عمومیبرترین های کسب و کار

اشتباهات رایج در انتخاب کابینت برای آشپزخانه های کوچک

این اشتباهات در خرید کابینت آشپزخانه رایج هستند

اگر قصد تغییر دکوراسیون آشپزخانه با کابینت کلاسیک را دارید، یکی از بهترین روش‌ها خرید کابینت جدید است. اما گاهی با وجود انجام این کار و تعویض کابینت، نتیجه کار اصلا دلنشین نمی‌شود و تنها هزینه و زمان ما هدر می‌رود. برای اینکه بتوانید از زمان و هزینه خود به درستی استفاده کنید و در نهایت از نتیجه راضی باشید و دچار اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه نشوید، بهتر است که قبل از هر اقدامی، اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید.

در ادامه درباره اشتباهاتی رایجی صحبت خواهیم کرد که برخی افراد در زمان خرید و تعویض کابینت آشپزخانه انجام می‌دهند. آشنایی با این موارد و انجام ندادن آن‌ها، به شما کمک خواهد کرد که به بهترین شکل فضای آشپزخانه خود را تغییر دهید و زیبایی را به خانه خود هدیه بخشید.

به کیفیت محصول توجه نمی‌کنید

از جمله مهمترین اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه تهران که بعضی‌ افراد در زمان تعویض کابینت خانه خود انجام می‌دهند این است که به کیفیت توجهی ندارند و خیلی سریع و شتاب زده عمل می‌کنند. این کار باعث می‌شود بعد از طی مدتی کیفیت پایین محصول دردسرهای زیادی برای صاحب خانه ایجاد کند. به عنوان مثال، درب و دستگیره کابینت کنده می‌شود یا شکل ظاهری آن تغییر می‌کند.

به همین دلیل، از همان ابتدا باید به صورت ویژه کیفیت را در نظر بگیرید. عوامل مختلفی می‌تواند در بی توجهی به این موضوع دخیل باشد که از جمله این موارد می‌توان به بودجه کم، عدم آگاهی، مراجعه نکردن به فروشگاه‌های معتبر، کمک نگرفتن از مشاورها و افراد متخصص اشاره کرد. برای حل مشکل اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه مشکل بهتر است حتما بودجه کافی کنار بگذارید و از تجربیات افراد مجرب کمک بگیرید.

توجه داشته باشید خرید کابینت بی‌ کیفیت نه تنها صرفه جویی در هزینه شما نیست، بلکه هم باعث ایجاد محیط نازیبا می‌شود و هم مجبور خواهید بود پول تعمیر یا تعویض آن را بپردازید. بنابراین از همان ابتدا با توجه بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

نور و ابعاد آشپزخانه را در نظر نمی‌گیرید

هر آشپزخانه‌ای دارای معماری مخصوص به خود است و بی توجهی به ویژگی‌های آن منجر به اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه و تصمیم‌گیری غلط در تهیه کابینت مناسب خواهد شد. بعضی آشپزخانه‌ها به دلیل داشتن پنجره یا به خاطر نوع ساخت بسیار نورگیر هستند و فضای روشن دارند. اما در نقطه مقابل، آشپزخانه‌هایی وجود دارند که پنجره یا نور کافی ندارند. ما نمی‌توانیم یک نسخه یکسان برای تمام خانه‌ها بپیچیم و طبق آن عمل کنیم. شما حتما قبل از خرید باید فضای خانه خود را در نظر بگیرید و در نهایت با توجه به ابعاد و نور تصمیم گیری کنید.

توصیه کلی ما این است که برای آشپزخانه‌های کوچک از کابینت کلاسیک استفاده نکنید و به سراغ سبک مدرن بروید. همچنین اگر نور کافی ندارید استفاده از رنگ‌های تیره برای شما مناسب نیست زیرا باعث می‌شود محیط کوچکتر به نظر برسد. اما در صورتی که آشپزخانه شما بزرگ است و نور کافی دارد می‌توانید به سراغ سبک‌های کلاسیک و رنگ‌های تیره‌‌ تر بروید.

