جاهای دنج شیراز

بخش بزرگی از گردشگری ایران مربوط به تاریخ است و یکی از جاذبه های اصلی دیدن تاریخ مناطق است. شیراز شهر تاریخی و مهیج استان فارس است و با رایحه بهارنارنج، لذتی بهشتی دارد. دیدنی های شیراز جزو برترین مقاصد گردشگری ایران است. این شهر علاوه بر لذت دیدن مکان های باستانی، فرصتی برای تماشای طبیعت نیز فراهم می کند.

1. پارک نارنجستان قوام مکانی است که در شیراز نباید از آن چشم پوشی کرد

شیراز شهر باغ ها و مناظر معروف ایران است و باغ های زیبا و مناظر زیبایی دارد. باغ نارنجستان یا باغ قوام یکی از مکان های دیدنی شیراز است که در خیابان لطف علی خان زند واقع شده است.

باغ نارنجستان یادگاری از دوران قاجار است و فضایی تاریخی دارد. درختان چند صد ساله و گل های رنگارنگ گوشه و کنار باغ نارنجستان را زیبا می کرد. پس از گذر از درب ورودی و قدردانی از هنر منبت این در چوبی، وارد تالار با سقف مزین به هنر ستودنی معماری ایرانی از قبیل گچ بری، آجرکاری، سنگ تراشی و کاشی می شود.

محوطه باغ با فضایی بهشتی و درختان بالغ نزدیک به هم پذیرای شماست. فصل بهار زمان خوشی برای بازدید از باغ نارنجستان است چرا که در این باغ دلپذیر از بوی بهارنارنج مست می شوید. در ضلع شمالی، شرقی و جنوبی باغ نارنجستان، بناهای زیبایی با طراحی خاص معماری ایرانی را خواهید دید. این مجموعه با هفت هنر گچ بری، کاشی کاری، نقاشی سنتی، آیینه کاری، مجسمه سازی، معرق کاری و کنده کاری تزیین شده است.

یکی از نکات جالب بازدید از نارنجستان کوام، دیدن مجموعه کامل هنر سنتی در معماری ایرانی است. ساختمان اصلی باغ نارنجستان در شمال مجموعه قرار دارد و ایوان باشکوه آن مشرف به محوطه حوض و باغ است. دو ستون مرمری و هنر تزئین این ایوان یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های باغ نارنجستان کوام به شمار می‌رود.

باغ نارنجستان قوام موزه ای از اشیاء به دست آمده در حین کاوش ها و سفرهای تحقیقاتی پروفسور «پوپ» یکی از پزشکان ایرانی آمریکایی را در خود جای داده است. علاوه بر لذت بردن از فضای باشکوه باغ و عمارت باشکوه، از عتیقه های موجود در این موزه دیدن کنید.

2. باغ عفیف آباد، لذت گل آرایی

در گشت و گذار در شیراز باید فهرست بلندبالایی از باغ های ایرانی را در اولویت های خود قرار دهید و خود را برای سفر به بهشت ​​آماده کنید. یکی دیگر از دیدنی های شیراز باغ عفیف آباد است که شاهکاری در هنر گل آرایی باغ های ایرانی به شمار می رود.

عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در معماری این بنای دو طبقه از سبک های هخامنشی، ساسانی و قاجار استفاده شده است. این عمارت شبیه بنای باغ ایرم شیراز است و ایوانی بزرگ با ستون های سنگی رو به حوض مستطیل شکل باغ را می بینید.

تزئینات خاص معماری ایرانی و درهای چوبی از ویژگی های بصری پارک عفیف آباد شیراز است. امروزه این پارک به موزه نظامی تبدیل شده است و شما می توانید پس از لذت بردن از رنگ های پارک و آشنایی بیشتر با تاریخچه صنایع نظامی ایران از این موزه دیدن کنید.

برای رسیدن به باغ باید از در چوبی ورودی و راهرو عبور کنید. اکنون در باغ عفیف آباد هستید و این باغ با حوض بزرگ مستطیل شکل، درختان بلند و گل های رنگارنگ پذیرای شماست. در باغ عفیف آباد می توانید هنر گل آرایی به سبک باغ های ایرانی را ببینید و از سرسبزی درختانی مانند بید، سرو، کاج، چنار، پرتقال و … لذت ببرید.

3. باغ دلگشا، اولین بنای کلاه فرنگی در ایران

پارک دلگشا یکی از قدیمی ترین باغ های بهشت ​​شیراز است که در محله سعدیه واقع شده است. جریان آب از مجرای آرامگاه سعدی معروف به فواره گازارن نیز به باغ دلگشا می رسد و این باغ را سرسبز می کند.

علاوه بر عطر و رنگ گل و گیاه، عمارت سه طبقه چشمگیر را نیز می توان دید که اولین بنای کلافرنگ در ایران است. درختانی مانند درختان گردو، نارنج، سرو، نارنج، کاج و … در این باغ ردیف شده اند.

ماجراجویی شما در دلگشا با ورود به دروازه اصلی سمت جنوبی آغاز خواهد شد. فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از باغ دلگشا است، زیرا این باغ رنگارنگ با گل‌های درختان مختلف است که هیچ تفاوتی با بهشت ​​ندارد.

حوض هشت ضلعی، فضای آبی شفاف، آب‌نماها و درختان بالغ شما را به مرکز باغ می‌آورد. ساختمان اصلی باغ نیز مانند بسیاری از باغ‌های ایران در مرکز توجه مجموعه قرار دارد و طراحی چهارباغ یا چهار خیابان پر از گل و گیاه با نهرهای آبی در چهار جهت جغرافیایی آن دیده می‌شود. باغ .

4. موزه پارک نظر در دوره زندیه باقی مانده است

باغ نظر یا موزه پارس یکی از جاهای دیدنی شیراز است که از دوران حکومت زندیه بازمانده و کریم خان زند در این باغ ها آرام گرفته است. باغ نظر مانند همه باغ‌های ایرانی با درختان بلند و گل‌های زیبا آراسته شده و حوض‌ها و فواره‌ها زیبایی آن را کامل می‌کنند.

باغ نظردا قدیمی ترین موزه استان فارس به نام «موزه پرس» است. این بنای هشت ضلعی به دستور کریم خان زند برای میزبانی مراسم کشور در زمان پذیرایی از نمایندگان کشورهای دیگر ساخته شد و به همین دلیل یکی از بناهای مهم شیراز به شمار می رود.

بیش از 80 سال است که این بنا به عنوان موزه در میان مشاهیر شیراز معرفی شده و امروزه مجموعه ای از سکه های باستانی، انواع مهر، اشیاء فلزی، سرامیک و … را در خود جای داده است. موزه پارس نمونه بزرگی از صفحات تاریخ است. در این موزه می توانید آثاری از دوران پیش از تاریخ تا دوره مدرن را مشاهده کنید.

پارک دولتی، آرامگاه وکیل، پارک شاهزاده و پارک موزه از دیگر نام های پارک ناصر هستند که هر کدام با توجه به دوره تاریخی به آن نسبت داده می شوند. بنای باغ کلاه فرنگی به صورت هشت ضلعی ساخته شده و دارای قسمت های مختلف عمارت های قدیمی مانند کاخ سلطنتی گوشواره است. آجرکاری، کاشی کاری، نقاشی، مخران و غیره از جمله هنرهایی هستند که بسیاری از قسمت ها و تالارهای عمارت را تزیین می کنند.

یکی از قسمت های باشکوه و پرماجرا این باغ آرامگاه وکیل آباد است. این مقبره مرمرین جایگاه ابدی کریم خان زندی است که در زمان آغا محمد خان قاجار به سرنوشت عجیبی دچار شد. به دستور آقا محمد خان استخوان های پادشاه زندیه را برای دفن روی پله ها به قصر گلستان محل اقامت شاه قاجار آوردند و شاه قاجار هر روز آن ها را زیر پا گذاشت.

