اهمیت دکوراسیون داخلی در زندگی روزمره و تأثیر آن بر محیط زندگی

در شبکه های اجتماعی، در مجلات، در سریال های تلویزیونی، هر روز ما با تصاویر خانه های رویایی “بمباران” می‌شویم. ما اغلب می‌توانیم چندین سبک دکوراسیون داخلی را بشناسیم و از هم متمایز کنیم، حتی بسیار متفاوت از یکدیگر. مینیمالیست، طبیعی یا کلاسیک، قومی، تلفیقی و یا سبک صنعتی. و ما خیال پردازی می‌کنیم که چقدر خوب است که در چنین آپارتمان های شیکی زندگی کنیم، بی آنکه بدانیم کدام سبک از دکوراسیون به منزل و یا محل کار ما می‌آید یا با کدام سبک میتوانیم احساس راحتی کنیم. در این پست از ، به تعریف انواع استایل های مختلف برای میپردازیم.

دکوراسیون | ساختمان

اهمیت دکوراسیون داخلی در زندگی روزمره و تأثیر آن بر محیط زندگی

دکوراسیون داخلی در زندگی روزمره بسیار مهم است و می‌تواند بهبود‌های قابل توجهی در کیفیت زندگی و رضایتمندی ما ایجاد کند. از طریق ایجاد محیط‌های آرامش‌بخش، خلاقانه و عملکردی، دکوراسیون داخلی می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی روزمره خود را با انرژی و شادابی تجربه کنیم.

در واقعیت، هیچ سبک “درستی” از دکوراسیون برای همه وجود ندارد: بهترین سبک دکوراسیون داخلی منزل برای تزئین خانه شما، همان سبک شخصی شما است که می‌توانید از ترکیبی از رویکردهای مختلف ایجاد کنید. با این حال، برای انجام این کار، باید تفاوت و ویژگی های رایج ترین سبک ها را بدانید. اما قبل از هرچیز به این مهم بپردازیم که دکوراسیون داخلی به چه معنایی است!

دکوراسیون داخلی چیست؟

هنر چیدمان و تزئین محیط داخلی که شامل تمام عناصر قابل لمس و دید مانند پوشش دیوار، کفپوش، مبلمان، اکسسوری ها و رنگ ها که در واقع سازنده دکور محل زندگی ما هستند در فرهنگ عامیانه ما، دکوراسیون داخلی نامیده می‌شود. دکوراسیون برگرفته از واژه فرانسوی است و در فرهنگ لغت های ایرانی به معناهای هنر تزئین صحنه، چیدمان داخلی، تزئین محل زندگی و بهترین معنی که از فرهنگ عمید می‌توان متناسب با هنر و دانش معماری عنوان کرد به معنای تزئینات داخلی ساختمان است.

لازم به ذکر است که به شکل عامیانه واژه دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی برابری می‌کند که این در عمل دو فعل مجزا و البته متفاوت هستند که مختصری به آن خواهیم پرداخت

طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چه تفاوتی با هم دارند؟

طراحی دکوراسیون و طراحی داخلی دو واژه کاملا متفاوت هستند و اینکه در گویش عامیانه به یک فعل اشاره می‌کنند اشتباه است. در توضیح معنای دکوراسیون به این پرداختیم که واژه دکوراسیون به چیدمان داخلی خانه یا محل کار و هر محیطی که شامل لوازم زندگی و مبلمان می‌باشد مرتبط است در صورتی که طراحی داخلی به عناصر مرتبطی مانند شکل محیط، ترتیب دیوارها، سایز و اندازه اتاق ها و در نهایت به اصولی که به مرتبط است معنا می‌دهد.

دکوراتور و طراح داخلی کیست؟

به شخصی که در چیدمان داخلی فعالیت دارد دکوراتور و به شخصی که طراحی داخلی را انجام می‌دهد می‌گویند و یک طراح داخلی می‌تواند دکوراسیون داخلی را نیز با برنامه های طراحی انجام دهد ولی شخص دکوراتور فقط در زمینه چیدمان اجازه فعالیت دارد.

نکته: طراحی داخلی که ممکن است در آن ساختار محیط مورد بازیابی و تغییرات اساسی شود، نیاز است که توسط فردی انجام شود که تحصیلات مرتبط با سازه مانند رشته های تحصیلی معماری و عمران داشته باشد و لزوما اشخاصی که به عنوان دکوراتور فعالیت می‌نمایند نمیتوانند تغییراتی که مربوط به ساختار ساختمان است انجام دهند.

با این تعاریف، در زمانی که می‌خواهید ، در صورت نیاز به تغییرات ساختاری از جمله برداشتن یک دیوار، ستون و یا هر آیتمی که معماری سازه را از شکل اولیه خود خارج می‌کند نیاز به حضور یک معمار است تا طراح!

