اقتصادیبرترین های کسب و کار

نحوه تعمیر سوکت شارژ موبایل

یکی از قطعاتی که به مرور زمان و با استفاده زیاد در گوشی های موبایل آسیب می بینند سوکت شارژ گوشی یا پورت شارژ موبایل است مهم نیست شما از چه گوشی استفاده میکنید و یا چه برند و چه کیفیتی دارد به هر حال ممکن است این مشکل به وجود بیاید. در ادامه از سری مجموعه آموزش تعمیرات موبایل به مشکلات سوکت شارژ موبایل خواهیم پرداخت.

سوکت شارژ موبایل

تلفن های همراه روزانه نیاز دارند چندین بار شارژ شوند و اتصال مداوم کابل شارژر به سوکت موبایل به مرور زمان موجب شل شدن پورت usb می شود معمولا این خرابی  خود به خود در موبایل ها به وجود نمی آید و به علت فشار و کشش نامناسبی که توسط کاربر به تلفن همراه وارد می شود سوکت گوشی دچار مشکل میشود اگرچه تعمیر سوکت شارژ موبایل ساده به نظر می‌رسد اما بدون دردسر نیست پس بهتر است هنگام استفاده از آن دقت کنید تا دیگر نیاز به پرداخت هزینه ای برای تعمیر تلفن همراهتان نداشته باشید.

نحوه تعمیر سوکت شارژر گوشی

برای انجام این کار لازم است تا ابزاری در اختیار داشته باشید. تعمیر موبایل بدون ابزار کار خطرناکی است. چرا که به خطر کوچک بودن قطعات، امکان آسیب دیدن بیشتر می شود.

برای شروع کار، نیاز است تا قاب پشتی گوشی را باز کنید. برای این کار از ابزار پیک کمک بگیرید. نوک پیک رو در درز بین قاب و بدنه اصلی فرو کرده تا فاصله ای ایجاد شود، سپس با استفاده از ابزاری دیگر، که در این فاصله قرار می گیرد و با دقت زیاد، قاب را جدا کنید. اگر برای اولین بار می خواهید این کار را انجام دهید، ممکن برایتان سخت باشد.

نکته: قبل از انجام این کار موبایل را حتما خاموش کنید.

قبل از انجام هر کاری، ابتدا کانکتور باتری را آنپلاگ کنید.  بعد از آن شش پیچ را مشاهده می کنید که برای دستیابی به پورت شارژ لازم است تا باز شوند. درپوش این قسمت را به آرامی برداشته و اتصال کابل آنتن را قطع نمایید. بعد از انجام کارهای گفته شده، به برد مدار چاپی شارژر که پورت شارژ روی آن نصب شده است، می رسید.

این پورت روی برد لحیم شده است. یکی از راه های بررسی مشکل سوکت شارژر گوشی این است این اتصالات لحیم به خوبی چک شوند تا اگر قسمتی دچار قطعی شده است، دوباره اتصالش برقرار گردد. می توانید شارژر را در همین حالت به پورت شارژ بزنید و ببینید آیا لق است یا در جای خود محکم  قرار گرفته است.

کار دیگری که در این پروسه می توان انجام داد، پاک کردن پورت با استفاده از یک مسواک و الکل است. چرا که ممکن است در این این منطقه  گرد و غبار زیادی جمع شده باشد. حواستان باشد این کار را به آرامی و باظرافت انجام دهید.

حال میتوان برد شارژر را سر جای خودش قرار داد. در این مرحله به کمی دقت نیاز دارید تا برد را به درستی جا بیاندازید. وقتی از درست بودن جای برد شارژر مطمئن شدید، اتصال کابل آنتن و همچنین باتری را برقرار کرده و پیچ ها را ببندید. گوشی را روشن کرده و با اتصال شارژر به آن، نتیجه کار را ببینید.

تعمیر سوکت شارژر گوشی

گوشی هوشمند | موبایل

به صورت تخصصی کار فردی آموزش دیده و حرفه ای است که پیشنهاد می شود در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی، حتما گوشی را به دست چنین شخصی بسپارید. مطالبی که گفته شد بسیار ابتدایی هستند و برای یک بررسی ساده در منزل کاربرد دارند.

هزینه تعمیر پورت شارژ گوشی

بیشتر افراد فکر می کنند تعمیر این قطعه از گوشی کار سختی نیست و باید هزینه کمتری داشته باشد ولی باید این را در نظر بگیرید که این کار از حساسیت و دقت بالایی برخوردار است و اگر تعمیرکار آن را به خوبی انجام ندهد بار دیگر این مشکل برای شما پیش می آید همانطور که میدانید قیمت وسایل الکترونیکی امروزه به شدت بالاست پس حتما برای تعمیر تلفن همراه خودتان به تعمیرکاران مجرب و حرفه ای مراجعه کنید.

