برترین های کسب و کارعمومی

راهنمای خرید پلی استیشن 5 (ریجن و سری)

اگر شما هم از گیمرهای طرفدار کنسول های بازی شرکت سونی هستید، احتمالا می دانید که پیش از خرید پلی استیشن سونی باید به برخی مشخصات توجه داشته باشید. پلی استیشن 5 در نسخه های استاندارد و دیجیتال عرضه می شود و حتما برای شما هم سوال است که تفاوت این دو نسخه چیست و خرید کدام یک انتخاب بهتری است؟ در این مطلب می خواهیم راهنمای خرید پلی استیشن استاندارد و دیجیتال را در ریجن های مختلف ارائه دهیم تا پاسخگوی بسیاری از سوالات شما باشیم. لطفا با ما همراه باشید.

تفاوت ps5 سری 11 و 12 | تفاوت ریجن های ps5 | راهنمای خرید ps5 دست دوم

مقاله مرتبط: تفاوت PS5 استاندارد و PS5 اسلیم

ویژگی های پلی استیشن 5

پلی استیشن 5، آخرین نسخه از کنسول های سونی در بازار است که به اسم های Sony PlayStation 5 یا به‌ اختصار PS5 نیز شناخته می شود. پلی استیشن 5 در مقایسه با نسخه قبلی، تغییرات بسیاری دارد و مشخصات قدرتمندتر و طراحی زیباتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این کنسول، ابعاد بزرگ تری نسبت به نسخه قبلی خود دارد و مانند یک کامپیوتر سریع و قدرتمند، مجهز به حافظه پرسرعت SSD هم می باشد تا در زمان اجرای بازی ها، پردازش سریع تری داشته باشد.

از دیگر موارد مهمی که لازم است به آن اشاره کنیم، مجهز بودن PS5 به یک کنترلر بی ‌سیم دوال‌سنس (Dual Sense) به جای دوال ‌شاک (Dual Shock) است که این کنترلر بی سیم از محرک های تطبیقی و بازخوردهای لمسی برخوردار است تا تجربه بازی هیجان انگیزی را فراهم کند.

بازی کردن با کنسول PS5 با کیفیت تصویر فورکی می باشد اما برای استفاده از کنسول PS5 با رزولوشن فورکی، باید تلویزیون هم از این کیفیت پشتیبانی نماید. همچنین این کنسول از صدای Tempest 3D برخوردار است که نوعی از صدای فضایی برای تجربه واقعی از فضای بازی هنگام استفاده از هدفون را ایجاد می کند.

از دیگر ویژگی های کنسول PS5، سازگار بودن آن با کنسول های نسل قبلی است و شما می توانید بازی های PS4 را با این کنسول نیز اجرا نمایید. البته این کنسول دارای بازی های انحصاری هم می باشد که می توانید از آنها استفاده کنید.

انواع پلی استیشن 5

دستگاه پلی استیشن 5، شامل دو نوع با قیمت های متفاوت به شرح زیر است :

  • PlayStation 5 Standard (نسخه استاندارد) با قیمت 500 دلار
  • PlayStation 5 Digital Edition (نسخه دیجیتال) با قیمت 400 دلار

این دو نسخه، برخی تفاوت ها را دارند که در ادامه می خواهیم این تفاوت ها را شرح دهیم.

تفاوت PS5 دیجیتال با استاندارد

دو مدل کنسول PS5 دیجیتال و استاندارد، مشخصات فنی شبیه به هم دارند اما با این تفاوت که کنسول دیجیتال فقط بازی های دانلود شده دیجیتالی را اجرا می کند و قادر به اجرای بازی های مبتنی بر دیسک نیست همچنین درایو UHD Blu-ray در نسخه اصلی وجود ندارد.

با توجه به اینکه کنسول PS5 دیجیتال از دیسک پشتیبانی نمی کند، اندازه کمی کوچک تر و وزن سبک تری هم به نسبت مدل استاندارد دارد. شما در صورت خرید پلی استیشن 5 دیجیتال، باید بازی هایی که می خواهید را دانلود کرده و اجرا نمایید اما برای بازی کردن با کنسول استاندارد، باید دیسک بازی را تهیه کنید.

با داشتن نسخه استاندارد این بازی، مدتی که از عرضه بازی های جدید بگذرد می توانید دیسک بازی را با قیمت کمتری بخرید که این ویژگی یک مزیت برای پلی استیشن 5 استاندارد به شمار می رود.

علاوه بر تفاوت های فوف، درایو SSD که برای ساخت دو کنسول استفاده شده است، یکسان است و کاربران به 825 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با توان عملیاتی خام 5.5 گیگابایت بر ثانیه تا 9 گیگابایت بر ثانیه داده‌ های فشرده دسترسی خواهند داشت. البته از این میزان فضای ذخیره سازی می توان از 667.2 گیگابایت آن استفاده کرد.

