مزایای استفاده از خدمات حسابرسی و مالی

چرا بهره مندی از خدمات حسابرسی ضروری است؟

منظور از اعزام حسابدار حرفه ای و خدمات حسابرسی چیست ؟ خدمات حسابرسی به مجموعه ای از اقدامات اشاره دارد که به واسطه حسابرسان حرفه ای انجام می شود. در این اقدامات اطلاعات مالی و حسابداری کسب و کار به طور دقیق انجام می شود تا بتوان بر اساس آن ها گزارش های مالی معتبری را ارائه کرد. در واقع حسابرسان می توانند علاوه بر بررسی مستندات مالی، اشتباهات را نیز شناسایی کنند. بدون شک شرکت های بزرگ با اهمیت این خدمات و دریافت مشاوره های مرتبط با آن آشنا هستند، زیرا به خوبی می دانند که امور اقتصادی از مهم ترین بخش های کسب و کار است که اگر نسبت به آن بی توجه باشند عامل مهمی در ورشکستگی مالی آن ها خواهد بود.

خدماتی که در این حوزه ارائه می شود به مدیریت سرمایه در کسب و کار کمک می کند زیرا محاسباتی که انجام می شود بسیار دقیق است. حسابرسان از نقدینگی و موجودی شرکت مطلع هستند و باید قبل از برداشت هر گونه مبلغ، آن را به ثبت برسانند. این موضوع کمک می کند تا تمام تغییرات اقتصادی ( ورودی ها و خروجی ها ) ثبت شود و زیرنظر گرفته شود. نتیجه این کار جلوگیری از اختلاس و کلاهبرداری در شرکت خواهد بود و در نهایت باعث پیشرفت آن خواهد شد. در ادامه شما را با مزایای بهره مندی شرکت ها از این خدمات آشنا خواهیم کرد.

حسابرسی

معرفی انواع خدمات حسابرسی

حسابرسی مستقل

حسابرسی مستقل یک فعالیت حرفه‌ای است که توسط حسابرسان و یا یک شرکت و موسسه به صورت مستقل انجام می‌شود. هدف اصلی این فرآیند، اطمینان حاصل کردن از صحت و قانونیت اطلاعات مالی یک سازمان است. حسابرسی مستقل به معنای بررسی دقیق و ارزیابی نظام حسابداری و گزارش‌های مالی ارائه شده توسط یک شرکت یا سازمان می‌باشد.

حسابرسان مستقل، به عنوان شخص یا گروهی مستقل از مدیران و کارکنان سازمان، این فرآیند را انجام می‌دهند. آن‌ها بر اساس استانداردها و قوانین حسابرسی ملی یا بین‌المللی، صحت و درستی اظهارات مالی و اطلاعات مالی را بررسی کرده و سپس گزارش حاصل از حسابرسی را ارائه می‌دهند. این گزارش به مدیران، سهامداران، نظامیان مالی، و دیگر صاحبان منافع به عنوان یک ابزار مهم برای اتخاذ تصمیم‌های مالی و مدیریتی ارائه می‌شود.

حسابرسی داخلی

وظایفی که حسابرسان داخلی بر عهده دارند شامل تهیه گزارش های هفتگی، ماهانه و سالیانه می باشد. آن ها باید این گزارش ها را به هیئت مدیره ارائه کنند. حسابرسی داخلی به صورت درون سازمانی یا برون سازمانی انجام می شود. برخی از شرکت ها که امکان استخدام این افراد را درون مجموعه ندارند می توانند به سراغ شرکت خدمات حسابداری بروند و این امر را برون سپاری کنند. در حال حاضر شرکت نامدار گروپ با بیش از دو دهه فعالیت در این زمینه ، جزو بهترین شرکت های حسابداری شناخته می شود.

حسابرسی عملیاتی

حسابرسی عملیاتی یا Operational Auditing نوعی از خدمات حسابرسی می باشد که تعریف متفاوتی از حسابداری عملیاتی دارد. به طور کلی این نوع از حسابرسی به فرآیند منظم ارزیابی اثربخشی شرکت، گزارش نتایج ارزیابی، پیشنهاد های عملی به اشخاص ذی صلاح، ارتقا و بهبود عملیات اتلاق می شود. هدف حسابرسی عملیاتی رفع نابسامانی ها و مشکلات به منظور ارتقای عملکرد و بهبود کنترل های مدیریتی می باشد. اهداف و مزایای حسابرسی عملیاتی شامل موارد زیر است:

  • شناسایی معیارهای ارزیابی عملیات بر اساس اهداف سازمانی
  • ارزیابی بی طرفانه و کاملا مستقل سازمان
  • ارزیابی سیاست ها، اهداف، روش های سازمانی با توجه به مقررات مربوط به سازمان
  • ارزیابی کیفیت گزارش های مدیریت از نظر اعتبار و ارتباط آن با اهداف سازمان