هزینه تعمیر سوکت شارژ گوشی نسبت به هزینه‌های تعمیر تاچ ،ال سی دی و بردهای تلفن کمتر است اما به این منظور نیست که این تعمیر همیشه هزینه کمی خواهد داشت. نحوه قرار گیری و نوع کارکرد پورت usb به این صورت است که این پورت روی یک برد اختصاصی نصب می شود و شامل مدار، پاور و اجزای دیگر می باشد.

بردی که پورت یو اس بی روی آن قرار دارد با روش های خاصی به برد اصلی گوشی متصل شده و با آن ارتباط مستقیم می گیرد در برخی موارد و در آسیب‌های جدی ممکن است تنها با تعویض کردن سوکت گوشی مشکل حل نشود و لازم باشد تعمیرات دیگری بر روی برد ثانویه و یا مدار و پاور گوشی انجام شود این نوع از تعمیر وارد حیطه تخصصی تری می‌شود و ممکن است هر تعمیرکاری نتواند از پس آن برآید. به طور کلی  تعمیر برد ثانویه موبایل می تواند هزینه اضافه تری را برای شما به وجود بیاورد.

با این حال اگر قطعات گوشی شما موجود بوده و تنها تعویض سوکت لازم باشد نیاز به پرداخت هزینه چندان زیادی برای تعمیر سوکت شارژ گوشی ندارید. خراب شدن پورت usb علائم مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه با هم بررسی می کنیم.شل شدن سوکت شارژر: این مشکل زمانی به وجود می‌آید که کاربر فشار و کشش زیادی را هنگام کشیدن و یا اتصال شارژر به سوکت وارد کند و موجب شود تا لحیم های اتصال دهنده پورت شارژر به برد ثانویه شل شوند و یا بخشی از آنها آسیب ببیند که در انتها موجب شل شدن و یا لقی پورت شارژ می شود.

علائم خراب شدن سوکت شارژ گوشی

گوشی هوشمند | موبایل

فرورفتگی سوکت شارژر: از دلایل به وجود آمدن این مشکل وارد کردن فشار بیش از حد به سوکت شارژر است که باعث می شود از حالت عادی خود خارج شده و به سمت قاب دستگاه متمایل شود معمولاً بیش از ۴۰ درصد کاربران با این مشکل روبه رو می شوند و هنگام اتصال شارژر خود به سوکت دچار سختی شده و ممکن است که طی پروسه شارژ کردن با قطعی و وصلی شارژ مواجه شوند.

قطع و وصل شدن: در برخی موارد ممکن است از نظر ظاهری سوکت شما هیچ مشکلی نداشته باشد اما هنگام وصل کردن پورت شارژر به usb به طور مداوم شاهد قطعی و وصلی شارژ شوید و با جابجا کردن  سیم  شارژر  مشکلش رفع شود برای دانستن علت این مشکل ابتدا سیم شارژر خود را چک کنید اگر مشکلی نداشت و دستگاه‌های دیگر را شارژ می کرد احتمالاً پورت یو اس بی موبایل تان دچار مشکل شده است و برای تعمیر آن باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

کاهش سرعت شارژ باتری: یکی از نشانه هایی که هنگام خرابی پورت گوشی ظاهر میشود کم شدن سرعت شارژ موبایل است اگرچه این مشکل می تواند علت های مختلفی ازقبیل: خرابی باتری، استفاده کردن از شارژر های فیک و غیر اورجینال داشته باشد اما اگر از سالم بودن تمامی این موارد مطمئن هستید بهتر است تلفن همراه خودتان را در اختیار یک تعمیرکار قرار دهید تا سوکت شارژر موبایلتان را تعویض کند

روش های جلوگیری از خرابی پورت گوشی موبایل

بیش از ۹۰ درصد افرادی که به تعمیرکار مراجعه می‌کنند علت خرابی دستگاه آنها استفاده نامناسب از پورت گوشی است. برای مثال هنگام اتصال شارژر به سوکت موبایل آن را بیش از حد فشار ندهید. فشار بیش از حد باعث فرورفتگی سوکت می شود، موقع کشیدن شارژر به هیچ عنوان از سیم شارژر استفاده نکنید و از قسمت بالایی و پورت اتصال شارژر را بکشید و آن را به چپ و راست بالا و پایین فشار ندهید. چرا که باعث لق شدن و ازبین رفتن لحیم سوکت می شود.

اگر گوشی خودتان را با الکل تمیز می کنید به طور مستقیم آن را روی گوشی نپاشید و از دستمال و یا پد الکلی برای ضدعفونی استفاده کنید، ورود آب و هر مایع ای به قسمت سوکت موبایل باعث خرابی و از بین رفتن آن می شود. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس با رعایت کردن تمام نکاتی که گفته شد از خراب شدن و آسیب دیدن پورت usb تلفن همراه تان جلوگیری کنید.