نوبل ادبیات ۲۰۲۴ و چند احتمال
آکادمی سوئد به عنوان مسئول انتخاب برنده نوبل ادبیات برنده سال ۲۰۲۴ مهم ترین جایزه ادبی را چهار روز دیگر طی مراسمی در استکهلم سوئد اعلام می کند.
به گزارش سرخط نیوز در حالی که آکادمی سوئد هیچگاه نامزدهای اصلی دریافت جایزه نوبل ادبیات را در همان سال اعلام نمی کند اما با نزدیک شدن به تاریخ اعطای مهم ترین جایزه دنیای ادبیات بازار گمانه زنی ها درباره شانس های دریافت این جایزه داغ می شود.
گرچه هنوز هیچ رسانه معتبری به شانس های اصلی نوبل ۲۰۲۴ در شاخه ادبیات نپرداخته است اما طبق معمول نام چند چهره در میان شانس های اصلی در سایت های شرط بندی بیشتر به چشم می خورد.
وب سایت «NicerOdds» فهرستی از شانس های اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ را منتشر کرده و بیشترین شانس را برای جرالد مرنین نویسنده اهل استرالیا قائل شده است. مرنین به خاطر سبک فلسفی و درون نگر خود که به موضوعاتی مانند حافظه مناظر و ادراک می پردازد شهرت دارد. کتاب هایی از او مانند «دشت ها» طرفداران زیادی در سطح جهان دارد و نام او در چند سال اخیر به طور مکرر در میان شانس های نوبل ادبیات دیده شده است.
در رتبه دوم شانس های اصلی دریافت نوبل ادبیات مانند سال گذشته نام کان ژو نویسنده چینی به چشم می خورد. بسیاری از ناظران معتقدند که امسال ممکن است سال نویسندگان غیراروپایی باشد و احتمال دارد یک نویسنده از آسیا یا خاورمیانه انتخاب شود.
فهرست کامل شانس های دریافت نوبل ادبیات بر اساس اعلام سایت «NicerOdds» به ترتیب از این قرار است:
جرالد مرنین (استرالیا) – به دلیل سبک نوشتاری مینیمالیستی و تفکری فلسفی شناخته شده است.
کان ژو (چین) – نویسنده ای با سبک سوررئالیستی و آوانگارد که چندین سال است در لیست نامزدها حضور دارد.
الکسیس رایت (استرالیا) – نویسنده ای بومی که به مسائلی همچون عدالت اجتماعی و فرهنگ بومی می پردازد.
جامائیکا کینکید (آنتیگوا) – نویسنده ای که به تاریخ استعمار و هویت فردی و جمعی پرداخته است.
آن کارسون (کانادا) – شاعر و نویسنده ای که به خاطر سبک نوآورانه اش در شعر و نثر معروف است.
کو اون (کره جنوبی) – شاعر و فعال اجتماعی کره ای که به تاریخ و مسائل اجتماعی در آثارش می پردازد.
لاسلو کراسناهورکایی (مجارستان) – به خاطر رمان های پیچیده و عمیق که غالبا به موضوعات فلسفی می پردازند شناخته می شود.
میرچا کارتارسکو (رومانی) – نویسنده ای که آثارش آمیزه ای از واقع گرایی و سوررئالیسم است.
نگوگی وا تیونگو (کنیا) – نویسنده ای که بر تجربه پسااستعمار در آفریقا تمرکز دارد.
توماس پینچن (آمریکا) – یکی از نویسندگان برجسته پست مدرن آمریکایی.
یوکو تاوادا (ژاپن/آلمان) – نویسنده ای که آثارش پلی میان فرهنگ های شرقی و غربی است.
سزار آیرا (آرژانتین) – نویسنده ای با سبک تجربی که به تنوع در فرم های داستانی شهرت دارد.
هاروکی موراکامی (ژاپن) – نویسنده مشهور جهانی با داستان های پست مدرن و عناصر سوررئال. او بارها در فهرست شانس های نوبل ادبیات ظاهر شده است.
میشل ولبک (فرانسه) – نویسنده ای با سبک نوشتاری بحث برانگیز که به بحران های اجتماعی و معنوی در آثارش پرداخته است.
پیر میشون (فرانسه) – نویسنده ای با رویکردی شاعرانه به نثر و روایت.
رائول زوریتا (شیلی) – شاعر و فعال اجتماعی شیلیایی که به تاریخ و حقوق بشر در آثارش می پردازد.
هله هله (دانمارک) – نویسنده ای که به زندگی روزمره و موضوعات انسانی در آثارش توجه دارد.
کارل اووه کناسگارد (نروژ) – نویسنده ای که به خاطر سبک زندگی نامه نویسی و آثار پرجزئیاتش شناخته شده است.
النا پونیاتوفسکا (مکزیک) – نویسنده ای که به مسائل اجتماعی و سیاسی می پردازد.
هومرو آریدیس (مکزیک) – شاعر و نویسنده ای که به مسائل زیست محیطی و معنوی پرداخته است.
جویس کرول اوتس (آمریکا) – نویسنده ای که در ژانرهای مختلفی از جمله رمان داستان کوتاه و نمایشنامه فعالیت دارد.
لیودمیلا اولیتسکایا (روسیه) – نویسنده ای که به مسائل تاریخی و اخلاقی می پردازد.
مارگارت آتوود (کانادا) – نویسنده برجسته رمان های علمی تخیلی و فمینیستی.
پل سایمون (آمریکا) – موسیقیدانی که به عنوان ترانه نویس برجسته شهرت دارد.
استیون کینگ (آمریکا) – نویسنده ای که بیشتر به خاطر آثار ترسناک و مهیج شناخته می شود.
سال گذشته یون فوسه نمایشنامه نویس داستان نویس و شاعر نروژی «برای نمایشنامه ها و نثر بدیع او که به ناگفتنی ها صدا می دهد» به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات معرفی شد.
آکادمی نوبل هیچگاه نشانه ای از این که چه کسانی شانس اصلی دریافت جایزه هستند اعلام نمی کند و فهرست نامزدهای هر سال را ۵۰ سال دیگر منتشر می کنند بنابراین به عنوان مثال کسی که امسال (۲۰۲۲) نامزد جایزه نوبل ادبیات باشد در سال ۲۰۷۲ متوجه این موضوع خواهد شد.
مراسم اعطای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ روز دهم اکتبر (پنجشنبه ۱۹ مهرماه) در استکهلم سوئد برگزار می شود.
انتهای پیام