برترین های کسب و کارعمومی

چه موادی به بدنه شیرآلات آسیب وارد کند؟

چگونه شیرآلات را در 6 دقیقه تمیز کنیم؟!

شیرآلات خصوصا شیر kwc به دلیل نوع آبکاری خود به نسبت سینک جرم بیشتری می بندند و یا حداقل لکه ها را بیشتر به چشم می آورند. حتی اگر شیرآلات خانه شما در عین پاکیزه بودن، کدر باشند به نظر تمیز نمی آیند؛ به همین دلیل تمیز کردن شیرآلات اهمیت بالایی در انتقال حس تمیزی منزل دارد. جهت برق انداختن شیرآلات، استفاده از مواد مناسب و روش صحیح برای جلوگیری از ایجاد خراشیدگی و یا آسیب زدن به آبکاری آن ها ضرورت دارد. علاوه بر روش های عمومی تمیز کردن شیرآلات با سرکه و یا جوش شیرین، روش هایی نیز برای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات طلایی و سفید و برق انداختن شیرآلات استیل و… نیز به صورت اختصاصی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است.

پرفروش ترین شیرآلات kwc | تعمیر شیرآلات kwc | سایت kwc

تمیز کردن شیرآلات

شیرآلات به نسبت سینک جرم بیشتری می بندند و تمیز کردن آنها به خاطر آبکاری و ظاهرشان دشوارتر است. یک شیر کِدِر حتی اگر کاملاً بهداشتی باشد، به نظر کثیف می آید و حس یک سینک نشسته را منتقل می کند.

    روش تمیز کردن شیرآلات بهداشتی، بسته به نوع آبکاری آنها متفاوت است. مثلاً روش های اختصاصی که برای تمیز کردن شیرآلات طلایی به کار می رود، ممکن است برای تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات استیل کارساز نباشد. البته روش های عمومی تمیز کردن شیرآلات مانند تمیز کردن شیرآلات با سرکه و یا تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین، بین تمامی آبکاری ها مشترک است و تا جایی که مورد خاصی در مورد لکه ها وجود نداشته باشد به نتیجه دلخواه می انجامد.

چگونه شیرآلات را تمیز کنیم؟

انواع گوناگون آبکاری شیرآلات در بازار وجود دارد. در حالت کلی، می توانید شیرآلات با هر نوع آبکاری را به ترتیب زیر تمیز کنید:

  • در یک کاسه کوچک تقریباً نیم لیتر آب گرم را با یک یا دو قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید .
  • یک ابر را در این محلول بخیسانید و به آرامی بر روی سطح شیر مخصوصاً پایه و دستیگره آن بکشید.
  • موی یک مسواک کهنه را به جوش شیرین آغشته کنید.
  • از این مسواک برای تمیز کردن نواحی استفاده کنید که مواد معدنی موجود در آب روی آنها رسوب بسته است. در صورت نیاز چند قطره آب بر روی مسواک بریزید.
  • از یک تکه نخ دندان 30 سانتی متری برای تمیز کردن نواحی مثل شکاف ها و زیر دستگیره ها که دسترسی به آن محدود است استفاده کنید.
  • شیر را با آب سرد و تمیز آبکشی نمایید.
  • در نهایت شیر را به یک حوله نخی خشک کنید و برق بیندازید.

تمیز کردن شیرآلات با سرکه

سرکه یکی از مؤثرترین موادی است که برای تمیز کردن شیرالات به کار می رود. ای ماده در هر خانه ای پیدا می شود و علاوه بر قدرت بالا در جرم گیری شیرآلات، آسیبی به لایه آبکاری وارد نمی کند. مراحل تمیز کردن شیرآلات با سرکه به ترتیب زیر است:

  • یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید.
  • بر روی تمام سطح شیرآلات و اتصالات آن، سرکه را اسپری نمایید.
  • 5 تا 10 دقیقه صبر نمایید تا سرکه جرم ها را در خود حل کند.
  • با دستمال خشک و نرم شیر را خشک نمایید.

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از کاربردی ترین مواد برای برق انداختن شیرآلات و سینک است. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین آسیبی به آبکاری و رنگ شیرآلات وارد نمی کند و به راحتی در دسترس است.

