عمومیبرترین های کسب و کار

در استان یزد و کرمان، میلگرد و تیرآهن را از کدام کارخانه ها خریداری کنیم؟

کشور ایران، یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ معادن فلزی و غیرفلزی است؛ وجود معادن بزرگ آهن، مس و ذغال‌سنگ، جایگاه ویژه‌ای برای کشورمان در منطقه به‌وجود آورده است. استان پهناور کرمان، که به بهشت معادن شهرت دارد، دارای معادن مس در رفسنجان، سنگ آهن در سیرجان و ذغال‌سنگ در زرند و راور است. استان یزد نیز با داشتن معادن سنگ آهن چادرملو و ذغال‌سنگ بافق از دیگر استان‌های پربرکت کشور است.

در این مقاله سعی داریم تا ضمن آشنایی با مجموعه‌های تولیدکننده میلگرد و تیرآهن در این دو استان، به بررسی این که محصولات کدامیک از کارخانه‌های مذکور جهت استفاده در پروژه‌های استانی مناسب هستند، بپردازیم.

در دو استان یزد و کرمان، میلگرد و تیرآهن در کارخانجات مختلف تولید می شوند.

پیش از هرچیز، مشخص کنید به چه میزان میلگرد و تیرآهن برای پروژه نیاز دارید!

یکی از اولین و مهم‌ترین وظایف مدیران پروژه‌ها، برآورد میزان کالاهای مورد نیاز مثل تیرآهن و میلگرد که بخش عمده‌ای از پروژه عمرانی را در بر می‌گیرند، است. بررسی و تخمین نسبتاً دقیق می‌تواند از تحمیل هزینه‌های سنگین و اضافی به پروژه مدنظر چه از لحاظ مالی و چه از بعد زمانی جلوگیری نماید.

کارخانه های تولید میلگرد استان یزد کدامند؟

در استان یزد، مجموعه‌های متعددی در حال تولید انواع مقاطع فولادی هستند که سعی دارند محصولات خود را منطبق بر استانداردهای کشوری و یا بین‌المللی به بازارهای داخلی عرضه نمایند. کارخانه‌های بزرگی چون: فولاد بافق، فولاد حدید، فولاد آلیاژی ایران، فولاد سرمد ابرکوه و گروه صنعتی فولاد یزد از معروف‌ترین آن‌ها هستند. در ادامه با سه کارخانه موفق در تولید میلگرد در این استان بیشتر آشنا خواهیم شد:

فولاد بافق

این مجموعه که از سال ۱۳۹۰ به بخش خصوصی واگذار شد‌، در مجاورت مجتمع سنگ آهن مرکزی ایران و معدن سنگ آهن چغارت قرار گرفته‌است. کارخانه فولاد بافق، توانایی تولید سالانه ۵۵۰ هزارتن انواع میلگرد آجدار  A3و  A4را در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری دارد. باتوجه به خاصیت خمش‌پذیری عالی (حداکثر ۱۸۰ درجه) و بسته‌بندی مناسب، قیمت میلگرد بافق برای استفاده در پروژه‌های استانی بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه است.

میلگرد بافق، از مقاطع فولادی باکیفیت کشور به شمار می آید.

فولاد سرمد ابرکوه

مجتمع فولاد سرمد ابرکوه، در سال ۱۳۹۱ تشکیل و واحد تولید میلگرد این مجموعه از سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. این مجتمع فولادی با توانایی تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن انواع میلگرد ساده و آجدار در سایزهای ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصولات در مرکز و جنوب کشور است. مناسب بودن قیمت میلگرد ابرکوه با توجه به کیفیت بالای محصولات، از مزایای عالی این مجموعه فولادی در استان یزد است.

فولاد احرامیان یزد

گروه صنعتی فولاد یزد (احرامیان)، در سال ۱۳۵۸ در نزدیکی شهر یزد تأسیس گردید. این مجموعه با تولید انواع مفتول‌های صنعتی و ساختمانی، تسمه فابریک، تیرآهن و… از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور است. انواع میلگردها به‌صورت شاخه‌ای و کلاف در گریدها و سایزهای متنوع با ظرفیت ۶۰۰ هزارتن در سال، از تولیدات عمده این مجتمع فولادی هستند. بررسی نوسانات روزانه قیمت میلگرد یزد برای فعالین در زمینه ساخت‌وساز به‌خصوص در داخل استان، بسیار حائز اهمیت است.

در استان کرمان کدام کارخانه ها میلگرد تولید می کنند؟

کارخانه‌های فولاد مشیز بردسیر، ذوب‌آهن و نورد کرمان، سیرجان حدید جنوب و جهان فولاد سیرجان از تولیدکنندگان بزرگ میلگرد در استان کرمان هستند. در این مقاله با معرفی مختصر دو نمونه از این مجموعه‌ها همراه ما باشید:

بردسیر

انواع میلگرد آجدار  A2در ضخامت ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متری و گرید A3 ‌در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متر، از تولیدات اصلی کارخانه فولاد بردسیر کرمان بوده که از سال ۱۳۶۹ در ۴۵ کیلومتری شهر بردسیر مشغول به فعالیت است. لازم به ذکر است که قیمت میلگرد کرمان براساس نوع سایز و گرید، متغیر بوده که علاقمندان می‌توانند قیمت روزانه این محصولات را در وب‌سایت آهن آنلاین به‌صورت لحظه‌ای مشاهده و پیگیری نمایند.

