برترین های کسب و کارعمومی

روش صرف کردن و طرز تهیه و آماده سازی گرانولا

صبحانه یک وعده بسیار مهم است. شاید نتوانیم تنوع‌ها و خلاقیت‌های زیادی را در وعده‌های دیگر مثل ناهار یا شام در رژیم غذایی داشته باشیم، اما صبحانه این‌طور نیست. به‌راحتی و با صرف کمی زمان می‌توان تنوع بی‌شماری از صبحانه‌های مختلف را در این وعده غذایی مهم مصرف کرد. گرانولا یکی از همین صبحانه‌های پرطرفدار است. گرانولا در اصل یک صبحانه مقوی یا عصرانه کامل و بسیار محبوب است.

همانطور که حتما در youtube.com هم دیده اید ،دستور تهیه گرانولای اصلی فقط به تعداد انگشت‌شماری از مواد نیاز دارد. موادی مثل جو، شیرین‌کننده، مقداری روغن و شاید آجیل یا میوه خشک ترکیبات اصلی گرانولا هستند. وقتی این فرمول اولیه را بشناسید، می‌توانید طرز تهیه چندین و چند گرانولا مختلف را هم امتحان کنید. در این مقاله از قرار است همراه شما طرز تهیه گرانولا و انواع مختلف آن را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید این صبحانه ساده اما مقوی را وارد برنامه صبحگاهی خود کنید، این مطلب برای شماست.

طرز تهیه گرانولا صبحانه

در آشپزخانه هر خانه‌ای باید یک گرانولا ساده پیدا شود! گرانولایی که به‌سادگی و در عرض چند دقیقه می‌توان مواد افزودنی را به آن اضافه و هر بار یک ترکیب متفاوت و خوشمزه را میل کرد. یک گرانولای بسیار ابتدایی شامل اصول اولیه پخت جو با کمی شیرین‌کننده، چاشنی و فقط چند افزودنی است. در نهایت علاوه بر اینکه این ترکیب ساده را می‌توان با آجیل‌ها یا میوه‌های مختلف مخلوط کرد با شیر یا ماست هم قابل سرو کردن هستند و یک ترکیب بسیار مغزی می‌سازد.طرز تهیه گرانولا ساده صبحانه را یاد بگیرید تا بتوانید تمام ترکیب‌ها و موادی که می‌خواهید را به این گرانولا اضافه کنید. پایه اصلی آن غله، شیرین‌کننده، روغن و نمک است. در نتیجه برای درست‌کردن گرانولا ساده صبحانه باید حتماً این چهار ترکیب را داشته باشید و مواد افزودنی دیگر مثل میوه خشک، دانه‌ها و … را اضافه کنید.

ترکیب گرانولای شما باید حدود نیمی از شیرین‌کننده و نیمی از روغن باشد. شربت عسل و افرا دو مورد از بهترین شیرین‌کننده‌هایی هستند که می‌توانید برای گرانولا استفاده کنید زیرا حالت مایع آنها به‌خوبی هر جویی را پوشش می‌دهند و نرم می‌کند. در ادامه قرار است مواد لازم  را ذکر کنیم و دستور پخت گرانولا را به شما آموزش دهیم. اگر طبق دستور گفته شده پیش بروید، گرانولای شما شیرین خواهد بود. اگر ترجیح می‌دهید شیرینی این ترکیب کمتر باشد، مواد شیرین‌کننده و روغن را نصف مقداری که گفته‌ شده است، مصرف کنید.

مواد لازم برای تهیه گرانولا پایه

مواد لازمی که برای تهیه گرانولا اصلی به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است:

  • غله: 3 پیمانه
  • شیرین‌کننده: 1/2 تا 3/4 پیمانه
  • روغن: 1/4 تا 1/2 پیمانه
  • نمک: به میزان دلخواه

پخت گرانولا

برای تهیه و پخت گرانولا خانگی، همه غلات (جو پرک، جو ساده و …) را در یک کاسه بزرگ بریزید. شیرین‌کننده، شربت و روغن را به آن اضافه کنید و مخلوط را به‌خوبی هم بزنید. مخلوط به‌دست‌آمده را روی سینی بزرگ فر پهن کنید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه داخل آن بگذارید. بهتر است دمای فر روی ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد و هر ۱۵ دقیقه مواد را به‌خوبی هم بزنید.

مسلماً سخت‌ترین قسمت پخت گرانولا این است که بدانید گرانولا چه زمانی به آخرین مرحله پخت رسیده است. استفاده از دمای پایین فر به خشک‌شدن گرانولا بدون پخت بیش از حد کمک می‌کند، اما به‌خاطر داشته باشید که گرانولا بلافاصله بعد از خروج از فر خشک نمی‌شود. در واقع گرانولا با سرد شدن خشک می‌شود. پس بعد از بیرون آوردن گرانولا از فر کمی فرصت دهید تا نم اولیه آن گرفته شود. در کنار خوردن غذا و خوراکی‎های کم کالری به شما پیشنهاد می‌‎کنیم که نوشیدنی‎های خود را هم اصلاح کنید تا راحت‌تر و سریع‌تر به وزن متعادل و دلخواهتان برسید. در مقاله‌ی به معرفی انواع نوشیدنی‎های مناسب برای کاهش وزن پرداختیم.

