نحوه درآوردن فیلتر هود کن

قطعا مهم‌ترین موضوع در خصوص سیستم های داکت اسپلیت، پس از نوع و برند سیستم، موضوع کانال‌کشی برای انتقال هوای مطبوع به تمامی نقاط مدنظر مصرف‌کننده است. نوع کانال به کار رفته و نحوه اجرای کانال کشی داکت اسپلیت، یکی از نکات مهم اجرایی است که هرگونه تغییر در آن، سبب تغییر در سطح کارایی و راندمان سیستم داکت اسپلیت خواهد شد.

نحوه صحیح اجرای کانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی در باید به گونه‌ای انجام شود تا کمترین هدررفت انرژی را در انتقال سرمایش و یا گرمایش داشته باشد تا با بالاترین بازدهی دمای محیط مدنظر را به حد مطلوب برساند. البته این امر زمانی میسر می‌شود که هنگام اجرای کانال کشی داکت اسپلیت تکنسین ها با دقت و توجه بالا و طبق اصول و استانداردهای به روز مراحل کانال کشی را پیش ببرند. این موضوع را هم باید به خاطر داشت که با توجه به انواع کانال داکت اسپلیت، نوع کارگذاری و اجرای هر یک از آنها متفاوت خواهد بود، اگرچه محاسبات دقیق ابعاد انواع کانال داکت اسپلیت نیز در اجرای اصولی و خوب کانال‌ها توسط تکنسین ها تاثیر به سزایی دارد.

در کانال کشی داکت اسپلیت به موارد زیر توجه کنید:

محاسبه ابعاد کانال داکت اسپلیت

محاسبات مورد نیاز در خصوص ابعاد کانال داکت اسپلیت برای هر یک از انواع کانال داکت اسپلیت متفاوت است، اما موارد دیگری مانند ابعاد و قطر کانال، میزان پیچیدگی مسیر، بزرگی فضای مورد نظر و … نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. البته اجرای کانال کشی داکت اسپلیت باید متناسب با جریان هوادهی یا همان ظرفیت دستگاه هواساز باشد. باید خاطر نشان کرد مهندسین هنگام انجام محاسبات ابعاد کانال، قطر کانال را برحسب اینچ و میزان هوادهی پنل داخلی را بر حسب فوت مکعب بر دقیقه یا CFM در نظر می گیرند.

معمولا کانال کشی داکت اسپلیت با 4 جنس گالوانیزه، اسپیرال، فلکسیبل و پلی اورتان انجام می‌شود که هر کدام از این کانال‌ها مزایا و معایب خود را دارند و البته با توجه به ساختمانی که نیاز به اجرای کانال کشی دارد، توسط تکنسین ها و متخصصین مورد استفاده قرار می گیرند. مورد دومی که در انتخاب نوع کانال کشی داکت اسپلیت بیشترین تاثیر را دارد، قیمت تمام شده اجرای این کانال‌ها برای سازندگان است. این چهار نوع کانال خود به گروه های بیشتری تقسیم می شوند که این تقسیم بندی ها معمولا بر اساس شکل ظاهری و یا عایق استفاده شده بر روی آنها انجام می‌شود.

کانال گالوانیزه:

کانال گالوانیزه از قدیمی ترین نوع کانال کشی ها محسوب می‌شود اما همچنان در ساختمان های امروزی یکی از پرکاربردترین کانال های مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت به حساب می‌آید. این نوع کانال ها در دو مدل چهار گوش و دوار تولید می شود.

کانال گالوانیزه به علت سهولت در اجرا و هزینه پایین به شدت مورد استقبال کارفرمایان قرار گرفته است، البته نوع عایق به کار رفته بر روی سطح آن نیز در هزینه  کانال گالوانیزه تاثیرگذار خواهد بود، بهترین نوع عایق برای این نوع کانال، عایق الاستومری است که هزینه این نوع کانال کشی داکت اسپلیت را به شدت بالا می‌برد، از همین رو برخی از تکنسین ها با توجه به درخواست کارفرمایان برای کاهش هزینه های کانال کشی داکت اسپلیت به جای عایق الاستومری از پلی اتیلن برای عایق کردن کانال گالوانیزه  استفاده می کنند که به مرور زمان دچار فرسودگی شده و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت که در نتیجه موجب کاهش چشمگیر بازدهی داکت اسپلیت خواهد شد.

کانال اسپیرال:

کانال اسپیرال از ورقه های گالوانیزه که به صورت دوار و مارپیچ در هم تنیده شده‌اند، تشکیل شده و ضخامت ورق های مورد استفاده در ساخت این کانال ها هم به قطر استوانه کانال اسپیرال بستگی دارد. شکل زیبا و مدرن کانال اسپیرال باعث شده از این نوع کانال ها به صورت روکار و یا اصطلاحا اکسپوز در ساختمان هایی با کاربری های متفاوت مانند مراکز خرید، فودکورت ها، کافی شاپ، پاساژ و یا حتی منازل مسکونی استفاده شود. با توجه به اینکه کانال اسپیرال به صورت گرد طراحی شده است و ورودی پنل هواساز چهارگوش است بنابراین برای اجرای کانال اسپیرال در ابتدا باید از یک مقطع تبدیل چهارگوش به گرد استفاده کنیم تا بتوانیم هوای مطبوع را به نقاط مختلف فضای مدنظرمان انتقال دهیم.

کانال فلکسیبل:

یکی از بهترین انواع کانال داکت اسپلیت، کانال فلکسیبل است. این کانال از یک روکش آلومینیومی در خارج و یک فنر مارپیچی و سپس یک لایه آلومینیومی دیگر در داخل تشکیل شده است. اجرای کانال فلکسیبل با توجه به انعطاف پذیری بالای آن به راحتی و با سرعت بالایی انجام می شود. همچنین کانال فلکسیبل در فضاهایی که نیاز به کانال کشی پر پیچ و خم است و استفاده از کانال گالوانیزه و پلی اورتان امکان پذیر نیست، بهترین گزینه محسوب می شود.

برای عایق کاری این نوع کانال ها از مواد متفاوتی مانند پلی اتیلن، پشم شیشه، الاستومری و … استفاده می کنند که مانند دیگر کانال های داکت اسپلیت، عایق الاستومری بهترین گزینه برای بالا بردن راندمان کاری دستگاه خواهد بود.

خیلی از کارفرمایان و سازندگان با توجه به شکل ظاهری کانال فلکسیبل بر این باورند که این نوع کانال ها از دوام و استقامت بالایی برخوردار نیستند و از همین رو به سختی تن به استفاده از آنها می دهند در صورتی که اگر این کانال ها توسط تکنسین های ماهر و به صورت اصولی و استاندارد انجام شوند و همچنین از عایق الاستومری برای عایق کاری این کانال ها استفاده شده باشد، طول عمر مفید بالایی خواهند داشت.

از دیگر  مزایای کانال فلکسیبل می‌توان به حمل و نصب آسان و سریع، قیمت پایین نسبت به دیگر انواع کانال داکت اسپلیت، بهترین گزینه در فضاهای پر پیچ و خم، کمترین انتقال صدا، کمترین افت فشار و … اشاره کرد.

کانال پلی اورتان (از پیش عایق):

کانال پلی اورتان که به کانال از پیش عایق نیز معروف است به صورت ورقه ای ساخته می شوند و بسیار سبک بوده و نصب آن هم نسبت به کانال گالوانیزه با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. لایه داخلی کانال پلی اورتان توسط یک نوع فوم سرد تزریقی و یک لایه روکش آلومینیومی در داخل و خارج شکیل شده است که این ترکیب باعث شده تا هدر رفت سرمایش و یا گرمایش نسبت به کانال گالوانیزه به شدت کاهش یابد، در حالی که قیمت تمام شده کانال پلی اورتان نسبت به کانال گالوانیزه پایین تر است.

یکی از معایب کانال پلی اورتان این است که به مرور زمان لایه داخلی و خارجی آن پوسته پوسته می شود و در اثر جریان هوا به خارج از کانال پرتاب می شود، اما این اتفاق معمولا بعد از چندین سال رخ می دهد و به نوع مواد استفاده شده در حین اجرای این کانال ها نیز بستگی دارد.

شما همراهان عزیز می توانید برای کسب اطلاعات فنی و ظرفیت و و دریافت مشاوره درخصوص اجرای انواع کانال کشی داکت اسپلیت برای ساختمان خود با با شماره 7با توجه به پیشرفت ساختمان سازی در کشور ایران و افزایش نیاز ساختمان ها به سیستم های سرمایشی، در حال حاضر کانال کولر گازی و داکت اسپلیت به یکی از الزامات اجرا در هر ساختمانی تبدیل شده است. این کانال ها وظیفه انتقال سرمایش را به فضای داخلی ساختمان برعهده دارند و انتقال جریان هوا از طریق این کانال ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انتخاب کانال کولر گازی و داکت اسپلیت می تواند نیاز مردم را به خرید سایر وسایل سرمایشی برطرف کند. چون راندمان استفاده از این کولرهای گازی بسیار بالا بوده و می توان با خیالی راحت از آن ها در محیط های مختلف استفاده شود.

