روشن نشدن ماشین در زمستان

با آغاز فصل سرما و کاهش دمای محیط هیچ چیز بدتر از این نیست که استارت ماشین را بزنید اما ماشین روشن نشود. این اتفاق زمانی بدتر خواهد شد که عجله داشته باشید و این امکان برایتان وجود نداشته باشد تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در این حالت دانستن این که چرا ماشین روشن نمی‌شود و چه چیز باعث می‌شود تا در هوای سرد ماشین دچار چنین مشکلی شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

در صورتی که اطلاعات کافی و آمادگی لازم داشته باشید به راحتی می‌توانید مشکل روشن نشدن ماشین در روزهای سرد پائیزی و زمستانی را حل کنید یا از امداد خودرو اصفهان کمک بگیرید. اگر از تلاش برای روشن کردن ماشین خود در صبح‌های سرد خسته شده‌اید، توصیه‌های مفیدی که در این مقاله ارائه خواهیم داد را مطالعه کنید.

به چه علت ماشین در روزهای سرد روشن نمی‌شود؟

یکی از عواملی که موجب می‌شود تا ماشین در هوای سرد روشن نشود، غلیظ شدن روغن موتور به دلیل سرما است. زمانی که روغن سفت و غلیظ می‌شود به خوبی در موتور گردش نکرده و قطعات موتور به کار نمی‌افتند. در نتیجه هر قدر شما استارت بزنید ماشین روشن نخواهد شد.

اما روشن نشدن ماشین دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:

ضعیف شدن باتری ماشین

وقتی فصل سرما فرا می‌رسد و دما کاهش می‌یابد، واکنش‌های شیمیایی در باتری ماشین با سرعت کمتری صورت می‌گیرد. این اتفاق می‌تواند منجر به ضعیف شدن باتری شده و باتری وارد حالت خواب زمستانی می‌شود. در واقع، اگر باتری ضعیف شده باشد، ممکن است انرژی کافی برای روشن کردن موتور ماشین را نداشته باشد و در سرما نتواند این کار را به درستی انجام دهد. احتمال این اتفاق در باتری‌هایی که سه سال یا بیشتر عمر دارند بیشتر خواهد بود. بنابراین، بسیار مهم است که مراقب وضعیت باتری ماشین خود باشید و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع مشکل روشن نشدن ماشین در روزهای سرد را انجام دهید.

از مهمترین نشانه‌های ضعیف شدن باتری استارت نخوردن آن در روزهای عادی است. اگر ماشین پیش از آن که هوا سرد شود به خوبی استارت نخورد، نشان دهنده این است که انرژی مورد نیاز به دینام و سیستم استارت نمی‌رسد. اولین دلیل وقوع این مشکل خراب بودن باتری و یا تمام شدن عمر مفید آن است. برای تشخیص این مساله بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.

چطور از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

مراقبت از باتری ماشین در بهبود عملکرد و افزایش طول عمر آن بسیار مهم است، مخصوصاً در فصل زمستان که دما کاهش می‌یابد که احتمال این که باتری ماشین ضعیف شود بسیار بیشتر از سایر فصول سال است. با پیشرفته‌تر شدن فناوری خودروها، تعمیر و نگهداری منظم باتری برای جلوگیری از بروز مشکل خوابیدن باتری از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای جلوگیری از این مشکل، می توانیم اقدامات پیشگیرانه متعددی را انجام دهیم:

اگر پارکینگ ندارید بهتر است تا حد امکان ماشین خود را در جایی پارک کنید که از برف و باران دور باشد. حتی می‌توانید از روکش‌های ضخیم یا پتو برای گرم نگه داشتن خودرو استفاده کنید. دقت داشته باشید که نباید پتو را مستقیما روی موتور بیاندازید.

همچنین توصیه می‌شود باطری ماشین خود را هر سه سال یکبار تعویض کنید، حتی اگر کاملا خالی نشده باشد. اگر زیاد از خودرویتان استفاده نمی‌کنید، بهتر است در فصل زمستان حداقل هفته‌ای یک بار باتری را شارژ کنید تا با مشکل خالی شدن باتری مواجه نشوید، به خصوص اگر باتری شما بیش از سه سال عمر دارد این کار بسیار ضروری خواهد بود.

