0 تا 100 نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان

چگونه باشگاه مشتریان را راه‌اندازی کنیم؟

خرید باشگاه مشتریان یکی از ابزارهای مهم وفاداری مشتریان در عصر کنونی است که تجربیات منحصر به فردی را ایجاد می کند. به همین علت اغلب برندهای معتبر اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان می نمایند و در تلاشند که با استفاده از این ابزار با مشتریان خود یک ارتباط عاطفی و دو طرفه ایجاد نمایند. شاید شما هم نیاز به وجود چنین سیستمی را برای کسب و کار خود احساس کردید. در این مطلب قصد داریم به بیان همه چیز در مورد نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان بپردازیم. ما سعی کردیم تمامی مباحث را برای شما بازگو کنیم از مشاوره راه اندازی باشگاه مشتریان تا امکانات لازم برای ایجاد باشگاه مشتریان، تا بتوانید با آگاهی کامل باشگاه مشتریان خودتان را راه اندازی کنید.

باشگاه مشتریان

پیاده سازی گام به گام باشگاه مشتریان

برای اینکه باشگاه مشتریان خود را راه اندازی کنید لازم است یک سری مراحل را به صورت گام به گام طی کنید و مواردی را که در ذیل عنوان شده اند مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

  • آگاهی از آنچه مشتری از ما می خواهد
  • مهیا نمودن ابزارهای لازم جهت تامین نیاز مشتری
  • مشخص نمودن اهداف خود
  • تعیین سازمان اجرایی
  • مشخص نمودن حدود و قصور
  • جمع آوری اطلاعات مشتریان
  • طراحی یک ادبیات برای باشگاه مشتریان
  • مشخص نمودن روش های گروه بندی مشتریان
  • تعیین عوامل موثر بر وفاداری مشتریان
  • طراحی روش های عضویت، کسب امتیاز و خروج از باشگاه
  • طراحی سناریو جهت ایجاد ارتباط
  • فراهم نمودن زیرساخت های فناوری
  • اجرای آزمایشی باشگاه مشتریان
  • راه اندازی کامل سیستم باشگاه مشتریان

در ابتدا باید اهداف باشگاه را به وضوح تعیین کنیم و مشتریان هدف که منجر به افزایش سود خواهند شد را مشخص کنیم. باید بدانیم مشتری در یک ارتباط از ما چه می خواهد. این درخواست می تواند مربوط به استفاده از خدمات و محصولات، دریافت اطلاعات و قیمت هر آنچه به مشتری ارائه می نماییم و یا حتی انتقاد، شکایت یا اعلام رضایت از ما باشد. پس از مشخص شدن نیاز مشتریان می بایست ابزارهای لازم را جهت تامین آن ها فراهم نماییم. ابزارهایی که برای این منظور مورد نیاز است می تواند یک نرم افزار باشگاه مشتریان، پنل مخصوص مشتری، یک سامانه پیام کوتاه و یک سیستم تلفنی جهت ارتباط با مشتری باشد.

همچنین بهتر است محدودیت ها و مجوزهای قانونی خود را بررسی کنید و مشخص نمایید که مشتریان مجوز استفاده از کدام محصولات و خدمات را دارند. در این مرحله لازم است، یک کارگروه برای راه اندازی باشگاه مشتریان در سازمان خود تشکیل دهید تا در واحدهای مختلف با مشتریان در ارتباط باشند. برای اینکه در نظر مشتریان منحصر به فرد باشید یک ادبیات برای باشگاه خود طراحی کنید. برای مثال نحوه نامگذاری مشتریان، گروه بندی و ارائه جوایز را تعیین کنید.

در نظر داشته باشید که برای همه مشتریان از یک سناریو استفاده نکنید و آنان را طبق معیارهای مشخصی دسته بندی کنید و به آن ها به میزان ارزش های دریافتی یک رتبه اختصاص دهید. روش های عضویت در باشگاه، سطوح امتیازی و نحوه کسب امتیاز را آشکار سازید. با بررسی میزان استفاده مشتریان از خدمات و محصولات، میزان رضایت و وفاداری آنان را تخمین بزنید و نیازهایشان را ارزیابی کنید و عواملی که بر وفادار سازی مشتریان تاثیر دارد مشخص کنید.

در این مرحله می بایست سناریویی جهت ایجاد ارتباط با مشتری از طرق مختلف (ارتباط حضوری، ارتباط با پیام کوتاه، استفاده از وبسایت و فروشگاه اینترنتی و یا برگزاری مراسمی نظیر افتتاحیه و جشن‌ها) طراحی گردد. برای مدیریت ارتباطات نیز باید یک نرم افزار مناسب در اختیار پرسنل و اعضا قرار گیرد. پس از اجرای تمام مراحل می توانید با انتخاب دسته ای از مشتریان به صورت آزمایشی از باشگاه استفاده کنید و با بررسی گزارش بازخوردها، کاستی‌ها و مشکلات برای رفع مشکلات برنامه ریزی کنید. در‌نهایت می توانید با تجربه ای که کسب نمودید بهترین باشگاه مشتریان را برای خود راه اندازی کنید.

هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان

به طور کلی می توانیم بگویم که باشگاه مشتریان در رابطه با سود و بازدهی بیشتر یک موسسه کاری با تاریخچه و فلسفه بسیار جالبی با عنوان باشگاه وفاداری در سال ۱۹۷۰ دایر شده است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مشتری برای خرید بسیار خوبی به مغازه شما می آید و بعد از خرید دیگر هیچ وقت برنمی گردد. این یعنی ترک کسب و کار شما و جذب مشتری توسط رقبا که نیاز به برنامه ریزی مدون برای جلوگیری از این امر به شدت احساس می شود.

شاید شما خود به تنهایی توان و حوصله این مهم را نداشته باشید که مشتریانتان را تشویق به برگشتن برای خرید کنید و یا اینکه مشتریان جدیدی را به کسب و کار خود دعوت کنید. باید به شما بگویم راه اندازی باشگاه مشتریان شما را در این فرایند بسیار مهم یاری می رساند. سواد اقتصادی وقتی با تکنولوژی تلفیق شود چیزی به جز سود بیشتر عاید شما نخواهد شد.

 بخشی از مزیت های راه اندازی باشگاه مشتریان

  • زمانی که باشگاه مشتریان راه اندازی می کنید بدون اینکه پرستیژ کاری شما به هم بخورد ارتباط مستمری که در ادامه به آن اشاره می شود با مشتری خواهید داشت.
  • شما به سادگی می توانید رفتارهای مشتریان خود را تحلیل کنید و به سادگی به یک داده واقعی و حقیقی از نیاز مصرف کننده دست پیدا کنید.
  • قدرانی از حضور مشتری و دائمی کردن او از طریق راه اندازی باشگاه مشتریان و مشاوره باشگاه مشتریان برای شما کار ساده ای خواهد شد.
  • مشتریان به دلیل تورم بسیار زیاد این روزها مدام به دنبال خریدهای هستند که با تخفیف همراه باشد از همین رو شما با باشگاه مشتریان می توانید این مهم را در کسری از ثانیه به اطلاع مشتری برسانید و این امر مهم را محقق سازید.
  • به مشتریان خود از کسب و کار خود اطلاع دهید و آن ها را در جشنواره های مختلف به منظور خرید بیشتر دعوت کنید.
  • مشتری خود را از آن خود کنید به گونه ای که از تبلیغ دهان به دهان برای رشد بیشتر شما استفاده کند آن هم با دادن مزیت های کاربردی به مشتری دائمی این امر را فراهم سازید.
  • با مشاوره باشگاه مشتریان می توانید به یک دسته بندی کلی از مشتریان خود دست پیدا کنید و سقف خریدی را برای هر یک مشخص کنید.
  • در نهایت باید به شما بگویم با راه اندازی باشگاه مشتریان به سادگی می توانید تحلیل هوشمندانه ای را از مدیریت تا مشتری مداری در پیش رو داشته باشید.

قیمت و هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان

هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان بر اساس خدماتی که قرار است شما کسب کنید در نظر گرفته می شود؛ اما با گرفتن مشاوره باشگاه مشتریان به شما این فرصت داده می شود که هزینه اضافه ای که برای امکانات و تخصص شما به آن نیاز نیست را فاکتور بگیرید.

حتماً دقت داشته باشید که در پلان های اولیه تمامی امکانات وجود داشته باشد تا باز هزینه جداگانه ای به شما تحمیل نشود. پکیج های متفاوتی وابسته به نیاز شما ارائه می شود که هر کدام قیمت مخصوص به خود را دارد. شما برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما در این راستا ارتباط بگیرید.

سوالات متدوال راه اندازی باشگاه مشتریان

در ادامه بخشی از پرسش و پاسخ های که شاید جواب سوال های شما عزیزان نیز باشد را به اشتراک می گذاریم.

سوال: هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان چقدر است؟

پاسخ: راه اندازی باشگاه مشتریان به صورت کاملا رایگان است و کارشناسان ما برای شما دموی رایگان برای تست نرم افزار در اختیار شما قرار می دهند و در ادامه براساس پلن هایی که می خواهید هزینه از شما دریافت خواهد شد.

سوال: برای راه اندازی باشگاه مشتریان حتما باید کارت باشگاه مشتریان ارائه شود؟

پاسخ: خیر شما با استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان می توانید یک باشگاه جدید برای کسب و کار خود دایر کنید.

سوال: از چه راه کارهای برای سود دهی بیشتر با استفاده از باشگاه مشتریان باید استفاده کنیم؟

جواب: هر کسی بر اساس استراتژی های که برای پیش برد اهداف خود دارد می تواند به نیاز مشتری پاسخ داده و به سود بیشتری دست پیدا کند.

سوال: سیستم باشگاه مشتریان بر مبنای نرم افزا تحت وب است یا اینکه از اپلیکیشن هم می توان استفاده کرد؟

جواب: سیستم باشگاه مشتریان به صورت اپلیکیشن در اختیار مشتری قرار داده می شود که به فروشگاه اینترنتی کسب و کار شما وصل است تا بتوانید رفتارهای مشتریان را مورد بررسی قرار دهید. مدیریت باشگاه از طریق وب می تواند به سیستم دسترسی داشته باشد.