صدور حکم رشد چیست؟

برای گرفتن حکم رشد به کجا مراجعه کنیم؟

این پرسش ها که سامانه حکم رشد چیست و برای گرفتن حکم رشد به کجا مراجعه کنیم؟ پرتکرار ترین سوالاتی است که از سوی متقاضایان صدور حکم رشد، مطرح می گردد، لذا در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، این پرسش ها بررسی و به آن ها، پاسخ داده خواهد شد.

در خصوص اینکه سامانه گواهی رشد چیست باید گفت، امکان درخواست صدور حکم رشد، به صورت اینترنتی وجود ندارد و از این لحاظ، نمی توان سامانه ای را تحت عنوان سامانه حکم رشد، معرفی کرد اما، پس از ثبت دادخواست صدور حکم رشد، سامانه ابلاغ ثنا، سامانه ای است که، تشکیل جلسات دادگاه و آرای صادره در خصوص گواهی رشد، در آن قرار خواهد گرفت و افراد برای برخورداری از حساب کاربری ثنا، باید به دفاتر خدمات قضایی یا مراجعه نمایند.

با حکم رشد چه کارهایی میتوان کرد | حکم رشد دختر برای ازدواج | حکم رشد دختر چیست

در پاسخ به پرسش پیرامون این امر که برای گرفتن حکم رشد باید به کجا مراجعه کرد، می توان گفت، در ابتدا، متقاضی صدور حکم رشد، باید دادخواست این امر را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و سپس، در جلسات تشکیل شده در دادگاه صالح که دادگاه خانواده می باشد، شرکت نماید.

شایان ذکر است، در صورت ثبت این دادخواست، مراجعه متقاضی گواهی رشد به پزشکی قانونی نیز مورد نیاز بوده که برای این امر، دادگاه، دستور مراجعه به پزشکی قانونی را صادر خواهد کرد و پس از آن، فرد باید با در دست داشتن نامه قضایی، برای معاینه و پاسخ به برخی سوالات، به پزشکی قانونی، مراجعه کند.

مراحل قانونی و چگونگی صدور حکم رشد

از آنجا که صدور حکم و گواهی رشد، مستلزم طی کردن مراحل قانونی این امر می باشد، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، مراحل قانونی و چگونگی صدور حکم رشد، بر اساس قوانین آیین دادرسی مدنی، ذکر شده و به این پرسش که نحوه صدور گواهی رشد چگونه است؟ پاسخ داده خواهد شد.

اولین مرحله از مراحل قانونی صدور حکم رشد، این است که متقاضی این امر، اقدام به تهیه استشهادیه محلی در خصوص تایید رشد خود نماید و دادخواست صدور گواهی رشد را شخصا یا با کمک یک وکیل یا مشاور حقوقی تنظیم کرده و فایل ورد دادخواست تنظیمی را بر روی یک حافظه، نظیر سی دی یا رم، ذخیره کند.

پس از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه خدمات دفاتر قضایی، دادخواست فرد ثبت و به مرجع صالح، ارسال می شود. با ارسال دادخواست به مرجع صالح که دادگاه خانواده محل سکونت متقاضی است، پرونده مربوط به او تشکیل شده و دستور قضایی برای ارجاع وی به پزشکی قانونی، صادر می گردد؛

سپس، تاریخی که فرد باید با نامه پزشکی قانونی، در محکمه حاضر شده تا به سوالات حکم رشد دختران و پسران، پاسخ دهد، اطلاع رسانی خواهد گردید و پس از تشکیل جلسه و بررسی مدارک و پاسخ سوالات توسط قاضی، حکم و گواهی رشد، صادر خواهد شد.

سوالات قاضی برای صدور حکم رشد

پس از پاسخ به این دو پرسش که گواهی رشد چیست و نحوه صدور گواهی رشد چگونه است؟ همچنین بررسی مدارک حکم رشد، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، در خصوص سوالات قاضی برای صدور حکم رشد، صحبت خواهد شد، چرا که یکی از مهم ترین مراحل برای صدور گواهی رشد، پاسخ دختر و پسر متقاضی صدور این گواهی، به سوالات حکم رشد دختر و پسر است که توسط قاضی پرسیده می شوند.

سوالات قاضی برای صدور حکم رشد دختران و پسران، سوالات مشخص و از پیش تعیین شده نیستند که بتوان آن ها را از قبل، مطالعه کرد و در محکمه، به آن ها پاسخ داد اما از آنجا که حکم رشد، برای اجازه تصرف فرد بالغ زیر 18 سال در اموال و امور مالی اش صادر می گردد، می توان گفت، سوالات قاضی برای صدور حکم رشد، عمدتا پیرامون مسائل مالی و اقتصادی است.

با در نظر گرفتن پاراگراف قبل می توان گفت، سوالات قاضی برای صدور حکم رشد، عمدتا موارد و مفاهیمی چون قیمت روز دلار و سکه، مفهوم تورم و رکود، نحوه صحیح انعقاد و انجام معاملات و عقود از جمله عقود مالی، آینده نگری مالی فرد، میزان نوسان بازار در چند ماهه اخیر و… را در برخواهد داشت.

