موسسه حسابرسی چه خدماتی ارائه می دهد؟ انواع حسابرسی چیست؟

انواع خدمات شرکت حسابرسی چیست؟

شرکت حسابرسی چیست؟ و اصلا حسابرسی به چه معنایی است؟ اگر این سوالها ذهن شما را درگیر کرده تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید. در این محتوا توضیحاتی درباره‌ی شرکت‌های حسابرسی و خدمات شرکت حسابرسی داده می‌شود و در نهایت یک شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات حسابرسی به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

حسابرسی

حسابرسی چیست؟ تفاوت حسابداری و حسابرسی

شرکت حسابرسی خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. اما مهمترین وظیفه هر شرکت حسابرسی، بررسی فعالیت‌های قسمت حسابداری شرکت است. به‌طور کلی می‌توان گفت حسابداری به معنی تنظیم صورت‌های مالی است و حسابرسی به معنی ارزیابی و بررسی آن صورت‌های مالی می‌باشد. حسابرسی به نام‌های مانند بازرسی، رسیدگی و ممیزی نیز شناخته می‌شود.

 شرکت حسابرسی خروجی‌های تهیه شده در قسمت حسابداری را بررسی می‌کند و صحت این اطلاعات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مسئولیت درستی صورت‌های مالی بر عهده شرکت حسابرسی است و در صورت ایجاد هر گونه مشکل، شخص و یا شرکت حسابرسی باید پاسخگو باشد. یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه ارائه خدمات حسابرسی “شرکت حسابرسی بیلان گزارشگر” می‌باشد.

انواع حسابرس کدام‌اند؟

حسابرس‌ها بر اساس انواع حسابرسی و فعالیتی که انجام می‌دهند به سه دسته تقسیم می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

    حسابرس مستقل:

این نوع از حسابرس‌ها معمولا در شرکت حسابرسی مشغول فعالیت هستند و گزارش‌های تنظیم شده توسط این حسابرسان به مجمع عمومی صاحبان سهام می‌رسد.

    حسابرسی داخلی:

در این نوع از حسابرسی، حسابرسی توسط یک شرکت حسابرسی انجام نمی‌شود بلکه کارمندان یک شرکت گزارشات خود را در دوره‌های زمانی مشخص مانند: هفتگی، ماهانه، سه ماهه و.. به مدیران خود ارائه می‌دهند.

    حسابرسی دولتی:

این حسابرسان وظیفه دارند تا معاملات موسسات دولتی را بررسی و کنترل کنند، این عمل برای بررسی صحت فعالیت‌های مالی و اقتصادی موسسات دولتی انجام می‌شود.

مراحل انجام حسابرسی

۱- تایید گزارش مالی توسط مدیران شرکت

۲- حسابرس با شناختی که از فعالیت‌های شرکت به دست آورده است، رسیدگی خود را آغاز می‌کند.

۳- حسابرس هرکدام از فعالیت‌های لیست ‌شده در گزارش مالی، هرگونه ریسکی که می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت مالی شرکت داشته باشد و همچنین برخی از اقداماتی را (که کنترل‌های داخلی نامیده می‌شوند) که شرکت برای کاهش آن ریسک‌ها در پیش گرفته شده است را شناسایی و ارزیابی می‌کند.

۴- حسابرس براساس ریسک‌ ها و کنترل‌های شناسایی ‌شده، این مسئله را مورد توجه قرار می دهد که مدیران برای اطمینان از صحت گزارش مالی چه کاری انجام داده‌اند و شواهد حمایتی را بررسی می‌کند.

۵- پس از بررسی شواهد حمایتی، حسابرس درباره‌ی این موضوع که آیا گزارش مالی، چهره‌ای واقعی و منصفانه از وضعیت مالی شرکت و گردش نقدی آن را نشان می‌دهد و آیا مطابق با استانداردهای گزارشگری مالی است یا خیر، قضاوت می‌کند.

۶- درنهایت، حسابرس گزارش حسابرسی را برای سهامداران یا هیئت مدیره، تهیه و در آن نظر خود را بیان می‌کند.

    هدف از کنترل داخلی چیست؟

             حفاظت اموال

             قابل اعتماد کردن اطلاعات و گزارشات مالی

             بالا بردن سطح کارایی شرکت

             برقراری ارتباطات و ترویج سیاستهای مدیریت به سطوح پایین تر کارکنان

             اطمینان مدیران از اینکه معاملات واحد اقتصادی به طور صحیح در دفاتر و سوابق مربوطه منعکس می گردد.