حسابرسی رعایتی

از دیگر خدماتی که در حیطه حسابرسی ارائه می شود می توان به حسابرسی رعایتی اشاره کرد. در این شیوه از حسابرسی، کارهای شرکت با قوانین و استانداردهای موجود تطابق داده می شود. به عبارتی دیگر می توان گفت که این روش به منظور شناسایی تخلفات و اشتباهات انجام می شود تا شرکت از جریمه های احتمالی در امان بماند. بدین منظور اسناد و داده های مالی با دقت مورد بررسی قرار می گیرند تا از صحت و تطابق آن ها با قوانین اطمینان حاصل شود.

حسابرسی صورتهای مالی

انواع صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت وجوه نقد، صورت سود و زیان و … می باشد. هر کدام از این صورت های مالی باید از جنبه های مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند و با اصول حسابداری و حسابرسی تطابق داده شوند. قطعا هنگامی که مدیران شرکت به نحو بهینه از خدمات حسابرسی بهره مند می شوند، هیچ اشکال و ایرادی در صورت های مالی رخ نخواهد داد. اما اگر شرکت ها بخواهند بدون کمک گرفتن از حسابداران و حسابرسان حرفه ای، صورت های مالی را تهیه کنند و صرفا ارزیابی آن ها را به حسابرسان بسپارند، ایرادات زیادی در آن ها کشف خواهد شد.

برخی از ایرادات هزینه های گزافی را برای شرکت ها به همراه دارد که می توان به جریمه های مالی سنگین از سوی سازمان امور مالیاتی اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است علاوه بر انجام امور حسابداری، خدمات مالی و مالیاتی و … از خدمات حسابرسی شرکت های حسابداری نیز استفاده کنید.

حسابرسی قانونی

حسابرسی قانونی در حوزه تقلب و خطاهای مالی فعالیت می کند و جزو مهم ترین خدمات حسابرسی به شمار می رود. اگر مدیران یا شرکای شرکت در زمینه های مالی دچار اختلاف شوند می توانند از این خدمت استفاده کنند. معمولا حسابرسان قانونی، این اختلافات را از دیدگاه قانونی مورد بررسی قرار می دهند و راهکارهای قانونی نیز برای آن در نظر می گیرند.

استفاده از خدمات شرکت حسابداری چه مزایایی دارد؟

در این بخش به بررسی برخی از مزایای کار کردن با یک شرکت حسابداری می‌پردازیم. شرکت حسابداری مشاورین تهران و شرکا، با توجه به سابقه فعالیت با بیش از ۸ سال در این زمینه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی و مدیریت مالی مجموعه شما باشد.

استفاده از  حسابداران حرفه ای

استخدام یک تیم از حسابداران حرفه ای یک کار ضروری برای هر کسب و کاری است. این کارشناسان با داشتن دانش و تجربه عمیق، اطمینان حاصل می کنند که موضوعات مالی و مالیاتی شما با دقت بالا و بدون خطا انجام می‌شود. یک شرکت حسابداری با سابقه، با توجه به این موضوع که کار تخصصی مجموعه آن‌ها حسابداری می‌باشد، همواره دارای بهترین حسابداران و مدیران مالی ممکن است.

حصول اطمینان از انطباق با قوانین مالیاتی و حسابداری

پیمایش در هزارتوی قوانین مالیاتی و مقررات مالی یک کشور می تواند یک تلاش چالش برانگیز باشد. شرکت‌های حسابداری به خوبی به این پیچیدگی‌ها مسلط هستند و اطمینان حاصل می کنند که کسب و کار شما با تمام قوانین مربوطه مطابقت دارد.

صرفه جویی در زمان و پول

برون سپاری نیازهای حسابداری خود به افراد حرفه ای به شما این امکان را می دهد که بر فعالیت های اصلی تجاری خود تمرکز کنید. این نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود، بلکه می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها شود.

گزارشات مالی دقیق

یکی از وظایف کلیدی یک شرکت حسابداری تهیه صورت‌های مالی دقیق است. این اسناد برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه، تضمین وام و جذب سرمایه گذار ضروری هستند. موسسه مالیاتی مشاورین تهران و شرکا، با توجه به سابقه طولانی در این زمینه، نیازهای کسب‌و‌کار شما رو می‌شناسد و تمامی گزارشات مالی مورد نیاز کسب و کار شما را ارائه می‌دهد. همچنین این مجموعه با در دست داشتن نرم‌افزارهای به روز و کارآمد می‌تواند روند گزارش گیری شما را به بهترین شکل بهبود بخشد.