هزینه گرفتن حکم رشد

هزینه گرفتن حکم رشد، به دو دسته هزینه اصلی و فرعی، قابل تقسیم است و با توجه به اهمیت این موضوع برای متقاضیان صدور گواهی رشد، در این تیتر از مقاله حقوقی دینا، هزینه های اصلی و فرعی صدور گواهی رشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

هزینه های اصلی صدور حکم رشد، شامل دعاوی غیر مالی که در سال 1402، در حدود 40 تا 180 هزار تومان می باشد، هزینه برگه های دادخواست، هزینه الصاق دلایل و منضمات، هزینه تایپ دادخواست، تعرفه خدمات دفاتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست، همچنین، هزینه مراجعه به پزشکی قانونی و ویزیت پزشک پزشکی قانونی می باشد.

هزینه های فرعی صدور حکم رشد، شامل هزینه های مربوط به تنظیم دادخواست، در صورتی که فرد از وکیل رایگان قوه قضاییه یا مشاور حقوقی برای تنظیم دادخواست صدور حکم رشد، کمک بگیرد، همچنین، هزینه های رفت و آمد به محاکم و مراجع قضایی می باشد.

گرفتن حکم رشد چقدر زمان می برد

علاوه بر دو پرسش گواهی رشد چیست و چگونه صادر می گردد؟ پرسش گرفتن حکم رشد چقدر زمان می برد؟ نیز در بین متقاضیان صدور این گواهی، بسیار پر تکرار است و از همین رو، این تیتر از مقاله حقوقی دینا، به بررسی این پرسش، اختصاص خواهد یافت.

در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت، نمی توان موعد دقیقی را برای صدور حکم رشد توسط دادگاه، مطرح کرد چرا که بسته به شلوغی و خلوتی دادگاه های شهری که در آن سکونت دارد، همچنین، بسته به سرعت عمل فرد برای طی مراحل قانونی، این مهلت، می تواند متغییر باشد.

اما عموما و بر اساس رویه قضایی حاکم، صدور حکم رشد توسط دادگاه، بیشتر از 6 الی 7 ماه، زمان نخواهد برد، لکن با این اوصاف، ممکن است که به دلایلی مختلف، این روند، طولانی تر گردد و خوانندگان محترم مقاله، باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

با حکم رشد چه کارهایی می توان انجام داد

برای توضیح این امر که با حکم رشد چه کارهایی می توان انجام داد، باید یک بار دیگر، تمام مواردی که در پاسخ به مسئله گواهی رشد و نحوه صدور آن مطرح شد را مد نظر قرار داد و یادآوری کرد. در تیتر یک تا پنج مقاله، طی توضیحات مختلف، ذکر شد که؛

حکم رشد، در خصوص دختران و پسرانی قابل صدور می باشد که به سن بلوغ رسیده اند، لکن زیر 18 سال بوده و به همین علت، از اهلیت استیفای حقوق مالی خود، برخوردار نمی باشند و نمی توانند حقوق مالی خود را اجرا کنند.

بنابراین، در صورتی که حکم و گواهی رشد، صادر گردد، فرد می تواند علی رغم اینکه زیر 18 سال است، امور و حقوق مالی خود را انجام داده و به اجرا بگذارد؛ یعنی، در بانک، افتتاح حساب کند، معاملات مالی منعقد نماید و در خصوص خرید، فروش، اجاره و اداره اموال خود، تصمیمات حقوقی نافذ بگیرد.

شایان ذکر است، حکم رشد در اخذ گواهینامه قبل از سن 18 سالگی و در موردی مثل ازدواج دختران باکره که به اذن پدر یا جد پدری نیاز است، بی تاثیر بوده و در این موارد، به ترتیب، لازم است تا فرد به 18 سالگی برسد و در آزمون گواهینامه، قبول شود و از اذن پدر و جد پدری خود برای ازدواج یا از حکم دادگاه مبنی بر اجازه ازدواج، برخوردار باشد.

مقام ارجاع، درصورتی‌که موضوع شکوائیه یا گزارش واصله را حسب تقسیم‌کار مصوب، خارج از حیطه وظایف آن ناحیه بداند یا از وجود سابقه جریانی در یکی از نواحی دادگستری تهران مطلع گردد، شکوائیه یا گزارش را پیش از ارجاع و با قید علت، به‌صورت مکتوب به ناحیه‌ی مربوط ارسال می‌نماید.

سوالات متداول

1- گواهی رشد چیست؟

در پاسخ به این پرسش که گواهی رشد چیست، باید گفت، این گواهی مدرکی است که از سوی دادگاه صادر می گردد و پس از صدور آن، دختران و پسران زیر 18 سالی که به سن رشد در قانون رسیده اند، می توانند امور مالی خود را اجرا کنند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- گواهی رشد چگونه صادر می گردد؟

در پاسخ به این پرسش که گواهی رشد چگونه صادر می گردد باید گفت این گواهی پس از طی مراحلی چون ثبت دادخواست صدور حکم رشد، ارائه مدارک لازم و طی باقی مراحل، توسط دادگاه صادر می گردد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- مدارک لازم برای صدور گواهی رشد چیست؟

در پاسخ به این پرسش که مدارک لازم برای صدور گواهی رشد چیست باید گفت، از جمله مدارک لازم برای صدور این گواهی، مدارک هویتی، نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری در سامانه ثنا و دادخواست تنظیمی می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.