کابل‌ها و گیره‌ها را مرتبا چک کنید و هر گونه زنگ زدگی و شل شدگی سیم‌ها را رفع نمائید. برای تمیز کردن سیم‌ها بهتر است نزد تعمیرکار مراجعه کنید تا با استفاده از برس مخصوص و مواد مناسب جرم‌ها و زنگ زدگی را برطرف کند. علاوه بر این باید دستگاه‌هایی که به نیروی الکتریکی نیاز دارند مانند رادیو، سیستم مسیریاب و … چک کنید تا در زمان خاموش بودن ماشین روشن نمانده و باتری را خالی نکنند.

خراب شدن دینام

دینام خودرو وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که اگر دینام از کار بیفتد، ممکن است ماشین شما به خصوص در روزهای سرد، روشن نشود. اگر باتری نسبتاً نو است اما خودرو هنوز در صبح‌های سرد روشن نمی‌شود، به احتمال زیاد مشکل از دینام است که باتری را به خوبی شارژ نکرده و باعث تخلیه شدن باتری می‌شود.

یکی از اولین نشانه‌های خرابی دینام این است که باتری در هنگام کار کردن موتور به طور کامل شارژ نمی‌شود. این اتفاق منجر به کاهش تدریجی قدرت باتری خواهد شد که باعث می‌شود موتور دیرتر روشن شده و در نهایت در روزهای سرد زمستانی استارت نخورد.

برای جلوگیری از این مشکل در فصول سرد سال، تعمیر و نگهداری منظم خودرو از جمله بررسی موتور و دینام ضروری است. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا مشکلات احتمالی را در مراحل اولیه شناسایی کنید، بلکه عملکرد روان و ایمن خودروی شما را تضمین می‌کند.

از کجا بدانیم که دینام مشکل دارد؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص خراب بودن دینام خودرو، کم نور شدن چراغ‌های ماشین و یا چراغ‌های روی داشبورد است. همچنین اگر در داخل کابین بویی شبیه به بوی سوختگی حس کردید و یا متوجه شدید که کیلومتر شمار خودرو یا درجه‌هایی که بر روی داشبورد مشاهده می‌کنید به درستی کار نمی‌کنند می‌توانید حدس بزنید که دینام خودرو مشکل دارد. همچنین اگر برای روشن کردن خودرو باتری به باتری کرده باشید اما ماشین پس از مدت زمان کوتاهی باز هم خاموش شود، مشخص می‌شود که دینام به درستی عمل نمی‌کند و نمی‌تواند باتری را شارژ کند.

وارد شدن آب به داخل سیستم سوخت خودرو

معمولا زمانی که خودرو روشن نمی‌شود، اولین حدسی که می‌زنیم این است که باتری خودرو خالی شده است. اما همیشه هم اینطور نیست. در حقیقت مشکل در سیستم سوخت نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که موجب شود تا ماشین در روزهای سرد روشن نشود. شاید خودروی شما حتی زمانی که شب قبل روشن بوده و شما مسافتی را با آن طی کرده‌اید، فردا صبح روشن نشود. دلیل آن چیست؟

خوب، دلیلش این است که با گذشت زمان، همیشه مقداری آب وارد سیستم سوخت خودرو می‌شود، از جمله شلنگ‌های سوخت که پمپ‌های تزریق سوخت را تغذیه می‌کنند. این شلنگ‌های نازک در هوای سرد مشکل‌ساز می‌شوند، زیرا آب داخل آن‌ها که زیاد هم نیست یخ می‌زند و باعث انسداد مسیر عبور سوخت می‌شود که از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری می‌کند. بنابراین فرآیند سوختن بنزین با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت خودرو استارت نمی‌خورد.

عدم استفاده از روغن مناسب

علت دیگر روشن نشدن ماشین در روزهای سرد سال استفاده کردن از روغن موتور نامناسب و بی‌کیفیت است. روغن موتور یکی از روغن‌های ضروری خودرو است و اگر به درستی و به اندازه کافی استفاده نشود ممکن است به قطعات داخلی موتور آسیب بزند. اگر روغن موتور برای هوای سرد مناسب نباشد موجب می‌شود تا ماشین شما در هوای سرد استارت نخورده و روشن نشود.

یخ زدن کاربراتور

کاربراتور بخش کلیدی سیستم سوخت خودرو است که هوا را با بنزین مخلوط می‌کند تا مخلوط بهینه‌ای برای احتراق ایجاد شود. در حالی که سیستم‌های تزریق سوخت مدرن جایگزین کاربراتور به عنوان عامل اصلی مخلوط کردن هوا و بنزین در وسایل نقلیه شده است، اما هنوز یک جزء حیاتی در خودروهای کلاسیک محسوب می‌شود. این قطعه از ماشین به شدت به دمای سرد و یخبندان نیز حساس است و یکی از اولین مواردی است که باید در روزهای سرد و زمانی که خودرو روشن نمی‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

اگر کاربراتور یخ زده باشد بهترین راه حل این است که پا را روی کلاچ نگه داشته و با پای دیگر به آرامی پدال گاز را فشار دهید تا موتور گرم شده و روشن شود. با این کار کمک می‌کنید تا مقدار سوخت مورد نیاز به موتور برسد و خودرو گرم شود. در خودروهای جدید به جای کاربراتور از انژکتور استفاده شده است و مشکل یخ زدن دیگر برای خودروهای مدرن پیش نمی‌آید.

 نکات مهم برای دارندگان خودرو کلاسیک

اگر دارای خودرویی کلاسیک هستید احتمالاً کاربراتور مسئول اصلی روشن نشدن ماشین (و یا به سختی روشن شدن) شما است.

۱- همه چیز را خاموش کنید

همه دستگاه ها و مصرف کننده های الکتریکی مثل چراغ ها، بخاری، رادیو و غیره نیروی خود را از باتری ماشین تامین می کنند. بنابراین قبل از اقدام به روشن کردن ماشین همه این دستگاه ها را خاموش کنید تا باتری شانس بیش تری برای روشن کردن ماشین پیدا کند. اگر پیشرانه (موتور) خودرو روشن شد جهت جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری (خوابیدن باتری) و روشن نشدن ماشین اجازه دهید موتور کمی درجا کار کند. تجهیزات الکتریکی ماشین مثل چراغ ها، بخاری، رادیو و غیره نیروی خود را از باتری خودرو تامین می کنند. بنابراین قبل از اقدام به روشن کردن ماشین همه این دستگاه ها را خاموش کنید

۲- هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید

یک ترفند کوچک دیگر که برخی اوقات جواب می دهد این است که هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید. این عمل کمی از بار اعمال شده بر روی باتری می کاهد و با وجود سرد بودن، به موتور شانس بیش تری برای روشن شدن می دهد.

۳- قطب های باتری را از لحاظ نظافت و محکم بودن بررسی کنید

باتری ماشین خود را در زیر درب کاپوت پیدا کنید و کابل های اتصال آن را بررسی کنید. اگر نشانه ای از خوردگی، سولفاته شدن و زنگ زدگی مشاهده کردید برای کارکرد صحیح باتری نیاز به نطافت باتری خودرو دارید. در قدم نخست از عینک محافظ و دستکش مخصوص کار استفاده نمائید. سپس کابل های باتری را از جای خود جدا کنید (نخست قطب منفی) و با یک مسواک و مخلوط غلیظ آب و جوش شیرین محل قطب ها (سر باتری) را نظافت کنید. جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی همیشه کابل منفی را آخر از همه دوباره متصل کنید.

اگر کابل ها و قطب های باتری هیچ مشکلی ندارند، چک کردن کابل ها از لحاظ محکم بودن ایده خوبی است. چرا که کابلی که خوب متصل نشده، جریان الکتریکی را به خوبی عبور نمی دهد. اگر گیره ها شل شده اند قبل از استارت دوباره ماشین آن ها را با آچار (معمولاً شماره ۱۰) محکم کنید.

۵- از محصولات مرتبط موجود در بازار استفاده کنید

اگر ماشین شما به زحمت روشن می شود احتمالاً نیاز به کمی کمک دارد؛ اینجا است که محصولات مخصوص استارت زدن ماشین در هوای سرد کاربرد خود را به خوبی نشان می دهند. برخی از این محصولات با افزایش قدرت انفجار مخلوط سوخت و هوا باعث راحت تر روشن شدن پیشرانه (موتور) می شوند. به راحتی کمی از آن ها را برای چند ثانیه داخل هواکش ماشین اسپری کنید و خودرو را استارت کنید. استفاده از محصولات مخصوص استارت ماشین در فصول سرد سال یکی از آسان ترین راه های استارت خودرو در کشورهای سردسیر در سراسر دنیا است.

۶- از روش باتری به باتری استفاده کنید

این روش آخرین راه حل بعد از انجام تمامی روش ها بالا و روشن نشدن خودرو است. البته اگر کابل مخصوص باتری به باتری  همراه دارید اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید ممکن است به خود یا ماشین آسیب وارد کنید. اگر در انجام این عمل باتجربه هستید و خودرویی با باتری سالم برای کمک در دسترس دارید حتماً این کار را امتحان کنید.

خروج از نسخه موبایل