حالا که به اصول و قوانین تعریف دقیق دکوراسیون داخلی پرداخته‌ایم، در این قسمت بیاییم به سبک های اصلی دکوراسیون داخلی و مبلمان اشاره کنیم و از آنها الهام بگیریم تا به خانه خود ظاهری واقعی و شخصی ببخشیم. و همچنین با بهترین مواد و ابزارهای استفاده شده در چند سبک معمول دکوراسیون آشنا شویم.

آشنایی با انواع سبک دکوراسیون داخلی

انواع سبک دکوراسیون داخلی منزل:

  1. مدرن
  2. مینیمال / معاصر
  3. صنعتی شهری
  4. شیک کهنه
  5. قومی مدرن
  6. کلاسیک
  7. رترو
  8. روستایی مدرن
  9. طبیعی / اسکاندیناوی
  10. سبک فیوژن و التقاطی
  11. سبک وینتیج / قدیمی

دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

یکی از محبوب‌ترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است. این سبک با استفاده از خطوط ساده و طراحی کم جزئیات شناخته می‌شود. این ابتکار به ترتیب احساس تمیزی و آرامش را ترویج می‌کند. استفاده از مبلمان کم حجم و مواد شیشه‌ای و فلزی باعث ایجاد فضاهای باز و مدرن می‌شود.

ابزارها: میزها و صندلی‌های با طراحی ساده و خطوط منظم، انواع لامپ‌ها با طراحی معاصر.

در خصوص سبک دکوراسیون مدرن بیشتر بخوانید:

دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال

در دکوراسیون داخلی پاسخ فرهنگی به بار بیش از حد علائم، تزئینات، اشکال و رنگ‌هایی است که ما روزانه در معرض آن هستیم. این سبک دکوراسیون به شما این امکان را می دهد که بدون اختلالات ادراکی، فضای محیط را بهتر درک کنید.

در طراحی دکوراسیون داخلی، سبک مینیمالیستی به یک رنگ اصلی محتاطانه و یک رنگ ثانویه چشم نوازتر تبدیل می شود که برای تأکید بر مبلمان و لوازم جانبی استفاده می شود.

مبلمان در دکوراسیون به موارد ضروری کاهش یافته است و خطوط تمیز و بدون زواید هستند.

مواد: چوب با پوشش های ساده، سنگ‌های صیقلی، طراحی با ‌جزئیات کم.

ابزارها: مبلمان با طراحی مینیمال، نورپردازی مخفی و با کمترین جزئیات، سفید به عنوان رنگ اصلی.

>> آیا می خواهید در خصوص سبک مینیمالیست بیشتر بدانید؟ ببینید:

دکوراسیون داخلی به سبک شهری/صنعتی

سبک شهری به معماری صنعتی و فضاهای باز بزرگ اشاره دارد. ما در مورد یک سبک دکوراسیون همه کاره و انعطاف پذیر صحبت می کنیم که به اتاق ها درک آوانگاردی از مهمان نوازی می دهد. ایده آل برای کسانی که عاشق فضاهای شهری زیرزمینی، اثاثیه آرام و فضای شیک سه کنج هستند.

سبک شهری/صنعتی با سطوح ناهموار، روکش‌های کروماتیک غیرهمگن و مصالحی مشخص می‌شود که ماهیت اصیل خود را از طریق دیوارهای ناهموار، با بتن، لوله‌ها و آجرهای نمایان نشان می‌دهد.

مواد: فلزات خشن مانند آهن و فولاد، بتن تزئینی، چرم خام.

ابزارها: میزها و مبلمان با طراحی ساده و متناقض، لوازم تزئینی با اجسام صنعتی مانند لامپ‌های فلزی.

در خصوص سبک صنعتی بیشتر بخوانید:

دکوراسیون داخلی به سبک شیک قدیمی

این سبک دکوراسیون که با موفقیتی که اکنون به دست آورده، تقویت شده است، که به معنای واقعی کلمه قابل ترجمه به صورت شیک و ظریف است که جایگاه خود را به عنوان یک مد گذرا رها کرده است.

قدیمی و شیک مبتنی بر قوانین دقیق است: به ویژه، تزئینات و اکسسوری دکوری طیف رنگی منحصر به فردی را ارائه می دهند که شامل سایه های پاستلی، سفید، بژ و خاکستری است.

اثاثیه‌های شیک کهنه می‌توانند قطعات معتبری باشند که مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین واقعاً با گذشت زمان و استفاده پوشیده می‌شوند، یا عناصر جدیدی که از طریق یک عمل اندازه‌گیری شده روی آن‌ها اعمال می‌شود.

>> آیا می خواهید بیشتر بدانید؟ همه چیز را در مورد دکوراسیون شیک قدیمی بدانید!

دکوراسیون داخلی به سبک قومی مدرن

رنگ‌های راه راه، ترکیب های جسورانه، درج های طناب و رافیا، چوب های گرانبها، فلزات سوراخ دار، چرم و پارچه: هیچ چیز نمی تواند خانه را شخصی تر از خاطره یک سفر و تداعی فضای یک سرزمین دوردست کند.

