برترین های کسب و کارعمومی

جذب فالوور در اینستاگرام

جذب فالوور اینستاگرام دغدغه مهم افراد و کسب‌وکارهای امروز است. این روزها اکثر افراد از مرحله حضور در شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام عبور کرده‌اند و کسی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام موفق‌تر است که بتواند سهم بیشتری از مخاطبان مرتبط با خود را نسبت به رقبا به‌دست آورد.

همان‌طور که شما بهتر از من می‌دانید، برای افزایش فالوور اینستاگرام راه‌های اخلاقی و غیراخلاقی زیادی وجود دارد؛ اما تنها افزایش فالوور نمی‌تواند امری موثر باشد. پس باید تأکید ما بر روی جذب مخاطب باشد که شیوه‌ای کاملاً اخلاقی و البته اثربخش است. در این مقاله ۳ روش تضمینی را برای جذب مخاطب مرتبط و ماندگار در اینستاگرام معرفی خواهیم کرد و نکاتی را برای استفاده بهتر از آن‌ها خواهیم گفت. برای جذب فالوور اینستاگرام سه روش کلی وجود دارد:

✔ جذب ارگانیک

✔ تبلیغات

✔ فالو موقت

جذب ارگانیک

پنل خدمات مجازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به سرعت و به صورت آنلاین به اطلاعات مورد نیاز دسترسی یابند و تصمیم‌گیری را تسهیل کنند  . بهترین روش برای افزایش و جذب فالوور اینستاگرام جذب ارگانیک است. این شیوه به‌صورت مستقیم نیز هیچ‌هزینه‌ای مانند تبلیغات برای شما ندارد.

اگر که وب‌سایت دارید و یا با مباحث سئو آشنا هستید، باید بگوییم که این شیوه نیز تقریباً بر اساس همان استراتژی کار می‌کند؛ یعنی ما کاری کنیم که به‌صورت طبیعی برای افراد بیشتری و درجاهای بیشتری دیده شویم. معمولاً در بحث سئو تلاش می‌شود که در گوگل بیشتر دیده شویم؛ اما در اینستاگرام هدف ما حضور و دیده شدن در اکسپلور است. برای موفقیت در جذب فالوور اینستاگرام به‌صورت ارگانیک، مهم‌ترین چیز تولید محتوای اصیل و اثربخش است. محتوایی که بتواند مخاطب را درگیر خود کند و مخاطب را قانع کند که در زیر آن کامنت بنویسد یا آن را با سایر دوستانش به اشتراک بگذارد.

جذب ارگانیک سخت‌ترین و البته اثربخش‌ترین روش جذب فالوور اینستاگرام است. این روش برای جذب فالوور اینستاگرام به اثربخشی جذب ارگانیک نیست؛ اما اگر به‌صورت درست و حرفه‌ای اجرا شود، می‌تواند نتایج بسیار خوب و اثربخشی را به همراه داشته باشد. البته اگر این روش را به‌درستی استفاده نکنیم فرقی با فردی که هرروز پیامک‌های به‌دردنخور تبلیغاتی ارسال می‌کند نداریم. تبدیل به یک اسپمر بزرگ می‌شویم. هم هزینه خود را هدر داده‌ایم، هم هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و در آخر برای برند خود نیز چیزی جز دشنام و بدنامی فراهم نکرده‌ایم.

برای اجاره تبلیغات مؤثر در اینستاگرام به مرتبط بودن محتوا و زمینه فعالیت شما با صفحه‌ای که در آن قصد تبلیغ را دارید، توجه کنید. در بحث تبلیغات در دنیای امروز کمیت و تعداد به‌تنهایی هیچ اهمیتی ندارند. چیزی که مهم است نسبت یکپارچگی مخاطب است. فرض کنید شما درزمینهٔ فروش کتاب مشغول به فعالیت هستید؛ حال در صفحات مختلف اینستاگرام جست‌وجو می‌کنید و یک صفحه ۷۰ هزارنفری را که در آن جدیدترین داب‌اسمش‌ها قرار می‌گیرد، پیدا می‌کنید و در آن تبلیغ می‌کنید. در اینجا تعداد مهم نیست؛

