با کرم ضد آفتاب پنکک بزنیم یا نزنیم

بعضی از خانم‌ها در زمان انجام آرایش و روتین‌های پوستی روزنه‌شان یکی از مهمترین مراحل مراقبت و نگهداری از پوست صورت را جا می‌اندازند. استفاده از مام و ضد تعریق نیز در روتین روزانه مهم است. مام های ویتابلا با خاصیت ضد تعریق در روتین روزانه هر شخص واجب و حیاتی است. در هنگام آرایش صورت با وجود لایه‌های مختلفی از مرطوب‌کننده، کر‌م‌پودر، های‌لایتر و کانسیلرها به نظر می‌رسد که استفاده از کرم‎‌ها و محصولات ضد آفتاب کاری دشوار و سخت باشد.

اما چطور می‌توانیم محصولات ضد آفتاب را در زمان آرایش صورت به کار ببریم به شکلی که پوستمان سنگین و چندلایه نشود؟ چطور باید زمانی که صورت آرایش دارد ضدآفتاب را تجدید کرد؟ آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم می‌تواند پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند؟

اهمیت ضد آفتاب‌ها و نحوه‌ی اثرگذاری این ترکیبات بر روی پوست

وجود SPF یا Sun Protection Factor ( فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید) نشانگر این است که کرم ضد آفتاب شما می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌ی UV (اشعه UVA و UVB) محافظت کند. اشعه‌ی UVA می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد لکه‌های پیری‌، چین و چروک و افزایش رنگدانه شود، در حالی که اشعه‌ی UVB باعث آفتاب سوختگی می‌شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. کرم ضد آفتاب بی رنگ ویتابلا حاوی مواد شیمیایی غیر‌آلی هستند که می‌توانند هم اشعه‌ی UVA و هم UVB را منحرف کنند.

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب‌تر است؟

اکثر متخصصان پوست لوسیون‌های ضد آفتابی را توصیه می‌کنند که دارای SPF بین ۱۵ تا ۵۰ باشد. ضد آفتابی که دارای SPF 15 باشد می‌تواند ۹۳٪ از اشعه‌ی ماوراء بنفش را مسدود کند، در حالی که SPF 30 می‌تواند ۹۷٪ از اشعه‌ی UVB را مسدود کند.

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب علاوه بر توجه به میزان SPF آن، بهتر است مواد زیر در ترکیبات آن‌ها وجود داشته باشد:

اکسید زینک (Zinc oxide)

دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide)

آووبنزون (Avobenzone)

اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم نقش محافظ‌های فیزیکی را در برابر نور خورشید ایفا می‌کنند و مانع نفوذ و جذب اشعه های‌خورشید می‌شوند.آووبنزون هم ترکیبات شیمیایی و ارگانیکی دارد که اشعه‌های UV خورشید را دفع می‌کند.

اول ضد آفتاب بزنیم یا آرایش کنیم ؟

در واقع ترتیب استفاده از لوازم آرایش به چند شکل مختلف می‌تواند باشد که شما می‌توانید به دلخواه یکی از آنها را انتخاب نمایید. اگر فیلم‌های آموزشی مربوط به نحوه آرایش کردن را تماشا کنید، می‌بینید که بسیاری افراد ابتدا آرایش چشم خود را انجام می‌دهند و سپس به سراغ صورت خود می‌روند و برخی دیگر دقیقا برعکس این کار را می‌کنند. ما در اینجا یکی از بهترین روش‌های آرایش کردن را برای شما شرح می‌دهیم تا با ترتیب استفاده از محصولات آرایشی خود بهتر آشنا شوید.

۱. مرطوب کننده

بدون استفاده از مرطوب کننده، هرگز اصلا به آرایش کردن فکر هم نکنید. عدم استفاده از مرطوب کننده و آبرسان ویتابلا موجب می‌شود تا پوست شما رطوبت لازم را نداشته باشد و پوسته پوسته به نظر برسد و حالت خوبی به خود نگیرد. یک نکته بسیار مهم پیش از استفاده از مرطوب کننده این است که پوست حتما باید تمیز باشد و توسط محصولات پاک کننده آرایش به طور کامل از هر گونه آلودگی پاک شده باشد. همچنین اگر شما از سرم‌های ضد جوش استفاده می‌کنید، پیش از مصرف مرطوب کننده باید آنها را روی پوست خود بزنید.

۲. ضد آفتاب

دومین محصولی که باید به سراغ آن بروید، قطعا ضد آفتاب است. استفاده از ضد آفتاب و لوازم آرایش هر دو با هم روی پوست امکان‌پذیر است و هرگز نباید به بهانه آرایش کردن از زیر بار مصرف ضد آفتاب شانه خالی کرد. ضد آفتاب همچون مانعی از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت نموده و جوانی و شادابی پوست را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر خواهان پیشگیری از بروز چین و چروک هستید، ضد آفتاب را به هیچ بهانه‌ای فراموش نکنید.

۳. پرایمر

پرایمر زیرساز آرایش است و به شما کمک می‌کند تا آرایشی بدون نقص و زیبا داشته و آن را مدت زمان بیشتری روی پوست خود نگه دارید. استفاده از پرایمر اجباری نیست اما اگر می‌خواهید آرایش روی صورت شما بهتر بنشیند و پوشش‌دهی بهتری داشته باشد، توصیه می‌شود که حتما از آن استفاده نمایید.

۴. کرم پودر

در این مرحله می‌توانید از کرم پودر کمک گرفته و پوست خود را یکدست و شفاف‌تر کنید. اگر از BB کرم نیز استفاده می‌کنید، زمان مالیدن آن به پوست در همین مرحله است. اگر شما از ضد آفتاب رنگی استفاده کرده باشید، دیگر نیازی به مصرف کرم پودر ندارید.

