ویژگی های بسته بندی زعفران

ظاهر یک محصول برای خریداران اهمیت بسیاری دارد؛ بسته بندی به عنوان ویژگی ظاهری محصول به هنگام خرید مورد توجه اکثر مشتریان قرار می گیرد و همچون حلقه ای میان تولیدکننده و مصرف کننده می باشد. بسته بندی زعفران با برند شما نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری مشتریان در زمان خرید دارد و وسیله ای برای شناخت و تمایز محصول، ایجاد مزیت رقابتی و ابزاری قدرتمند و موثر بر تصمیم خرید مصرف کنندگان است.

محققان بر این باورند که 70 درصد خریداران در زمان خرید تصمیم به انتخاب یک محصول می گیرند و 3 ثانیه ابتدایی معرفی محصول به مشتری، ثانیه های طلایی جهت جلب توجه خریدار به شمار می روند، در این میان رنگ، طرح و مدل بسته بندی می تواند نقش مهمی در فرآیند خرید ایفا نماید.  یکی از محصولات مهم کشاورزی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بسته بندی زعفران اگر مطابق با سلیقه و مورد پسند مصرف کنندگان باشد باعث افزایش فروش و رضایت مندی مشتریان خواهد شد. همچنین به علت گرانی و لوکس بودن این محصول بسته بندی مناسب می تواند در حفظ عطر، رنگ  و کیفیت آن تأثیر بسیاری داشته باشد.ویژگی های بسته بندی زعفران

بسته بندی به نوعی نقش حفاظتی از محصول را داشته و وسیله ای جهت جلب توجه و نظر مخاطب است. بسته بندی به هنگام حمل و نقل، جابجایی و توزیع، نقش محافظت از محصول را دارد. ازنظر علم بازاریابی، بسته بندی روشی جذاب برای انتقال اطلاعات در مورد ویژگی های محصول به مخاطب بوده و باعث جلب توجه وی می شود. از مزایای دیگر بسته بندی می توان به محافظت از محصول در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، دما و …، تنوع در سایز و وزن محصول، تسهیل در حمل و نقل و … اشاره کرد؛

بسته بندی با کیفیت باعث حفظ خواص و فواید موادغذایی نیز می شود. امروزه طراحی یک بسته بندی با رنگ، شکل و جنس خاص در بازارهای رقابتی اهمیت فراوانی پیدا نموده چرا که باعث ایجاد ارتباطات با مشتری و برندسازی می شود. بازاریابان و طراحان انواع بسته بندی نیز همواره باید خواسته و نیاز مصرف کنندگان را مورد توجه قرار دهند.

در نظر گرفتن سلایق تمام خریداران امر بسیار دشواری است چرا که دارای سلایق و علایق متفاوتی می باشند. مخاطبان در پژوهش های متعدد بازاریابی صورت گرفته، نشان داده اند که هنگام خرید هریک به موارد خاصی توجه دارند؛ به طور کلی عواملی که بر روی تصمیم خرید مشتریان اثر می گذارد عبارتند از:
•        برچسب اطلاعاتی روی ظروف بسته بندی
•        دارا بودن نشان استاندارد
•        تعیین وزن بسته بندی
•        آگاهی از تکنولوژی و روش بسته بندی محصول
•        جنس و نوع بسته بندی
•        گنجایش ظرف بسته بندی و اثر آن در افزایش طول عمر مفید محصول

در پژوهشی که بر روی مصرف کنندگان زعفران در ایران انجام گرفت، نتایج زیر حاصل شد:

مصرف کنندگان زعفران در ایران به مواردی همچون
1- اطلاعات مواد مغذی روی بسته بندی زعفران
2- معیارهای درج استاندارد های داخلی روی بسته بندی زعفران
3- استانداردهای بین المللی
4- نام تجاری (برند)
5- بهداشتی بودن
6- شکل بسته بندی
7- کیفیت بسته بندی
اهمیت می دهند.

بنابراین تولیدکنندگان بهتر است به اخذ گواهینامه های مربوط به مواد غذایی و درج این اطلاعات بر روی بسته بندی زعفران توجه داشته باشند.

