برترین های کسب و کارعمومی

راهنمای خرید اسکنر اداری و خانگی

اسکنر چیه؟

اگر مقاله‌ی رو خونده باشید، متوجه شدین که کار پرینتر تبدیل سند دیجیتال به فیزیکیه. اما اسکنر برخلاف پرینتر عمل می‌کنه. اسکنر، فایل فیزیکی رو به فایل دیجیتالی تبدیل می‌کنه.کلیت  اسکنر اداری و حرفه ای اسناد کمی شبیه یک دوربین دیجیتاله. از این نظر این حرفو زدیم که هر دو دستگاه نور (یعنی سیگنال‌های آنالوگ) رو به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کنن. در آخر، هر دو از یک شی فیزیکی، یک سند دیجیتال تحویل کاربر می‌دن.

انواع اسکنرها | مشخصات اسکنر خوب

اسکنر چه کاربردی داره؟

با اسکنر می‌تونید عکس‌های قدیمی خودتون رو به فایل دیجیتالی تبدیل کنید و برای همیشه عکس‌ها رو توی کامپیوتر و گوشی‌تون داشته باشید. اسکنر کاربردهای دیگه‌ای هم داره مثل چاپ اسناد، مدارک، دست نویس‌ها، اسکن نگاتیوها و اسلایدها. اسکنر یکی از ابزارهای کاربردی برای گرافیست‌ها و عکاس‌هاست. با داشتن یک اسکنر، دنیایی از امکانات هنری دیجیتال در دستان شماست.

 بریم سراغ راهنمای خرید اسکنر

همیشه قبل از خرید هر دستگاهی ابتدا نیازهای خودتونو بررسی کنید. چند سوال رو قبل از خرید اسکنر از خودتون بپرسید:

مرحله دوم در راهنمای خرید اسکنر

انتخاب نوع اسکنر

اسکنرها انواع مختلفی دارن. هر نوع اسکنر هم عملکرد متفاوتی داره. باید با انواع اسکنر آشنا باشید تا بتونید متناسب با نیازتون بهترین گزینه رو انتخاب کنید.

اسکنرهای مسطح (اسکنرهای تخت هم بهشون میگن)

رایج‌ترین اسکنرها، همین اسکنرهای مسطح رومیزی هستن. این اسکنرها بسیار شبیه دستگاه فتوکپی‌ان. بسته به مدل اسکنر، قابلیت اسکن‌کردن برگه‌های کاغذ، کتاب، اسناد و حتی بعضی از اشیای سه بعدی رو دارن.

روش کار این اسکنرها این طوریه که شی رو روی صفحه‌ی شیشه‌ای اسکنر می‌ذاریم. نوری از زیر شیشه ساطع می‌شه. به جسم برخورد می‌کنه و نور بازتاب شده توسط حسگر گرفته می‌شه. اسکنرهای مسطح به دلیل سهولت استفاده و قابلیت انعطاف پذیری که دارن، بسیار محبوب شدن.

بیشتر اسکنرهای مسطح برای اسکن اسلایدها، فیلم‌ها، عکس‌های اشعه ایکس و سایر نسخه‌های شفاف(طلق‌ها مثلا)، به یک آداپتور شفافیت (transparency adapter) (TPA یا TPU) نیاز دارن. آداپتور شفافیت، در اصل یک نور پس‌زمینه‌س که روی در اسکنر نصب شده. اگه قراره از اسناد زیادی اسکن بگیرید، می‌تونید از یک فیدر اسناد خودکار (ADF) برای اسکن با حجم بالا استفاده کنید.

در توضیح می‌شه گفت در چاپگرهای چند منظوره یا all-in-one، دستگاه‌های نمابر، دستگاه‌های فتوکپی و اسکنرها، یک منبع تغذیه‌ی خودکار اسناد یا ADF یک ویژگیه که می‌شه از اون برای خوراندن چندین صفحه به پرینتر یا اسکنر استفاده کرد. با این روش، شما می‌تونید اسناد رو به هر ترتیبی که می‌خوایین توی فیدر قرار بدید و از برگه‌ها اسکن یا پرینت بگیرید.

اکثر دستگاه‌های کپی اجازه‌ی اسکن روی کف تخت یا صفحه (“شیشه”) از طریق منبع تغذیه اسناد رو می‌دن. اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های نمابر هم ADF دارن و امکان ارسال فکس‌های چند صفحه‌ای رو فراهم می‌کنن. فیدرهای اسناد سرعت بالا، معمولا در بازه‌ای از ده برگ تا 200 برگ هستن.

