بین الملل

وزیر خارجه آمریکا: اسرائیل به شکل روزانه در معرض خطر قرار دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین سرخط نیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت آمریکا امروز (دوشنبه) در خلال سخنرانی در نشست «کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل» موسوم به ای.پک، گفت که رژیم صهیونیستی به شکل روزانه در معرض خطر قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، او گفت: «اسرائیل در معرض حملات مختلف از جانب اراضی فلسطینی است که به شکل یک خطر روزانه در آمده است؛ همچنین واقعه‌ای که در مرز مصر رخ داد و منجر به کشته شدن سه سرباز اسرائیلی شد، یک یادآوری اندوهگین برای اینگونه مخاطرات روزانه است».

 یک نیروی مرزبانی مصری، صبح روز شنبه (۱۳ خرداد)، در درگیری با نظامیان صهیونیست، سه تن از آن‌ها را به هلاکت رساند و خود وی نیز به شهادت رسید و تل آویو پیکر او را امروز (دوشنبه) تحویل دولت مصر داد.

این درگیری در ساعت چهار و نیم بامداد شنبه در گذرگاه «نیتسانا» که در سال ۱۹۸۲ پس از امضای معاهده سازش بین رژیم صهیونیستی و مصر بنا شده است، رخ داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که واشنگتن یک میلیارد دلار برای توسعه سامانه ضد هوایی گنبد آهنین تقدیم رژیم اسرائیل خواهد کرد و همچنین به همکاری با این رژیم برای توسعه سامانه‌های مشترک دفاعی ادامه خواهد داد. سامانه‌ای که عدم کارایی آن در جنگ اخیر غزه کاملا مشهود بود.

 

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از سخنان خود، به لزوم عادی‌سازی روابط میان تل اویو و ریاض پرداخت و گفت که این اتفاق در راستای منافع امنیتی آمریکا است و اینکه امریکا می‌تواند به پیشبرد این روند کمک کند بی آنکه درباره امکان تحقق فوری یا آسان این هدف توهمی داشته باشد.

آنتونی بلینکن قرار است به زودی عازم سفری سه روزه به عربستان سعودی شود. او در جمع اعضای ای پک گفت که در این سفر موضوع عادی سازی روابط تل آویو و ریاض را پیگیری خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بیان اتهامات همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران را نیز از قلم نینداخت و در جمع بزرگترین لابی صهیونیست‌ها در آمریکا بار دیگر ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی متهم کرد و گفت که ایران همچنان بزرگترین خطر برای اسرائیل است.

او همچون دیگر اسلاف خود در عباراتی تکراری گفت: «اگر ایران مسیر دیپلماتیک را رد کند، همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن بارها گفته است، همه گزینه‌ها برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی مطرح خواهد بود».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گسترش روابط نظامی ایران و روسیه را نیز محکوم کرد و گفت که روسیه سلاح‌های پیشرفته در اختیار ایران قرار می‌دهد.

آنتونی بلینکن درباره مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی نیز گفت که اقدامات این رژیم برای انضمام اراضی کرانه باختری یا بر هم زدن وضعیت کنونی اماکن مقدس به «چشم‌اندازهای تحقق راه حل دو دولتی» آسیب می‌زند و افزود که راه حل دو کشور برای حفظ هویت رژیم اسرائیل «به عنوان کشور یهودی و دموکراتیک» ضروری است.

او در ادامه خواستار کاهش تنش و تقویت همکاری امنیتی و کمک به بهبود شرایط معیشتی فلسطینیان شد و گفت که آمریکا به همکاری با اسرائیل برای «تقویت ارزش‌های دموکراسی و تفکیک قوا و حفظ تعادل‌های لازم» ادامه می‌دهد.

پایان پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید