برترین های کسب و کارعمومی

کود دهی درخت گردو در تابستان

بهترین زمان کود دهی درخت گردو کی است؟

بهترین زمان کود دهی درخت گردو در 2 مرحله در بهار و تابستان انجام می‌شود و باید نکات زیادی را در زمان، نحوه کوددهی و میزان ترکیبات کود رعایت کنید. درخت گردو جهت رشد کافی بدنه، شاخه‌ها و میوه‌هایش نیاز به مواد معدنی بسیاری دارد تا عمر مفید طولانی‌تری داشته باشد و میوه‌ها در بالاترین کیفیت ممکن رشد کنند. این مساله می‌تواند سود مالی بسیار زیاد را عاید باغدار سازد. پس اگر درباره وقت کود دهی درخت گردو چیزی نمی‌دانید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا تمام اطلاعات لازم از زمان نهال تا بالغ بودن درخت گردو را به اطلاع شما برسانیم.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو | بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو | بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو

وقت کود دهی درخت گردو

درخت گردو یکی از محبوب‌ترین درختان هر باغدار است که علاوه بر فروش راحت میوه‌هایش می‌توان به راحتی چوب درختش را به قیمت بسیار خوبی به فروش رساند. این مساله باعث شده تا بسیاری از افرادی که قصد احداث باغ یا نهالستان دارند به دنبال خرید نهال گردو برای باغ خود باشند. گردو به دلیل چربی طبیعی بالا و خواص بی شمارش برای افراد مسن و کودکان مناسب است و در سفره هر خانواده‌ای پیدا می‌شود. این مساله باعث شده تا فروش گردو بازار خوبی داشته باشد و حتی بتوانید با قیمت بهتری محصول خود را در کشورهای خارجی به فروش برسانید و سود بالاتری کسب نمایید.

جهت فروش سریع و بی دردسر محصول درختان گردوی باغ خود، باید در نظر داشته باشید که از اولین قدم کاشت نهال تا آخرین مرحله برداشت محصول باید اقداماتی انجام شود. این اقدامات کیفیت محصولات را به حد استاندارد و قابل قبولی می‌رساند. در غیر این صورت بیشتر محصول خود را در اکثر مریضی‌های مخصوص درخت گردو و کمبود مواد معدنی در خاک جهت رشد میوه از دست خواهید داد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید از اولین قدم کاشت نهال گردو پیوندی چندلر انجام دهید و آن را به صورت متناوب در هر سال تکرار کنید؛ کوددهی به خاک درخت است. شناخت بهترین زمان کود دهی درخت گردو در انجام این کار نیز تاثیر فراوانی دارد و در صورتی که به موقع انجام نشود تاثیر مثبتی در کیفیت رشد درخت و میوه‌هایش نخواهد داشت.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو مربوط به 2 فصل بهار و تابستان می‌شود که اولی در اواخر فصل بهار و پیش از گرم شدن هوا و تقریبا اوایل ماه اردیبهشت انجام می‌شود. نوبت دوم کوددهی در تابستان و پیش از جوانه زنی درخت گردو امکان پذیر است. در اکثر مواقع بهترین وقت کود دهی درخت گردو همان پیش از رویش جوانه‌هاست اما اگر کمبود مواد معدنی در خاک پای درخت خیلی کم باشد باید در طی 2 مرحله گفته شده انجام شود.

به طور کلی بهترین زمان کود دهی درخت گردو از فصل بهار تا پاییز است و در هنگام خواب زمستانی و رسیدن نیمه دوم سال اصلا زمان خوبی برای انجام این کار نیست. لازم به ذکر است اگر کوددهی در هنگام جوانه زنی شکوفه‌ها انجام شود موجب سوختن جوانه‌ها و کم بار شدن درخت خواهد شد که این موضوع اصلا برای باغدار مطلوب نیست.

نکته: در صورتی که خاک پای درخت گردو بسیار فقیر و کم بنیه باشد، بهتر است یک مرحله کوددهی نیز در فصل پاییز و پس از برداشت میوه‌های گردو انجام شود . بدین ترتیب پس از بیدار شدن درخت از خواب زمستانی با قدرت بیشتری شروع به رشد برگ‌های جدید و شکوفه‌ها میکند.

کود دهی درخت گردو در بهار

فصل بهار بهترین و ایده آل ترین زمان برای کوددهی درخت گردو است. در این زمان درخت بیشترین نیاز را به مواد مغذی دارد تا میوه های باکیفیتی داشته باشد.

کود دهی درخت گردو در تابستان

در فصل تابستان هم باید یکبار دیگر درخت گردو را کوددهی کنید تا میوه های آن رشد و کیفیت خوبی داشته باشند.

کود دهی درخت گردو در پاییز

در فصل پاییز دیگر محصول درخت گردو برداشت شده، اما شما باز هم باید بعد از اینکه تمام برگ های درخت زرد شدند، درخت را با کود فروت ست کوددهی کنید.

