بین المللبرترین های کسب و کار

شرایط مهاجرت شغلی به آلمان

محتوای این خبر مخفی

چرا مهاجرت به آلمان؟

به گزارش پارس رادین آلمان یکی از اقتصادی‌ترین کشورهای اروپا است و اغراق نیست اگر بگوییم چرخ‌های صنعت این قاره به دست آلمان می‌چرخد. اقتصادی قوی، صنعتی توسعه یافته، عضویت در حوزه اتحادیه اروپا، روابط سیاسی و تجاری خوب با کشورهای اروپایی، رفاه زندگی، آزادی اجتماعی و فرهنگی، نرخ تورم و نرخ بیکاری پایین و امید به زندگی، همگی جزو مواردی هستند که هر متقاضی را به مهاجرت به آلمان ترغیب می‌کنند.

شرایط عمومی مهاجرت به آلمان

با توجه به هدفتان از سفر به آلمان و مشخص شدن نوع ویزا، شرایط مهاجرت به این کشور متفاوت خواهد بود. آلمان عضو معاهده شینگن است و به منظور مهاجرت به این کشور باید ویزای شینگن را دریافت کنید.

اقتصاد با ثبات و رو به پیشرفت آلمان

آلمان یکی از با ثبات‌ترین اقتصادهای حوزه یورو را داراست. تولید ناخالص داخلی آلمان بیش از 3400 میلیارد یورو است و نرخ بیکاری 3 در این کشور تنها 3% است. بدیهی است یکی از نشانه‌های ثبات اقتصادی، نرخ تورم است که در این زمینه نیز آلمان با نرخ تورم 1.5% سالیانه یکی از بهترین اقتصادهای اروپا است.

جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبا

آلمان به دلیل پیشینه تاریخی خود و قرارگیری در قلب اروپا، دارای جاذبه‌های گردشگری جذابی است. قلعه‌ها و کلیساهای بازمانده از قرون پیش، رودخانه‌های زیبا، شهرها و بناهای تاریخی چشم‌نواز، کوه‌ها و صخره‌های دیدنی همه از جاذبه‌های بینظیر آلمان هستند.

دانشگاه‌های معتبر

تحصیل در کانادا همیشه امکانپذیر نیست، بنابراین باید گزینه دیگری مانند کشور آلمان را بررسی کنید. از مهمترین مزایای مهاجرت به آلمان دسترسی به فرصت‌های آموزشی عالی و رایگان اشاره کرد. سطح کیفی آموزشی بسیار بالا و هماهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با بازارکار از مهمترین ویژگی‌های دانشگاه‌های آلمان است. 5 دانشگاه برتر آلمان به شرح زیر هستند:

    LMU Munich

    Technical University of Munich

    Heidelberg University

    Charité – Universitätsmedizin Berlin

    University of Tübingen

راههای مهاجرت به آلمان

مهاجرت کاری به آلمان

در سال‌های اخیر و به دلیل نیاز کشور آلمان به نیروی کار متخصص و حرفه‌ای، دریافت ویزای کار این کشور اندکی آسان‌تر شده است. بر طبق قوانین و شرایط جدید وزارت کار آلمان در سال 2022، متقاضیانی که دارای مدرک کاردانی هستند یا به مدت 2 سال آموزش فنی‌ حرفه‌ای دیده‌اند نیز می‌توانند ویزای جستجوی کار آلمان یا Job Seeker را دریافت کنند. این در حالی است که تا پیش از این تنها افراد با مدرک لیسانس امکان دریافت این نوع ویزا را داشتند. برای دریافت اقامت آلمان از طریق ویزای کاری آلمان روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای جستجوی کار یا جاب‌سیکر (Job Seeker)

متقاضیانی که موفق به دریافت ویزای Job Seeker آلمان می‌شوند، 6 ماه فرصت دارند تا به جستجوی کار در این کشور بپردازند. در طول مدت اقامت باید به کاریابی مراجعه کرده و مصاحبه با کارفرمایان داشته باشید. پس از انتخاب شغل مناسب و عقد قرارداد می‌توانید ویزای کاری دریافت کنید در غیر این‌صورت باید قبل از پایان اعتبار ویزای جاب‌سیکر، خاک کشور آلمان را ترک کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق دریافت پیشنهاد کاری یا جاب‌آفر آلمان (Job Offer)

تا قبل از اعمال قوانین جدید در سال 2022 به منظور دریافت جاب آفر آلمان از یک کارفرمای آلمانی باید یک پروسه حداقل 6 ماهه را پشت سر می‌گذاشتید. چرا که کشور آلمان عضو اتحادیه اروپا است و کارفرما نیز طبق قوانین باید درخواست نیروی خود را به مدت 3 ماه در آلمان و سپس به مدت 3 ماه دیگر در کشورهای حوزه اتحادیه اروپا آگهی می‌کرد و اگر در این مدت هیچ شهروند اروپایی تخصص و مهارت لازم برای تصدی آن شغل را نداشت، کارفرما می‌توانست پیشنهاد کاری را برای شما ارسال کند.

