امنیت در اثبات سهام به چه شکل است؟

بدون شک و تردید می‌توان گفت فناوری بلاک‌چین، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشریت در طول یک دهه گذشته به حساب می‌آید. دانشی که با دارا بودن ویژگی‌های حیرت‌آور و شگفت‌انگیز به عنوان زیرساخت اصلی ارزهای دیجیتال معرفی شده است و به آن‌ها کمک می‌کند تا فعالیتی غیرمتمرکز و بدون نظارت و محدودیت، در عرصه اقتصاد داشته باشند. به طور کلی وظیفه بلاک‌چین این است که به  افراد یک جامعه کمک کند، تا بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر به معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند، آن هم بدون اینکه بخواهند نگران دخالت و نظارت سازمان‌ها و نهادهای متمرکز باشند.

مزیت دیگر بلاک‌چین این است که سعی می‌کند با نشان دادن تاریخچه تمامی تراکنش‌ها، مولفه شفافیت را برای کاربران در دسترس  قرار دهد و امنیت و اعتماد را با غیرقابل تغییر بودن تضمین کند. این مکانیزم، به هیچ فرد و قدرتی اجازه این را نمی‌دهد که به شکل مستبدانه، تغییراتی را در شبکه اعمال کند و هر تغییر و تصمیمی در این نوع شبکات، تنها با استفاده از الگوریتمی خاص، به نام الگوریتم اجماع امکان‌پذیر خواهد بود.

اثبات سهام

با بیان این ویژگی‌ها حتما دریافتید که چرا فناوری بلاک‌ چین در دنیای ارزهای دیجیتال تا این اندازه محبوب هستند و تاثیر ژرف و عمیقی آن‌ را در بحث مورد استقبال قرار گرفتن ارزهای دیجیتال به خوبی مشاهده کرده‌اید. درست است که هردو شبکه بیت‌کوین و اتریوم از فناوری بلاک‌چین به خاطر تایید تراکنش‌ها و امنیت داده‌های خود استفاده می‌کنند اما مکانیزم‌های مورد استفاده این ارزهای دیجیتال برای این منظور، مکانیزم‌های کاملا متفاوتی هستند و از روش‌های مختلفی برای این منظور استفاده می‌کنند.

معرفی اتریوم

اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال برند و معروف در این جهان شناخته می‌شود. رمز ارزی که با ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد، از وقوع سانسور و تقلب جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد دخالت واسطه‌ها، مانع از اجرای هدف اصلی برنامه شود.

نحوه عملکرد الگوریتم اثبات ‌سهام

نحوه عملکرد الگوریتم اثبات ‌سهام به طور کلی با نحوه عملکرد الگوریتم اثبات‌کار تفاوت دارد. در این مکانیزم دیگر برای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید، نیاز به حل کردن یک معادله پیچیده ریاضی، برای پیدا کردن عدد نانس نیست، بلکه در آن، ولیدیتورها می‌آیند و مقداری از اتریوم موجود در کیف پول خود را به عنوان وثیقه و تضمین برای صحت اطلاعات به میان می‌گذارند. با استفاده از این مکانیزم دیگر نیازی نیست تا مدت زمان طولانی برای تایید یک تراکنش صرف شود و تمامی تراکنش‌ها در کسری از ثانیه، به سرمنزل مقصود می‌رسند.

در ضمن نیاز به مصرف برق آن‌چنانی نیز ندارد و مثل الگوریتم اثبات‌کار، تهدیدی برای محیط زیست محسوب نمی‌شود. به طور قاطع می‌توان گفت با استفاده از الگوریتم اثبات‌سهام، می‌شود تعداد بیشتری تراکنش را در زمان بسیار کمتری نسبت به الگوریتم اثبات‌کار، به سرانجام رساند و تمامی مولفه‌های لازم مثل امنیت را به خوبی برای آنها متصور شد.

امنیت در اثبات‌سهام به چه شکل است؟

الگوریتم اثبات‌سهام با مولفه‌هایی از جمله پاداش و جریمه برای تایید درست یا غلط یک تراکنش، موجب شده تا یک ولیدیتور با انجام یک رفتار صادقانه، به امنیت شبکه کمک شایانی بکند. چرا که اگر یک ولیدیتور، تراکنش تقلبی را در بلاک‌چین ثبت کند، عملکرد زنجیره مختل می شود. و اگر شخصی 33 درصد از سهام بلاک چین را داشته باشد میتواند کل بلاک چین را متوقف کند.

اما این متوقف شدن قطعا برای یک ولیدیتور که سهام قابل‌توجهی از یک ارز بومی را در اختیار دارد، به عنوان یک معضل و مشکل بزرگ به حساب می‌آید، چرا که اعتماد عمومی به آن ارز کم شده و این امر موجب کاهش قیمت آن می‌شود. به همین خاطر این موضوع هیچ‌وقت برای یک ولیدیتور که راه امرار معاشش از این طریق است به صرفه نیست که پروژه‌ای را زمین بزند که خودش جز عوامل اصلی آن است. پس سعی می‌کند تا با انتخاب درست و دقیق یک تراکنش، در راستای منافع خود و دیگر کاربران قدم بردارد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی کامل و جامع الگوریتم‌های اثبات‌ کار و اثبات‌ سهام بپردازیم و امنیت در اثبات سهام را شفاف سازی کنیم. در سایت بلاک پست این اطلاعات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی نکاتی که گفته شد فهمیدیم که اثبات‌کار در این برهه از زمان و با توجه به پیشرفت روزافزون ارزهای دیجیتال در زمینه‌های مختلف، به یک مکانیزم کاملا منسوخ‌شده تبدیل شده است که به جای سودمندی و آوردن منفعت، ضرر و زیان است و از لحاظ تمامی مولفه‌ها، مکانیزمی کاملا قدیمی است که دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه نمی‌باشد و قاعدتا با استقبال بیشتر از شبکه بیت‌کوین، با معایب بیشتری نیز همراه و هم‌قدم خواهد بود.