ممکن است در حالت دیگر صفحه‌ای را پیدا کنید که ۸ هزار فالوور داشته باشد؛ اما موضوع و مخاطبان آن درزمینهٔ کتاب‌خوانی باشند. در اینجا مطمئناً می‌توانید مخاطب یکپارچه‌تری را جذب کنید. دقت داشته باشید که در دام تعداد گرفتار نشوید. چیزی که مهم است درصد تبدیل است. گاهی ما با افزایش مخاطبانی که هیچ ارتباطی با ما و خدمات‌مان ندارند، تنها درصد تبدیل را کاهش می‌دهیم. روش سوم برای جذب فالوور اینستاگرام، روش فالو موقت است. این روش پرطرفدارترین، پراستفاده‌ترین و آسان‌ترین روش جذب مخاطب است. این روش برخلاف روش اول و حتی دوم، هیچ سختی ندارد.

افراد در این روش با استفاده از یک ربات هوشمند یا خودشان به سراغ هشتگ‌های مرتبط و صفحات رقیبان خود می‌روند، سپس افراد موردنظر خود را فالو می‌کنند. حال منتظر می‌مانند تا این افراد نیز آن‌ها را فالو کنند. وقتی‌که اصطلاحاً فالو‌بک انجام شد، پس از گذشت مدتی –معمولاً ۴۸ ساعت- آن‌ها را آنفالو می‌کنند. درباره این‌که از این روش در جذب فالوور اینستاگرام استفاده کنیم یا نه، بین اکثر فعالان این حوزه اختلاف شدیدی وجود دارد. ما نیز درگذشته و دربرخی از موارد از این روش‌ استفاده کرده‌ایم؛ اما هم‌اکنون با انجام روش فالو موقت مخالف هستیم. برای این مخالفت دو دلیل داریم:

۱- ازنظر اصول اخلاقی و اتیکت، این عمل را شاید بی‌احترامی به آن فرد است، همچنین این کار نمی‌تواند حس خوبی را به افراد بدهد. و در نهایت نیز با پیشرفت الگوریتم‌های جدید اینستاگرام نه‌تنها این روش کارکرد مناسبی در رضایت مخاطبان ندارد، بلکه از نظر فنی نیز خطرناک است و ممکن است دچار محدودیت‌های شدیدی از طرف اینستاگرام شویم .

۲- مورد دیگری که در آنالیزهای زیادی مشاهده کردیم، پایین آمدن نرخ تبدیل نسبت به شرایط قبل از جذب فالوور با ربات بود. این عمل در بهترین حالت در افزایش فروش شما هیچ تأثیری نمی‌گذارد. تنها اتفاقی که رخ می‌دهد بالا رفتن تعداد لایک‌ها است که البته تعداد لایک‌ها نیز بیان‌گر هیچ موفقیت خاصی نیست و معمولاً امری از روی عادت است. همچنین مشاهده کردیم که گاهی این افزایش مخاطب، باعث کمبود توجه ما نسبت به مخاطبان ارگانیک می‌شود؛ درنتیجه پاسخگویی ضعیف‌تر، خدمات ضعیف‌تر و در کل نمودار رشد و درآمد ما ضعیف‌تر خواهد شد.

پروفایل صحیح کسب‌وکارها

این روزها همه کسب‌وکارهای موفق از اینستاگرام در کسب‌وکارهای خود استفاده می‌کنند. صفحه پروفایل اینستاگرام یکی از مهم‌ترین و پربازدید‌ترین مکان‌هایی است که افراد به آن سر می‌زنند. در این بخش نکاتی مطرح می‌شود که به شما کمک می‌کند با رعایت آن‌ها در پروفایل اینستاگرام خود، به عنوان یک کسب‌وکار مورد اعتماد برای مخاطبان خود معرفی شوید. در نتیجه بتوانید در جذب فالوور اینستاگرام موفق‌تر باشید و در نهایت درآمد بیشتری را از اینستاگرام کسب کنید.

