فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد پیام صریح رئیس‌جمهور را به وزیر خارجه ترکمنستان رساند

وزیر ارشاد کشورمان ضمن دیدار با وزیر خارجۀ ترکمنستان و امضای تفاهم‌نامۀ فرهنگی بین دو کشور، از انگیزۀ جدی دو طرف بر توسعۀ روابط همه‌جانبه و گسترش تعاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خبر داد.

به گزارش سرخط نیوز و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، محمدمهدی اسماعیلی که برای افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع‌دستی ایران عازم عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان شده است، امروز سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در ادامه برنامه‌های سفر خود با رشید اوز گلدیج مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه فرهنگی بین دو کشور گفت: برپایی هفتۀ فرهنگی ایران در شهر عشق‌آباد نشان‌دهندۀ اراده جدی دو طرف بر سوی توسعه روابط همه‌جانبه و گسترش تعاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که در این راستا عمل به مفاد تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار دارد.

او گفت: کشور ترکمنستان برادر و خویشاوند ایران است و بر همین اساس بر تعمیق نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش این روابط در تمامی زمینه‌ها و همچنین افزایش همکاری‌ها میان کشورهای همسایه تاکید داریم. جمهوری اسلامی ایران همواره از توسعۀ همکاری‌های منطقه ای برای گسترش روابط بیشتر خصوصاً در حوزه کشورهای دوست و برادر استقبال می‌کند و این موضوع پیام صریح رئیس‌جمهور ایران در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود.

همچنین دو طرف در ادامه این دیدار در خصوص برخی از برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک از جمله برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حوزه خزر، تهیه فیلم‌های مستند مشترک، اجرای برنامه نوروز، تعیین جدول کاری و برنامه‌ریزی همکاری‌ها، کارگروه مشترک رسانه‌ای، تبادل هیئت‌های فرهنگی و هنری، حضور در نشست‌های تخصصی ‌فی‌مابین، انتقال تجربیات هنری هنرمندان فرش ایرانی و … به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداختند.

در ادامه این دیدار وزیر خارجه ترکمنستان ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هفته فرهنگی در این کشور گفت: روابط فرهنگی باعث تحکیم روابط دو کشور می‌شود چراکه ایران و ترکمنستان روابط تاریخی و آداب و سنن واحد دارند که زمینۀ بسیارخوبی برای همکاری محسوب می‌شود.

رشید اوز گلدیج مردوف افزود: حضور مردم ترکمن در مراسم هفته فرهنگی ایران نشان داد که ترکمن‌ها به آداب، فرهنگ و تاریخ ایران تمایل دارند و در ۳۱ سال گذشته، دو کشور دوست و برادر برای همکاری‌های متقابل کارهای خوبی انجام دادند و خواهند داد و برای این فعالیت‌ها از دولت ایران تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان به پیشرفت های صورت‌گرفته در تعمیق همکاری‌ها میان کشورهای حوزه دریای خزر هم اشاره نموده و گسترش همکاری‌های چندجانبه و فراهم آوردن نشست مشترک در سطح کشورها در حوزه های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

محمدمهدی اسماعیلی در این سفر علاوه بر افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در ترکمنستان و بازدید از برخی مراکز فرهنگی این کشور، با مقامات عالی ترکمنستان درباره توسعه روابط دیدار و از اولین فرهنگ لغات فارسی ترکمنی نیز رونمایی کرد. او همچنین در مراسم رسمی ضیافت وزیر فرهنگ ترکمنستان حضور یافت.

انتهای پیام