دکوراسیون سنتی: برگشت به سادگی و زیبایی

در دنیای فعلی که دکوراسیون خانه‌ها به سمت مدرنیته و رنگ‌های خنثی پیش می‌رود، رنگ و بوی دکور سنتی کم‌رنگ‌تر شده است. اما دکوراسیون‌های سنتی حاوی رنگ‌های شاد و انرژی بخش هستند و جریان زندگی را در خانه پررنگ‌تر خواهند کرد. در دکوراسیون سنتی هیچ اصراری بر استفاده از رنگ‌های خنثی یا لوازم مدرنیته نیست و کلیه عوامل سادگی و روح زندگی را در اوج زیبایی به نمایش می‌گذارند. برای طراحی دکوراسیون سنتی در خانه‌های آپارتمانی یا ویلایی، فقط کافی است اصول چیدمان بخش‌های مختلف خانه را بدانید. با مطالعه این مقاله کلیه موارد مورد‌نیاز برای دکوراسیون خانه سنتی را خواهید دانست.

دکوراسیون سنتی: برگشت به سادگی و زیبایی

اصول چیدمان پذیرایی ساده؛ با دکوراسیون سنتی و بدون مبل

پذیرایی قسمتی از خانه است که دیزاین و نحوه چیدمان آن باید چشمگیر و خیره کننده‌تر از باقی بخش‌های خانه باشد؛ زیرا هر فردی در اولین برخورد این بخش از خانه را می‌بیند. برای دکوراسیون پذیرایی به سبک سنتی معمولا از مبل‌ها استفاده نمی‌شود و در کنار دیوارها پشتی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید قسمتی از پذیرایی خود را به این دکور اختصاص دهید و سایر بخش‌ها دکور متفاوتی داشته باشد.

برای طراحی دکوراسیون سنتی، باید از پرده‌های توری سفید، گلدان‌های فراوان، فرش لاکی رنگ یا گبه استفاده کنید تا بازی رنگ‌ها محیط شاد مورد‌نظر شما را تشکیل دهد. برای روی میز ناهارخوری نیز می‌توانید از استفاده کنید.

چطور پذیرایی سنتی با استفاده از مبل بسازیم؟

مبلمان چوبی با طرح پارچه ساده، گلدان‌های طبیعی، فرش یا گلیم با طرح سنتی از قسمت‌های جدانشدنی دکوراسیون سنتی هستند. شما می‌توانید از مبلمان با پایه‌های چوبی در رنگ‌های سبز، نارنجی یا قرمز نیز استفاده کنید. برای حفظ هارمونی رنگ‌ها، توصیه می‌شود پالت رنگی یکسانی برای فرش، میز ناهار خوری و مبل‌ها در نظر بگیرید. برای رومیزی عسلی‌ها و میز ناهارخوری نیز می‌توان از استفاده کرد.

تاریخچه دکوراسیون سنتی

دکوراسیون سنتی ریشه در غنای فرهنگی و تاریخی یک ملت دارد. این سبک از آرایش خانه، به معنای واقعی کلمه، یک سفر در زمان به عهد کهن است، جایی که هر قطعه اثاثیه داستانی برای گفتن دارد.

ویژگی‌های ممتاز دکوراسیون سنتی

دکوراسیون سنتی معمولاً شامل المان‌هایی مانند فرش‌های دستباف، مبلمان چوبی منبت‌کاری شده، و اشیاء دست‌ساز است. استفاده از رنگ‌های گرم و بافت‌های غنی، نیز از دیگر خصوصیات این سبک است.

چگونگی ترکیب دکوراسیون سنتی با عناصر مدرن

برای کسانی که می‌خواهند هر دو جهان را با هم تجربه کنند، تلفیقی از دکوراسیون سنتی و مدرن می‌تواند به وجود آید. برای مثال، یک دیوار ساده با تابلوهای مینیاتوری سنتی یا استفاده از لوسترهای کلاسیک در کنار مبلمان مدرن، یک تضاد جالب ایجاد می‌کند.

اکسسوری‌؛ لوازم جذاب برای اجرای دکوراسیون داخلی ایرانی

وسایل تزیینی کوچک هستند، اما اگر در مکان مناسب قرار گیرند تاثیر شگرفی روی زیبایی خانه خواهند داشت. از جمله دکوری‌های مناسب برای دکوراسیون سنتی می‌توان به آویز، قاب عکس چوبی، رومیزی گل‌دار و آینه‌های قدیمی چوبی اشاره کرد.

البته اگر قصد اجرای دکوراسیون سنتی بدون مبل را دارید، استفاده از را نباید فراموش کنید. در انتخاب مدل اشیا دکوراتیو دست شما باز است؛ کلیه لوازم چوبی که حال و هوای سنتی و قدیمی را دارد، برای دکوراسیون سنتی خانه خود استفاده کنید.

دیزاین اتاق خواب سنتی؛ برای ایجاد آرامش و دریافت انرژی مثبت

شما می‌توانید به‌راحتی با چند ترفند ساده، اتاق خواب خود را به شکل سنتی دیزاین کنید. مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید تهیه وسایل از جمله سرویس چوب متناسب با دکوراسیون اتاق خواب است. کمد و تخت‌های چوبی قدیمی، بهترین گزینه برای دکوراسیون سنتی اتاق خواب محسوب می‌شوند. در هنگام خرید طرح ترمه نیز را انتخاب کنید و با استفاده از آن زیبایی بی‌نظیری به اتاق خواب بدهید. یک فرش گلیم یا گبه زیبا با طرح سنتی و رنگ‌های مناسب، در کنار سایر وسایل چوبی و قدیمی، رنگ و بوی بیشتری به اتاق خواب می‌دهد.

خرید سرویس روتختی جدید و متنوع

جذاب ترین سرویس های روتختی را در فروشگاه صفاهوم ببینید

در دکوراسیون منزل به سبک سنتی آشپزخانه را چطور بچینیم؟

آشپزخانه‌هایی که به سبک سنتی چیدمان می‌شوند حال و هوای خاص و عجیبی دارند که پررنگ‌ترین عنصر در این دکوراسیون‌ها، لوازم چوبی است. یک آشپزخانه سنتی زیبا پر از وسایل و ظروف سفالی در کنار لوازم چوبی، جلوه‌ای خیره‌کننده و پر از انرژی مثبت طبیعت می‌سازد.

کاسه‌‌های سفالی رنگی، تنگ، استکان و نعلبکی از جمله وسایلی هستند که در آشپزخانه سنتی ایرانی بسیار دیده می‌شوند. وجود یک تنور آجری زیبا در آشپزخانه نیز می‌تواند زیبایی آن را چندین برابر کند؛ البته که این سبک از دکوراسیون در آشپزخانه، شباهت بسیاری به دارد.

نکاتی برای انتخاب عناصر دکوراسیون سنتی برای خانه

قبل از خرید، باید به اندازه، رنگ، بافت، و قابلیت هماهنگی این عناصر با فضای خانه توجه شود. همچنین، حفظ تعادل و عدم استفاده بیش از حد از این عناصر حائز اهمیت است تا فضایی شلوغ و پر از هرج و مرج به وجود نیاید.

انتخاب مواد و مصالح در دکوراسیون سنتی

اولین گام در خلق فضایی با دکوراسیون سنتی، انتخاب مواد اصیل و سنتی است. استفاده از چوب‌های سخت مانند بلوط، آبنوس، و گردو، که با دست و با تکنیک‌های سنتی تراشیده و منبت‌کاری می‌شوند، استحکام و زیبایی خاصی به فضا می‌بخشند. در کنار اینها، کاشی‌کاری‌های سنتی، موزائیک‌ها، و استفاده از سنگ‌های طبیعی نیز غنای فرهنگی و تاریخی را به نمایش می‌گذارند.

رنگ‌ها و بافت‌های مرسوم

در دکوراسیون سنتی، رنگ‌ها باید تداعی‌کننده طبیعت و المان‌های فولکلوریک باشند. رنگ‌های خاکی مانند قهوه‌ای، سبز زیتونی و خردلی گزینه‌های نمونه‌ای هستند که حسی از زمین و طبیعت را به فضا می‌آورند. بافت‌ها باید ریشه در سنت‌های دستی داشته باشند، مانند گلیم‌بافی، بافتنی‌های دستی و پارچه‌های دستباف با حاشیه‌های تزیینی.

دکوراسیون سنتی؛ تداعی کننده فرهنگ غنی و اصیل ایران 

دکوراسیون سنتی در خانه‌های ایرانی، جریان زندگی را به نمایش می‌گذارد و خانه را تبدیل به یک بوم زیبا از فرهنگ غنی ایرانی می‌کند. در دکوراسیون سنتی ایرانی، حتما از وسایل چوبی با رنگ تیره چوب استفاده کنید تا دکوراسیون سنتی کاملا احساس شود. علاوه‌بر لوازم چوبی، استفاده از رانر و رومیزی ترمه نیز به ایجاد جلوه سنتی در فضا کمک شایانی می‌کند. به‌ نظر شما استفاده از چه عناصر دیگری در دکوراسیون سنتی اهمیت دارد؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله به اشتراک بگذارید.