تعدادی از محصولات شکل های متفاوتی برای عرضه به بازار دارند. بسته بندی به طور کلی شامل دو نوع می باشد: بسته بندی درونی و بسته بندی بیرونی. محصول در نهایت در بسته بندی بیرونی قرار می گیرد، این نوع بسته بندی نقش مهمی در جلب توجه مشتریان دارد و گاهی آن را “فروشنده ی خاموش” می نامند، بسته بندی خلاقانه همچنین کیفیت و دوام محصول را افزایش می دهد. طراحی یک بسته بندی مناسب باید در مصرف کننده ایجاد آرامش نماید پس هنگام طراحی مدل و نوع بسته بندی باید به تسهیل در باز و بسته کردن ظرف بسته بندی، نگهداری آسان و … توجه نمود، تنوع در سایز بسته بندی نیز بر ایجاد حس خوب در مخاطب اثر می گذارد.

رنگ ها اثرات روانشناختی متعددی بر رفتار خریداران دارند و در فرهنگ های مختلف دارای مفاهیم متفاوتی هستند، علاوه بر این میتوانند معانی مثبت، منفی و تفاسیری از ابعاد فرهنگ مصرفی جامعه را منعکس کنند. از دیدگاه زیبایی شناسی، محصولاتی که در بسته بندی از نقوش و رنگ های جذاب استفاده می کنند، منجر به ارزیابی مثبت مخاطب می شوند.

رنگ بسته بندی باید به گونه ای باشد که بتواند با مشتریان ارتباط برقرار نموده و محصول را از سایر رقبا متمایز سازد. علاوه بر رنگ کلی بسته بندی، نوشته های رنگی زیبا روی ظروف بسته بندی نیز می تواند باعث جلب توجه مخاطب شود. تنوع در رنگ های موجود در بسته بندی متناسب با سلیقه ها و فرهنگهای مختلف امر بسیار مهمی است. رنگ بسته بندی باید تلفیقی از رنگ های متفاوتی باشد که می‌تواند یک پیام را به صورت ناخودآگاه در مشتریان القاکند البته این رنگ ها باید با لوگو و محصول مرتبط باشد.

بسته بندی زعفران انواع متفاوتی دارد. مواد اولیه کاربردی مانند شیشه، فلز، کاغذ و پلاستیک، پلی اتیلن، پی وی سی،پلی پروپیلن،سلفون، فویل، آلومینیوم و … در بسته بندی مواد غذایی مهمترین نقش را ایفا می کنند. پس از مرحله خشك كردن زعفران، زمان بسته بندی فرا می رسد؛ زعفران به دلیل مراقبت های خاصی که نیاز دارد باید درون ظروف بسته بندی مناسب قرار گیرد. ظروف بسته بندی زعفران می تواند شامل ظروف شيشه اي، پاكت هاي پلي اتيلني، قوطي هاي پلي اتيلني و يا پاكت هاي آلومينيومي لايه دار باشد.

در طراحی ظروف بسته بندی زعفرااگر تولیدکننده یا تاجر زعفران هستید، حتما از آن آگاه هستید. آیا می‌دانید توجه نکردن به اهمیت بسته بندی زعفران باعث شده تاجران زیادی شکست بخورند و در نقطهٔ مقابل، توجه به آن باعث شده بعضی دیگر در همین ایران خودمان به سود کلان برسند؟ در این مقاله به مزایای بسته بندی زعفران در حفظ کیفیت آن، تاثیر بسته بندی بر انتخاب مشتریان و اهمیت آن در تجارت داخلی و نیز صادرات این محصول می‌پردازیم.

چرا باید زعفران را بسته بندی کنیم؟

بسته بندی ارزش افزوده برای زعفران ایجاد می کند و این کار را به شیوه های مختلفی انجام می دهد. مفهوم ارزش افزوده در بحث ایدهٔ محصول نقش مهمی ایفا می کند. اما ارزش افزوده چیست؟ برای درک بهتر ارزش افزوده خود را جای مشتری بگذارید و از دید او نگاه کنید.