اما از سال 2022 این قانون تغییر کرد و در نتیجه تفاوتی میان متقاضیان کار اروپایی و غیراروپایی وجود ندارد. به منظور دریافت پیشنهاد کاری باید اطلاعات شخصی و رزومه تحصیلی و کاری خود را در سایت‌های کاریابی معتبر آلمان بارگذاری کنید تا کارفرمایان این کشور به سوابق شغلی شما دسترسی داشته باشند. این تغییر قانون باعث کاهش مهاجرت به کانادا و افزایش متقاضیان مهاجرت به آلمان شده است.

اخذ ویزای کار آلمان و دوره آوسبیلدونگ (Ausbildung)

دوره اوسبیلدونگ آلمان شامل دو بخش آموزش حرفه‌ای در مدرسه و آموزش حرفه‌ای دوگانه می‌شود. در این دوره‌ها که حداقل 24 ماه و حداکثر 48 ماه به طول می‌انجامد با توجه به نیاز بازار کار آلمان و به صورت تخصصی در یک حرفه خاص به متقاضیان آموزش داده می‌شود. بیشتر متقاضیان 18 تا 28 ساله، آموزش آوسبیلدونگ دوگانه را انتخاب می‌کنند چون در این دوره‌ها علاوه بر دروس نظری، به صورت عملی نیز آموزش می‌بینند.

اخذ ویزای کار آلمان ویژه پزشکان

پزشکان کشورهای خارجی برای اخذ ویزای کاری و مهاجرت به آلمان باید ابتدا مدارک خود را معادل سازی کنند. از طرفی چون به عنوان کادر درمان با بیماران در ارتباط هستند باید مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2 را ارائه و در حین اشتغال نیز مدرک سطح C1 را دریافت کنند. به منظور اخذ ویزای کاری برای پزشکان، داروسازان، دندان‌پزشکان، فیزیوتراپ‌ها، ماماها و سایر رشته‌های پزشکی، لازم است از یک بیمارستان یا مرکز درمانی آلمانی درخواست کاری دریافت کنید.

به این ترتیب می‌توانید با در دست داشتن کلیه مدارک تحصیلی و شغلی، به اداره سنجش ایالتی برای مشاغل درمانی آلمان مراجعه کرده و نسبت به دریافت پروانه موقت اشتغال پزشکی یا اجازه کار 2 ساله اقدام کنید. در این دو سال فرصت دارید تا مدارک خود را معادل‌سازی کرده و در آزمون دانش پزشکی نیز قبول شوید. تنها با گذراندن این مراحل است که می‌توانید پس از 5 سال متخصص شوید.

اخذ ویزای کار آلمان برای کار موقت یا Ad Hoc

ویزای کار موقت یا Ad Hoc برای پروژه‌های کوتاه‌مدت در کشور آلمان صادر می‌شود و متقاضی پس از اتمام اعتبار ویزای خود باید خاک کشور آلمان را ترک کند.

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای خوداتکایی یا خوداشتغالی

این روش برای دریافت اقامت آلمان برای متقاضیانی صادر می‌شود که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را در کشور آلمان دارند. دریافت این نوع ویزا چندان کار ساده‌ای نیست و باید یک بیزینس پلن کارآمد و سودآور برای اقتصاد آلمان ارائه دهید. اقامت کاری از طریق خوداتکایی به مدت 3 سال معتبر است و در صورتی‌که کسب‌وکار شما موفق باشد می‌توانید آن را مجدداً تمدید کنید.

مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان از طریق کار

به عنوان متقاضی کار در آلمان و به منظور دریافت ویزای کاری این کشور، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • رسید پرداخت هزینه دریافت ویزا
  • مدارک تمکن مالی شامل پرینت حساب بانکی برای زندگی در آلمان
  • رزومه کاری یا سوابق کاری مرتبط با شغل درخواستی
  • مدرک تحصیلی حداقل کاردانی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1
  • انگیزه‌نامه
  • بیمه‌نامه مسافرتی
  • مدارک عدم سوء پیشینه کیفری

مهاجرت به آلمان از طریق کار و میزان درآمد سالانه

میزان حقوق ماهانه افراد در کشور آلمان تابعی از رشته کاری و تخصص فرد است و از طرفی ممکن است افراد دارای ساعات کاری متفاوتی باشند و این موضوع باز هم به نوع شغل آن‌ها برمی‌گردد. با تمام این تفاسیر، حقوق سالانه افراد در کشور آلمان همواره بیشتر از 1500 یورو خواهد بود. در بین مشاغل مختلف، پزشکان متخصص، خلبان، دستیار پزشک، مهندس برق، وکیل، ریاضی‌دان، مهندس کامپیوتر و فیزیکدان بیشترین میزان حقوق را دریافت می‌کنند.

مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022

برخی از رشته‌ها و مشاغل برای کشور آلمان در اولویت هستند و در نتیجه متخصصان این رشته‌ها راحت‌تر می‌توانند پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمانی دریافت کنند. رشته‌های مهندسی مانند IT، مکانیک، نرم افزار، الکترونیک، برق الکتروتکنیک، پرستاری و مکاترونیک از جمله مشاغلی هستند که در اولویت دریافت ویزای کاری این کشور قرار دارند و در نتیجه متقاضیان این رشته‌ها شانس بیشتری برای مهاجرت به آلمان خواهند داشت. از دیگر مشاغل مورد نیاز آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فناوری اتوماسیون، نیروی متخصص
  • دندانپزشک، نیروی متخصص
  • کارشناس ارشد ارتوپدی، نیروی متخصص
  • بهداشت و پرستاری، نیروی متخصص
  • برنامه نویسی، نیروی متخصص
  • ساخت و ساز فلزی، کارگر ماهر
  • جوش و فناوری اتصال، کارگر ماهر
  • صنایع الکترونیک ساختمان، کارگر ماهر
  • صنایع مهندسی برق صنعتی، کارگر ماهر
  • مراقبت سالمندان، کارگر ماهر یا نیروی متخصص

مهاجرت کاری به آلمان و اخذ تابعیت این کشور

با دریافت ویزای کاری آلمان و پس از 4 سال کار در این کشور و پرداخت منظم مالیات و بیمه می‌توانید نسبت به دریافت اقامت دائم آلمان اقدام کنید. اگر 3 سال از کارت اقامت دائم شما گذشته باشد می‌توانید برای دریافت پاسپورت آلمانی درخواست ارائه دهید. به عبارتی پس از 7 سال کار در آلمان قادر خواهید بود تابعیت و پاسپورت این کشور را اخذ کنید. برای اینکه موفق به دریافت پاسپورت شوید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در مدت 7 سال اقامت خود در کشور آلمان هیچگونه سوء پیشینه کیفری یا رفتار غیراخلاقی نداشته باشید و قانون این کشور را نقض نکنید.
  • باید در مدت اقامت خود به طور کامل مالیات خود را پرداخت کنید.
  • باید به قوانین شهروندی آلمان احترام گذاشته و آن‌ها را رعایت کنید.
  • باید در طول اقامت خود حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 را دریافت کنید.
  • لازم است در آزمون شهروندی آلمان شرکت کرده و قبول شوید.
  • باید در مدت اقامت خود با مردم، فرهنگ و آداب و رسوم آلمان آشنا شوید.

بلوکارت آلمان (Blue Card) و روش‌های دریافت آن

بلوکارت آلمان به شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا اعطا می‌شود و یکی از بهترین مجوزها برای کار در این کشور است. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به غیر از ایرلند، دانمارک و انگلستان، برای شهروندان خارجی خود بلوکارت صادر می‌کنند. با دریافت بلوکارت و پس از 4 سال کار در آلمان و پرداخت کامل و به موقع بیمه و مالیات می‌توانید اقدام به ارائه درخواست اقامت دائم این کشور کنید.