تمام فضا را با کابینت پر می‌کنید

یکی دیگر از اشتباهات خرید کابینت روکش چوب که ممکن است به سراغ آن برویم، سفارش محصول به تعداد زیاد است. برخی‌ها دوست ندارند هیچ فضای خالی در آشپزخانه خود باقی بگذارند و به همین دلیل، تمام فضا را با کابینت پر می‌کنند؛ یا از آنجایی که برخی افراد وسایل زیادی برای قرار دادن در داخل کابینت‌ها دارند، بر این تصور هستند که استفاده از تعداد زیاد کابینت می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

اما در حقیقت، این کار اشتباه است و باعث ایجاد یک محیط شلوغ می‌شود. بهتر است قبل از سفارش، اطلاعاتی درباره اصول چیدمان به دست بیاورید. می‌توانید در اینترنت سرچ کرده و مقالات مربوط به این موضوع را مطالعه کنید یا از مشاوران مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

اگر دلیل شما برای تهیه تعداد زیاد کابینت این است که وسایل زیادی دارید، بهترین راه حل استفاده از اکسسوری‌ها است. انواع اکسسوری به شما کمک می‌کنند تا تمام وسایل خود را به بهترین شکل در کابینت‌های خود جا دهید. همچنین نظم و زیبایی به محیط می‌بخشند. از جمله این اکسسوری‌ها می‌توان به اکسسوری کشویی، مخصوص سطل زباله، آب چکان، گیره‌هایی برای آویزان کردن در قابلمه و موارد دیگر اشاره کرد.

 

اندازه گیری شما اشتباه است

زمانی که قصد دارید فضای آشپزخانه را برای ساخت و نصب کابینت اندازه‌گیری کنید، ممکن است دچار اشتباه شوید و همین موضوع در نتیجه نهایی تاثیر خواهد داشت و به دلیل نامتناسب بودن اندازه‌ها یک محیط نامناسب و نامرتب خواهید داشت. برای جلوگیری از این مشکل دو راه حل وجود دارد اول اینکه اگر خودتان قصد اندازه گیری دارید حتما طبق اصول این کار را انجام دهید و در نوشتن اندازه‌ها دقت کافی داشته باشید.

راه حل دوم که بهترین روش محسوب می‌شود کمک گرفتن از متخصصین است.  بعضی شرکت‌ها تمام مراحل تهیه کابینت را از همان ابتدا انجام می‌دهند و اندازه گیری قبل از شروع ساخت نیز یکی از این مراحل محسوب می‌شود. آن‌ها به خوبی با اصول این کار آشنا هستند و به همین دلیل احتمال اشتباه به حداقل می‌رسد.

نصب بدون کمک گرفتن از متخصص

یکی دیگر از اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه این است که ما در زمان نصب از متخصص کمک نگیریم و خودمان دست به کار شویم. با وجود اینکه نصب کابینت کار زیاد دشواری نیست اما اصولی دارد که بی توجهی ‌به این موارد باعث ایجاد مشکلاتی در آینده می‌شود. از جمله عواقب نصب نادرست این است که بعد از مدتی بین کابینت‌ها فاصله ایجاد شده و ممکن است وقت و هزینه شما برای تغییر دکوراسیون به هدر برود.

از آنجایی که مراحل نصب کابینت‌ها با یکدیگر متفاوت است، یک نصاب حرفه‌ای با در نظر گرفتن نوع محصول و دیگر موارد لازم به صورت کاملا حرفه‌ای و اصولی این کار را برای شما انجام می‌دهد و به این ترتیب می‌توانید به کمک آن‌ها از عواقب بعدی جلوگیری کنید و یک آشپزخانه زیبا و مرتب داشته باشید.

توجه نکردن به رنگ دکوراسیون

اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه مهم دیگری که خیلی از خانواده‌ها به آن توجه نمی کنند، بی توجهی به رنگ خانه و تناسب آن با محصول انتخابی است. در خرید کابینت اگر به رنگ دکوراسیون و دیوارها توجه نکنید، بدون شک انتخاب نادرستی خواهید داشت و خیلی زود پشیمان خواهید شد. بنابراین از همان ابتدا فضای کلی خانه و لوازم خود را در نظر بگرید و به سراغ رنگی بروید که با این موارد هماهنگی داشته باشد.

