پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاستوفوم غرب چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که ممکن است بسیاری از مردم پاسخ آن را ندانند. اما در این مطلب می خواهیم اطلاعات کاملی را در مورد پلاستوفوم، ویژگی های آن و کاربرد های بسیار زیادی که دارد در اختیار شما قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

پلاستوفوم چیست؟

پلاستوفوم که نام صنعتی آن پلی استایرن انبساطی است، ماده ای سفید رنگ است که برای مصارف مختلف از آن استفاده میشود. عموم مردم پلاستوفوم را با نام یونولیت میشناسند. از ویژگی های بارز این محصول می توان عایق بسیار خوب در برابر گرما، سرما، رطوبت و صدا اشاره کرد. البته برخی از کارخانه هایی که به طور تخصصی در زمینه تولید پلاستوفوم فعالیت میکنند، توانسته اند تغییراتی را در ویژگی و ساختار آن به وجود بیاورند.

آنها با استفاده از فناوری جدید، پلاستوفوم را به ماده ای مقاوم در برابر آتش تبدیل کرده اند، از طرفی این نوع پلاستوفوم عاری از هر گونه ماده سمی و خطرناک است. همین تغییر در ساختار پلاستوفوم سبب شده است تا در صنعت ساختمان سازی بیشترین کاربرد را داشته باشد. چرا که امکان آتش سوزی به هر دلیلی برای دیوار و سقف های ساخته شده از پلاستوفوم، وجود ندارد. اما دیگر ویژگی های پلاستوفوم چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار میگیرد؟

ویژگی های پلاستوفوم چیست؟

از اصلی ترین ویژگی پلاستوفوم، می توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش اشاره کرد. پس از این ویژگی مهم و منحصر به فرد، وزن بسیار سبک آن مورد توجه قرار میگیرد. به طور کلی پلاستوفوم کاربرد های مختلفی دارد که در ادامه به صورت کامل تر به آنها اشاره خواهیم کرد؛ اما وزن بسیار سبک این محصول سبب شده است تا در موارد مختلف از جمله بسته بندی هر نوع کالا، عایق سقف و دیوار و … مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی دیگر پلاستوفوم، سهولت برش زدن آن است. همانطور که گفتیم این محصول به طور گسترده در ساختمان سازی کاربرد دارد؛ از این جهت برش دادن آسان آن سبب جلب توجه پیمانکاران شده است.

 از ویژگی های دیگر پلاستوفوم می توان امکان تولید در ضخامت های مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال در ساختمان سازی ضخامت پلاستوفوم باید به نحوی باشد که ساختمان را در برابر زلزله حفظ کند و فاصله طبقات را به طور استاندارد رعایت کند.

یا برای تولید یخدان یونولیتی، این محصول باید با ضخامتی ساخته شود که بتواند به خوبی هر آنچه درونش قرار میگیرد را از هر آسیبی حفظ کند.

کاربرد پلاستوفوم

پلاستوفوم ها به شکل بلوک نیز تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های بلوک های پلاستوفوم می توان به وزن کم و مقرون به صرفه بودن آن ها اشاره کرد.

از آن جایی که هر یک از بلوک های سیمانی وزنی در حدود 15 کیلوگرم دارند، بلوک های پلاستوفوم وزن بسیار پایینی دارند و استفاده از آن ها می تواند تا اندازه زیادی باعث کاهش وزن ساختمان شود.

این متریال به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی ساختمان نیز استفاده می شود. استفاده از این متریال به عنوان حرارتی، هم می تواند در داخل ساختمان صورت گیرد و هم در بیرون آن.

از جمله کاربردهای عایق پلی استایرن می توان به عایق کاری دیوارهای دوجداره، عایق بندی سقف های شیبدار و مسطح، عایق کاری نمای بیرونی ساختمان، عایق کاری نمای داخلی ساختمان، عایق کاری سقف و کف ساختمان، در سردخانه ها و روف گاردن ها اشاره کرد. از دیگر موارد کاربرد پلاستوفوم می توان به استفاده از آن ها برای ساخت ماکت و تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد.

یکی از کاربردهای جدید پلی استایرن استفاده از آن ها در ساخت ساندویچ پانل می باشد. آن چه که در ساخت ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد، پلی یورتان می باشد.

خاصیت عایق پلی استایرن به اندازه پلی اورتان نیست. اما زمانی که در بین دو لایه ورق قرار گیرد می تواند از خاصیت عایق خوبی برخوردار شود. استفاده از پلی استایرن به جای پلی اورتان از لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه می باشد.

تولید پلاستوفوم

پلاستوفوم از ریختن مواد پلی استایرن داخل قالب ها و منبسط شدن آنها بدست می آید و در مقابل حرارت و صدا عایق بسیار خوبی است. پلی استایرن نوعی پلیمر سفید است که از فرآیندهای پتروشیمی تهیه می شود و با اینکه چگالی وزنی بسیار کمی دارد، در مقابل حرارت، صدا و رطوبت بسیار مقاوم است. اولین بار آلمان های نازی در جنگ جهانی دوم برای گذر از رودخانه ها از این ماده استفاده کردند.

بلوک های پلاستوفوم «پلی استایرن» مدت هاست که به دلیل سبکی و کم هزینه بودن برای ساختمان سازی در کشور مورد استقبال انبوه سازان و بسازبفروش ها قرارگرفته است. وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی به کار می رود، 15 کیلوگرم است، درحالی که وزن این بلوک ها بسیار ناچیز است و تا اندازه بسیار زیادی موجب پایین آوردن وزن ساختمان می شود.

باوجود پوشش نسوزی که زیر و روی پلاستوفوم را محصور کرده است، در صورت آتش سوزی در ساختمان، تنها تا 20 دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. تنها اشکال این مواد، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری آن ها است. در ایران نه تنها این نوع از مصالح ساختمانی بلکه تعداد بی شماری از مصالح ساختمانی مورداستفاده قرار می گیرد که از استانداردهای اجباری برخوردار نیستند و همچنان در ساختمان سازی به کار می روند.

مواد اولیه تولید پلاستوفوم ساختمانی متفاوت از یونولیت است که در یخچال یا بسته بندی وسایل خانگی استفاده می شود؛ بدین معنی که پلاستوفوم یا یونولیت ساختمانی کند سوزند و دارای مواد سمی خطرناک نیستند. متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان غیراستاندارد این نکته مهم را رعایت نمی کنند.

تذکر مهم

به دلیل وجود گاز های سمی باید 48 ساعت پس از تولید مورداستفاده قرار بگیرد. نکته دیگر اینکه پلاستوفوم استاندارد باید در برابر آتش عملکرد خوبی داشته باشد؛ بدین معنی که اگر شعله کبریت را در زیر آن قرار دهید، همانند پلاستیک مذاب آب شود و پیشروی کند و پس از طی مسافتی خودبه خود خاموش شود. نوع غیراستاندارد آن همانند بنزین عمل می کند.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی یکی از مصالح سبک به نام پلاستوفوم پرداختیم. این نوع مصالح را با نام یونولیت نیز می شناسند و می توان با استفاده از آن بلوک سقفی پلاستوفوم را تولید کرد که امروزه بسیار پرطرفدار و پرکاربردشده است. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات مفید و ارزنده ای دست پیدا کنید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.