دو نوع فیدر اسناد وجود دارد که قادر به اسکن دو طرفه (دوبلکس) هستن: یک فیدر اتوماتیک معکوس یا RADF که یک طرف صفحه رو اسکن میکنه، سپس اون رو می‌چرخونه و طرف دیگر رو اسکن می‌کنه. یک فیدر اتوماتیک اسناد دو طرفه یا DADF هر دو طرف رو در یک حرکت اسکن می‌کنه. مزیت DADF سرعت بیشتر برای نسخه‌های اصلی دو طرفه است. RADF و DADF در تصاویر در دقیقه (IPM) درجه‌بندی می‌شن، این عدد بر حسب تعداد طرفینی هستش که می‌شه در هر دقیقه اسکن بشه. البته خب، به خود دستگاه هم بستگی داره.

اگر به دنبال یک اسکنر چند منظوره‌اید، یعنی از اسناد در سایزهای مختلف و کارت‌های تجاری قصد دارید اسکن بگیرید، به سراغ اسکنرهای مسطح برید.

برای آشنایی بیشتر شما با اسکنرهای مسطح، و اینکه بدونید چطوری یک اسکنر رو بررسی کنید دو نوع اسکنر مسطح رو در زیر معرفی کردیم:

اسکنر اسناد مسطح Epson Workforce DS-50000 A3

وقتی صحبت از لوازم الکترونیکی اداری قابل حمل مانند پروژکتورها و اسکنرها می‌شه، Epson یکی از نام‌های تجاریست که به ذهن هرکسی می‌یاد. هر جا که صحبت از محصولات اسکنرهای اسناد Epson می‌شه، اولین چیزی که به ذهن شنونده می‌یاد، اندازه‌ی بزرگ این اسکنرهاست. از نظر سرعت اسکن، در عرض پنج ثانیه یا کم‌تر، یک خروجی با کیفیتی با اندازه 30*43 سانتی‌متر به شما می‌ده.

اتصال این اسکنر به کامپیوتر از طریق USB 2.0 یا شبکه سیمی انجام می‌شه. از همین برند می‌تونید اسکنرهای مسطح یا تخت دیگه‌ای مثل Workforce DS-6500، DS 7500 و DS1660W رو ببینید. جالب اینجاست که اکثر این اسکنرها کمتر از 50 دلارن. به دلیل نوسانات بازار، ما قیمت‌ها رو به دلار گفتیم.

اسکنر مسطح Xerox 7600i

زیراکس نام قدیمی است که مدت‌هاست در بازار وجود داره. بر خلاف اسکنرهای بزرگ دیگه، حداکثر اندازه‌ی سندی که پشتیبانی می‌کنه 21*29 سانتی‌متره. بنابراین این نکته رو در نظر بگیرین که این مدل مسطح تقریبا بیشتر نیازهای شما رو برآورده می‌کنه.

یک مدل خیلی متفاوت از این مدل ساخت شرکت زیراکس، DocuMate 3640 هست. این اسکنرها معمولا گرون‌تر از بقیه و حدود 100 دلار هستن.

اسکنرهای مسطح زیراکس 7600i با ویندوز سون و ویستا خیلی سازگاری خوبی دارن. هم در حالت تک رنگ و هم در حالت رنگی، سرعت این اسکنر خیلی زیاده.

این اسکنرها بیشتر از طریق پورت‌های USB به دستگاه‌های دیگه وصل می‌شن. این اسکنرها این قابلیت رو دارن که تا 200 صفحه رو در روز اسکن کنن.

اسکنرهای ورقهای یا Sheet-fed

در این بخش از راهنمای خرید اسکنر، به سراغ اسکنرهای ورقه‌ای می‌ریم. اسکنرهای ورقه‌ای ظاهری متفاوت از اسکنرهای مسطح دارن. اسکنرهای ورقه‌ای بیشتر شبیه هستن. ورق‌ها و اسناد از سر اسکنر یعنی فیدر کاغذ به اسکنر وارد می‌شنو از جلوی پردازنده‌ی تصویر عبور می‌کنن. در آخر در سینی کاغذ تحویل داده می‌شن. اسکنر ورقه‌ای طراحی جم‌وجوری داره، همین امر باعث‌شده برای فضاهای کوچیک مناسب باشه.

به خاطر روشی که کاغذ به اسکنر وارد می‌شه، ممکنه دقتش از اسکنر مسطح کمتر باشه. به همین دلیل، فقط برای اسکن متن‌های قابل ویرایش و متن‌های ساده خوبه؛ برای اسکن عکس‌های باکیفیت بهتره از اسکنرهای تخت استفاده بشه.

مسئله‌‌ای که در استفاده از این دسته از اسکنرها باید توجه کنید اینه که فقط اسناد نرم می‌شه اسکن گرفته بشه. اسکن گرفتن از اسناد و عکس‌های سفت و کتاب‌ها با این اسکنر شدنی نیست.

خوبی که این اسکنرها دارن اینه که برای اسکن گرفتن در حجم بالا مناسبن. نکته دیگه ظرفیت کاغذه اسکنره. منظور تعداد کاغذهایی که می‌تونید برای اسکن در بخش بالای اسکنر قرار بدین. اسکنرهای ورقه‌ای که برای اسکن اسناد و کارت‌های ویزیت و عکس‌ها خوب باشن خیلی گرون هستن. در زیر دو مدل از اسکنرهای ورقه‌ای رو آوردیم.

اسکنر ورقهای Ambir ImageScan Pro 820iX

اول از همه این‌که این اسکنر ظرفیت کاغذ 50 برگی داره. بنابراین، اگر می‌خواین در حجم بالا اسکن کنید، به سراغ گزینه‌ی بهتری برید. این اسکنر ورقه‌ای، یکی از معدود اسکنرهاییه که می‌تونه اسناد و کارت‌های ویزیت رو اسکن کنه. شاید دلیل این‌که قیمتش بالاتر از 300 دلاره هم همین باشه. اگر اسناد سبک باشن، این دستگاه می‌تونه تا 20 صفحه در روز رو اسکن کنه. بدیهیه که این ضریب سرعت با توجه به خروجی اسکن رنگی و اسکن تک رنگ متفاوته. حداکثر اندازه سندی که با این دستگاه می‌شه اسکن گرفت، 35.5*21.5 سانتی‌متر هستش.

بعضی دیگه از مدل‌ها مثل Epson Workforce ES 500W قابلیت اسکن بی‌سیم دارن، در حالی که ImageScan Pro 820iX این قابلیت رو نداره.

محصول عالی دیگه‌ای که برای نیازهای اسکن بی سیم مناسبه، Fujitsu ScanSnap S1300i هستش که می‌شه با قیمت زیر 300 دلار تهیه‌ش کرد.

یکی دیگه از ویژگی‌های جالب توجهی که به نظر می‌رسه نیازهای کاربران رو برآورده می‌کنه، اسکن دوطرفه انواع کارته. بنابراین اگر کارت شناسایی، کارت ویزیت، پزشکی، بیمه یا کارت‌های دیگه‌ای دارید که دو طرفه هستن، این محصول به شما در انجام بی‌نقص کار کمک می‌کنه.

وزن این محصول در حدود 4.19 پونده و به نظر می‌رسه که اسکنر رومیزیه مناسبیه که اون رو از اسکنرهای ورقه‌ای سنگین و بزرگ جدا می‌کنه.

اسکنر Fujitsu ScanSnap S1300i

Fujitsu ScanSnap S1300i مدل دیگه‌ای از اسکنر ورقه‌ای زیر 300 دلاره. از اونجا که بعضی از محصولات دیگه‌ی این مارک بسیار رضایت‌بخشه، به احتمال زیاد این محصول هم رضایت کاربران رو جلب می‌کنه. علاوه بر مسئله‌ی مقرون‌به‌صرفه بودن، ویژگی‌های جالب دیگه‌ای داره که همه‌ی انتظارات شما از یک اسکنرو برآورده می‌کنه.

مشابه این مدل Canon ImageFormula P-150 هستش که یک فیدر خودکار اسناد و قابلیت اسکن دو طرفه داره. با این حال، S1300i وزنش کمی زیاده و برای بسیاری از کاربران که می‌خوان اونو روی میز خودشون بذارن، مناسب نیست. وزن این محصول حدود 1.40 کیلوگرمه و اندازه‌اش حدود 7.6*10*28.5 سانتی‌متره. با استفاده از این محصول می‌تونید صفحات طولانی را بیش از اونچه از اسکنرهای ورقه‌ای استاندارد Epson و Canon می‌تونید، اسکن کنید.

یک نکته منفی آشکار که بسیاری از افراد از اون شکایت دارن این هست که ظرفیت فیدره این دستگاه فقط 10 برگه. به همین دلیل خاص، افرادی که به اسکن حجم بالا نیاز دارن، باید به فکر خرید مدل‌های دیگه‌ای با ظرفیت فیدر 50 به بالا باشن.

نرم افزارهای مربوط به این محصول شامل Cadiris 4، ScanSnap Organizer 4.1، Card Miner 4.1 و Abbyy Fine Reader هست. اتصال به‌طور عمده از طریق USB انجام می‌شه و باید حداقل به ولتاژ 9 وات دسترسی داشته باشین. مدل‌های ارزون‌تر از sheedfed FujitSu رو با کارایی‌های معادل یا بهتر می‌تونید خریداری کنید.

