسب اندام دارید و می خواهید سریع تر وزن کم کنید، مصرف نان جو گزینه مناسبی است.

نیز مانند نان جو، ارزش غذایی بالایی دارد. نان سبوس گندم، نسبت به نان های تصفیه شده، رنگ تیره تری دارد و دیرتر نیز هضم می شود. بنابراین مصرف این نان، برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی انجام می دهند، توصیه می شود. نان سبوس دار منبع مناسبی برای تامین املاح معدنی، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و سایر ویتامین ها است.

نان جو یا نان گندم سبوس دار، هر دو از نان های مفیدی هستند که مصرف روزانه آن ها برای حفظ سلامت بدن انسان توصیه می شود. از مهم ترین تفاوت و فرق نان جو و نان سبوس دار می توان به تفاوت در میزان کالری، میزان سیرکنندگی و میزان فیبر موجود در نان اشاره کرد.

به طور کلی می توان گفت نان جو نسبت به نان سبوس دار، فیبر، کالری و میزان سیر کنندگی بیشتری دارد. با مصرف نان جو نسبت به نان سبوس دار، انرژی بیشتری دریافت کرده و دیرتر احساس گرسنگی خواهید داشت. بنابراین؛ اگر می خواهید سریع تر وزن کم کنید و در مدت کوتاه تری به وزن ایده آل خود برسید، مصرف نان جو، اولویت بیشتری دارد. همچنین برای کسانی که روده تحریک پذیر دارند، توصیه می شود از نان جو بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

خواص نان جو

مصرف روزانه نان جو به اندازه نرمال و متعارف بسیار مفید است؛ ولی مصرف بیش از اندازه نان جو توصیه نمی شود. در مصرف هر ماده غذایی باید تعادل را رعایت کرد.

از مهم ترین خواص نان جو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت حافظه
  • پاکسازی دیواره معده و روده
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
  • جلوگیری از سفید شدن مو
  • تقویت استخوان بندی کودکان

خواص نان سبوس دار

نان سبوس دار در مقایسه با نان های سفید، منبع مناسب تری برای تامین انرژی مورد نیاز بدن است. مصرف روزانه نان سبوس دار، می تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت بدن انسان داشته باشد. این نان منبع مناسبی برای تامین ویتامین B و اسیدهای چرب مفید، مانند امگا 3 و امگا 6 است. از مهم ترین خواص نان سبوس دار، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت استخوان بندی بدن
  • درمان یبوست
  • رفع چاقی و اضافه وزن
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از بروز انواع سرطان
  •  پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

با خرید دستگاه نانوایی اتوماتیک به طور مستقیم روی فروش رستوران و کافه خود تاثیر مثبت بگذارید. اینکه مشتریان شما این اطمینان را داشته باشند که در کنار غذایی که در کافه و رستوران شما میل می کنند نان تازه، سالم، داغ و خوشمزه نیز در دسترس دارند و حتی می توانند خود شاهد مراحل پخت نان توسط این دستگاه ساخت شرکت ما در رستوران شما باشند تصور کنید که تا چه اندازه در میزان فروش را تحت تاثیر قرار داده و بالا خواهد برد.