چه چیزی باعث می‌شود مشتری برای محصول یا همان زعفران شما پول پرداخت کند؟ تحویل رایگان؟ ارزش های شرکت یا بازرگانی شما؟ یا ویژگی خاصی که زعفران شما در مقایسه با بقیه دارد؟ در واقع چه چیزی محصول شما را خاص می‌کند؟

آن چیز ، همان ارزش افزوده است. ارزش افزوده برای محصولی مانند زعفران ، با بسته بندی هم به دست می‌آید. طراحی بسته بندی سفید جذاب می‌تواند تصویر کاملا جدیدی از برندی قدیمی یا محصولی سنتی مانند زعفران ایجاد کند.

نکتهٔ دیگر اینکه مشتری ها معمولا محصول را از ظاهر آن قضاوت می‌کنند. طراحی بسته بندی چشم نواز ، تصویر خوبی در ذهن مشتری ایجاد می‌کند. در نقطهٔ مقابل اگر بسته بندی چشم نواز نباشد، مشتری را از خود دور می‌کند؛ چراکه ممکن است مشتری بخاطر بسته بندی نامناسب توجهی به کیفیت محصول نکند.

مزیت بسته بندی زعفران طرح پیچ این است که تنها چند ثانیه بعد از دیدن محصول دیدگاه مشتری را نسبت به محصول شکل می‌دهد؛ و همهٔ ما به خوبی می‌دانیم که فرصتی برای تغییر این دیدگاه وجود ندارد؛ این اهمیت بسته بندی زعفران را می‌رساند. امروزه به لطف بسته بندی های جالب و خلاقانهٔ ، شما به راحتی می‌توانید زعفران را آن طور که می‌خواهید عرضه کنید. بسیاری از شرکت های توزیع و فروش زعفران در سرتاسر دنیا ، به خاطر همین بسته بندی ها توانسته‌اند محصول زعفرانی را که از ایران تهیه می‌کنند، به قیمت های بسیار بالا در بازارهای جهانی عرضه کنند.

مزایای بسته بندی زعفران چیست

بسته بندی زعفران بدون شک بر تصمیم مصرف کننده نهایی تأثیر می گذارد. رقابت در بازار فروش و صادرات زعفران زیاد است. در این میان آن شرکت هایی که از مزایای بسته بندی زعفران بهره می‌برند، چند قدم از بقیه جلوتر هستند.

بسته بندی زعفران علاوه بر فروش ، بر حمل ، انبارکردن و استفاده کاربر نهایی از زعفران تأثیرگذار است. در ادامه به چند شیوهٔ تأثیرگذاری بسته بندی زعفران بر فروش اشاره می کنیم:

  1. بسته بندی زعفران از محصول محافظت می کند

یکی از بهترین راه ها برای حفظ کیفیت زعفران هنگام حمل و نقل و سپس در انبار ، بسته بندی مناسب آن است. زعفران به نور و رطوبت حساس است. بنابراین باید بسته بندی ویژه ای داشته باشد که از کیفیت آن کاسته نشود.

اما بهترین بسته بندی زعفران کدام است؟ خیلی از شرکت های خارجی زعفران را در ظروف فلزی و بعد در جعبه های مقوایی بسته بندی می‌کنند. زعفران را باید از تغییرات دمایی زیاد طی حمل و نقل هم محافظت کرد. چون ممکن است به رنگ ، طعم و عطر آن آسیب بزند.

  1. بسته بندی مناسب زعفران توجه مشتری را جلب می کند

ایران حدود 90 درصد از کل زعفران دنیا را تأمین می‌کند. اما بعضی کشورها زعفران را از ایران خریده، فقط آن را بسته بندی کرده و بعد هم به کشورهای دیگر می‌فروشند. اسپانیا یکی از مهم ترین بازیگران این صنعت است که چنین رویه ای را در پیش گرفته است.

شاید بعضی آمریکایی ها یا اروپایی ها تصور کنند آن زعفرانی که با برچسب اسپانیا از فروشگاه خریده اند زعفران اسپانیایی است. اما در حقیقت زعفران ایران است که در اسپانیا بسته بندی شده است.