به منظور دریافت این کارت باید ابتدا از طریق ویزای کاری موفق به تصدی شغلی با درآمد ناخالص سالانه بالاتر از 55 هزار یورو شوید تا امکان درخواست بلوکارت آلمان برای شما فراهم شود. مدارک لازم جهت دریافت بلوکارت آلمان به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ترجمه رسمی آن
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی در سطح B2
  • رزومه کاری به همراه ترجمه رسمی آن
  • انگیزه‌نامه به همراه ترجمه رسمی آن
  • قرارداد کاری حداقل 1 ساله با یک شرکت آلمانی

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

در سال‌های گذشته و به دلیل شرایط مناسب تحصیلی در کشور آلمان، دانشجویان خارجی بسیاری برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کرده‌اند. از جمله مهمترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خدمات علمی و آموزشی مدرن با امکانات تحصیلی عالی
  • امکان تحصیل به دو زبان آلمانی و انگلیسی
  • امکان تحصیل رایگان
  • اعتبار بالای مدرک دانشگاهی آلمان
  • امکان دریافت اقامت 18 ماهه پس از فارغ‌التحصیلی به منظور تصدی کار پس از تحصیل

تمامی دانش‌آموزانی که مدرک 12 ساله دیپلم خود را دریافت می‌کنند با داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1 می‌توانند برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. لازم به ذکر است که کالج‌های آلمانی یک دوره 9 ماهه برای آموزش زبان آلمانی برگزار می‌کنند که متقاضیان می‌توانند پس از شرکت در این دوره وارد مقطع مورد نظر در دانشگاه شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان

متقاضیان ایرانی پس از گذراندن دوره پیش‌ دانشگاهی و بدون نیاز به قبولی در کنکور ایران، می‌توانند برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. تحصیل دوره کارشناسی آلمان بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل می‌تواند بین 3 تا 4 سال به طول انجامد. دانشجویان این مقطع اجازه کار پاره‌ وقت به مدت 20 ساعت در هفته را خواهند داشت. شهریه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این مقطع نیز معمولاً بین 10 هزار یورو تا 26 هزار یورو است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

در اکثر رشته‌ها و دانشگاه‌های این مقطع به دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می‌شود و بنابراین دانشجو باید مدرک زبان آیلتس حداقل 6.5 یا مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2 را ارائه دهد. اگر در دانشگاه‌‌های دولتی آلمان تحصیل کنید تنها کافی است مبلغی حدود 400 تا 600 یورو بابت ثبت نام خود پرداخت کنید و در نتیجه نیازی به پرداخت شهریه نخواهد بود. اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این مقطع بین 6 هزار یورو تا 9 هزار یورو است. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال به طول می‌انجامد و به عنوان دانشجو اجازه کار پاره ‌وقت به مدت 20 ساعت در هفته را خواهید داشت.

تحصیل در مقطع دکتری آلمان

برای تحصیل در این مقطع باید رزومه علمی قوی و مقالات ISI ارائه دهید. تحصیل دکتری در آلمان بین 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد و به منظور انجام پروژه پایان‌نامه دکتری نیز باید استاد راهنما انتخاب کنید. برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 7 ارائه دهید. لازم به ذکر است که تحصیل دکتری در آلمان به عنوان شغل در نظر گرفته شده و می‌توانید حقوق دریافت کنید.

معرفی برخی از دانشگاه‌های مطرح آلمانی

کشور آلمان نیز مانند سایر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا دانشگاه‌هایی با امکانات آموزشی مدرن و پبشرفته دارد که رتبه یا رنک جهانی بالایی نیز دارند. برخی از دانشگاه‌های برتر آلمان به همراه رتبه جهانی آن‌ها در جدول زیر آمده است.

نام دانشگاه               رتبه جهانی

دانشگاه فنی شهر مونیخ          رتبه جهانی 81

دانشگاه لودویگ شهر مونیخ رتبه جهانی 43

دانشگاه هایدلبرگ    رتبه جهانی 79

موسسه فناوری کالسروهه      رتبه جهانی 105

دانشکده فنی درسدن                رتبه جهانی 53

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

به منظور دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید مدارک زیر را ارائه دهید، در مورد مدرک زبان بسته به مقطع تحصیلی نمره آزمون آیلتس یا سطح زبان آلمانی متفاوت خواهد بود.

  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید
  • اصل پذیرش تحصیلی
  • اصل مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها
  • مدرک زبان B1 آلمانی و در بعضی رشته‌ها مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6
  • فرم تکمیل‌ شده درخواست ویزای تحصیلی
  • رسید پرداخت هزینه اخذ ویزای تحصیلی
  • مدارک تمکن مالی و گردش حساب برای تأمین هزینه‌های زندگی دانشجویی
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه علمی و مقالات ISI در صورت وجود

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان

دانشگاه‌های آلمان بورسیه‌های متنوعی را ارائه می‌کنند که می‌تواند بخشی از شهریه یا تمام آن را شامل شود. تمامی این بورسیه‌ها از طریق دولت و برخی مراکز خصوصی پرداخت می‌شوند. لازم به ذکر است که مبلغ بورسیه با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود و همانطور که اشاره کردیم ممکن است بخشی از شهریه یا حتی تمام آن را به همراه بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجویی پوشش دهد. بورسیه‌های دولتی و خصوصی دانشگاه‌های آلمان در ادامه معرفی شده‌اند.

    بورسیه دولتی دانشگاه‌های آلمان: بورسیه تحصیلی Erasmus و DAAD

    بورسیه مراکز خصوصی دانشگاه‌های آلمان: بورسیه تحصیلی هاینریش بول، بورسیه تحصیلی انیشتین برای فوق‌ دکتری، بورسیه تحصیلی Mawista، بورسیه تحصیلی ماری کوری برای کشورهای در حال توسعه و بورسیه تحصیلی Konrad

شرایط کار حین تحصیل دانشجویان خارجی در آلمان

دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه‌های آلمان اجازه 20 ساعت کار پاره وقت در هفته را دارند و با توجه به شغلی که انتخاب می‌کنند می‌توانند ساعتی بین 10 الی 12 یورو حقوق دریافت کنند. این حقوق می‌تواند بخش کوچکی از هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان را تأمین کند. پس از فارغ التحصیلی نیز به دانشجویان خارجی به مدت 18 ماه فرصت داده می‌شود تا شغلی متناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود در آلمان انتخاب کنند و قرارداد کاری ببندند.

به این ترتیب می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم پس از چند سال برای دریافت تابعیت و پاسپورت آلمان اقدام کنید. نرخ بیکاری آلمان حدود 3 درصد است و به همین دلیل شرایط شغلی مناسبی برای افراد تحصیل ‌کرده و متخصص در این کشور فراهم شده است.

اقامت و تابعیت پس از تحصیل در آلمان

دریافت ویزای تحصیلی آلمان به اخذ اقامت دائم این کشور منجر نمی‌شود بنابراین به عنوان یک دانشجو می‌توانید پس از فارغ التحصیلی و در مدت 18 ماهی که دولت آلمان در اختیار شما قرار می‌دهد شغل مناسبی انتخاب کرده و در نتیجه اقامت کاری آلمان دریافت کنید.

در مورد نحوه دریافت اقامت دائم و سپس تابعیت و پاسپورت آلمانی در بخش ” مهاجرت کاری به آلمان و اخذ تابعیت این کشور” به صورت کامل توضیح داده شده است. فراموش نکنید که اگر در مدت 18 ماه پس از اتمام تحصیل، موفق به امضای قرارداد کاری با یک شرکت آلمانی نشدید باید خاک کشور آلمان را ترک کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری

یکی از روش‌های اخذ اقامت دائم آلمان، سرمایه‌گذاری در این کشور است. برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید اما همه آن‌ها به اخذ تابعیت این کشور ختم نمی‌شوند. به عنوان مثال خرید املاک و مستغلات یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان است اما بدون ارائه یک طرح تجاری نمی‌توانید اقامت آلمان را دریافت کنید.

·         مهاجرت به آلمان از طریق ثبت شرکت

    یکی از روش‌های اقامت در آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور است. با توجه به رشد بالای اقتصادی، امنیت اقتصادی، صنایع بزرگ و پیشرفته، زیرساخت‌های قوی و …. آلمان یکی از جذاب‌ترین کشورها برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. برای ثبت شرکت یا سرمایه‌گذاری در کشور آلمان در قدم اول باید Business plan خود را ارائه دهید. طرح اقتصادی ارائه شده باید قابلیت اجرا داشته باشد تا تایید شود.

    هزینه ثبت شرکت در آلمان

    به منظور ثبت شرکت در آلمان به حداقل۲۵۰۰۰ یورو سرمایه نیاز است. با این سرمایه می‌توان شرکتی با مسئولیت محدود در آلمان تاسیس کرد. با سرمایه‌ای برابر با ۵۰۰۰۰ یورو نیز می‌توان شرکت سهامی در آلمان تاسیس کرد.

    مزیت‌های ثبت شرکت در آلمان

    در صورتی که در کشور آلمان شرکتی ثبت کنید، امکان بازگشایی حساب بانکی در کل قاره اروپا را پیدا خواهید کرد و می‌توانید با سراسر جهان به راحتی تجارت داشته باشید. همچنین از تحصیل و خدمات درمانی رایگان نیز برخوردار خواهید شد. به طور کلی این روش از مهاجرت به آلمان یکی از بهترین راه‌ها برای افرادی که فرزندان کمتر از ۱۸ سال دارند.

·         مهاجرت به آلمان از طریق استارتاپ یا کارآفرینی

    متقاضیانی که از این طریق ویزای آلمان را دریافت می‌کنند موفق به اخذ اقامت این کشور خواهند شد. به منظور راه‌اندازی کسب‌وکار، به حداقل 35 هزار یورو سرمایه اولیه نیاز دارید و طرح تجاری شما نیز باید توسط مقامات دولتی آلمان تأیید شود و میزان سودآوری آن برای اقتصاد این کشور ارزیابی گردد. با دریافت ویزای سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی می‌توانید اقامت 2 تا 3 ساله دریافت کنید و پس از 3 سال نیز امکان ارائه درخواست اقامت دائم فراهم خواهد بود.

·         سرمایه‌گذاری در آلمان از طریق خرید ملک

    همانطور که اشاره کردیم، خرید املاک و مستغلات یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در آلمان است اما این روش به تنهایی منجر به دریافت اقامت دائم نخواهد شد. اما اگر هدف شما تنها سرمایه‌گذاری در این کشور است، با توجه به امکان دریافت وام برای خرید خانه و قیمت مناسب ملک نسبت به سایر کشورهای اروپایی، این روش یکی از کم‌ریسک‌ترین راه‌ها خواهد بود.

مهاجرت به آلمان از طریق پیوست به خانواده (ویزای الحاق به خانواده)

ویزای پیوست یا الحاق به خانواده برای همسر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی مهاجرت به آلمان صادر می‌شود. در این نوع ویزا، همسر متقاضی اجازه کار تمام وقت را در آلمان خواهد داشت. طبق قوانین مهاجرتی آلمان، زمانی‌که یک فرد ویزا یا اقامت آلمان را دریافت کند، خانواده درجه یک او نیازی به دریافت ویزا یا مجوز اقامت نخواهند داشت. در نتیجه تنها کافی‌ است متقاضی با در دست داشتن مدارک همسر و فرزندان خود به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کند. دریافت ویزای همراه دارای شرایطی است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • اعضای خانواده متقاضی باید پاسپورت معتبر داشته باشند،
  • متقاضی باید تمکن مالی برای الحاق خانواده خود در آلمان را داشته باشد،
  • محل زندگی متقاضی باید با تعداد اعضای خانواده وی منطبق باشد،
  • متقاضی و همسر وی باید حداقل 18 سال سن داشته باشند،
  • متقاضی نباید در طول مدت اقامتش در آلمان جرمی مرتکب شده باشد،
  • همسر متقاضی باید مدرک زبان آلمانی ارائه کند،
  • تنها فرزندان زیر 18 سال متقاضی اجازه دریافت ویزای همراه را خواهند داشت.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

مهمترین مرحله در اخذ ویزای ازدواج آلمان این است که همسر متقاضی باید ثابت کند تمکن مالی کافی برای اداره زندگی مشترک را دارد و در این راستا نیز نیازی به کمک و حمایت دولت آلمان ندارد. از طرفی متقاضی نیز باید مدرک زبان آلمانی حداقل سطح A1 را داشته باشد. پس از عقد ازدواج، متقاضی و همسرش به سفارت آلمان مراجعه کرده و مدارک لازم برای دریافت ویزای ازدواج را ارائه می‌دهند. متقاضی با دریافت ویزای ازدواج آلمان امکان تحصیل رایگان و اشتغال به صورت تمام وقت را خواهد داشت و پس از 3 سال زندگی مشترک نیز می‌تواند برای اقامت دائم اقدام کند.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

انواع درخواست پناهندگی در آلمان شامل پناهندگی سیاسی، پناهندگی مذهبی و پناهندگی اجتماعی است. این روش‌ها خطرات بسیاری از لحاظ جانی و روحی برای پناهنده به همراه خواهند داشت و به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم با دریافت ویزای آلمان به صورت قانونی وارد خاک این کشور شوید.

  • پناهندگی سیاسی آلمان: کسانی که مورد اذیت و آزار جسمی و روحی قرار گرفته یا زندانی شده‌اند، می‌توانند تقاضای پناهندگی سیاسی دهند. بررسی تقاضای این پناهندگان حداقل 7 ماه به طول می‌انجامد.
  • پناهندگی اجتماعی آلمان: این نوع از پناهندگی مورد تأیید کشور آلمان نیست.
  • پناهندگی مذهبی آلمان: کسانی که دین خود را در کشور مبداء تغییر داده و مورد آزار و اذیت یا شکنجه واقع شده‌اند، می‌توانند تقاضای پناهندگی مذهبی دهند. افرادی که از این طریق پناهندگی آلمان را دریافت کنند هرگز اجازه بازگشت به کشور مبداء را نخواهند داشت چون این امر ناقض دلایل دریافت پناهندگی آن‌ها خواهد بود.

بهترین روش مهاجرت به آلمان

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت این کشور، ویزای کاری است. البته ممکن است برای افرادی با شرایط و سرمایه اولیه متفاوت، روش‌های دیگری مانند سرمایه‌گذاری و ازدواج بهترین روش مهاجرتی باشد.

هزینه‌های مهاجرت به آلمان

هزینه مهاجرت به آلمان بسته به روش اخذ ویزا متفاوت است. برای اخذ ویزا در هر روش باید مبلغی را به عنوان هزینه دریافت ویزا به سفارت پرداخت کنید اما در مورد هر کدام از روش‌های مهاجرتی متقاضی باید مدارکی دال بر تمکن مالی خود نیز ارائه دهد. بنابراین هزینه مهاجرت به آلمان و سرمایه لازم برای شروع زندگی در کشور آلمان به شرح زیر خواهد بود:

  • حداقل هزینه مهاجرت به آلمان از طریق ویزای کاری حدود 7 هزار یورو است.
  • هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان برای یک سال زندگی دانشجویی حداقل حدود 12 هزار یورو است که می‌تواند شامل شهریه دانشگاه نیز باشد.
  • هزینه مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری با توجه به روشی که انتخاب کرده‌اید می‌تواند حداقل 35 هزار یورو باشد.
  • هزینه مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج چندان زیاد نیست و فرد کافی است با ارائه مدارکی تمکن مالی خود برای شروع زندگی مشترک را اثبات کند.

قوانین جدید مهاجرت به آلمان

یکی از جدیدترین قوانین مهاجرت به آلمان مربوط به اخذ ویزای کاری است. تا پیش از تصویب این قانون در سال 2022، کلیه متقاضیان باید مدرک تحصیلی حداقل لیسانس را برای دریافت ویزای کاری آلمان ارائه می‌کردند. اما طبق قوانین جدید، متقاضی با ارائه مدرک کاردانی معتبر یا مدرک آموزش فنی و حرفه‌ای (حداقل 2 سال) نیز می‌تواند نسبت به اخذ ویزای کاری آلمان اقدام کند.

از طرفی طبق این قانون، شهروندان آلمانی و اروپایی نسبت به شهروندان سایر کشورهای خارجی اولویتی در دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی ندارند و در نتیجه دیگر نیازی به درج آگهی استخدام برای جذب نیرو توسط کارفرما نیست. تمامی این موارد به منظور تسهیل در دریافت ویزای کاری آلمان و جبران کمبود نیروی کاری این کشور وضع شده‌اند.

مهاجرت کاری به آلمان و نکاتی که باید بدانید

آلمان نه تنها یک کشور زیبا در قلب اروپا است بلکه یک از قدرتمند ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. اقتصاد رو به رشد و نرخ بیکاری بسیار پایین در آلمان این کشور را به یک مرکز ایده آل برای کار تبدیل کرده است. آموزش رایگان، امنیت شغلی و ثبات اقتصادی از جمله ویژگی های مهم آلمان برای جذب نیروی کار خارجی در این کشور است.

نرخ بیکار در آلمان هر ساله رو به کاهش است و دولت آلمان تصمیم دارد که این نرخ را به کمترین حالت ممکن کاهش دهد. در سال 2020 با توجه به شرایط اپیدمی شدن ویروس کرونا، نرخ بیکاری در آلمان همچنان رو به کاهش میباشد. نرخ بیکاری در آلمان در سال 2016 بیش از 6 درصد، در سال 2019 بیش از 4 درصد و در سال 2020 حدود 3.5% اعلام شده است.

روش های زیادی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد. بسیاری از جوانان به امید پیدا کردن یک شغل مناسب با درآمد بالا قصد مهاجرت به این کشور را دارند. گام اول برای مهاجرت به آلمان اخذ ویزای کاری این کشور است. اگر شما هم قصد ورود به آلمان و کار در این کشور را دارید با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی روش های مهم و پرطرفدار اخذ ویزای مهاجرت کاری به آلمان را بررسی کنیم.

مشاغل مورد نیاز آلمان 2020

پیش از شیوع کرونا، پیشبینی شده بود که به دلیل هرم جمعیتی پیر آلمان، کمبودهایی اساسی در حوزه مشاغل تخصصی در طول سالیان آینده به وجود خواهد آمد. یکی از مشاغلی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر کمبود زیادی داشته باشد، مشاغل حوزه بهداشت و سلامت است. افرادی که دارای مدرک معتبر در این حوزه هستند می‌توانند پس از گذراندن دوره‌ای کوتاه در آلمان، مجوز کار مربوطه را دریافت کنند. همچنین مشاغل حوزه مهندسی نیز در این کشور طرفداران زیادی دارد، به نحوی که تمامی افراد دارای مدرک دانشگاهی در شاخه‌های زیر با فرصت‌های متعدد شغلی در آلمان روبه‌رو هستند:

    مهندسی سازه

    مهندسی کامپیوتر

    مهندسی مکانیک

    مهندسی برق

    مهندسی خودرو

    مهندسی مخابرات

علاوه بر آن دارندگان مدارک دانشگاهی در رشته‌های ریاضی، تکنولوژی اطلاعات، علوم طبیعی و تکنولوژی نیز می‌توانند فرصت‌های قابل توجهی برای استخدام در آلمان داشته باشند. پرستاران، مهندسان مکانیک و صاحبان خرده‌فروشی به نظر می‌رسد که بتوانند در آینده‌ای نزدیک بدون نیاز به گواهی‌های مربوطه مشغول به کار شوند. در واقع به دلیل بحران کرونا، نیاز به افراد پرستاران متخصص در آلمان افزایش شدیدی یافته و به همین دلیل فرصتی استثنایی را برای مهاجرت کاری به آلمان فراهم ساخته است.

یکی دیگر از تغییراتی که به دلیل شیوع کرونا در چشم‌انداز مشاغل مورد نیاز آلمان ایجاد شد، افزایش نیاز در مشاغل حوزه ساخت و ساز، امور مالی و خدمات تجاری بوده در حالیکه حوزه‌های توریسم و گردشگری شاهد کاهشی چشمگیر خواهند بود.

دولت آلمان به منظور کاهش صدمات و خسارات ناشی از کرونا بر پیکره نیروی کار، سیستمی را طراحی کرده که بر طبق آن کارفرمایان تنها هزینه ساعاتی را که کارمندان به کار مشغول بوده‌اند را پرداخت کرده و در مقابل دولت 60-67 درصد هزینه ساعاتی را که به دلیل کرونا از ساعات کار کارمندان کاسته شده را پرداخت می‌کند. هدف از اجرای چنین سیستمی این است که فشار اقتصادی بر کارفرما و نیروی کار هردو تا حدودی کاسته شده و همچنین کارفرمایان نیروهای کار خود را که قبلا تعلیم داده بودند، از دست ندهند.

متوسط حقوق و درآمد در کشور آلمان

متوسط حقوق در هر کشور نشان‌دهنده سیستم توزیع درآمد در آن کشور و سطح رفاه مردم آن است. دولت هر کشور عموما مبلغی را به عنوان حقوق پایه (حداقل حقوق) مشخص می‌کند، اما متوسط حقوق معمولا به مقیاس کشوری و در حوزه عمل سنجیده می‌شود. حداقل دستمزد در آلمان معادل ساعتی 9.50 یورو و ماهیانه 1520 یورو است. جالب است بدانید که کشور آلمان از سال 2015 اقدام به تصویب نرخ دولتی حداقل میزان دستمزد کرده تا از حقوق کارگرانی که کمتر از حد مجاز دریافت می‌کردند حمایت کند.

متوسط درآمد به عوامل مختلفی چون منطقه جغرافیایی، تحصیلات، جنسیت، نوع صنعت و سوابق کاری بستگی دارد. در سال گذشته متوسط درآمد دریافتی در آلمان معادل 3994 دلار به صورت ماهیانه بود که نسبت به سال گذشته افزایش کمی داشت. متوسط حقوق دریافتی در مشاغل پرتقاضای آلمان عبارت است از:

تکنولوژی اطلاعات

3830 یورو

بانکداری

4140 یورو

مخابرات

3360 یورو

منابع انسانی

3600 یورو

مهندسی

3220 یورو

تبلیغات و مارکتینگ

4270 یورو

ساخت و ساز و مسکن

2240 یورو