چگونه گرانولا سیب و انگور درست کنیم؟

روش‌های بسیاری برای تهیه گرانولا سیب و انگور وجود دارد که در این مقاله دو روش را به شما معرفی می‎کنیم.

برای تهیه گرانولا سیب و انگور به مواد زیر نیاز داریم:

  • جو دوسر پرک: 3 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای: 2 قاشق غذاخوری
  • شیر: 1/4 پیمانه
  • دارچین: 1 قاشق چای‌خوری
  • انگور، سیب سبز، گردو: به مقدار لازم

برای تهیه گرانولا سیب و انگور ابتدا در یک لیوان جو دوسر پرک بریزید و به آن عسل را اضافه کنید. کمی از عسل را برای مرحله آخر نگه دارید. بعد از آن شکر قهوه‌ای را به ترکیب اضافه کنید و روی آن شیر بریزید. سپس دارچین را به مواد اضافه کنید و با انگور، سیب سبز و گردو، گرانولای خود را تزیین کنید و در نهایت کمی عسل روی گرانولای خود بریزید. گرانولا سیب و انگور شما آماده سرو است.

طرز تهیه گرانولا سیب و انگور به روش دیگر

برای تهیه گرانولا سیب و انگور می‌توانید تکه‌های خشک‌شده سیب و انگور را به پایه گرانولا اضافه کنید. گرانولا سیب و انگور (کشمش) را با ترکیب سیب خشک، جو دوسر پرک، عسل، هل، تخمه‌ها، کنجد، مویز یا کشمش درست کنید. برای این ترکیب مثل گرانولاهای دیگر، می‌توانید آن را با شیر یا ماست هم میل کنید. گرانولا سیب و انگور از جمله میان‌وعده‌های بسیار کامل و رژیمی است که می‌تواند در وعده صبحانه هم مصرف شود. این گرانولا علاوه بر تأمین پروتئین بدن، سطح قند خون و وضعیت سلامت قلب را هم بهبود می‌دهد. دوست دارید درباره غذاهای رژیمی بیشتر بدانید؟ به شما کمک می‌کند تا تنوع بهتری به رژیم غذایی روزانه خود بدهید و همچنان به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک شوید.

نگهداری و سرو گرانولای خانگی

برای ماندگاری طولانی‌تر، قبل از انتقال به ظرف نگهداری، گرانولا را به یک تابه منتقل کنید و فرصت دهید تا کاملاً خنک شود. زمانی که گرانولا در یک ظرف دربسته نگه‌داری می‌شود می‌توان تا یک ماه آن را مصرف کرد. گرانولا را مانند غلات با شیر بخورید یا برای یک صبحانه ساده اما مقوی و کامل با ماست میل کنید. این دستورالعمل را می‌توانید مستقیماً و بدون افزودن هیچ چیز دیگری مصرف کنید یا کمی آن را با استفاده از شیرین‌کننده‌ها و چاشنی‌های مختلف تغییر دهید. همچنین می‌توانید آجیل یا میوه‌های دلخواه خود را به آن اضافه کنید. با این گرانولای ساده و آسان، دستتان برای امتحان کردن هر ترکیبی باز است.

کلام آخر

درباره گرانولا خانگی، طرز تهیه آن و انواع گرانولا‌‌های مختلفی که می‌توانید به‌سادگی و تنها با چند مواد کم‌خرج و در دسترس در خانه درست کنید با شما صحبت کردیم. گرانولاها یکی از بهترین ترکیب‌هایی است که حتی می‌تواند برای کاهش وزن و بهبود قند خون و وضعیت سلامتی بدن استفاده شود. اگر قصد کاهش وزن دارید مطمئناً می‌دانید سلامت نگه‌داشتن وضعیت بدن در زمان کم کردن وزن چقدر مهم است. با مصرف گرانولا، یک‌قدم به سلامتی بیشتر بدن نزدیک‌تر شوید.

سؤالات متداول

گرانولا چیست؟

گرانولا در اصل یک صبحانه مقوی یا عصرانه کامل بسیار محبوب است که از غلات و دانه‌ها و میوه‌های خشک تشکیل شده است.

ترکیبات پایه گرانولا چیست؟

دستور تهیه گرانولای اصلی فقط به تعداد انگشت‌شماری از مواد نیاز دارد. موادی مثل جو، شیرین‌کننده، مقداری روغن و شاید آجیل یا میوه خشک، ترکیبات اصلی گرانولا هستند.

زمان نگهداری گرانولا چقدر است؟

برای ماندگاری طولانی‌تر، قبل از انتقال به ظرف نگهداری، گرانولا را به یک تابه منتقل کنید و فرصت دهید تا کاملاً خنک شود. زمانی که گرانولا در یک ظرف دربسته نگه‌داری می‌شود می‌توان تا یک ماه آن را مصرف کرد.