برترین های کسب و کاربین الملل

اخذ پاسپورت ترکیه با شرایط اقساطی قانونی است یا ریسک

اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید، حتماً می‌دانید مطمئن‌ترین روشی که می‌توانید به ‌کمک آن پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، خرید ملک است و احتمالاً در حال مقایسه خرید نقدی و خرید اقساطی هستید. این روزها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات مختلفی درباره روش خرید اقساطی به چشم می‌خورد که بعضی از آنها عملاً این روش را زیر سؤال می‌برند و استرس خرید غیرقانونی و از دست دادن سرمایه را به جان سرمایه‌گذاران می‌اندازند!

در این مطلب قصد داریم موضوع خرید اقساطی ملک در ترکیه را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و ببینیم که آیا این روش قانونی و معتبر است و می‌توان به‌ عنوان یک روش خرید مطمئن روی آن حساب کرد یا خیر!

انواع پاسپورت ترکیه | پاسپورت ترکیه | قدرت پاسپورت ترکیه

شرایط و نحوه اخذ پاسپورت ترکیه

پیش از اینکه به سراغ بررسی روش خرید اقساطی ملک در ترکیه برویم، می‌خواهیم شرایط و نحوه خرید ملک و اخذ تابعیت این کشور را با هم مرور کنیم. برای اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، ابتدا باید ملک مورد نظر خود را از طریق شرکت‌های معتبری مانند هوم ترکی پیدا کنید. شرایط ملک مورد نظر باید اینطور باشد:

  1. ارزش ملک باید حداقل 400 هزار دلار باشد
  2. ملک مورد نظر باید متعلق به یک شهروند ترک و حداقل 3 سال به نام همان شخص باشد
  3. قبلاً فرد خارجی دیگری با سند این ملک برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نکرده باشد
  4. باید رقم روی سند، رقم کارشناسی ملک و رقم روی دوویز آلئیم بلگسی (گواهی خرید ارز) همگی برابر 400.000 دلار باشند

مراحل خرید ملک در ترکیه و به نام زدن سند

پس از اینکه چنین ملکی پیدا کردید و قرارداد معامله بین شما و فروشنده منعقد شد، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. افتتاح حساب در یکی از بانک‌های ترکیه و واریز مبلغ ملک به ‌صورت دلار، یورو یا پوند
  2. درخواست صدور دوویز آلئیم بلگسی از بانک (گواهی خرید ارز یک نوع سند معتبر بانکی است. این سند نشان ‌می‌دهد که شما به ‌عنوان خریدار مبلغ ملک را به‌صورت دلار، یورو یا پوند در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اید)
  3. صدور دوویز آلئیم بلگسی توسط بانک و ارسال آن برای اداره سند (TAOP)
  4. درخواست استفاده از سیستم Tapu Takas(این سیستم پول را در حساب شما نگهداری می‌کند و در روز به نام زدن سند در اداره تاپو، به ‌صورت خودکار از حساب شما کسر و به ‌حساب فروشنده واریز می‌کند)
  5. تهیه مدارک مورد نیاز برای انتقال سند، پرداخت مالیات، بیمه اجباری زلزله (DASK) و برگه کارشناسی ملک
  6. ارائه کلیه مدارک به اداره سند
  7. تایید مدارک توسط اداره تاپو و تعیین روز و ساعت حضور طرفین معامله در اداره برای انتقال سند
  8. گذاشتن «شرح» روی سند ملک (شرح به این معناست که ملک مورد نظر تا 3 سال حق فروش ندارد)
  9. صدور اویگونلوک بلگسی (با ارائه این برگه به اداره مهاجرت، می‌توانید امور مربوط به دریافت پاسپورت را انجام دهید. اویگونلوک بلگسی نشان ‌می‌دهد که ملک شما شرایط لازم برای دریافت پاسپورت ترکیه را دارد)

آیا با خرید ملک اقساطی در ترکیه می‌توان پاسپورت گرفت؟

برای اینکه بتوانید از طریق خرید ملک پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، 2 شرط وجود دارد؛ یک-ارزش ملک شما باید حداقل 400 هزار دلار باشد، دو-باید رقم روی سند، رقم کارشناسی ملک و رقم روی دوویز آلئیم بلگسی همگی برابر و معادل مبلغ وطن داشی ترکیه (400.000 دلار) باشد. در مورد خرید ملک در ترکیه به روش اقساطی، شما بخش از مبلغی ملک را ب ه‌صورت پیش‌پرداخت و الباقی را به ‌صورت اقساط 12 تا 60 ماهه پرداخت می‌کنید.

این روش کاملاً قانونی و معتبر است و با استفاده از آن می‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. اما فرآیند خرید شما با توجه به مبلغ پیش‌پرداخت متفاوت است که در ادامه توضیح می‌دهیم:

✔ خرید با پیش‌پرداخت 400 هزار دلار

فرض کنید قیمت یک ملک بیشتر از 400 هزار دلار است و خریدار قصد دارد 400.000 دلار را نقدی و الباقی مبلغ را اقساطی پرداخت کند. با توجه به اینکه خرید ملک به ‌صورت نقدی نیست، یک قرارداد رسمی (قرارداد NOTER) بین طرفین معامله منعقد می‌شود. این قرارداد (noter sözleşme) در دفترخانه رسمی مهر و امضا می‌شود و کاملاً معتبر و قانونی است.

براساس قوانین اعطای شهروندی اداره مهاجرت ترکیه، اتباع خارجی می‌توانند هم از طریق سند و هم از طریق ارائه قرارداد نوتری برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید. البته به شرطی که سند ملک آنها توسط اداره سند تایید و اویگونلوک بلگسی برای آنها صادر شده باشد.

✔ خرید با پیش پرداخت کمتر از 400 هزار دلار

فرض کنید قیمت یک ملک 400.000 دلار و پیش پرداخت شما کمتر از این مبلغ (مثلاً 200.000 دلار) است و الباقی مبلغ نیز قرار است به‌ صورت اقساطی تسویه شود. یکی از حاشیه‌های نگران کننده که در این روش خرید وجود دارد، این است که مبلغ واریزی به‌ حساب خریدار و رقم مندرج در گواهی خرید ارز کمتر از 400.000 دلار می‌شود. پس چطور می‌توان با آن پاسپورت گرفت؟

راهکاری که هلدینگ معتبر هوم ترکی برای رفع این چالش در نظر گرفته‌اند، کمک به خریداران از طریق تکمیل مبلغ پیش پرداخت تا سقف 400.000 دلار و دریافت دوویز آلئیم بلگسی با همین رقم است. به این ترتیب قیمت ملک، رقم روی گواهی خرید ارز و رقم کارشناسی ملک همگی عدد 400 هزار دلار را نشان ‌می‌دهد، کلیه مراحل انتقال سند و درخواست پاسپورت بدون مشکل انجام‌ می‌شود و مشتری هم می‌تواند خرید خود را بدون دغدغه انجام دهد.

مهم‌ترین نکات خرید اقساطی ملک برای اخذ پاسپورت

همان طور که در بخش قبلی ملاحظه کردید، با هر مبلغ سرمایه‌ای می‌توانید برای خرید اقساطی ملک در ترکیه اقدام کنید. برای اینکه در فرایند خرید با موانع قانونی مواجه نشوید، لازم است به چند نکته مهم توجه کنید:

  1. اگر می‌خواهید با قرارداد نوتری چند ملک و پیش‌پرداخت 400.000 دلار برای اخذ تابعیت اقدام کنید، باید کلیه قراردادها متعلق به یک فروشنده یا یک شرکت سازنده باشد. در غیر این صورت درخواست شما رد می‌شود. البته این قانون فقط شامل متقاضیانی می‌شود که می‌خواهند از طریق قرارداد نوتری چند ملک برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.
  2. در روش خرید اقساطی تا زمانی که کلیه اقساط تسویه نشوند، سند به خریدار داده نمی‌شود. در واقع در تعداد محدودی از پروژه‌ها سند به مالک اعطا می‌شود و در بیش از 90 درصد پروژه‌ها، انتقال مالکیت با قرارداد نوتری انجام می‌شود.
  3. این مسئله ممکن است نگران کننده باشد، ولی قرارداد نوتری یک سند کاملاً رسمی و معتبر است و آن‌قدر اعتبار دارد که با آن پاسپورت اعطا می‌شود! بنابراین هیچ جای نگرانی وجود ندارد و شما می‌توانید پس از تسویه کامل اقساط، سند ملک خود را دریافت کنید.

نتیجه گیری

همان طور که ملاحظه کردید، اخذ پاسپورت ترکیه با شرایط اقساطی کاملاً قانونی است و هیچ‌گونه ریسک یا خطر کلاهبرداری ندارد. البته نباید فراموش کنید که سرمایه‌گذاری ملکی و خرید اقساطی ملک در استانبول و ترکیه مستلزم داشتن تجربه و شناخت بازار مسکن آن کشور است و باید با همراهی مشاورین زبده انجام شود. در این مورد پیشنهاد ما استفاده از خدمات هلدینگ معتبر هوم ترکی است.

هوم ترکی علاوه بر اینکه بهترین پروژه‌های ملکی برای خرید اقساطی را به شما معرفی می‌کند، در تمامی مراحل خرید ملک و اخذ پاسپورت همراه شماست تا خرید مطمئن و سرمایه‌گذاری پرسود را تجربه کنید.