تصویر پروفایل اینستاگرام : تصویر پروفایل اینستاگرام یکی از کلیدی‌ترین عناصر صفحه شما است که نشانگر هویت شما است. هویت واقعی یکی از عناصر کلیدی در جذب فالوور اینستاگرام است. اگر دارای یک برند هستید، لوگوی آن را در پروفایل اینستاگرام خود قرار دهید. اگر دارای یک فروشگاه فیزیکی هستید، یک عکس حرفه‌ای از سر در مغازه خود تهیه کنید و آن را در پروفایل اینستاگرام خود قرار دهید. اگر صفحه شما شخصی است، حتماً یک عکس واضح و بزرگ از چهره خودتان قرار دهید. این کار اعتماد مخاطب را به‌شدت افزایش می‌دهد. از تصاویر بی‌هویت مانند منظره، گل، خودرو، عکس‌نوشته، متن و … استفاده نکنید. این کار به‌شدت در عدم‌اعتماد مخاطبان تأثیر دارد.

نام صفحه و پروفایل اینستاگرام : نام کاربری پروفایل اینستاگرام را نام رسمی برند یا فروشگاه خود قرار دهید که به انگلیسی است؛ اما نام صفحه خود را به زبان فارسی درج کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطب درهرصورتی که شما را جست‌وجو می‌کند بتواند به‌آسانی شما را پیدا کند. از اسامی بی‌هویت مانند اسامی که در انتهای آن‌ها اعداد خاصی وجود دارد، استفاده نکنید. به‌هیچ‌عنوان از علائم مانند خط تیره در نام پروفایل خود استفاده نکنید. در کل نام‌گذاری به شکلی باشد که علاوه بر داشتن هویت، تایپ و پیدا کردن آن هم برای مخاطب آسان باشد.

اگر نام برند شما به شکل‌های مختلفی نوشته می‌شود، سعی کنید برای همه آن‌ها صفحاتی را ایجاد کنید؛ اما یکی را به‌عنوان صفحه اصلی قرار دهید و در پروفایل سایر صفحات آدرس صفحه اصلی را درج کنید. این کار فایده‌های بسیاری دارد ازجمله این‌که اگر مخاطبان به شکل دیگری نیز نام شما را جست‌وجو کنند، باز به مسیر دسترسی شما خواهند رسید. همچنین از سوءاستفاده رقیبان جلوگیری خواهید کرد. بیوگرافی شما یکی از کلیدی‌ترین عوامل فروش و ایجاد اعتماد است. به‌هیچ‌عنوان از حروف انگلیسی -مانند فینگلیش finglish – در متن بیوگرافی اینستاگرام استفاده نکنید.

برای جذب فالوور، خصوصا کسانی که با شما آشنایی قبلی ندارند، ابتدا باید به مخاطبان خود دلیلی جذابی برای دنبال کردن‌تان ارائه دهید. در بیو خود حتماً به این موضوع اشاره کنید که دقیقاً در چه حوزه‌ای فعال هستید و چه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهید. سپس حتماً در بیوگرافی خود درج کنید که افراد با دنبال کردن صفحه شما چه چیزی به دست می‌آورند و چه منفعتی برایشان وجود دارد. اگر فروشگاه فیزیکی دارید حتماً آدرس و تلفن معتبر را در پروفایل اینستاگرام درج کنید و اگر فروشگاه شما آنلاین است حتماً لینک سایت خود را درج کنید. تصاویر و عکس‌ها کلیدی‌ترین عنصر اینستاگرام هستند، پس باید به‌خوبی از آن‌ها استفاده کرد. به‌طور رایج ما از دو نوع تصویر در اینستاگرام استفاده می‌کنیم:

۱- تصاویر مفهومی مانند عکس محصولات و خدمات

۲- تصاویر تولیدی مانند عکس‌نوشته‌ها و آثار گرافیکی

سعی کنید از هر دو مورد به شکل متعادلی استفاده کنید. اگر در ارائه محتوای خود در اینستاگرام از عکس‌نوشته استفاده می‌کنید، از یک قالب یکسان به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که مخاطب بعد از مدتی توجه خود را نسبت به آن تصویر از دست بدهد و درنتیجه محتوای شما خوانده نمی‌شود. تلاش کنید با عکس‌های متنوع صفحه خود را از یکدست بودن بیرون آورید. این نکته را حتی در رنگ‌بندی تصاویر نیز رعایت کنید. سعی کنید که محتواهای خود را با فرمت یا ظاهر یکسان را در کنار یکدیگر قرار ندهید. اگر کامنت‌ها دارای محتوای رکیک، غیراخلاقی و توهین‌آمیز بودند، با سرعت هرچه بیشتر آن‌ها را حذف کنید.