سبک قومی مدرن از یک مبلمان کاربردی شروع می شود و آن را با اشیاء، لوازم جانبی و مبلمان کوچک قومی که از سفرهای شما می آیند یا به دنبال علاقه شما به فرهنگ های جهان خریداری می شوند، مشخص می کند.

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

هنگامی که اشیا جدید با اشکال قدیمی و یا با اشکال پیچیده و تمیز ملاقات می کند،  متولد می شود.

این سبک جاودانه مبلمان، گذشته را به شیوه ای معاصر بازبینی می کند، با بازی با سایه ها، تضادها و ترکیب ها، برای افزایش جزئیات و جلب توجه.

در سبک دکوراسیون کلاسیک اشکال نرم و گاهی گرد هستند. پارچه اجتناب‌ناپذیر است، مانند پرده‌ها و فرش‌هایی که عاقلانه در یک تصویر کلی از نظم، ملموس بودن و وضوح رسمی درج شده‌اند.

مواد: چوب، پارچه‌های ابریشمی، فلزات طلایی یا نقره‌ای.

ابزارها: مبلمان با ساختار چوبی و پارچه‌های مجلل، رنگ‌های غنی و گندمی، پرده‌ها و پوشش‌های پنجره‌های لوکس.

سبک دکوراسیون کلاسیک را بیشتر بشناسید:

دکوراسیون داخلی به سبک رترو

رترو: سبک رترو به طراحی داخلی دهه‌های گذشته از جمله دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی اختصاص دارد. استفاده از الگوها و طرح‌های روشن و جذاب، رنگ‌های پاستلی، مبلمان با طرح‌های موجدار و خطوط منحنی از ویژگی‌های این سبک است.

مواد: چوب با طرح‌های رنگی، پلاستیک طرح‌دار، پوشش‌های پوشاک رنگارنگ.

ابزارها: مبلمان با طراحی رترو و رنگ‌های تابستانی، وسایل تزئینی با پترن‌های شاد و دیوارها با کاغذ دیواری رنگارنگ.

دکوراسیون به سبک روستایی مدرن

روستیک مدرن سبکی از مبلمان است که اصالت را ویژگی متمایز خود می کند. با رواج مبلمان چوبی با خطوط نرم مشخص می شود. همراه آن دیوارهای سنگی، رنگ های گرم و پارچه هایی است که محیط اطراف را به یاد می آورد.

توضیحات بیشتر به مراجعه نمایید.

در خانه ای که به سبک روستایی مدرن مبله شده است، یک شومینه یا یک اجاق چوبی از چدن، سنگ صابونی یا سرامیک را نمی توان از دست داد.

سبک روستایی را بیشتر بشناسید:

سبک طبیعی/اسکاندیناوی

فضاهای روشن و رنگ های گرم، برای کسانی که عاشق صلح و صفا هستند. بیان لذت و توجه به زندگی سالم و سبک زندگی پایدار از طریق ایجاد فضایی آرام در طنین با مصالح و رنگ های طبیعت است.

با پارچه های طبیعی و خشن، چوب های موم شده و هندسه های تمیز و بدون تشریفات و افراط، که سبک کشورهای اروپای شمالی را مشخص می کند، قابل تشخیص است. سطوح براق یا بازتابنده نیز مجاز هستند.

سبک فیوژن و التقاطی

سبک دکوراسیون فیوژن سبکی شاد که بوی آزادی و ماجراجویی می دهد. فیوژن یک سبک التقاطی است که از هندسه ها، رنگ ها و مواد بین المللی تشکیل شده است.

پارچه‌ها و سایه‌های طبیعی غالب هستند، همراه با پاشیدن رنگ‌هایی که بخشی از دکور می‌شوند. از طریق عناصر متضاد استعماری و قومی بیان می شود.

سبکی بدیع و شیک برای تجهیز خانه، تقدیم به کسانی که دوست ندارند مطابقت داشته باشند.

سبک وینتیج/قدیمی

در میان بسیاری از سبک‌ها برای تجهیز خانه‌های شیک در حال حاضر، وینتیج قدیمی” به دلیل همزیستی اثاثیه، اشیاء و جزئیات از جهان عتیقه‌های مدرن، اشیاء کلکسیونی و بازیافته متمایز است.

سبک دکوراسیون قدیمی از همه چیزهایی که از 100 سال پیش به بعد تولید شده است، تشکیل شده است و یک گام به عقب در زمان ایجاد می کند که ما را در دکوراسیون های دوره های دیگر غرق می کند.

توجه داشته باشید که هر سبک دکوراسیون داخلی نیازمند مطالعه و تناسب با محیط و سلیقه شما است. به علاوه، ممکن است از مواد و ابزارهای دیگر نیز در هر سبک استفاده شود، بنابراین مشورت با یک دیزاینر داخلی ماهر می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین ترکیب‌ها را انتخاب کنید.