سیرجان

شرکت ذوب‌آهن و تولید میلگرد سیرجان حدید جنوب، در سال ۱۳۸۸ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی تأسيس و خطوط تولید میلگرد این مجموعه در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. میلگردهای آجدار این کارخانه که با علامت اختصاری  SIRJAN/Hحک شده بر روی بدنه آن‌ها در بازار شناخته می‌شوند، در گریدهای A2 وA3‌  در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلی‌متری تولید می‌شوند. باتوجه به نابسامانی بازار ارز در سال‌های اخیر، قیمت میلگرد سیرجان دارای نوسانات فراوانی بوده‌است.

اگر در کرمان و یزد به تیرآهن نیاز داشتیم، از کدام کارخانه آن را بخریم؟

نیاز به استفاده از انواع تیرآهن باتوجه به حجم بالای پروژه‌های عمرانی در دو استان یزد و کرمان، امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

گروه صنعتی احرامیان یزد، با تولید انواع تیرآهن سایز ۱۴ تا ۲۲ و استفاده از سه آلیاژ فولادی ST37،  ST44و ST52، تأمین‌کنندگی بخش عمده‌ای از نیازهای استان را بر عهده دارد؛ قیمت تیرآهن یزد برای استفاده در پروژه‌های استانی مناسب و مطلوب است. همچنین باتوجه به نزدیکی اصفهان به استان‌های مذکور، استفاده از محصولات بسیار با کیفیت کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، گزینه مناسبی برای فعالین حوزه‌های عمرانی و ساختمانی استان‌های یزد و کرمان است. انواع تیرآهن‌های IPE، IPN وIPB اصفهان که در سایزهای متنوع و تحت استاندارد بین‌المللیDIN  به بازار عرضه می‌شوند، از محبوبیت بالایی در بازارهای داخلی و حتی خارجی برخوردارند. بالابودن قیمت تیرآهن اصفهان باتوجه به کیفیت بسیار مناسب آن‌ها قابل توجیه است.

تیرآهن اصفهان در استان های یزد و کرمان مصرف بالایی دارد.

سه مزیت خرید میلگرد و تیرآهن از کارخانه های یزد و کرمان برای پروژه های عمرانی مرکز کشور

بدون شک، استفاده از میلگردها و تیرآهن‌های تولیدی کارخانه‌های موجود در کرمان و یزد جهت استفاده در پروژه‌های عمرانی مناطق مرکزی کشور، دارای مزیت‌های فراوانی است که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

فاصله و حمل و نقل

باتوجه به افزایش زیاد بهای حامل‌های سوختی در سال‌های اخیر، هر چه فاصله کارخانه تولیدکننده تا محل پروژه کوتاه‌تر باشد، به همان اندازه در هزینه‌های جاری و زمان‌بندی پروژه، صرفه‌جویی می‌شود.

تنوع

تنوع بالای گریدها و سایزهای میلگردها و تیرآهن‌های مجموعه‌های موجود در دو استان یزد و کرمان، عملاً نیاز به استفاده از محصولات کارخانه‌های دیگر کشور را از بین برده‌است.

قیمت

کیفیت مطلوب در کنار نرخ بسیار مناسب و رقابتی محصولات کارخانه‌های تولیدی در این دو استان، از مزایای بسیار عالی این مجموعه‌ها برای مصرف‌کنندگان محلی است، قیمت تیرآهن یزد از محصولاتی است که نسبت به سایر برندها مناسب‌تر است و توجه خریداران زیادی را به خود جلب کرده است.

کیفیت تیرآهن و میلگرد کدام برند ذکر شده، بیش از بقیه است؟

مجموعه‌های فولادی شاخص در دو استان مذکور، در تلاش هستند تا میلگرد و تیرآهن‌های خود را با بالاترین کیفیت روز و منطبق بر استانداردهای کشوری و بین‌المللی به بازارهای داخلی عرضه کنند.

بی‌شک کیفیت محصولات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، حرف اول را در کشور و در منطقه می‌زند. مجتمع‌های نورد فولاد احرامیان یزد، فولاد بافق، سیرجان حدید جنوب، فولاد سرمد ابرکوه و فولاد آلیاژی یزد نیز با ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمتی مناسب‌تر، نقش عمده‌ای را جهت تأمین نیازهای داخل کشور به‌عهده دارند.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

خرید میلگرد و تیرآهن باکیفیت برای پروژه‌های عمرانی یزد و کرمان، همواره دغدغه بسیاری از فعالین صنعت در این دو استان بوده است. تیرآهن احرامیان یزد و میلگرد بافق، ابرکوه، بردسیر و سیرجان از محصولات فولادی مرغوب و باکیفیت بالای تولید شده در کارخانه‌های کرمان و یزد هستند که از آن‌ها می‌توان در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف مرکز کشور بهره برد.”

سخن پایانی

اطلاع از تغییرات روزانه قیمتی انواع میلگرد و تیرآهن کارخانه‌های موجود در استان‌های یزد و کرمان، برای فعالین در عرصه‌های عمرانی در داخل استان و استان‌های مجاور بسیار مهم و حائز اهمیت است. علاقمندان در این زمینه می‌توانند با مراجعه به وب سایت آهن آنلاین، نوسانات قیمت این محصولات را به‌صورت لحظه‌ای مشاهده و برای خرید این محصولات در بهترین زمان، اقدام نمایند.

منبع: https://ahanonline.com/210458/یزد-کرمان-میلگرد-تیرآهن/