اجتماعیبرترین های کسب و کار

بهترین برند فرش ماشینی

یکی از کالاهایی که با اطمینان می‌توان گفت در خانه هر ایرانی یافت می‌شود، فرش است. با توجه به قیمت بسیار بالای فرش‌های دستی، امکان تهیه این فرش برای تمام خانوارهای ایرانی وجود ندارد، علاوه بر اینکه به دلیل تنوع در طرح و رنگ فرش‌های ماشینی بسیاری ترجیح می‌دهند از این نوع فرش در تکمیل دکوراسیون منزل خود استفاده کنند. اما فرش ماشینی هم مانند هر کالای دیگری، در کارخانجات مختلف تولید و با برندهای متفاوتی عرضه می‌شود و کیفیت این برندها با یکدیگر بسیار متفاوت است. اما بهترین برند فرش ماشینی در ایران کدام است؟ این موضوع که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ماشین‌آلات و تجهیزات بافت فرش، مواداولیه و نخ قرار دارد، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه فرش ماشینی در ایران

در اوایل دهه پنجاه با ورود تجهیزات و ماشین‌آلات به داخل کشور، بافت فرش ماشینی در داخل ایران آغاز شد، هم‌زمان عده‌ای از بازرگانان به واردات فرش ماشینی از دیگر کشورها پرداختند و به‌تدریج فرش ماشینی با استقبال زیادی از طرف مردم ایران مواجه شد. در این میان یکی از تولیدکنندگان داخلی اقدام به راه‌اندازی کارخانه فرش ماشینی راوند کرد، که هم‌اکنون هم یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید فرش ماشینی در کاشان است. اولین فرش ماشینی این کارخانه بسیار مشابه با فرش‌های دستی ایرانی بود و در سال 53 وارد بازار ایران شد. به همین ترتیب کارخانجات تولید فرش ماشینی مانند شهباف، پارس، نقش ایران و اکباتان یکی پس از دیگری در ایران راه‌اندازی شدند.

در حال حاضر این صنعت در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد و کارخانه‌های مختلف در حال تولید فرش ماشینی ایرانی هستند. شهرهای آران‌و‌بیدگل و سپس کاشان را می‌توان به عنوان پایتخت فرش ایران معرفی کرد. به طور متوسط در شهر کاشان 700 واحد در حال تولید فرش ماشینی هستند. علاوه بر این در شهرهای دیگری مثل مشهد، دلیجان، یزد، اصفهان و تهران نیز تولید فرش در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

انواع فرش ماشینی

انواع فرش‌های ماشینی را می‌توان با توجه به معیارهای مختلفی طبقه‌بندی کرد، اگر ملاک طبقه‌بندی نوع نخ به کاررفته در بافت فرش ماشینی باشد، به طور معمول فرش‌های ماشینی در ایران از نخ‌های اکرولیک، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن تولید می‌شوند. بهترین نوع فرش در این میان فرش‌هایی هستند که با نخ صددرصد اکرولیک بافته می‌شوند، این فرش‌ها از نظر مقاومت در برابر حرارت و همچنین پارگی در بهترین درجه از کیفیت قرار دارند. همچنین این فرش‌ها پرزدهی کمتری نسبت به دیگر انواع فرش دارند و حساسیت‌زایی برای مصرف کنندگان نیز ندارند . فرش‌های پلی‌استر یا ابریشم‌نما و پلی‌پروپیلین نسبت به فرش‌های اکرولیک قیمت بسیار کمتری دارند، اما به دلیل دوام و ماندگاری بسیار پائین آن‌ها، برای خرید توصیه نمی‌شوند.

معرفی چند مورد از بهترین برند فرش ماشینی در ایران

حال که تا حدودی با تاریخچه ورود فرش ماشینی و راه‌اندازی اولین کارخانجات فرش ماشینی در ایران آشنا شدیم، چند برند برتر فرش ماشینی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرش قیطران

این برند یکی از تولیدکنندگان فرش ماشینی در ایران است که بیشتر از 30 سال سابقه فعالیت در تولید فرش دارد. از پر فروش‌ترین طرح‌های فرش قیطران در سال‌های اخیر می‌توان به طرح مهناز و طرح سوفیا اشاره کرد که هر کدام از این دو طرح زیبایی منحصربه‌فردی دارند.