اسکنر کارت ویزیت

احتمالا شما خیلی در مورد این اسکنرها اطلاعاتی نداشته باشین. خب، این اسکنرها، ماشین‌های کوچک و قابل‌حملی هستن که حجم زیادی ندارن و مخصوص اسکن کارت‌های ویزیت هستن.

شاید خیلیا عقیده داشته باشن که در دنیای مدرن دیگه کارت ویزیت خیلی نقشی نداره، اما این‌طور نیست. هنوز هم در رویدادهای مهم و قرارهای کاری کارت‌های ویزیت و کارت‌های تجاری مبادله می‌شن.

هدف این دستگاه اینه که کارت ویزیت شما رو به قالب دیجیتالی بیاره تا بهتر بتونید ازش نگهداری کنید و به اشتراک بذارینش. به همین دلیل برندهای مختلف در هر سال ده‌ها هزار کارت تولید و فروش می‌کنن. یکی دیگه از مزایای جالبش اینه که به سازماندهی فایل‌های قابل‌جستجوی مخاطب کمک می‌کنه که دسترسی سریع رو در هر زمان که به اونا نیاز دارید فراهم ‌کنه. حالا این را با داشتن یک کارت چاپی در جایی از خونه، دفتر کار یا حتی کیف پول خودتون مقایسه کنید. در زیر چند مدل از این اسکنرهای کارت ویزیت رو می‌بینید.

انواع اسکنرها | مشخصات اسکنر خوب

بهترین اسکنرهای کارت ویزیت

DYMO CardScan Executive V9

DYMO V9 یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های این دسته است. در یک قالب دیجیتالی، می‌تونید کارت ویزیت مخاطبین خودتون رو به Mac Adressbook یا Microsoft Outlook منتقل کنید. می‌تونید هم به‌صورت رنگی و هم سیاه و سفید اسکن کنید. برای کارت‌های دو طرفه، دریافت جزییات کامل با خروجی واضح هم امکان‌پذیره.

PenPower WorldCard Pro

یکی از ویژگی‌های چشمگیر اسکنر کارت ویزیت PenPower تشخیص اطلاعات تماسی روی کارت‌های ویزیته. این اسکنر می‌تونه به 24 زبان مختلف این اطلاعات رو ترجمه کنه. با استفاده از این ابزار، شما توانایی وارد کردن مخاطبین از طریق iPhone، iPod و Microsoft Entourage رو دارید. در بایگانی، این امکان رو دارید که مخاطبین خودتون رو براساس مکان، کلمه‌ی کلیدی یا صنعت جستجو کنید.

علاوه بر این، شما ممکن است بخواهید برای هر مخاطب عکس اضافه کنید که در این صورت تشخیص مخاطبین آسون‌تر میشه. این اسکنر رو میشه با قیمت حدودا کمتر از 300 دلار خریداری کرد.

در این مرحله، توجه به این نکته مهمه که اسکنرهای دیگه‌ای هم وجود دارن که می‌تونن کارت‌های بازرگانی و شناسه رو اسکن کنن. در بیشتر موارد، درایور خاص خودشون رو دارن. نمونه‌هایی از این دسته عبارت‌اند از: Xerox DocuMate 3220، Ambir DP667 و Fujitsu ScanSnap S1300i.

اسکنر عکس قابل حمل

بارها پیش اومده که توی آلبوم دوستان و خانواده‌تون عکسی دیدین که دوست داشتید شما هم داشته باشیدش. اینجاست که اسکنر قابل‌حمل به شما کمک می‌کنه. با داشتن یک اسکنر عکس قابل‌حمل، می‌تونید عکس‌ها رو در لحظه اسکن کنید و با دوستاتون به اشتراک بذارید. اگر چه امروزه می‌تونید با تلفن همراه خودتونم عکس بگیرید، اما بیایین قبول کنیم وقتی وسیله‌ی تخصصی مشخصی برای یک کار طراحی شده، توی اون عرصه بهتر عمل می‌کنه.

همون‌طور که این راهنمای خرید اسکنر رو می‌خونید، به این نکته هم توجه داشته باشید که اسکنرهای تخصصی تنها یک کار انجام میدن اونم اینه که معمولا بهتر از اسکنرهای چندمنظوره عمل می‌کنن. البته ناگفته نمونه که اسکنرهای عکس چندمنظوره‌ی گرون‌تری هم هستن که کیفیت خوبی دارن، اما خوب گرونن. در زیر، دو نمونه اسکنر عکس قابل‌حمل رو براتون معرفی می‌کنم