استفاده از رنگ‌هایی که هیچ هارمونی با محیط خانه ندارد یا استفاده از چند رنگ مختلف می‌تواند یک فضای نازیبا خلق کند. اگر اطلاعات زیادی درباره هارمونی رنگ‌ها ندارید، می‌توانید قبل از تصمیم گیری نهایی در اینترنت تحقیق کنید یا از افراد متخصصی که در این زمینه علم کافی دارند، کمک بگیرید.

در پایان این نکته را نیز اضافه می‌کنم که کابینت از جمله کالاهای مهم در دکوراسیون خانه ما محسوب می‌شود و از آنجایی که سبک خانه‌ها تغییر یافته و بیشتر آشپزخانه‌ها بدون دیوار و در ساخته می‌شوند، بنابراین انتخاب کابینتی که مناسب فضای خانه شما باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر دقت کافی نداشته باشید و اشتباهات خرید کابینت آشپزخانه را انجام دهید، خیلی زود با عواقب متعددی رو به رو می‌شوید و حتی ممکن است دوباره مجبور به پرداخت هزینه تعویض یا تعمیر شوید.

برخی از اشتباهات متداول در طراحی آشپزخانه

آشپزخانه فضایی است که افراد بیشتر زمان خود را در آن می گذرانند به همین دلیل دکوراسیون اصولی در این بخش از خانه اهمیت زیادی دارد. برخی از افراد برای داشتن آشپزخانه جذاب، هزینه های بسیاری را صرف می کنند ولی همچنان دکوراسیون آن ها رضایت بخش نیست زیرا طراحی دکوراسیون به گونه ای است که حتی کوچک ترین اشتباه نیز می تواند بر روی ظاهر و کیفیت آن تاثیر گذاشته و زیبایی آشپزخانه را کاهش دهد. در ادامه برخی از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه را بیان می کنیم تا با شناخت و رفع آن ها دکوراسیون جذاب و رضایت بخشی داشته باشید.

·         چیدمان غیر اصولی لوازم

بسیاری از افراد در انتخاب وسیله برای آشپزخانه دقت زیادی به خرج داده ولی اصول چیدمان را رعایت نمی کنند، در این صورت دکوراسیون شما زیبایی چندانی نخواهد داشت. چیدمان آشپزخانه باید به گونه ای باشد که از تمامی فضا به صورت بهینه استفاده شده و شما بتوانید وسایل و لوازم ضروری را در داخل آن قرار دهید. همچنین شما باید فضای مناسبی را به هر وسیله اختصاص دهید، به عنوان مثال در صورتی که شما یخچال و گاز را به یکدیگر بچسبانید، یخچال کارایی قبل را نداشته و به مرور آسیب می بیند.

·         ناهماهنگی رنگ ها با یکدیگر

یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه، استفاده از رنگ های نامتناسب است. رنگ ها اهمیت فوق العاده ای در دکوراسیون دارند. بسیاری از افراد رنگ ها را به صورت سلیقه ای انتخاب می کنند، در این حالت رنگ های استفاده شده نمی تواند زیبایی چشمگیری را به بینند انتقال دهد. همچنین در انتخاب رنگ باید به میزان فضای موجود در خانه خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال برای خانه های کوچک بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود تا فضا را بزرگتر نشان دهد.

·         بی دقت در انتخاب کابینت

از دیگر نکاتی که باید در طراحی آشپزخانه مورد توجه قرار دهید، انتخاب کابینت متناسب با آشپزخانه است. کابینت ها در سبک و مدل های مختلفی موجود بوده و تنوع رنگی بالایی دارند بنابراین در انتخاب کابینت ها باید به رنگ و سبک آشپزخانه توجه داشته باشید. معمولا برای آشپزخانه های کوچک از کابینت هایگلاس استفاده می کنند تا با انعکاس نور و اشغال فضای کم، فضا را بزرگ تر نشان دهد. همچنین شما باید به تعداد طبقات و کشوهای کابینت نیز توجه کنید و در صورتی که ظروف زیادی ندارید، نیازی به استفاده از تکه های متعدد کابینت نیست.