فرش ستاره کویر یزد

این برند در سال 60 راه‌اندازی شد و با بهره‌گیری از مدرن‌ترین ماشین‌آلات، یکی از نام‌های معروف در صنعت تولید فرش ماشینی در ایران است. از پرفروش‌ترین طرح‌های فرش ستاره کویر یزد می‌توان طرح ریزماهی، طرح بیجار، طرح زهره، طرح‌های کلکسیون ایساتیس و نقش جهان را نام برد که هر کدام زیبایی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

فرش فرهی

شرکت فرش فرهی گروهی تشکیل‌شده از سه کارخانه نساجی فرخ سپهر کاشان، فرش سپهر کاشان و اطلس ریس است که در سال 69 راه‌اندازی شده‌است. از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین طرح‌های فرش فرهی می‌توان به طرح دامون، طرح درخت زندگی، طرح مه‌گل، طرح بلوچی و طرح افشان سلطنتی اشاره کرد.

فرش ساوین

شرکت فرش ساوین یکی دیگر از برندهای معروف و معتبر فرش در ایران است، این شرکت در حدود 25 سال پیش راه‌اندازی شده‌است و مشتمل بر کارخانجات نساجی رازی و ساوین تاب است. از پرفروش‌ترین طرح‌های فرش ساوین می‌توان از طرح هریس، طرح مهربان، طرح باغ لرزان، طرح گبه، طرح سنگی و طرح گلستان نام برد.

فرش خاطره کاشان

این برند یکی از برندهای نسبتا نوپا و جدید در صنعت چندین ساله فرش ایران است و در سال 84 در آران‌وبیدگل کاشان راه‌اندازی شده‌است. از جدیدترین طرح‌های فرش خاطره کاشان می‌توان به طرح فرانسوی زغالی، طرح ونیز کرم، طرح وینا نقره‌ای، طرح جدید آریانا کرم، طرح گلرخ و طرح‌های وینتیج این فرش اشاره کرد.

فرش نگین مشهد

این برند در سال 71 راه‌اندازی شده است و در حال حاضر به یکی از معتبرترین برندهای فرش ماشینی در داخل ایران تبدیل شده‌است. این برند با شعار فرش نگین، نگین فرش‌های ماشینی یکی از چند برند فرش ماشینی در ایران است که محبوبیت و شهرت زیادی دارد. از پرفروش‌ترین طرح‌های فرش نگین مشهد می‌توان به طرح 2591 لاکی، طرح 802038 کرم، طرح 2591 سورمه‌ای و طرح 2580 فیلی اشاره کرد.

فرش محتشم

یکی دیگر از برندهای نام آشنا در تولید فرش ماشینی در ایران فرش محتشم است. این برند در سال 82 فعالیتش را در تولید فرش‌های ماشینی آغاز کرد و محصولاتی متنوع با بهترین مواداولیه و رنگ را روانه بازار فرش کرده‌است. طرح باغ جان، طرح مرجان، طرح بهشت، طرح پونه، طرح ازمیر، طرح خشتی، طرح باغ ملک از جمله پرفروش‌ترین طرح‌های سنتی فرش محتشم هستند.

سخن آخر

از ورود صنعت تولید فرش ماشینی به ایران بیشتر از 50 سال می‌گذرد و امروز این صنعت در داخل ایران رشد چشمگیری داشته‌است، تا جایی که بیشتر از 700 واحد تولید فرش ماشینی تنها در شهر کاشان فعالیت می‌کنند. وجود این تعداد زیاد تولیدکننده فرش باعث ایجاد یک بازار رقابتی در تولید فرش ماشینی شده‌است و هر برند می‌کوشد تا با به‌روزکردن ماشین‌آلات و تجهیزات خود و همچنین افزایش کیفیت مواداولیه بهترین فرش ماشینی را در ایران تولید کند.

یکی از برندهای تولید فرش ماشینی در کاشان فرش شادرخ کویر کاشان است. این برند در سال 1384 راه‌اندازی شده‌است و با هدف ارائه‌ی محصولات و خدمات با بهترین کیفیت و ایجاد رضایت در مشتریان توانسته‌است امروز یکی از برندهای شناخته‌شده در این صنعت باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت گروه صنعتی شادرخ کویر کاشان از انواع فرش‌های 700 شانه ماشینی این فروشگاه اینترنتی فرش دیدن فرمائید و در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد این برند از طریق ارتباط آنلاین با کارشناسان این گروه مطرح کنید.