برترین های کسب و کارعمومی

آموزش ساخت سونا خشک فضای باز در 15 مرحله

ساخت سونا خشک فضای باز  تقریباً برای هر کسی که کمی وقت دارد و مهارت های دستی دارد قابل دستیابی است. برنامه ریزی صحیح ضروری است و درک نیازهای شما بسیار مهم است. یک سونای خوب ساخته شده برای نسل ها ماندگار خواهد بود. در اصل، سونا یک ساختمان کوچک و کاملاً کاربردی است که باید با استفاده از تکنیک های ساخت و ساز مناسب و بهترین مصالح ساخته شود. این امر طول عمر آن را تضمین می کند و به آن اجازه می دهد در طول سال ها منتقل شود.

سونای باغ می تواند یک ایده عالی برای آرامش، تجدید قوا و استراحت باشد. می‌توان آن را با خانواده یا دوستان به اشتراک گذاشت و به سرعت به مکان مورد علاقه شما تبدیل شد – مکانی برای استراحت. سونا علاوه بر مزایای آرامش بخش، به مزایای سلامتی نیز کمک می کند. ساخت سونا خشک فواید سلامتی متعددی از کاهش خطر زوال عقل تا کاهش کلسترول و تقویت ایمنی را ارائه می دهد. یک سونا با طراحی متفکرانه و زیبایی شناختی می تواند نقطه کانونی در باغ ما باشد و به طور یکپارچه با طبیعت اطراف هماهنگ شود. ما در این مقاله می‌خواستیم نحوه انجام آن را گام به گام شرح دهیم. این یک راهنمای جامع نیست، بلکه یک طرح کلی است که شما را در مسیر درست راهنمایی می کند.

مرحله 1: هزینه ساخت سونا خشک

هزینه ساخت سونا خشک بر اساس اندازه، نوع ساخت و تجهیزات آن متفاوت است. ساخت یک سونا 4 تا 5 نفره با تجهیزات اولیه می تواند از 8000 تا 15000 دلار متغیر باشد. قبل از شروع کار، هزینه ها را با توجه به مصالح ساختمانی محلی و هزینه های نیروی کار به طور دقیق برآورد کنید. این یک چشم انداز در مورد مقرون به صرفه بودن و نیاز بالقوه به تامین مالی را فراهم می کند.

در برآورد هزینه باید در نظر بگیرید/;

  • هزینه فونداسیون، آماده سازی زمین
  • هزینه مواد قاب
  • هزینه مواد عایق
  • هزینه بخاری سونا
  • هزینه مصالح ارتفاع خارجی
  • هزینه واحد کنترل و نصب برق
  • هزینه چوب داخلی
  • هزینه میخ، سخت افزار فولادی

برای محاسبه موارد غیرمنتظره، حداقل 10 درصد بافر در هزینه نهایی لحاظ کنید.

مرحله 2: تشریفات هنگام ساخت سونا

به سختی می توان گفت که قبل از ساخت سونا چه تشریفاتی باید انجام شود. این به این دلیل است که هر کشور قوانین متفاوتی دارد. گاهی اوقات به یک مجوز برنامه ریزی نیاز خواهید داشت، در برخی مواقع نیازی به مجوز ندارید، اما بیشتر اوقات باید بدون مجوز فرار کنید. به عنوان یک قانون کلی، شما باید با مقامات محلی خود تماس بگیرید و در مورد طرح خود برای ساخت سونا باغ با آنها صحبت کنید.

شما نیازی به مجوز برنامه ریزی ندارید، اما باید به مقامات محلی در مورد ساخت و ساز اطلاع دهید. همچنین ساختمان باید حداقل 4 متر از لبه زمین شما فاصله داشته باشد.

مرحله 3: اتصال برق در سونا خشک

در صورت امکان، سونا باید دارای اتصال برق باشد. اگر سونا شما با بخاری چوبی گرم می شود، اتصال تک فاز کافی خواهد بود.

اگر قصد دارید از بخاری برقی استفاده کنید، بهتر است یک اتصال سه فاز به سونا خود راه اندازی کنید. اتصال سه فاز به شما این امکان را می دهد که از بخاری های با قدرت بالا به طور موثر استفاده کنید. ساده ترین راه برای تشخیص تک فاز و سه فاز تعداد سیم است: تک فاز دارای 2 سیم، برق و نول، سه فاز دارای 4 سیم (3 فاز + 1 نول). هنگام قرار دادن اتصال برق در زمین، باید ضخامت سیم مناسب را نیز انتخاب کنید. بخاری های مسافت بیشتر و قدرت بالاتر نیاز به کابل های ضخیم تری دارند. بهتر است با یک برقکار ماهر صحبت کنید ، زیرا اگر اشتباه متوجه شویم، در خطر سوختن سونا یا برق گرفتگی هستیم.

مرحله 4: اتصال شبکه آب

اگر سونا خشک شما دارای دوش (داخلی یا خارجی) است، ایده خوبی است که در این مرحله یک اتصال آب راه اندازی کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصال را در زیر عمق یخبندان اجرا کنید. این از یخ زدن خط جدید شما در زمستان و در نتیجه تخریب آن جلوگیری می کند. عمق یخبندان بسته به مکان متفاوت است، از 0 تا 2.4 متر (0 تا 8 فوت) متغیر است.

مرحله 5: پایه سونا

فونداسیون ساون را می توان به روش های مختلف انجام داد. متداول ترین نوع پی که برای اکثر شرایط خاک مناسب است، پی پایه بتنی است. این نوع فونداسیون را می توان پیش ساخته یا در محل ریخت. برای پروژه سونا تولا ما با پایه های بتنی پیش ساخته  رفتیم.

مرحله 6: قاب چوبی سونا خشک

ساخت قاب چوبی سونا قطعا خوشایندترین مرحله است. طرح کلی سونا ظرف چند روز نمایان می شود. چوب سونا خشک باید خشک و با رطوبت بیش از 18٪ باشد. بهترین چوب و الوار مهندسی شده است، در اروپا ما از عبارت C24 برای علامت گذاری این نوع الوار استفاده می کنیم. یعنی چوب خشک شده و کیفیت مناسبی دارد. اگر از الوار اره استفاده می کنیم باید از هر طرف آن را صاف کنیم. این باعث می شود که در برابر شعله مقاوم تر، کار با آن بهتر و در برابر پوسیدگی مقاوم تر شود. این ایده خوبی است که چوب را با یک عامل اشباع کننده درمان کنید.

مرحله 7: دیوارهای سونا

دیوارهای سونا باید با حداقل 100 میلی متر (4 اینچ) عایق پشم معدنی مانند RockWool عایق بندی شوند. از بیرون باید غشای سقف (نفوذپذیر) و از داخل غشای مقاوم در برابر رطوبت نصب شود. برای غشای داخلی آلومینیوم – کاغذی عالی وجود دارد. آنها هیچ پلاستیکی ندارند که در دمای بالاتر ذوب شود و علاوه بر این لایه آلومینیومی گرما را به داخل منعکس می کند.

مرحله 8: کف سونا

کف سونا خشک را می توان از تخته های چوبی ساخت و یا می توان آن را با بتن و کاشی ریخت.

مرحله 9: ارتفاع بیرونی سونا خشک

ارتفاع سونای بیرونی را می توان به روش های مختلفی انجام داد، بسته به آنچه ما دوست داریم و با معماری محلی مطابقت دارد. اگر سونای ما با اسکلت چوبی ساخته شده است، بهترین گزینه برای استفاده از ورق فلزی ایستاده یا نمای چوبی تهویه شده است. با استفاده از نمای چوبی باید به یاد داشته باشید که تهویه را در بالا و پایین دیوار بگذارید تا هوا به راحتی عبور کند.

مرحله 10: داخلی سونا

در داخل سونا، دیوارها باید با مانع بخار آلومینیومی – کاغذی پوشانده شوند. در بالای سد بخار، باید اسپیسر 10 میلی متری ساخته شده از چوب را قرار دهید. برای این کار می توانید از یک تخته نازک و بلند که به قاب میخ شده استفاده کنید. اسپیسر به الوار داخلی اجازه می دهد تا از هر دو طرف “تنفس” کند. پس از آن، می توانید زبانه و تخته های داخلی را که معمولاً 14 میلی متر ضخامت دارند، میخ بزنید. سعی کنید تخته هایی را انتخاب کنید که رزین زیادی در آنها وجود ندارد. رزین وقتی گرم می شود به مایع تبدیل می شود. مطمئناً نمی خواهید وقتی ساخت سونا خود را به پایان رساندید، روی شما چکه کند.

مرحله 11: نیمکت های سونا

برای نیمکت‌ها، انتخاب دو یا سه سطح داریم. م. سوناها باید از چوب س سبک ساخته شوند که عاری از رزین باشد و به این سرعت گرم نشود. بیشتر اوقات، نیمکت های سونا با آباچی یا توسکا ساخته می شوند. میخ هایی که برای ساختن نیمکت ها استفاده می شود باید از پشت میخ زده شوند تا از تخته ها عبور نکنند. به یاد داشته باشید، هر فلزی در سونا بسیار گرم می شود! برای تمیز نگه داشتن نیمکت های سونا، همیشه هنگام نشستن یا دراز کشیدن روی نیمکت ها از حوله استفاده کنید.

مرحله 12: تهویه مناسب در ساخت سونا خشک

تهویه مناسب در ساخت سونا خشک برای یک تجربه خوب سونا بسیار مهم است. افسانه های زیادی در مورد تهویه سونا وجود دارد. تهویه سونا باید با در نظر گرفتن حجم سونا و شکل آن و همچنین نوع اجاق گاز طراحی شود. ما مقاله مفصلی در مورد این موضوع نوشتیم، پس نگاهی بیندازید.

مرحله 13: نصب بخاری سونا

بخاری سونا از حدود 300 دلار شروع می شود. اگر یک اتصال برق سه فاز را وصل کرده اید، عالی است، بخاری های زیادی برای انتخاب خواهید داشت. به یاد داشته باشید که قاب اضافی را در دیواری که بخاری آویزان می شود اضافه کنید. اگر تصمیم دارید با بخاری چوبی بروید، مسیر صحیح دودکش را به خاطر بسپارید. اگر دودکش نزدیک به هر عنصر چوبی سونا قرار گیرد، ایجاد آتش سوزی بسیار آسان است.

مرحله  14: نصب درب سونا

محبوب ترین درب های سونا با شیشه سکوریت شده با ضخامت 8 میلی متر ساخته می شوند. قیمت ها از حدود 500 دلار شروع می شود. عرض درها می تواند 60 سانتی متر (2 فوت) باشد. اگر در حال ساخت یک سونا عمومی هستید، با عرض 80 تا 90 سانتی متر (3 فوت) بروید.

مرحله  15: لوازم جانبی سونا

قبل از اولین جلسه سونا، به دنبال یک سطل چوبی (سدر برای این کار عالی است) و یک ملاقه چوبی برای ریختن آب روی سنگ ها باشید. همچنین می توانید دماسنج و رطوبت سنج سونا تهیه کنید.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و با طی کردن این مراحل یک سونا خشک عالی درفضای باز برای خود داشته باشید.