·         نور ناکافی یکی از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

بسیاری از افراد نسبت به نورپردازی بی توجه هستند و از این رو طراحی نامناسبی را در آشپزخانه ایجاد می کنند. نورپردازی در طراحی آشپزخانه اهمیت بسیاری دارد. انتخاب نوع نورپردازی به ابعاد آشپزخانه، رنگ کابینت ها و سبک دکوراسیون شما بستگی دارد. در صورتی که کابینت های تیره رنگی دارید، باید نور بیشتری را در فضا داشته باشید. هر چه شما نور بیشتری در فضا داشته باشید، می توانید غذا را راحت تر پخته و دقت بیشتری در تمیز کردن محیط به خرج دهید و از همه مهم تر، دکوراسیون جذاب تری نیز خواهید داشت.

·         پرهیز از شلوغ کردن فضا

از دیگر اشتباهات رایج شلوغی کردن فضا است. قرار دادن ظروف لوکس و زیبا بر روی دکورهای کابینت به زیباتر شدن دکوراسیون شما کمک می کند ولی زیاده روی در اینکار نتیجه عکس داده و فضا را شلوغ و زشت می کند. بنابراین توصیه می کنیم که تعادل را رعایت کرده و تنها چند تکه از ظروف مدرن و لوکس خود را برای دکور استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که این ظروف باید با رنگ و سبک دکوراسیون شما هماهنگ باشد.

·         کاربردی نبودن فضای آشپزخانه

تنها چیدمان و قرار دادن وسایل در دکوراسیون آشپزخانه و تمرکز بر روی زیبایی محیط برای دستیابی به دکوراسیونی زیبا کافی نیست. بلکه برای داشتن یک دکوراسیون استاندارد باید علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی، به کارامد بودن آن نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال شما باید کابینت های خود را به گونه ای طراحی کنید که درب تمامی آن ها به صورت کامل باز شود، در صورتی که مانعی بر سر راه کابینت ها وجود داشته باشد، درب آن به صورت کامل باز نشده و شما نمی توانید از تمامی فضای کابینت استفاده کنید.

·         عدم رعایت هماهنگی در چیدمان

پیش از این که طراحی آشپزخانه را شروع کنید، باید لوازم هماهنگ با یکدیگر را انتخاب کنید. به عنوان مثال در صورتی که رنگ دکوراسیون شما مشکل است و تنها یک رنگ روشن در فضا داشته باشید، تمامی توجهات به سوی آن جلب شده و بیننده نمی تواند به سایر لوازم موجود در آشپزخانه توجه داشته باشد. همچنین در هنگام ترکیب رنگی دقت کنید که رنگ های انتخاب شده با یکدیگر سازگاری داشته باشند تا زیبایی آشپزخانه چندین برابر شود.

·         بی توجهی به لوازم یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی آشپزخانه

در هنگام چیدمان لوازم باید نوع و کارکرد آن را در نظر بگیرید. به عنوان نمونه، قرار دادن یخچال در کنار گاز روشی غیر اصولی است و به مرور باعث خراب شدن یخچال و کاهش عمر آن می شود. همچنین استفاده از کابینت های معمولی و بدون روکش ضدآب در کنار سینک آشپزخانه، باعث افت کیفیت کابینت ها شده و به مرور کابینت های شما باد می کند و دیگر قابل استفاده نیست. بنابراین باید تمامی اصولی چیدمان را در هنگام طراحی دکوراسیون در نظر بگیرید.

·         توجه به نیاز جزیره

درست است که جزیره تاثیر بسیاری بر روی زیبایی آشپزخانه می گذارد، ولی لزومی ندارد که در همه آشپزخانه ها وجود داشته باشد. در صورتی که فضای آشپزخانه شما بسیار کوچک است، قرار دادن جزیره در آن باعث کوچک تر شدن فضا شده و رفت و آمد و کار کردن در آن را برای شما سخت می کند. ولی در صورتی که اصرار بر استفاده از جزیره دارید، باید از جزیره های متحرک استفاده کنید تا در صورت عدم نیاز بتوانید آن را در گوشه ای قرار دهید و از سایر فضای خانه به صورت بهینه استفاده نمایید.