برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

طرفداران زندگی سالم بخوانند

چرا باید از سرخ کن بدون روغن استفاده کنیم؟ (همراه با معرفی بهترین هواپزهای موجود در بازار)

هواپز یا همان سرخ کن بدون روغن، مدل جدیدی از سرخ‌کن‌های برقی است که بدون استفاده از روغن انواع مواد غذایی را برشته می‌کند. هواپز طرفداران زیادی در بین ورزشکاران و دوست داران تغذیه‌ سالم دارد چون می‌تواند خوش‌طعم‌ترین غذاهای سوخاری را بدون قطره‌ای روغن تهیه کند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا خرید سرخ کن بدون روغن گوسونیک پیشنهاد ما به شماست و باید همه‌ ما از سرخ کن بدون روغن یا همان هواپز استفاده کنیم. همچنین می‌خواهیم با چند مدل از بهترین هواپزهای موجود در بازار هم آشنا شویم.

سرخ کن بدون روغن یا هواپز چیست؟

هواپز وسیله‌ای برقی است که با تولید گرما توسط یک لامپ هالوژنی، امواج نوری تولید می‌کند که باعث پخته و برشته شدن مواد غذایی می‌شود. گرمای تولید شده به کمک فن در تمام قسمت‌های ظرف پخت‌وپز به جریان در می‌آید و همین هوای گرم غذا را بعد از مغزپخت شدن آنچنان برشته می‌کند که فرقی با غذاهای سوخاری تهیه شده در روغن ندارد. شما می‌توانید تقریبا همه‌ مواد غذایی از جمله گوشت، مرغ و سبزیجات منجمد یا تازه را در هواپز به راحتی پخته یا سوخاری کنید.

چرا باید از سرخ کن بدون روغن (هواپز) استفاده کنیم؟

سرخ‌کردنی‌ها همیشه خوشمزه‌ترین بخش وعد‌ه‌ی غذایی هستند. اما اگر رژیم غذایی لاغری داشته باشید یا از طرفداران سبک زندگی سالم باشید می‌دانید که مصرف روغن و غذاهای سرخ کردنی برای شما آزاد نیست. پس باید از مصرف هر غذای برشته شده‌ای دست بکشید.

با استفاده از هواپز می‌توانید بدون حتی یک قطره روغن هر ماده‌ غذایی را برشته و سوخاری کنید. مثلا اگر دوست دارید فیله‌ مرغ و سیب‌زمینی سرخ شده بخورید کافی است فیله‌های مرغ را به ادویه و نمک آغشته کرده و با درجه‌ مناسب در سرخ کن بدون روغن بپزید. همچنین سیب‌زمینی‌ها را هم می‌توانید در مخزن قرار دهید تا با جریان هوای گرم برشته شوند.

تهیه‌ غذا با هواپز علاوه بر حفظ ویتامین‌های مواد غذایی، باعث حفظ طعم آن‌ها هم می‌شود و تجربه‌ی بهتری از غذا خوردن برای شما ایجاد می‌کند. اگر هواپز شما دو طبقه است می‌توانید موادی که چربی طبیعی دارند، مثل مرغ یا گوشت، را در قسمت بالا و سبزیجات را در قسمت پایین قرار دهید تا روغنی که از گوشت بیرون می‌آید به سبزیجات هم برسد.

استفاده‌ دیگری که می‌توانید از هواپز داشته باشید خشک کردن میوه‌های مختلف است. میوه‌ خشک طرفداران خاص خود را دارد و شما می‌توانید با کمک هواپز میوه‌های تابستانی را برای مصرف در فصل زمستان خشک کنید. همچنین می‌توانید برش‌های لیمو و سبزی‌های معطر را هم با کمک هواپز خشک کنید تا در تهیه‌ی غذا و دمنوش از آن‌ها استفاده کنید.

این دستگاه واقعا روغن نمی‌خواهد؟

تا اینجای کار یعنی در توضیحات و معرفی برند‌های معروف ایرفرایر یا سرخ‌کن هوا‌پز بدون روغن، هوا حرف اول را می‌زند،، اما این ادعا چقدر صحت دارد؟ آیا این دستگاه‌های شیک با اسم دهان‌پرکنی که دارند واقعا بدون نیاز به قطره‌ای روغن غذا را می‌پزند و تحویل می‌دهند؟ واقعیت این است که استفاده از عنوان «بدون روغن» و هواپز کامل برای یک سرخ‌کن به معنی نیاز نداشتن به روغن نیست. مثلا اگر برای سرخ کردن مرغ یا سیب‌زمینی یا گوشت و هر ماده غذایی دیگری حدود یک یا دو فنجان روغن مصرف می‌کردید در این دستگاه‌ها فقط به یک قاشق غذا‌خوری روغن نیاز است.

چون برای خوشمزه‌تر شدن مرغ یا گوشت باید کمی روی سطح آن روغن مالیده شود. به همین دلیل این ادعا که این سرخ‌کن‌ها بدون حتی قطره‌ای روغن یک غذای خوشمزه و سالم و بدون کالری تحویل می‌دهند کمی اشتباه است. اما نکته مهمی که در دفترچه بسیاری از این سرخ‌کن‌ها نوشته شده این است که این دستگاه‌ها در فرایند پخت ۷۵ تا ۹۰‌درصد میزان استفاده از روغن و در نتیجه چربی غذا را کم می‌کنند به همین دلیل، به این دستگاه‌ها سرخ‌کن رژیمی هم می‌گویند.

چرا این سرخ‌کن‌ها این‌قدر طرفدار دارند؟

به‌غیر از کم کردن هزینه خرید روغن که هر ۸۱۰ گرم آن بین ۵۹ تا ۶۳ هزار تومان قیمت دارد و هر خانواده چهار نفره حداقل باید چهار قوطی روغن ۸۰۰میلی‌لیتری در ماه بخرند، یکی از مهمترین عواملی که مردم را ترغیب می‌کند سرخ‌کن بدون روغن بخرند، پخت‌وپز سالم‌تر است. غذا در این سرخ‌کن‌ها با روغن بسیار کمی می‌پزد و آماده خوردن می‌شود.

درست است برای داشتن یک مرغ سوخاری یا ماهی سرخ‌شده باید کمی روغن روی آن‌ها اسپری کنید،، اما یک مقایسه کوچک نشان می‌دهد روغنی که در این سرخ‌کن‌ها استفاده می‌شود خیلی کمتر است و در مقابل آن سرخ‌کن‌ها که غذا در روغن شناور بود، اصلا به چشم نمی‌آید.

آشپزی خیلی وقت‌گیر است و نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد، اما استفاده از سرخ‌کن‌های هواپز که سریع و آسان غذا را آماده می‌کنند خیلی وسوسه‌کننده است. وقتی حوصله آشپزی ندارید تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه گوشت یا مرغ را از فریزر بیرون بیاورید، آن را مزه‌دار کنید و در سبد قرار دهید و بگذارید تا بپزد. به همین سادگی.

اگر در آشپزخانه مدام می‌پلکید و دوست دارید میوه خشک کنید یا پیاز سرخ کنید و کنار بگذارید این دستگاه‌ها به شما کمک زیادی می‌کنند. این سرخ‌کن‌ها برای داغ‌کردن غذای از شب مانده حتی آن پیتزا‌های سرد خوشمزه نیز کار‌آمد هستند، چون از پختن یا سوختن بیش از حد غذا جلوگیری می‌کنند. نان‌های بیات را نیز می‌توانید با این دستگاه‌ها داغ کنید.

یک سرخ‌کن بدون روغن بیشتر از یک گزینه سالم‌تر برای سرخ کردن غذاست. با این دستگاه می‌توانید تقریباً هر چیزی را بپزید، از کباب و کیک گرفته تا مرغ سرخ شده، همبرگر، اسپاگتی و حتی کاپ‌کیک و دسر‌های خوشمزه.

یکی از مزایای مهم سرخ‌کن هواپز این است که خیلی سریع داغ می‌شود و هوای در گردش به غذا کمک می‌کند تا به‌طور یکنواخت، بپزد و ترد شود. یعنی در زمان کمتری می‌توانید پخت و پز کنید. فر گاز حداقل ۱۰ دقیقه زمان می‌خواهد تا برای پخت کیک آماده شود، در حالی‌که سرخ‌کن هوا برای اکثر دستور پخت‌ها به زمان پیش گرم شدن نیاز ندارد. بعد از روشن کردن دستگاه می‌توانید غذای خود را در سبد قرار دهید، زمان را تنظیم کنید و ۱۰-۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا غذا آماده خوردن شود.

شستن ظرف‌های پخت‌وپز از خود آشپزی سخت‌تر و وقت گیرتر است به همین دلیل هیچ‌کس در این دنیا از شستن ظرف بعد از آشپزی خوشش نمی‌آید. اما شستن و تمیز کردن دستگاه سرخ‌کن بدون روغن خیلی سخت نیست. انگار می‌خواهید یک قابلمه کوچک یا قابلمه‌ای که در آن برنج پخته‌اید بشویید. یک اسفنج بدون خش برای تمیز کردن داخل و خارج محفظه این سرخ‌کن لازم است. البته بعضی از سبد‌های سرخ‌کن را حتی می‌توانید در ماشین ظرفشویی بگذارید.

مزایای سرخ کن بدون روغن

در اینجا برخی از مزایای سرخ کن های بدون روغن آورده شده است.

1. تمیز کردن آسان

تمیز کردن سرخ‌کن بدون روغن در مقایسه با سرخ‌کن‌های عمیق فقط به کمی تلاش نیاز دارد. حداقل مقدار روغنی که برای سرخ کردن بدون روغن استفاده می‌شود، شستن آن را فقط با یک برس نرم، صابون ظرفشویی و آب روان آسان می‌کند، بدون زحمت زیاد!

2. استفاده آسان

استفاده از سرخ کن های بدون روغن بسیار آسان است و پس از خرید این وسیله آشپزخانه، دیگر راه برگشتی وجود ندارد. شما فقط می‌توانید تنقلات یخ زده خود مانند ناگت، سیب زمینی سرخ‌شده، حلقه‌های پیاز و انگشتان مرغ را داخل آن بیندازید، حالت و تایمر را تنظیم کنید، به راحتی آب خوردن! همچنین می‌توانید غذای باقی‌مانده‌ه­ی دیشب را دوباره گرم کنید.

3. ایمن برای استفاده

اگر در مورد عوارض جانبی احتمالی استفاده از سرخ‌کن بدون روغن نگران هستید، لطفاً توجه داشته باشید که برخلاف مایکروویوها هیچ تشعشعاتی در این دستگاه وجود ندارد. این دستگاه مستقل همچنین از استفاه­کنندگان در برابر گرما و پاشیدن روغن محافظت می‌کند، نه فقط این، بلکه پس از پایان تایمر به طور خودکار خاموش می‌شود تا از سوختن غذای شما جلوگیری کند.

4. وعده‌های غذایی سالم‌تر

سرخ کن بدون روغن نه تنها برای استفاده راحت است، بلکه می‌توانید با استفاده از آن غذاهای سالم زیادی درست کنید. هنگام پخت و پز با استفاده از این دستگاه از روغن کمتر یا بدون روغن استفاده می‌کنید در حالی که روغن اضافی توسط غذا جذب نمی‌شود. این یعنی کالری و چربی کمتر!

5. فضای زیادی را اشغال نمی‌کند

حتی بزرگ‌ترین سرخ‌کن بدون روغن فضای زیادی از میز شما را نمی­گیرد. بیشتر این دستگاه ها فقط به اندازه یک فر کوچک یا یک دستگاه قهوه ساز هستند. آن‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توانند روی میز بگذارند. سرخ‌کن‌های بدون روغن زیبایی نیز وجود دارند که آشپزخانه زیبای شما را تکمیل می‌کند.

راهنمای انتخاب ظرفیت سرخ کن

اولین فاکتوری که در انتخاب یک سرخ کن زیر نظر گرفته می‌شود «ظرفیت دستگاه» است.

  • سرخ کن ۳ و ۴ لیتری: مناسب برای خانواده کمتر از ۵ نفر
  • سرخ کن ۵ و ۶ لیتری: برای خانواده ۵ تا ۷ نفر
  • سرخ کن ۷ لیتری: برای خانواده ۷+ نفر
  • سرخ کن بالای ۹ لیتر: برای خانواده ۱۰+ نفر

همان‌طور که گفته شد، ظرفیت مدل‌های چرخشی سرخ کن، معمولا بر حسب کیلوگرم (میزان سیب زمینی) سنجیده می‌شود. به عنوان مثال، دلونگی FH1396 یک سرخ کن ۱.۷ کیلوگرمی است که یعنی همین مقدار سیب زمینی را خواهد پخت.