خیلی ها وقت و هزینهٔ زیادی را صرف تحقیق و توسعه برای محصول خود می کنند. بعضی هم منابع فراوانی را صرف تبلیغ و بازاریابی زعفران خود می‌کنند؛ اما همین مزایای بسته بندی زعفران کلید موفقیت کشورهایی مانند اسپانیا در عرضه و فروش زعفران محسوب می‌شود.

  1. بسته بندی چشم گیر کیفیت زعفران را به ذهن متبادر می کند

کیفیت و اصالت زعفران را معمولا از کیفیت بسته بندی آن قضاوت می کنند. زعفرانی را که در پلاستیک فریزری عرضه می‌شود، در مقابل زعفرانی که با بسته بندی شکیل عرضه می‌شود تصور کنید.

شما به عنوان مشتری کدام یک را باکیفیت تر می‌دانید؟ چقدر احتمال دارد زعفران اول را بخرید و چقدر احتمال دارد دومی را انتخاب کنید؟ پاسخ شما اهمیت بسته بندی زعفران را مشخص می کند.

این نمونه جذاب از شرکت صدف پک را ببینید؛ آیا خرید زعفران در چنین ظرفی برای مشتریان خوشایند نیست؟

  1. بسته بندی زعفران فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی است

بسته بندی مناسب این فرصت را به تولیدکنندهٔ زعفران می دهد که اطلاعات لازم از قبیل شدت رنگ دهی ، سال برداشت ، کشور محل کاشت و مقدار رطوبت آن را به مشتری منتقل کند. چاپ روی بسته بندی زعفران اهمیت زیادی دارد.

اگر اطلاعات لازم روی بسته بندی ذکر شد باشند ، مشتری با خیال راحت تری زعفران را خریداری می کند. درج این اطلاعات روی بسته بندی زعفران ، مهم تر از فروش داخلی ، روی مشتری خارجی و صادرات زعفران به کشورهای آمریکایی و اروپایی تأثیرگذار است.

  1. بسته بندی شکیل مشتری را جذب می کند

جدای از مزایای بسته بندی زعفران در حفظ کیفیت و عرضه آن، اگر بسته بندی شکیل باشد، خود عاملی برای جلب مشتری می‌شود؛ یعنی بعضی ها حاضرند برای بسته بندی زیبایی که می بینند هزینه کنند.

آن ها به کیفیت محصول داخل آن اهمیت چندانی نمی دهند. بلکه آن جعبه یا قوطی یا هر شکل دیگری از بسته بندی را می خواهند! این اهمیت و مزیت بسته بندی زعفران برای عرضه در بازارهای جهانی را می رساند.

جمع بندی درباره بسته بندی زعفران

گفتیم ارزش افزوده همان چیزی است که باعث می شود مشتری برای محصول یا همان زعفران شما پول پرداخت کند. یکی از بهترین و در دسترس ترین شیوه های ایجاد ارزش افزوده هم بسته بندی زعفران است.

بسته بندی زعفران علاوه بر فروش ، بر حمل زعفران ، انبار کردن زعفران و همین طور استفاده کاربر نهایی هم تأثیرگذار است. بسته بندی مناسب و حرفه ای باعث حفظ کیفیت زعفران هنگام حمل و نقل و در انبار می‌شود.

مانند اسپانیا با آنکه بخش اندکی از زعفران دنیا را تولید می‌کنند، اما به خوبی از مزایای بسته بندی زعفران در صادرات بهره برده‌اند. آن ها زعفران ایران را طبق سلیقهٔ مشتری های بین المللی بسته بندی می کنند؛ و همین مهم ترین عامل موفقیت آن ها در بازار زعفران دنیاست.

ن، باید این امر را مد نظر قرار داد كه از میان تمام بسته بندی ها، به کاربری ظروف شیشه ای، ظروف پلی اتیلن وپلی استایرن ویژگی های كیفی زعفران همچون رنگ، طعم و عطر زعفران بیشتر و بیشتر حفظ می کند. هنگام ترابري و صادرات زعفران نیز بايد پس از بسته بندي، جهت جلوگيري از فشرده شدن، آن را داخل كارتن و یا در جعبه هاي چوبي يا فلزي قرار داد تا از آسیب های ناشی از حمل و نقل جلوگیری شود.