تحول اهداف حسابرسی

هدف اصلی از حسابرسی در سالهای قبل از ابتدای قرن بیستم، کشف تقلب بود. در نیمه اول این قرن هدف حسابرسی از کشف تقلب فاصله گرفت و به سوی هدف جدید یعنی تعیین این موضوع که آیا صورتهای مالی تصویری درست و منصفانه از وضعیت مالی، نتایج عملیات و تغییرات در وضعیت مالی را ارائه می دهد، تغییر کرد. اما کشف تقلب هنوز به عنوان هدفهای فرعی جزئی حسابرسی مطرح است چرا که وجود تقلب یا اشتباه در اظهارنظر حسابرس در صورتهای مالی تاثیر گذار است. از هدفهای فرعی حسابرسی می توان تعیین دقت سوابق حسابداری و جلوگیری از تقلب را نام برد. در واقع جلوگیری از تقلب، جزء وظایف مدیریت محسوب می شود نه حسابرس؛ وجود حسابرس می تواند باعث جلوگیری از رسیدن تقلب کنندگان بالقوه به اهداف خود گردد.

مهم ترین هدف حسابرسی

اصلی ترین و مهم ترین هدف حسابرسی، کشف اشتباهات و جلوگیری از تکرار اشتباهات که البته کشف اشتباهات نباید یک هدف اصلی باشد همچنین حسابرسی می تواند مانع از انجام تقلب و رشوه و غیره باشد.

اهداف حسابرسی

حسابرسان جهت جمع آوری شواهد لازم، اهداف حسابرسی مشخصی را دنبال می کنند که عبارتند از :

۱- اعتبار

اعتبار یکی از اهداف حسابرسی می باشد و به معنی بررسی این موضوع می باشد؛ که مانده حسابها در اثر مبالغ جعلی بیش از حد واقعی گزارش نشده باشد.

۲- کامل بودن

کامل بودن در حسابرسی به معنی بررسی این موضوع می باشد که تمامی اطلاعات مالی و معاملات به طور کامل و دقیق ثبت شده باشند.

۳- مالکیت و تعهدات

در اهداف حسابرسی، مالکیت و تعهد یعنی بررسی این امر که، کلیه دارائیها و اموال متعلق به شرکت یا سازمان می باشند و تعهدات شرکت نیز در بدهی های منعکس شده در صورتهای مالی، ارائه شده است.

۴- صحت محاسبات

از اصلی ترین اهداف حسابرسی، صحت محاسبات می باشد، به این منظور که جمع بندی حسابها و معاملات به طور صحیح صورت گرفته باشند.

۵- ارزش یابی

ارزشیابی به این معنی می باشد که روشهای حسابداری تعیین شده از سوی شرکت، به طور صحیح انجام می شوند و در نتیجه مانده حسابها نیز به طور کامل و صحیح در صورت های مالی منعکس شده است.

۶- طبقه بندی و افشا

آخرین هدف در حسابرسی طبقه بندی و افشا است. به این صورت که معاملات در حسابها، کاملا مناسب ثبت شده باشند و بطور صحیح در صورت های مالی ارائه گردیده اند و اطمینان کافی از این موضوع که، تمامی اطلاعات لازم، در صورتهای مالی و یادداشتهای همراه آن وجود دارد.

جمع بندی:

حسابرسی نقش بسیار زیادی در توسعه اقتصادی هر کشوری دارد، علاوه بر موسسات دولتی تمام شرکت‌هایی که به نوعی با اقتصاد کشور در ارتباط هستند نیاز به خدمات حسابرسی دارند. با توجه به اهمیت حسابرسی، تعداد بسیار زیادی شرکت‌ حسابرسی در کشور  تاسیس شده است که خدمات مختلف حسابرسی را به شما عزیزان ارائه می‌کنند.

در این محتوا به‌طور خلاصه با خدمات شرکت حسابرسی، انواع حسابرس، تفاوت حسابرس و حسابدار و .. تا حدودی آشنا شدید. یکی از شرکت‌های بسیار فعال و معتبر در زمینه حسابرسی “موسسه حسابرسی بیلان گزارشگر” می‌باشد که با کادر ماهر و چیره دست حسابرسی صورت‌های مالی شما را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. اگر شما هم در مورد شرکت حسابرسی نظری دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید، از همراهی شما تا انتهای این محتوا بسیار سپاسگزاریم.