کود دهی درخت گردو در زمستان

برخی از باغداران تصور می کنند که در فصل زمستان، درختان گردو نیازی به کوددهی ندارند، اما این یک تصور غلط است. شما باید یک ماه قبل از فرا رسیدن زمان گلدهی درخت، کودهای مورد نیاز درخت را به روش چالکود به درختتان برسانید.

بهترین روش کوددهی درختان گردو

شما باید علاوه بر کود مورد نیاز برای درختان، در خصوص بهترین روش کوددهی درخت گردو هم اطلاعاتی داشته باشید. ما در بخش قبلی سه روش کوددهی درخت گردو را به شما آموزش دادیم. اما برای اینکه به بهترین نتیجه برسید، لازم است با نکات خاصی در این خصوص آشنا باشید. برخی از مهمترین نکات کوددهی درختان گردو عبارتند از:

اگر از روش کوددهی محلول پاشی استفاده می کنید، به هیچ عنوان نباید کود را روی تنه درخت بپاشید.

برخی از کشاورزان و باغداران یک میخ آهنی را به تنه درخت می کوبند و عقیده دارند که این راه، آهن مورد نیاز درخت را برطرف می کند. اما باید بدانید که حتی با این کار هم درخت گردوی شما به آهن نیاز خواهد داشت.

هیچکدام از انواع کودها نباید به صورت مستقیم به ریشه درخت بخورند. اما چطور باید از این موضوع جلوگیری کرد؟ ریشه درخت گردو معمولا در عمق 5 متری خاک است و تا شعاع 7 متری گسترده می شود، بنابراین با رعایت این فاصله می توانید از تماس مستقیم کود با ریشه جلوگیری کنید.

بهترین روش کوددهی درخت گردو، روش چال کود است. در این روش کود در ارتفاع کمی زیر درخت چال شده و سپس محل مورد نظر آبیاری خواهد شد. به این ترتیب کود در خاک حل شده به ریشه درخت می رسد.

برنامه کوددهی درخت گردو و کودهای مورد نیاز برای این درخت

برای اینکه به بهترین شکل ممکن از درخت گردوی خود نگهداری کرده و به خوبی نیازهای درخت را تامین نمایید، لازم است از زمان جوانه زنی تا برداشت محصول، طبق یک برنامه منظم به درخت خود کود بدهید. ما در اینجا برنامه کوددهی درخت گردو را به شما آموزش می دهیم تا طبق آن پیش رفته و کوددهی درختان گردو را به بهترین و کامل ترین شکل ممکن انجام دهید.

مرحله اول: کوددهی در زمان جوانه زدن درخت گردو

اولین مرحله از برنامه کوددهی درخت گردو، مربوط به زمانی است که درخت گردو جوانه می زند. در این مرحله باید از کودهایی مثل نیترات کلسیم یا سولفات آمونیوم استفاده کنید که کودهای محرک رشد ریشه هستند و درخت را برای رشد بهتر و جوانه زنی بیشتر تحریک خواهند کرد.

مرحله دوم: بعد از جوانه زدن

بعد از اینکه جوانه های درخت گردو پدیدار شدند و قبل از اینکه درخت به مرحله گلدهی برسد، باید از کودهایی مثل آمینو اسید و فروت ست استفاده کنید. روش کوددهی درخت گردو در این زمان و با استفاده از این کودها، به صورت محلول پاشی خواهد بود. توجه داشته باشید که کودهی به روش آبیاری یا چال کود در این زمان تاثیری نخواهد داشت؛ چرا که به علت سرد بودن خاک، امکان جذب مواد معدنی توسط خاک وجود ندارد.

مرحله سوم: کود دهی بعد از گل دادن و ریزش گل ها

بعد از اینکه درخت گل داده و گل ها به مرحله ریزش رسیدند، درخت شما به یک کود NPK تعادلی نیاز خواهد داشت. با این کار، تمام عناصر مورد نیاز درخت اعم از ریز مغذی ها و اسیدهای آمینه در اختیار درخت قرار می گیرند و میوه های گردو با کیفیت بسیار بالاتری به وجود می آیند. برای کوددهی در این زمان باید از روش محلول پاشی استفاده کنید، اما گوگرد مایع را به روش آبیاری به درخت بدهید.

مرحله چهارم: زمانی که میوه های درخت فندقی شدند

در این مرحله باید کودهای منگنز و آهن را به درخت برسانید تا مغز گردوها سیاه نشوند. همچنین می توانید از کودهای سولو پتاس و سولفات آمونیوم هم استفاده کنید.

مرحله پنجم: زمانی که میوه ها به مرحله پوست نرم می رسند

در این مرحله باید برای رشد بهتر گردوها و پر شدن دانه آن ها، از کلسیم و پتاسیم برای کوددهی درختان گردو استفاده کنید.

مرحله ششم: کوددهی در زمان پر شدن مغز گردوها

در این زمان باید با کودهای حاوی اسید آمینه و NPK با پتاس بالا درخت خود را تقویت کنید.

مرحله هفتم: کوددهی قبل از برداشت محصول

حدودا 20 روز قبل از اینکه زمان برداشت محصول برسد، لازم است که درخت را با کود سولوپتاس به روش آبیاری کوددهی کنید.