حفره‌های موجود در قانون هوش مصنوعی اروپا

توسط دانشمندان برطرف می‌شود؛

حفره‌های موجود در قانون هوش مصنوعی اروپا

لزوم مشورت با پژوهشگران برای پر کردن حفره‌های موجود در قانون هوش مصنوعی اروپا بیش از همیشه احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ نیچر، به دانشمندان وعده داده شده است در تدوین ساختار‌های نظارتی پیشنهادی بر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. از دانشمندان انتظار می‌رود از این فرصت استفاده کنند و حفره‌های موجود در قانون‌گذاری را پر کنند.

کمیسیون اروپا اخیراً قانونی برای نظارت بر هوش مصنوعی و مدیریت خطرات مرتبط با برنامه‌های کاربردی برگرفته از این فناوری را معرفی کرده است. همچنین ساختار‌های نظارتی جدیدی در سراسر اتحادیه اروپا برای نظارت بر این فناوری ایجاد شده است.

این قانون شامل تاسیس «دفتر هوش مصنوعی» برای اجرای قوانین و همکاری با جامعۀ علمی است. از محققان خواسته شده تا دو سال آینده، یعنی تا پیش از آنکه این قانون به طور کامل اجرایی شود، برای تأثیرگذاری بر آن مشارکت بیشتری داشته باشند.

اخیراً نگرانی‌هایی در رابطه با این قانون مطرح شده است. از جمله عدم دقت آن در شناسایی سطوح مختلف خطرات ناشی از هوش مصنوعی. برخی نیز به فقدان معیار‌های واضح برای شناسایی خطرات اشاره می‌کنند.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان محصولات هوش مصنوعی ممکن است اجازه بیابند که محصولات خود را اریابی کنند. به همین دلیل، بسیاری بر نیاز به نهاد‌های مستقل برای تایید یا رد امنیت استفاده از محصولات هوش مصنوعی تاکید دارند.

کارشناسان بر اهمیت استقلال نهاد نظارتی و شفافیت تولیدکنندگان هوش مصنوعی تاکید می‌کنند و از وجود صدا‌های مختلف در فرآیند نظارت حمایت می‌کنند.

اتحادیۀ اروپا تاریخ دراز و قدرتمندی در ترکیب تخصص‌های مختلف برای قانون‌گذاری دارد. در دورۀ کنونی و برای مقررات‌گذاری در حوزۀ هوش مصنوعی نیاز به استفاده از این تجربه بیش از همیشه احساس می‌شود.

خروج از نسخه موبایل