  • یک چهارم فنجان جوش شیرین را در 2 قاشق غذاخوری آب گرم بریزید و خوب به هم بزنید تا ترکیبی خمیر مانند به دست بیاید. اگر خمیر بیش از حد سفت شده است، به آن کمی آب و اگر بیش از حد آبکی است، به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید.
  • خمیر را با استفاده از پارچه نرم و یا اسفنج بر روی بدنه شیرآلات بمالید به صورتی که تمام سطح شیر را بپوشاند. اگر برای مالیدن خمیر بر روی مهره ها و نقاط خارج از دسترس شیر از مسواک استفاده می کنید، دقت کنید که مسواک مورد استفاده حتما نرم باشد تا ابکاری شیر دچار خش خوردگی های ریز نشود.
  • پس از گذشت 5 تا 10 دقیقه شیرآلات را با اب سرد آبکشی و تمام سطح آن را با پارچه ای نرم خشک کنید.

تمیز کردن شیرآلات سفید

روش های متنوعی برای برق انداختن و تمیز کردن شیرآلات به صورت خانگی وجود دارد. همانطور که در مقاله مزایا و معایب شیرآلات سفید بررسی شد، شیرآلات سفید لک و اثر انگشت را نشان نمی دهند اما نحوه تمیز کردن آنها همچنان اهمیت دارد. توجه داشته باشید استفاده از شوینده های صنعتی و مواد اسیدی به آبکاری شیرآلات آسیب وارد می کند و به مرور زمان باعث خوردگی آنها می شود. در ادامه مراحل تمیز کردن شیرآلات سفید با مایع ظرفشویی آمده است.

تمیز کردن شیرآلات سفید با استفاده از مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یکی از موادی است که در همه خانه ها کنار سینک ظرفشویی وجود دارد و آسیبی به شیرآلات وارد نمی کند. از مایع ظرفشویی می توان به ترتیب زیر برای تمیز کردن شیرآلات استفاده کرد:

  • مقداری مایع ظرفشویی را در آب حل کنید.
  • اسفنج و یا دستمال نرمی را به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید.
  • اسفنج را به تمام بخش های مورد نظر خود بر روشی شیرآلات بکشید.
  • شیرآلات را آبکشی و با استفاده از یک حوله ای تمیز خشک کنید.

رسوب شیرآلات و روش های از بین بردن آن

رسوب بدون هیچ تردیدی،باعث خواهد شد تا جریان آب به طرز محسوسی کم شود. این اتفاق به ویژه برروی دوش حمام بیش از هر شیر دیگری برای اعضای خانواده آزار دهنده است. چرا که وقتی که قصد دارید تا دوش بگیرید و خستگی را ازبدنتان دور کنید، فشار ضعیف آب، حسابی هرفردی را کلافه می کند.اما خوشبختانه برطرف کردن رسوب شیرآلات، کار بسیار ساده ای پیش رو داریم و به زمان کمی هم نیاز دارد.

حتی اگر را به تازگی خریداری کرده اید، این مشکل ممکن است برایتان ایجاد شود ودلیل آن  آب سخت و رسوب دار منطقه شماست. معمولا این رسوبات از جنس کلسیم یا منیزیم هستند.

وقتی آب تبخیر می شود، مواد معدنی آن باقی می مانند و دور و بر روی شیرها رسوب می کنند.با گذر زمان این رسوبات محکم می شوند و تدریجا باعث سدمعبر جریان آب می شوند.در اکثر موارد می توان رسوب شیرآلات را با موادی که در منزل یافت می شوند برطرف کرد ونیازی به مواد شیمیایی حس نمی شود.

بهترین موادی که رسوب شیرآلات را از بین می برند

بهترین سلاح شما در مبارزه با رسوب شیرآلات، مایعات اسیدی هستند.اسیدها خیلی راحت رسوبات کلسیمی و رسوبات معدنی که بر رو و دور شیرها و دوش حمام تشکیل می شوند را از بین می برند؛شما می توانید از این مواد برای برطرف کردن مشکلتان استفاده کنید:

اگر رسوبات روی شیر از جنس آهک هستند، به راحتی می توانید با استفاده از یک لیموی نصف شده یا آبلیمو شیر را تمیز کنید. اسید سیتریک موجود در لیمو به راحتی مواد معدنی را از بین می برند. می توانید از لیمو یا آب لیمو برروی شیرهای کرومی، برنجی یا مسی استفاده کنید. بعد از انجام این کار، شیر یا دوش را بشوئید وبا پارچه خشک کنید.

کمی سرکه گرم شده می تواند معجزه کند. شما نباید معجزه سرکه را دست کم بگیرید.

  • مواد تمیزکننده حاوی اسید فسفریک
  • مواد تمیزکننده حاوی اسید سولفوریک

توجه کنید که در هنگام استفاده از این مواد، سیستم تهویه اتاق یا دستشویی و حمام روشن باشد. به ویژه اگر از مواد شیمیایی استفاده می کنید.بهتر است درهنگام استفاده از این مواد، چه سرکه و چه لیمو، از دستکش استفاده کنید؛چرا که ممکن است باعث آسیب رسیدن به پوست دستهای شما شوند.

راهکارهای مختلف برای برطرف کردن رسوب شیرآلات

قراردادن سر شیر یا دوش در داخل کیسه پلاستیکی:

کافی است کمی سرکه گرم را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و سر شیر و یا دوش که دچار رسوب شده را در این کیسه قرار دهید.

کیسه را با چسب نواری دور سر شیر یا دوش بچسبانید و یک ساعت صبر کنید.بعد از آن سر شیر یا دوش را از کیسه خارج کنید و با استفاده از مسواک به سادگی این رسوب را بردارید. سپس با استفاده از خلال دندان، سعی کنید سوراخ های شیر یا دوش را باز کنید . راهکاری ساده و ارزان برای برطرف کردن رسوب شیرآلات که فقط با کمی سرکه و خلال دندان مشکل شما حل می شود

قراردادن سرشیر آب یا دوش در کیسه حاوی سرکه برای برطرف کردن رسوب شیرآلات تمیز کردن سری شیر با استفاده از سرکه وخلال دندان

تمیزکردن آبفشان سر شیرها:

شما می توانید برای برطرف کردن رسوب شیرآلات، با باز کردن سر شیر و خارج کردن توری سر شیر (پخش کننده آب سر شیر)، آن را در ظرف کوچکی حاوی یکی از مواد پاک کننده ای که در بالا ذکر شد قرار دهید و با مسواک حسابی آن را تمیز کنید.

برای باز کردن این قسمت باید روبروی شیر بایستید و بخش پخش کننده آب را سفت بگیرید. آن را برخلاف جهت عقربه های ساعت (به سمت چپ) بچرخانید تا جدا شده و در دستان شما قرار گیرد.مراقب قطعات و اجزای آن باشید تا بتوانید بعد از تمیز کردن، با همان نظم و ساختار سابق سرجایشان قرار دهید.بعد از بازکردن این قطعات، آنها را در مایع مدنظرتان (آبلیمو، سرکه یا مواد تمیز کننده) قرار دهید.

اگر از اسیدهای قوی استفاده می کنید، حتما دستکش بپوشید و دقت کنید که این قطعات بیشتر از زمان تعیین شده در این محلول نمانند. در صورت لزوم یک حوله قدیمی یا پارچه دور دوش حمام قراردهید تا آسیبی به فلز نرسد. سپس محل ارتباط دوش حمام را با میله بدنه را در دست گرفته و خلاف جهت عقربه های ساعت بپیچانید وبا دقت واحتیاط آن را تمیز کنید.

تمیز کردن رسوب برروی بدنه شیرآلات

اگر برروی بدنه شیر آب یا دوش هم رسوباتی می بینید، یک حوله کهنه یا پارچه کهنه را به سرکه آغشته کرده و برروی رسوبات بکشید.

اجازه بدهید تا سرکه یک تا  دو ساعت بر روی بدنه شیر یا دوش بماند و در آن زمان با استفاده از مسواک یا اسفنج یا یک تکه پارچه نرم این رسوبات باقی مانده را پاک کنید.حالا زمان سرهم کردن قطعاتی که جدا کرده اید فرا رسیده.

برای اجتناب از تشکیل مجدد رسوب شیرآلات چه کنید؟

اگر آب منطقه زندگی تان آب سخت و پررسوب است شاید بهترین راهکار برای مبارزه با رسوب شیرآلات، استفاده از فیلترهای چندمرحله ای آب و سیستم فیلتراسیون آب باشد. این سیستمها عموما سختی آب را برطرف کرده و موادمعدنی اضافی موجود در آب را از بین می برند.

اگر جریان وفشار آب شیرهای منزل شما کند شده است، پیش از آنکه سریعا به فکر تعویض شیرها و یا اقدامات پرهزینه بیفتید، قبل از هرکاری، برای برطرف کردن رسوب شیرآلات دست به کار شوید.اقدامی که هزینه چندانی دربرندارد وبه احتمال بسیار زیاد باعث برطرف شدن مشکل شما خواهد شد.

اگر پاک کردن رسوب شیرآلات جواب نداد، پس از آن می توانید احتمالات دیگری را بررسی کرده و اقدامات دیگری انجام دهید.

برگرفته از: اپال نما