۵. کانسیلر

کانسیلر نوعی فونداسیون فشرده با غلظت بالا است که قابلیت پوشش‌دهی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند نقص‌های پوست مثل آکنه و قرمزی ناشی از آن و لک پوستی را تا حد زیادی پوشش دهد. پس از استفاده از کرم پودر، می‌توانید از کانسیلر استفاده کنید.

۶. پن کیک

پس از کانسیلر نوبت استفاده از پن کیک است. البته برخی از میکاپ آرتیست‌ها استفاده از پن کیک را به بعد از زدن سایه چشم موکول می‌کنند. اما در حالت کلی می‌توان پن کیک را در این مرحله مورد استفاده قرار داد. تا به اینجا متوجه شدید که می‌توان ضد آفتاب و لوازم آرایش را در کنار یکدیگر استفاده کرد و هرگز میکاپ صورت نباید مانع از استفاده شما از ضد آفتاب شود. پس از اینکه پنکیک را زدید می‌توانید از هایلاتر صورت یا فیکساتور نیز استفاده نمایید. استفاده از این نوع محصولات کاملا اختیاری است اما اگر آنها را به کار ببرید، درخشندگی پوست شما دوچندان خواهد شد.

چگونه ضدآفتاب را روی آرایش خود تمدید کنیم؟

چالش اصلی برای بسیاری از مردم همین موضوع است که بعد از چند ساعت چطور ضدآفتاب را روی آرایش تمدید کنیم. بسیاری تصور می‌کنند که باید آرایش خود را پاک کنند و دوباره کرم ضدآفتاب بزنند. برای این کار دو راهکار برای شما داریم.

۱- می‌توانید کمی از کرم ضدآفتاب را بردارید و روی آرایش خود با انگشت دست به صورت دایره‌ای اعمال کنید. این کار را با دقت انجام دهید که آرایش شما خراب نشود. می‌توانید از ضدآفتاب‌های رنگی استفاده کنید که تقریبا هم‌رنگ فونداسیون شما هستند.

۲- راهکار دوم این است که به جای استفاده از کرم ضدآفتاب از اسپری ضدآفتاب استفاده کنید. بسیاری نمی‌دانند که ضدآفتاب‌ها در قالب اسپری نیز تولید می‌شوند.

با استفاده از انواع اسپری می‌توانید به راحتی و بدون از بین رفتن آرایش خود ضدآفتاب را روی صورت خود تمدید کنید. به یاد داشته باشید که چشمان خود را ببندید و بعد اسپری کنید. اگر از ضدآفتاب‌های کرمی استفاده می‌کنید، هر دو ساعت و اگر از ضدآفتاب‌های اسپری استفاده می‌کنید، باید هر ۱ ساعت آن را تمدید کنید.

چگونه روی آرایش، ضد آفتاب بزنیم؟

۱. استفاده از ضد آفتاب پودری

ضد آفتاب های پودری بهترین گزینه برای تجدید ضد آفتاب‌‌ به‌ حساب می‌آیند؛ چراکه آرایش را لکه دار نمی‌کنند. برای این کار کافی است یک برس پهن آرایشی را داخل ضد آفتاب پودری فرو برده و مواد را به‌آرامی با برس روی آرایش بکشید. بیشتر ضد آفتاب های پودری خاصیت ضد آب هم دارند. این مواد نه‌تنها ظاهر آرایش را خراب نمی‌کنند، بلکه جلوه‌ای جذاب به آن می‌دهند. از طرف دیگر ضد آفتاب های پودری، عرق و چربی صورت را در روزهای گرم جذب می‌کنند. پس انتخاب مناسبی برای فصل تابستان هستند.

۲. استفاده از اسپری ضد آفتاب

استفاده از اسپری ضد آفتاب یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای بانوان آرایش‌کرده است. با توجه به اینکه این اسپری ها به اندازه لوسیون ها و کرم های ضد آفتاب پوشش ندارند، باید در حین استفاده، حجم بیشتری را اسپری کنید. در این صورت تمام قسمت‌های پوست، پوشش لازم را پیدا می‌کنند. دقت کنید تا زمانی که اسپری خشک نشده است نباید صورت را لمس کنید.

۳. استفاده از پنکیک SPF دار

اگر تجربه‌ی خوبی در استفاده از پنکیک های معمولی آرایش ندارید و احساس می‌‌کنید این پودرها چسبندگی لازم را روی صورت ندارند، بهتر است سراغ پنکیک هایی بروید که دارای ترکیبات SPF هستند. این محصولات در کنار محافظت نسبی از پوست در برابر پرتو های خورشید، آرایش شما را مات و جذاب‌تر می‌کنند.

۴. استفاده از پودر فیکس آرایشی

بسته‌بندی پودر فیکس آرایشی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید آن را حمل کنید. پس در هر مکانی که بودید با کمک این پودر ها، آرایش خود تثبیت نمایید. نگران نباشید تراکم این پودر ها نیز بسیار سبک بوده و آرایش شما را سنگین نمی‌کنند.

در مجموع باید گفت اشعه های مضر خورشید به‌اندازه‌ای برای پوست خطر دارند که باید برای حفظ سلامتی خود، دست به هر کاری بزنید. از طرف دیگر قید آرایش و زیبایی را هم که نمی‌توان زد و باید تمهیداتی در پیش گرفت تا در کنار آرایش، سلامت پوست در برابر آفتاب نیز حفظ شود. با در نظر گرفتن این موارد پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اصول خاصی را برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب و استفاده از آن در کنار آرایش بلد هستید، در قسمت نظرات ما و دیگر همراهان اردمی را در جریان بگذارید.

خروج از نسخه موبایل