نوع دیگری از کامنت‌ها هستند که غیراخلاقی نیستند؛ اما با پوشش انتقاد و به‌قصد آسیب زدن نوشته می‌شوند. این کامنت‌ها را به‌هیچ‌عنوان حذف نکنید؛ اما همان‌طور که در بالا اشاره کردیم باید هرچه سریع‌تر به آن‌ها پاسخ داد. کلید طلایی کامنت‌های اعتراضی اکثر ما حس خوبی به کامنت‌های اعتراضی نداریم و معمولا تمایل داریم براساس احساسات و هیجانات‌مان به این افراد پاسخ دهیم. اما اگر کمی هوشمند باشیم، می‌توانیم این نوع کامنت‌ها را خصوصا در فضای اینستاگرام به موهبتی بزرگ برای خود و جلب اعتماد مخاطبان تبدیل کنیم.

برای به‌دست آوردن این موهبت، تلاش کنید پاسخ‌هایی را که در جواب این کامنت‌ها می‌نویسید، مستقیماً برای نویسنده آن کامنت نباشد. در عوض پاسخ را به شکلی بنویسید که جایگاه شما در نزد سایر مخاطبان که این کامنت‌ها را می‌خوانند تصحیح شود و حتی بالاتر برود. در اینجا اصلاً آن فردی که کامنت توهین‌آمیز یا مخرب را نوشته است، مهم نیست؛ مهم خنثی‌سازی اثر اقدام اوست. در پایان توجه داشته باشید، بسیاری از افراد در تعاملاتی که در کامنت با شما دارند، ایده‌هایی بسیار عالی به شما ارائه می‌کنند یا حتی ممکن است به شما انتقاد کنند. در هر دو صورت این فرصتی طلایی برای شما است که درباره مخاطبان خود بیشتر بدانید.

از پیام برند غافل نشوید!

فالوورها هرکدام یک انسان هستند، انسان‌هایی که مخاطب برند ما هستند. هر برند در دل خود پیامی دارد که می‌خواهد به مخاطبان خود ارسال کند. ما به این پیام، پیام برند می‌گوییم؛ برای انتقال این پیام راه‌های بسیاری وجود دارد؛ اما برخی از آن‌ها نه تنها مفید نیستند، بلکه باعث آزار مخاطب نیز می‌شودند. هرچه از مخاطبان خود بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید به آن‌ها خدمت کنید و هرچه بهتر بتوانید خدمت کنید، بهتر می‌توانید کسب‌درآمد کنید.

یکی از بسترهایی است که ما در آن بیشترین پیام را به مخاطبان و فالوورهای خود منتقل می‌کنیم و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. در این بخش به این موضوع می‌پردازیم یک پیام برند خوب باید چگونه باشد که نه تنها آسیب‌رسان نباشد، بلکه ما را نسبت به رقبا، دست نیافتنی‌ کند.یک پیام برند خوب همیشه به‌یاد داشته باشیم که پیام برند را به‌زور ارسال نکنیم و آن را در قالب داستان‌هایی اصیل و جذاب ارسال کنیم. در اینجا نیز باید بر اصل صداقت تأکید ویژه‌ای داشته باشیم. هوشمندانه است که کارهای بهتری را برای تعداد کمتری انجام دهیم تا این‌که کارهای معمولی را برای افراد بیشتری انجام دهیم.

در این دام نیفتیم که صرفاً برای جذب و همراهی تعداد بیشتر مخاطب، کارهای معمولی انجام دهیم. فراموش نکنیم که ما برای سبقت گرفتن از رقیبان باید کارهای جدید و خاص انجام دهیم و محتواهای کاربردی‌تری منتشر کنیم. اگر قرار باشد که کارهای معمولی دیگران را انجام دهیم، اصلاً برای چه آمده‌ایم. کسانی وجود دارند که کارهای معمولی انجام می‌دهند و قبل از ما بوده‌اند. چرا ما باید وجود داشته باشیم؟ داستان این‌که چرا ما باید وجود داشته باشیم و برای چه آمده‌ایم، همان پیامی است که در دل برند جای گرفته است و باید آن را به‌خوبی برای مخاطبان خود ارسال کنیم.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.