ساخت کابینت آشپزخانه هایگلاس

کابینت هایگلاس با ظاهر براق و قیمت مقرون‌به صرفه، در آشپزخانه‌های مدرن جایگاه خاصی دارد. ورق‌های هایگلاس با روکش‌های رنگی مات و براق، در انواع ساده و طرح دار، در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و کابینت‌سازها از آن‌ها استفاده می‌کنند. تنها ایراد کابینت های گلاس، خش پذیری سطح آن‌ها است. در ادامه این مطلب، برای آشنایی بیشتر شما با این کابینت به معرفی انواع کابینت هایگلاس و مراحل ساخت آن می‌پردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

ساختمان | کابینت هایگلاس

 ساختمان | کابینت هایگلاس

 

ورق کابینت هایگلاس چیست؟

برخلاف تصور رایج، نام «هایگلاس» ارتباطی با شیشه ندارد و این نام مربوط به روکش ورق سازنده این کابینت است. کابینت هایگلاس را از ورق ام دی اف با روکش از جنس پلاستیک شفاف و براق (پلکسی گلاس) می‌سازند. این در حالی است که کابینت ام دی اف معمولی را با ورق ام دی اف دارای روکش ملامینه می‌سازند. روکش سطح ورق هایگلاس به دلیل زیبایی ظاهری و انعکاس نور، جلوه‌ای مدرن و شیک به آشپزخانه می‌بخشد. این روکش معمولاً فقط یک طرف ورق کابینت را می‌پوشاند و سمت دیگر آن، از روکش ساده‌تر و معمولی‌تری برخوردار است. قیمت مناسب هایگلاس در مقایسه با سایر کابینت‌ها، به محبوبیت این نوع کابینت افزوده است. از ورق کابینت های گلاس، اغلب برای ساخت کابینت‌های ساده در سبک مدرن و مینیمال استفاده می‌کنند.

معرفی انواع کابینت های گلاس با روکش‌های مختلف

کابینت هایگلاس انواع مختلفی دارد که با توجه به سلیقه و بودجه شما قابل اجرا هستند:

  • کابینت لمی گلاس
  • کابینت پلی گلاس

در ادامه هر کدام از انواع کابینت هایگلاس را مختصر توضیح می‌دهیم.

·        کابینت با روکش لمی گلاس

کابینت های لمی گلاس دارای سطحی براق و صاف هستند و با انعکاس نور فضایی روشن ایجاد می‌کنند. بخش زیر روکش این کابینت از ام دی اف و روکش آن پی وی سی است. کابینت هایگلاس با روکش لمی گلاس، دربرابر خط و خش و حرارت مقاومت بالایی دارد. این نوع کابینت قیمت بالاتری نسبت به کابینت های گلاس و پلی گلاس دارد.

·        کابینت با روکش پلی گلاس

کابینت‌های پلی گلاس از ام دی اف با روکش پلی استر ساخته می‌شوند. این کابینت دربرابر خط و خش و حرارت مقاومت بالایی دارد. کابینت پلی گلاس به نسبت هایگلاس قیمت بالاتری دارد.

تا به اینجا با انواع کابینت هایگلاس آشنا شدیم، درادامه درمورد مراحل ساخت این کابینت صحبت می‌کنیم.

مراحل ساخت کابینت هایگلاس چیست؟

در ادامه به مراحل آماده‌سازی و ساخت کابینت هایگلاس می‌پردازیم:

1.    اندازه‌گیری ابعاد

اولین قدم برای داشتن کابینت‌های هایگلاس، اندازه‌گیری دقیق آشپزخانه است. این مرحله‌ توسط یک کابینت‌ساز ماهر و به شکل حضوری باید انجام شود تا تمام جزئیات در نظر گرفته شوند.

2.    تهیه طرح و نقشه

پس از انجام اندازه‌گیری‌های دقیق از آشپزخانه، نوبت به ترسیم نقشه‌ای دقیق و کامل از چیدمان کابینت‌ها و محل قرارگیری لوازم مختلف آشپزخانه می‌رسد. این نقشه نیز توسط کابینت‌ساز یا طراح متخصص تهیه می‌شود. کابینت هایگلاس زیر توسط کابینت‌ساز سلام ساختمان طراحی و اجرا شده‌است. کابینت‌ساز بعد از بازدید حضوری و تهیه نقشه مطابق با ظرفیت آشپزخانه و نیازهای مشتری، این کابینت را طراحی و سپس اجرا کرده‌است.

3.    برشکاری و ساخت کابینت

در این مرحله، ورق‌های های گلاس که شامل ام‌دی‌اف با روکش پلکسی‌گلاس یا لمی گلاس و پلی گلاس هستند، به اندازه‌های دقیق برش داده می‌شوند. این برش‌ها باید با دقت و استفاده از دستگاه‌های برش پیشرفته انجام شوند تا لبه‌های صاف و بدون ترک ایجاد شود. از ورق های گلاس برای ساخت درب کابینت استفاده می‌کنند. یونیت‌ها یا همان چارچوب کابینت نیز در همین مرحله و از جنس ام دی اف که ارزان‌تر است ساخته می‌شوند.

4.    لبه چسبانی

پس از برشکاری درب ها و بدنه کابینت، لبه‌های قطعات برش‌خورده با نوارهای مخصوص پوشانده می‌شوند تا هم زیبایی ظاهری و هم دوام کابینت افزایش یابد. برای لبه‌ها معمولا از نوارهای پی وی سی ضد آب استفاده می‌کنند.

5.    سوراخ‌کاری و اتصالات

در این مرحله، محل قرارگرفتن دستگیره، ریل و لولا روی کابینت علامت‌گذاری می‌شود. قطعات مختلف کابینت با استفاده از اتصالات مناسب به یکدیگر متصل می شوند.

6.    نصب و مونتاژ

در مرحله نهایی، کابینت شما آماده شده و باید در آشپزخانه نصب شود. کابینت‌ساز با تخصص خود تمام یونیت‌های کابینت هایگلاس را که از ظرافت خاصی برخوردار هستند، نصب می‌کند. سپس درب‌ها و کشوها را روی بدنه سوار کرده و لولاها را تنظیم می‌کند.

تا به اینجا با مراحل ساخت کابینت هایگلاس آشنا شدیم. درادامه باید ببنیم چرا این کابینت طرفداران زیادی دارد.

علت خرید کابینت هایگلاس برای آشپزخانه چیست؟

در ادامه به مزایا و دلایل خرید کابینت هایگلاس برای آشپزخانه می‌پردازیم:

  • زیبایی منحصر به فرد: کابینت هایگلاس به دلیل سطح براق و صاف خود، ظاهری زیبا، شیک و مدرن به آشپزخانه شما می‌دهد.
  • تنوع رنگ: ورق‌های هایگلاس در طیف رنگی مختلفی در بازار وجود دارند. همین نکته این کابینت‌ها را محبوب کرده‌است. زیرا افراد می‌توانند باتوجه به سلیقه خود رنگ کابینت دلخواه را انتخاب کنند.
  • بزرگ نشان دادن محیط: سطح براق کابینت‌های هایگلاس، نور را به خوبی بازتاب می‌دهد و به روشن‌تر شدن فضای آشپزخانه کمک می‌کند. این امر، حس وسعت و دلبازی را در محیط‌های کوچک القا می‌کند.
  • قیمت به صرفه: شاید تصور کنید که هایگلاس با آن ظاهر درخشان و شیشه‌ای، قیمتی نجومی دارد. اما اینطور نیست! قیمت کابینت‌های هایگلاس تنها کمی از کابینت‌های ام دی اف، که نوعی کابینت رایج و پرطرفدار هستند، بیشتر است. این در حالی است که هایگلاس در مقایسه با کابینت‌هایی مانند ممبران یا روکش چوب، قیمت بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه تری دارد.
  • ابزارخوری بالای ورق کابینت: ام دی اف به کار رفته در ساختار کابینت‌های های گلاس به دلیل تراکم و یکنواختی بالای خود، قابلیت ابزارخوری بسیار خوبی دارد. این به این معنی است که می‌توان به راحتی برش‌ها و شکاف‌های دقیق و تمیزی در آن ایجاد کرد و نصب یراق‌آلات مانند لولاها و دستگیره‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که فرآیند ساخت و نصب کابینت‌های های گلاس به راحتی و با کیفیت بالایی انجام شود.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت: روکش پلاستیکی کابینت های گلاس، در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر سطح روکش این کابینت آسیبی نبیند، به راحتی می‌توانید در طولانی مدت از این کابینت استفاده کنید.

درنهایت شما باید براساس بودجه، سلیقه و نیاز خود اقدام به خرید کابینت هایگلاس کنید.

جمع‌بندی

کابینت هایگلاس با ظاهری براق و مدرن، در آشپزخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. ورق هایگلاس را در کارخانه، از چسباندن یک لایه روکش پلاستیکی نازک مات یا براق، روی ام دی اف خام می‌سازند. ساخت کابینت هایگلاس نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد و کابینت‌ساز باید با بازدید حضوری از آشپزخانه و تهیه نقشه از چیدمان کابینت‌ها، اقدام به ساخت کابینت هایگلاس کند. اگر شما قصد خرید کابینتی مقرون به صرفه برای آشپزخانه خود را دارید، کابینت‌سازهای سلام ساختمان کابینت هایگلاس را به شما پیشنهاد می‌دهند.