5. پارک ارم، میراث جهانی یونسکو

باغ ارم یکی از مکان های دیدنی شیراز و یکی از نمونه های منحصر به فرد باغ های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. درختان سرسبز شیراز و جذابیت معماری ساختمان اصلی از شاخصه های پارک ارم شیراز است. به محض ورود به باغ ارم شیراز در زیبایی رویایی آن گم می شوید. معابر پارک ارم مانند دیگر باغ های سرسبز شیراز فضایی بهشتی دارد.

با گذراندن وقت و قدم زدن در باغ ارم، احساسات تازه ای پیدا می کنید و از بوی گل رز سرمست می شوید. راهروهای این باغ از غرب به شرق و از شمال به جنوب کشیده شده و در ابتدای مسیر غربی شرقی باغ، استخر بزرگ و بنای چشمگیر این مجموعه را خواهید دید.

بنای اصلی باغ ارم یک شاهکار معماری است. و هیچکس نمی تواند ظرافت هنر کاشی کاری و نمای هفت رنگ را نادیده بگیرد. بنای سه طبقه با الگوبرداری از تاریخ معماری زندیه و صفویه و دارای تزئینات جذابی است. کاشی کاری، گچ بری، نقاشی، ستون های سنگی، درهای چوبی منبت کاری و …. از جمله تزئینات انجام شده در طراحی ساختمان باغ ارم شیراز است.

طراحی بنا و تزئینات هنری آن یادآور عمارت باغ قوام نارنجستاست. بازدید از موزه سنگ و گوهر دریای نور واقع در ساختمان اصلی باغ ارم را فراموش نکنید تا مجموعه ای ارزشمند از انواع جواهرات را در یکی از زیباترین مکان های شیراز ببینید.

6. باغ جهاننام، از دیگر جاذبه های شیراز.

باغ جهان نما یکی دیگر از نقاط دیدنی شیراز است که بعد از دروازه قرآن جلوی شما سبز می شود. این باغ زیبا در نزدیکی آرامگاه حافظ واقع شده و حدود 15 دقیقه پیاده تا حافظیه فاصله دارد. حکاکی های هنری روی تنه درختان در ورودی باغ پذیرای شماست. وارد باغ جهان نما شوید و از قدم زدن در باغ های پر از بنفشه، گل اطلسی، گل داوودی، گل رز هفت رنگ و … لذت ببرید.

در این باغ انواع درختان مانند سرو، کاج و نارنج را خواهید دید. در مرکز باغ جهان نما عمارتی با ساختاری هشت ضلعی خواهید دید. اگرچه قدمت این باغ به دودمان «مظفر» و «اینجو» در قرن هشتم برمی‌گردد، اما ساخت این باغ و حوض‌های آن به دستور کریم خان زند ساخته شده است.

طراحی باغ جهنم به عنوان باغ ناصره اجرا شد; این کاخ در وسط یک باغ قرار دارد، چهار خیابان یا چهارباگ با ردیف درختان سبز و جویبارهای آبی که از این چهار خیابان می گذرد، ساختمان را احاطه کرده است. داخل ساختمان اصلی باغ جهان نما امروزه به موزه تبدیل شده است. پس از گشت و گذار در خیابان های پر گل باغ، رویدادهای این موزه تاریخی را از دست ندهید.

پیش از اختراع دوربین، مسافران اروپایی تصاویر آثار تاریخی ایران را روی کاغذ می کشیدند و تصاویر ساخته شده توسط این مسافران با سیاه قلم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. از دیگر اقلام ارزشمند موزه باغ جهان‌نما می‌توان به تمبر، سکه، قفل‌های دست‌ساز، اسناد تاریخی و … اشاره کرد. شامل مجموعه است. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های دیدنی شیراز، به سایت گردشی تاپ مراجعه نمایید.

خروج از نسخه موبایل