کانال کولر گازی و داکت اسپلیت

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه اجرای کانال کولر گازی و داکت اسپلیت صحبت کنیم، باید بدانیم که منظور از این کانال ها چیست؟ همانطور که می دانید کولرهای گازی می توانند برای ایجاد سرمایش داخلی در یک فضا مورد استفاده قرار گیرند. این کولرها در اکثر موارد به صورت دو تکه طراحی شده اند. یونیت داخلی در داخل ساختمان استفاده می شود و یونیت خارجی نیز در خارج نصب خواهد شد. در کولرهای گازی دو تکه یونیت داخلی وظیفه خنک کردن هوا را برعهده دارد؛ اما برای داکت اسپلیت ها، نیاز به اجرای کانال کشی است.

کانال داکت اسپلیت در واقع یکی از انواع روش های در ساختمان برای انتقال هوای سرد است. این کانال ها مقاومت بالایی در برابر انتقال حرارت دارند و می توانند با بهترین راندمان، هوای خنک را به داخل ساختمان منتقل کنند. اجرای کانال داکت اسپلیت هم به صورت روکار امکان پذیر است، هم به صورت توکار. با این حال بهترین روش، روشی است که شرکت به افراد اعلام کند.

انواع کانال برای کانال کشی سیستم سرمایشی

برای کانال کولر گازی و داکت اسپلیت می توان از کانال های مختلفی با جنس های متفاوتی استفاده کرد که هر کدام خصوصیات خاص خودشان را دارند. از نظر جنس، کانال های استفاده شده برای کانال کشی سیستم سرمایشی به 4 دسته اسپیرال، فلکسیبل، پلی اورتان و گالوانیزه تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این کانال ها می توانند خصوصیات خاص خودشان را داشته باشند. از این رو انتخاب آن ها بستگی به پروژه ساختمانی دارد.

از نظر ظاهری نیز می توان کانال کولر گازی و داکت اسپلیت را به دو دسته گرد و چهارگوش تقسیم بندی کرد. مدل چهارگوش به دلیل داشتن قیمت مناسب و کیفیت بالا، به یکی از پرفروش‌ ترین مدل ها تبدیل شده است. اما در صورتی که امکان اجرای کانال های کولر گازی به صورت چهارگوش وجود نداشته باشد، می توان از کانال های با سطح مقطع دایره استفاده نمود.

بهترین جنس کانال داکت اسپلیت و کولر گازی

با توجه به اینکه کانال های متنوعی برای کانال کشی داکت اسپلیت و کولر گازی وجود دارند؛ شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که بهترین جنس کانال کولر گازی و داکت اسپلیت چیست؟ کانال های اسپیرال، گالوانیزه، فلکسیبل و پلی اورتان جزء کانال های محبوب برای کولر گازی محسوب می شوند. هر کدام از این کانال ها دارای ساختار خاص و کیفیت بالایی هستند. بسته به محل پروژه و روکار و توکار بودن کانال ها، باید مناسب ترین این کانال ها را سفارش داد.

به طور مثال به دلیل زیبایی ظاهری کانال های اسپیرال، در اکثر موارد این کانال ها به صورت روکار مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر کانال های فلکسیبل به دلیل داشتن انعطاف پذیری در مکان های خاص کاربرد دارند. رایج ترین و مقاوم ترین کانال داکت اسپلیت و کولر گازی، کانال گالوانیزه است که بسیار محبوبیت دارد. با این حال کانال های پلی اورتان نیز هم از نظر قیمت به صرفه هستند و هم می توانند عایق خوبی باشند.

محاسبه ابعاد کانال کولر گازی و داکت اسپلیت

ابعاد کانال کولر گازی و داکت اسپلیت اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب ابعاد مناسب برای کولرهای گازی و داکت اسپلیت بسیار حائز اهمیت بوده و پیشنهاد می شود که این کار توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود. چرا که سرعت و فشار انتقال هوا در این کانال ها وابسته به ابعاد آن هاست. از طرفی این ابعاد باید به گونه ای انتخاب شوند که از نظر هزینه مشکلی برای کارفرما ایجاد نشود.

لطفاً در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه شهر کانال تماس حاصل نموده و دریافت مشاوره کنید.

خروج از نسخه موبایل