خرید پلی استیشن 5 دیجیتال یا استاندارد؟

با اطلاع از تفاوت های استیشن 5 دیجیتال و استاندارد، شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که پلی استیشن دیجیتال بخریم یا استاندارد؟ در ادامه می خواهیم نکاتی را بررسی کنیم تا شما بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید :

اتصال اینترنت

اولین مورد مهم برای خرید استیشن 5 دیجیتال و استاندارد، سرعت اینترنت است. نسخه دیجیتال با اینترنت کار می کند و باید بتوانید بازی های 100 گیگابایتی را با سرعت خوب دانلود کنید. اگر مشکل اینترنتی دارید، کسنول استاندارد مناسب شماست.

نسخه فیزیکی بازی‌ ها

در بسیاری از لپ تاپ ها، درایوهای نوری حذف شده اند و برای کنسول های بازی نیز همین تصمیم گرفته شده است و کمپانی های تولید کننده، تصمیم به حذف درایوهای نوری دارند. اگر به سی دی های بازی علاقه دارید و ترجیح می دهید که از نسخه های فیزیکی برای بازی خود استفاده کنید و این موضوع برای شما اهمیتی ندارد، نسخه دیجیتالی کنسول برای شما مناسب خواهد بود.

طراحی متقارن

طراحی پلی استیشن 5 دیجیتال و استاندارد نیز باید در زمان خرید مدنظر قرار بگیرد البته برای برخی از گیمرها، اهمیت چندانی ندارد که طراحی کنسول چگونه باشد و مشکلی در انتخاب استیشن 5 دیجیتال و استاندارد نخواهند داشت اما بعضی از خریداران نیز موافق برآمدگی درایو نوری در پلی استیشن استاندارد نیستند و نسخه دیجیتال را که طراحی زیباتر و متقارن تری دارد را انتخاب می کنند.

قیمت

از موارد دیگری که برای خرید پلی استیشن 5 دیجیتال و استاندارد مهم است، بودجه شماست. پلی استیشن استاندارد حدود 100 دلار از نسخه دیجیتال، گران تر است و اگر بودجه کمتری دارید، نسخه دیجیتال کنسول پی اس فایو مناسب شماست.

راهنمای خرید پلی استیشن 5 ریجن و سری

شرکت سونی همچون برندهای مطرح دنیا، کنسول های بازی خود را با ریجن های مختلف در مناطق متفاوت دنیا ارائه می کند تا بتواند کنترل بهتری بر روی آنها داشته باشد. اما تفاوت ریجن های ps5 در چیست؟ فروش کنسول های سونی در 6 ریجن یا منطقه مختلف انجام می گیرد و برای هر ریجن، یک عدد اختصاص داده شده است تا کاربران بتوانند تشخیص درستی داشته باشند. کد مخصوص هر ریجن پلی استیشن 5، عبارتند از :

  • ریجن 1 : آمریکا و کانادا
  • ریجن 2 : ژاپن، اروپا، خاورمیانه و آفریقای جنوبی
  • ریجن 3 : آسیای شرقی
  • ریجن 4 : آمریکای لاتین و استرالیا
  • ریجن 5 : روسیه و آفریقا
  • ریجن 6 : چین

هر منطقه دارای یک کد مشخص نیز می باشد که از طریق فرم CFI-10XX قابل تشخیص است. این کدها عبارتند از :

  • ژاپن : 00
  • نیوزلند و استرالیا : 02
  • آسیای مرکزی ، هندوستان ، اوکراین و روسیه : 08
  • آمریکای لاتین، مکزیک، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی :14
  • آمریکای شمالی (کانادا، ایالات متحده) : 15
  • اروپا، خاورمیانه، آفریقا : 16
  • کره جنوبی : 18

تفاوت ps5 سری 11 و 12 | تفاوت ریجن های ps5 | راهنمای خرید ps5 دست دوم

کدام ریجن ps5 بهتر است؟

با توجه به ریجن های فوق ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که کدام ریجن ps5 بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ تفاوتی میان ریجن های ps5 وجود ندارد و تمام آنها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مشابه یکدیگر می باشند. در واقع، شرکت سونی برای اجرای بازی ها در کنسول مناطق مختلف، محدودیتی اعمال نکرده است.

سخن پایانی

در این مطلب، راهنمای خرید ps5 را همراه با مقایسه ps5 استاندارد و دیجیتال ارائه کردیم تا شما بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین انواع ریجن های ps5 را هم شرح دادیم و گفتیم که تفاوت های ریجن های ps5 در چیست. ممنون از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید.